nonius
set SCE to AUX.
Dit heeft met veel gepruts heel even gewerkt, waarna er iets rook ontwikkeling ontstond.
Schema van wat u heeft gebouwd en foto van de proefopstelling s.v.p.
Waar kwam rook uit?
Wat probeert u te meten/regelen?
De 333Hz is een maximum volgens starttekst.
Zou voor een 1 cillinder 2 takt op 19.980 rpm uit komen.
En pulsjes van 3 msec.
Allen dank voor het reageren.
Ik zal het wat nader toelichten.
Het is idd om een toerental signaal van een 1 cilinder op te pakken. Deze draait 16.500 omw/min
met wat marge is dat max 333 Hz.
Ik ben zelf een testbank aan het bouwen. Omdat ik met siemens PLC's wel uit de voeten kom, gebruik ik deze om te meten en te rekenen.
Om kW uit te rekenen heb ik het motortoerental nodig in de PLC. Als ik een 24V DC spanning dmv een relais kan onderbreken met de frequenty van het toerental van de motor, is dat voor mij een bruikbare frequentie op mijn PLC. De 24V komt van de voeding van de PLC en gaat dan via het relais naar een ingang op de PLC. Dit signaal wil ik schoon houden en dus scheiden.
Wat ik als mogelijkheid uit had gedacht, is dus een schakeling die met de kleine opgewekte stroom van de gewikkelde draad rond de bougiekabel een relais (solid state) aanstuurd.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Vanuit een PLC-omgeving komende ligt het gebruik van een (solid-state)-relais voor de hand, maar ik zou dit klusje toch met een optocoupler doen. Echter is de PLC-omgeving me compleet onbekend, dus onthoud ik me maar van verder commentaar.
Op woensdag 20 mei 2026 21:22:55 schreef Lambiek:
En dat relais bij welke frequentie moet die schakelen?[/quoteVan nul tot 300 hz
Afhankelijk van motortoerental neemt de schakel frequentie toe
[Bericht gewijzigd door goonmyson op (21%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Welnee, die frequentie komt van de "motorfiets-under-test" (MFUT) of ik moest het helemaal verkeerd begrepen hebben.
Op woensdag 20 mei 2026 21:41:11 schreef Lambiek:
En die frequentie is instelbaar op je plc? Of moet die instelbaar zijn op een andere manier?
Nee, deze varieert op de ingang van de PLC. In de PLC gebruik ik deze in een mathematische functie. Daarmee geeft hij het vermogen van de motor bij het oplopende toerental in een grafiek weer. Instellen van de frequentie die je door gas te geven met de motor.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
De meeste relais (de betaalbare, in elk geval) houden het bij 10 à 15 Hz wel voor gezien...
Er zíjn wel relais die de 100Hz halen, maar die zijn a) nauwelijks te vinden en b) reteduur (denk aan €100+). En dan ben je nog maar 1/3 op weg...
Een optocoupler is wel in staat om dat te volgen.
Op woensdag 20 mei 2026 21:49:20 schreef Paulinha_B:
Welnee, die frequentie komt van de "motorfiets-under-test" (MFUT) of ik moest het helemaal verkeerd begrepen hebben.
Muft lol
Op woensdag 20 mei 2026 21:52:08 schreef fatbeard:
De meeste relais (de betaalbare, in elk geval) houden het bij 10 à 15 Hz wel voor gezien...
Er zíjn wel relais die de 100Hz halen, maar die zijn a) nauwelijks te vinden en b) reteduur (denk aan €100+). En dan ben je nog maar 1/3 op weg...Een optocoupler is wel in staat om dat te volgen.
Zijn daar standaard schakelingen van te vinden?
Je kan deze https://www.circuitsonline.net/schakelingen/61/meten-en-testen/analoge… bouwen.
Op pen 3 van de 555 kan je het signaal voor je PLC afnemen, al of niet via een optokoppelaar.
Alles achter pen 3 (R4, C4, D3, IC2, R6, P2 en M1) heb je niet nodig. Het kan zijn dat je de 16000 toeren niet haalt. Dan kan je C3 verlagen naar 100nF of 150nF
Op dinsdag 19 mei 2026 21:23:15 schreef goonmyson:
Het signaal wordt opgewekt door een gerolde draad of tang rond een bougie kabel.
Die kan je aansluiten op "in" van weerstand R1.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (24%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Kleine Reedrelais kunnen tussen 500 en 800Hz schakelen...
Een opto denk ik toch dat wat beter is.
Groet,
Bram
Je hebt een 24VDC plc, de max voeding voor de NE555 is 16VDC. Ook heb je een analoge ingang nodig, de schakeling stuurt een analoog signaal uit tussen de 0 en max 16VDC.
En ik zou geen relais gebruiken maar een optocoupler.
Een PLC als besturing voor een testbank.
Het kan, maar plc's zijn inherent traag in verhouding tot microcontrollers...
Je hebt kans op oscillatie in je bank en dat is het laatste wat je wilt: een voertuig van paar 100 kg die gelanceerd wordt.
Houd hier rekening mee in je ontwerp!
Een optocoupler sluit je zo aan, waar ESP staat komt je spoel. Het liefst met clamping diodes:
En waar "output" staat kan je PLC lezen. Dus de voeding, pin en massa van de PLC aansluiten. Weerstand R2 mag ook 10k zijn. R1 kan je wat mee expirimenteren liever hoger(opto gaat niet goed open) dan lager(kapotte opto).
Moet er werkelijk
- een relais met 333 Hz (of een andere instelbare frequentie) schakelen,
of moet er
- een relais schakelen als er 333 Hz (of een andere instelbare frequentie) bereikt is?
e↓: Ah, dus de PLC moet meten. Dan een optootje lijkt me 
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (11%)]
Op donderdag 21 mei 2026 10:55:07 schreef Frederick E. Terman:
Moet er werkelijk
- een relais met 333 Hz (of een andere instelbare frequentie) schakelen,
of moet er
- een relais schakelen als er 333 Hz (of een andere instelbare frequentie) bereikt is?
Ik begrijp het als "PLC kan prima met 0-333Hz signaal overweg, dit om toeren van een motor uit te lezen"
TS wil alleen galvanische scheiding en versterken naar 24V PLC spanning.
Op donderdag 21 mei 2026 09:06:45 schreef Lambiek:
Je hebt een 24VDC plc, de max voeding voor de NE555 is 16VDC. Ook heb je een analoge ingang nodig, de schakeling stuurt een analoog signaal uit tussen de 0 en max 16VDC.En ik zou geen relais gebruiken maar een optocoupler.
De 555 mag gevoed worden met maximaal 16V. Zelf zou ik niet hoger gaan dan 12V. Op pen 3 staat een pulssignaal met een vaste pulsbreedte en met de frequentie van het ingangssignaal. De pulsbreedte wordt bepaald door R4/P1 en C3.
Op pen 3 kan je een optokoppelaar aansluiten als interface tussen de uitgangsspanning van de 555 en ingang van de PLC. Zo rechtstreeks gaat het niet.
Volgens AI is van een PLC een logische nul een spanning beneden de 5V en een logische één een spanning van 15 tot 30V
Google heeft allerhande variaties voor de ingangen, bijv 4-20mA signaal
Maar welk type PLC heeft TS?
Op donderdag 21 mei 2026 13:37:16 schreef ohm pi:
De 555 mag gevoed worden met maximaal 16V.
De absolute max spanning is 18V voor een NE555, dus die 14V is geen probleem.
Op pen 3 staat een pulssignaal met een vaste pulsbreedte en met de frequentie van het ingangssignaal.
De puls wordt omgezet door de opamp in een analoog signaal, de opamp staat als spanningsvolger geschakeld en daar komt gewoon 0 tot 14V uit. Geen puls dus.
Volgens AI is van een PLC een logische nul een spanning beneden de 5V en een logische één een spanning van 15 tot 30V
Volgens AI.
Ligt helemaal aan het type PLC.
Google heeft allerhande variaties voor de ingangen, bijv 4-20mA signaal
Ja en nog veel meer, maar van de schakeling komt een analoog signaal.
Maar welk type PLC heeft TS?
De TS is erg summier met gegevens, zo weet ik nog steeds niet wat hij met dat relais wil.
En ik zou sowieso niet voor een PLC gaan voor dit doel, met een controller ben je veel flexibeler.
En als de TS echt een puls wil, plak dan een sicker op je vliegwiel en kijk met een fotosensor naar je sticker.
Zoiets bijvoorbeeld.
https://www.google.com/aclk?sa=L&ai=DChsSEwjQy-btxsqUAxWssYMHHRw6G…
Op donderdag 21 mei 2026 15:58:48 schreef Lambiek:
[...]
De puls wordt omgezet door de opamp in een analoog signaal, de opamp staat als spanningsvolger geschakeld en daar komt gewoon 0 tot 14V uit. Geen puls dus.
Dat deel van het circuit moet/kan TS weglaten. Ik schrijf ook dat hij het signaal van pen 3 af moet nemen.
En als de TS echt een puls wil, plak dan een sicker op je vliegwiel en kijk met een fotosensor naar je sticker.
Zoiets bijvoorbeeld.
https://www.google.com/aclk?sa=L&ai=DChsSEwjQy-btxsqUAxWssYMHHRw6G…
Dat lijkt mij een mooie oplossing. Het is in ieder geval geen hobby-geknutsel.
Op donderdag 21 mei 2026 18:11:30 schreef ohm pi:
Dat deel van het circuit moet/kan TS weglaten. Ik schrijf ook dat hij het signaal van pen 3 af moet nemen.
Oké, dat stukje had ik gemist.