Frequentie kabel radio (digitaal) Ziggo

Welke ontvanger wordt er gebruikt ?
De ontvanger die je (oa) bij Z. kon kopen, de Quantis-QE317 ?
https://quantiselectronics.com/wp-content/uploads/2020/03/um_quantis_q…
Die heeft voor coax een IN- en UITgang, een doorlus dus.
Maarr, als je de stekker van de FM radio daar voor gebruikt dan past die op de UITgang.
En zal de ontvanger niet goed werken of (hopelijk) helemaal niet, dat weet ik niet.
Misschien niet van toepassing op dit geval, maar toch, dan voor een ieder die langs dit onderwerp komt met een soortgelijk probleempje.

Ha Thehof,

Dan zal u alleen gebruik maken van radio want zoals ik al aangaf de radio programma's zitten niet apart.
Deze problemen worden 9 van 10 keer veroorzaakt door slechte bekabeling of als het de laagbouw betreft,
heeft er een beschadiging aan het kabeltje in de voortuin plaats gevonden.
Heel vaak voert de abonnee aan maar het heeft altijd gewerkt..... maar ja toen was de Ether nog niet in gebruik door lokale diensten.....
Een hoog doorlaat filter welke frequentie dan :? klinkt interessant.

Groet,
Henk.

In het verleden waren er wel een aantal ontvangers (zowel TV als settopboxen) die last hadden van een kabelmodem, de retourband stoorde daarop.

Een high-pass filter plaatsen was dan de oplossing. Anno 2025 zou dat dus een >204Mhz doorlaatfilter zijn. Omdat er nog wat roll-of is en de frequentie niet helemaal hard is in zo'n filter ga je dus wat hoger zitten en dan is bv de Teleste HPF-258 een prima optie

In dit draadje wordt dat probleem ook icm de Quantis stb genoemd

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Hoe-kan-ik-een-HPFX258-IECFM-hi…

Als het alleen Docsis 3.0 interferentie is zou je nog een <85Mhz filter kunnen proberen. Mogelijk heb je die zelfs liggen, want een EOC splitter doet hetzelfde (en is eigenlijk ook gewoon een low/highpass filter). De low-pass afdoppen en alleen de high output gebruiken naar de ontvanger zou dan een goede test zijn.

De 85-204Mhz band is Docsis 3.1 specifiek (OFDM) en meestal werd deze storing veroorzaakt door de conventionele Docsis upstream kanalen

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (28%)]

Op zondag 2 februari 2025 17:57:31 schreef DJSmiley:
In het verleden waren er wel een aantal ontvangers (zowel TV als settopboxen) die last hadden van een kabelmodem, de retourband stoorde daarop.

Een high-pass filter plaatsen was dan de oplossing. Anno 2025 zou dat dus een >204Mhz doorlaatfilter zijn. Omdat er nog wat roll-of is en de frequentie niet helemaal hard is in zo'n filter ga je dus wat hoger zitten en dan is bv de Teleste HPF-258 een prima optie

klopt ja, heb zo'n filter eens toegepast bij familie die toen geen problemen meer hadden. jaar of wat later zijn die overgestapt naar glasvezel toen dat beschikbaar kwam dus toen kon de hele ziggo rommel eruit.

[Bericht gewijzigd door testman op (30%)]

Ik heb nog wel paar filters 85 mhz liggen op werk. Ook liggen er nog wel eo splitter met f-connector aansluiting.
Dat ga ik eerst proberen. Aan de bekabeling ligt het niet en de ontvanger zit ook niet op de radio aansluiting.

Op zondag 2 februari 2025 17:09:50 schreef Kees frees:
Welke ontvanger wordt er gebruikt ?
De ontvanger die je (oa) bij Z. kon kopen, de Quantis-QE317 ?
https://quantiselectronics.com/wp-content/uploads/2020/03/um_quantis_q…
Die heeft voor coax een IN- en UITgang, een doorlus dus.
Maarr, als je de stekker van de FM radio daar voor gebruikt dan past die op de UITgang.
En zal de ontvanger niet goed werken of (hopelijk) helemaal niet, dat weet ik niet.
Misschien niet van toepassing op dit geval, maar toch, dan voor een ieder die langs dit onderwerp komt met een soortgelijk probleempje.

De oude FM /radio aansluiting is niet geschikt voor de digitale radiosignalen. Het is de bedoeling , dat de kabel die in de TV zit nu op het Quantis tunertje wordt aangesloten. De vrijgekomen coaxkabel van de CA doos naar de oude FM radio past dan weer meteen op de uitgang van de Quantis en die kabel gaat dan naar de TV.
Je hebt ook nu dus weer twee dezelfde (verleng-)kabels M/V nodig, zoals voorheen (Als de radio tenminste een 75 Ohm ingang had. Anders moet de 75/300 Ohm trafo vervangen worden door een male coaxsteker.) Een nieuwe kabel M/V kan natuurlijk ook.
Bij mij kwam die route wat slecht uit en heb dan een goede splitter gebruikt. Ook dan blijven de bestaande kabels ongewijzigd bruikbaar.

menig jaren terug op hetzelfde adres ook problemen gehad met digitale TV ontvangst. die viel geregeld in blokken weg. veel jaren 90 coax kabels vervangen en nutteloze splitters verwijderd ( mede vanwege veel ruis op toestellen verder weg ) maar toen dat nog niet afdoende was bleek het probleem uiteindelijk minder ver weg te zitten. de huiskamer tv bleek een los draadje op de kern van de coax stekker te hebben naar de FM ontvanger eronder. en dat draadje pikte dus nogal wat storing op.

Op zondag 2 februari 2025 20:11:17 schreef testman:
menig jaren terug op hetzelfde adres ook problemen gehad met digitale TV ontvangst. die viel geregeld in blokken weg. veel jaren 90 coax kabels vervangen en nutteloze splitters verwijderd ( mede vanwege veel ruis op toestellen verder weg ) maar toen dat nog niet afdoende was bleek het probleem uiteindelijk minder ver weg te zitten. de huiskamer tv bleek een los draadje op de kern van de coax stekker te hebben naar de FM ontvanger eronder. en dat draadje pikte dus nogal wat storing op.

Dan heb je dezelfde ervaring als ik. In vrijwel alle gevallen waar de ontvangst miserabel was, hield ik na herziening van de radio/tv bekabeling in huis een doos met inferieure zooi over. In een geval zelfs drie antenneversterkers. De bouwmarkt raad die dingen aan als het beeld slecht is. Geen idee, dat er ook eens een connector o.i.d. slecht kan zijn......

Op zondag 2 februari 2025 20:07:11 schreef buzzy:
[...]De oude FM /radio aansluiting is niet geschikt voor de digitale radiosignalen.

Als je nog een muurdoos met filters er in hebt.

( nog 1 keer alle duidelijkheid )
Ik bedoelde : de QE 317 ontvanger heeft 2 coax aansluitingen, als je signaal op de uitgang zet dan werkt het niet.

Nog steeds benieuwd om welke ontvanger het om gaat in deze.

Nou mijn zwager heeft een digitale ontvanger van Ziggo.
Heeft verder geen internet radio ontvanger zoals doorsnee huishouden.

Dit heb ik nog gevonden:

Braun Telecom M-HPF-85 retourband sperfilterGebruik deze retourband sperfilter om storingen te verhelpen bij televisies waar gekeken wordt via een CI+ module in de TV of bij losse DVB-C radio tuners, waarbij de storing verdwijnt als de (Horizon) mediabox of kabelmodem uitgezet wordt.Storing bij TV kijken via CI+ moduleHet kan voorkomen dat er een storing optreedt bij TV's waarbij gekeken wordt via een CI+ module in de TV. Controleer of deze storing verdwijnt na het uitschakelen van uw (Horizon) mediabox en/of kabelmodem. Schakel deze om dit te testen bij voorkeur even los van het stroomnet zodat het apparaat echt uit staat. Is de storing nu weg? Dan heeft u een retourband sperfilter nodig. Monteer het filter in de coaxkabel die naar de TV met CI+ module gaat. Storing bij digitaal radio luisteren via DVB-C radio tunerWanneer u een DVB-C radio tuner, bijvoorbeeld de Quantis QE 317 die o.a. via Ziggo te bestellen is, aangesloten heeft en gebruikt om digitaal radio te luisteren via de coaxkabel, dan kan het voorkomen dat er problemen zijn met de ontvangst. Controleer of de problemen verdwijnen bij het uitschakelen (loskoppelen van het stroomnet) van uw kabelmodem en/of (Horizon) mediabox. Is de storing nu weg? Dan heeft u een retourband sperfilter nodig. Monteer het filter in de coaxkabel die naar de DVB-C radio tuner gaat. Adapters nodig?De mannelijk zijde van het sperfilter sluit u aan op de uitgang van uw antenneversterker, splitter, multitap of wandcontactdoos. Op de vrouwelijke zijde van het sperfilter sluit u de kabel aan naar de TV of DVB-C radio tuner. Mogelijk heeft u voor de montage van het retourband sperfilter Coax IEC naar F adapters of F naar Coax IEC adapters nodig.

Op werk heb ik een retourband filter liggen van 65 mhz, die ga ik eerst proberen.

Ha Thehof,

Goed te horen dat het probleem weg is daar gaat het om maar,
heeft u ook enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Juist omdat er op de aansluiting geen onderband signalen aanwezig zijn....

Groet,
Henk.

Bij een conventioneel AOP met radio/tv is de radiouitgang niet voorzien van de onderband, maar TS heeft een DVB-C ontvanger gebruikt, dus de TV poort. En op die poort zit wel het volledige spectrum (meestal, afhankelijk van de gebruikte AOP uiteraard)

( nog 1 poging )

Op zondag 2 februari 2025 20:18:45 schreef Kees frees:
Nog steeds benieuwd om welke ontvanger het om gaat in deze.

:-)

Ha Frederick E. Terman,

Geen gehoor bij @TS, ik heb twee linkjes, en de laatste gaat over de ontvanger en het filter.....

https://community.ziggo.nl/
https://ziggo.gebruikers.eu/forum/
https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/aansluiting-Ziggo-Radio-Ontvang…

Zelf zit ik op de facebook groep oude materialen van de kabel TV enz.

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op (23%)]