Bedankt,ga het hier is opzoeken.

40mV ? Dat is een vreemde.

Wat voor een cel zit daar dan in?

Bij dat soort spanningen is het wat moeilijker dan enkel een opampje. Je zit hier met tienden van mV's te prutsen dus daar moet wel een precisie opampje met ditto weerstanden in. En dan is het nog de vraag wat je aan voeding beschikbaar heb, dan heb je wellicht zelfs rail-to-rail in en uit nodig.

[Bericht gewijzigd door Sine op (70%)]

Het is van een analox min O2 analyser. Heb online gevonden dat deze een cell gebruikt die bij 21% zuurstof ongeveer 40 mV produceert. Nu heb ik een kennis die met een revo rebreather duikt en die moet nogal regelmatig zijn o2 cellen preventief vervangen terwijl deze nog perfect werken. Ik zou deze dan nog perfect in mijn analyser kunnen gebruiken maar deze cellen geven maar ongeveer 10 mV bij 21 % zuurstof. Heb de sensor al is aangesloten op de meter en die geeft dan een te lage waarde aan. Er zit een kalibratie knop op maar het bereik is niet groot genoeg om dit te compenseren.

Ah, dat is ook weer een voltmeter gebaseerd ding, dan kun je wellicht beter de analyzer aanpassen dan een versterker bouwen.

Die gedachte heb ik ook al gehad. Zou dat mogelijk zijn?

Die eerste is niet meer dan een potmeter en een paneelmeter, als je daar 21% wilt aangeven heb je ook minimaal 21mV nodig, dus dat gaat zonder modificeren van de paneelmeter niet lukken. En dan zijn we weer bij je vorige topic ;)

Die tweede maakt kans, maar niet vanop afstand, daarvoor zul je het ding deels moeten reverse engineeren. Moet te doen zijn, maar zo vanaf de foto's gaat dat niet lukken.

Die LT1077 is in ieder geval het ding waar het om te doen is, dat is een precisie opamp met µV offset.

[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]

Ik zie bij die eerste (paneelmeter) wel een schroefje waar CAL bij staat als ik de foto uitvergroot. Zou ik de meter hiermee niet kunnen her kalibreren op de sensor met ander voltage?

Ja, dat is precies wat je moet aanpassen, de vraag is of dat ver genoeg gaat zonder weerstanden te wijzigen.

Een nee heb je en een ja kan je krijgen dus heb de fabrikant van die tweede meter gecontacteerd. Eerst vonden ze niet niets maar dan stuurden ze toch een schema door. Zou je hierheen kunnen zien of ik de meter aanpasbaar kan maken zodat hij verschillende sensoren kan gebruiken?

ted60 schematic.pdf

Hallo,

Ik had er al een algemene vraag over gesteld in het algemene elektronica forum maar wou hier een meer specifieke post starten over de Ted 60 analyser. Ik heb dus een zuufstofanalyser die origineel werkt met een sensor die 25 mV levert. Wegens niet meer beschikbaarheid van de originele cellen had ik garag een sensor gebruikt die ik gratis kan verkrijgen. Deze leverd echter maar 11mV bij een gewoon zuurstofpercentage van 21 procent. Hierdoor geeft de analyser een te lage waarde aan in normale lucht. Iemand had me al gezegd dat er een goede kans is dat deze analyser kan aangepast worden maar dat het moeilijk zou zijn zonder een schema. Ik ben aan het schema aangeraakt en wou nu vragen of iemand me kan zeggen of deze aangepast kan worden en indien wel hoe dit dan in zijn werk zou gaan. Alvast bedankt voor jullie inbreng!

Je moet sowieso minstens twee punten hebben van de spanning - zuurstofpercentage grafiek van beide sensors. En dan maar hopen dat de sensoren beiden dezelfde werkingswijze hebben.
Dan zou je het schema misschien kunnen aanpassen.
Dan is de vraag, waarvoor ga je die analyser na reparatie gebruiken?
Na wijziging is de analyser onveilig en onbetrouwbaar.

De sensor geeft gewoon liniair meer spanning naarmate het percentage zuurstof verhoogd. De analyser meet gewoon die spanning. Het probleem is dat ik momenteel het beginpunt niet kan instellen op 21% omdat het bereik van de analyser nu voorzien is op een spanning van 25 mV. In principe werkt de meter nu ook maar ik zou het zuurstof percentage elke keer moeten berekenen en dat is niet handig. Je kan zelfs een gewone multimeter gebruiken om het percentage te berekenen maar dat is helemaal niet handig. Onveilig is het dus zeker niet.

Geen van beide,een sensor uit een revo rebreather. Helemaal niet origineel aan het toestel. Had op het schema inderdaad ook precies willen zien dat er twee versies van sensoren mogelijk zijn en naarmate welk type bepaalde weerstanden anders zijn.

Op dinsdag 19 mei 2026 21:51:01 schreef timbo917:
In principe werkt de meter nu ook maar ik zou het zuurstof percentage elke keer moeten berekenen en dat is niet handig.

Je kan ook een (vertaal) grafiek naast je display plakken.
Één keer ijken met de nieuwe sensor en dan is het telkens de werkelijke waarde aflezen uit de grafiek aan de hand van de gemeten waarde.

Dat zou inderdaad kunnen. Ik was aan het hopen dat er ergens een vaste weerstand was die vervangen kon worden door een regelbare waardoor ik de kalibratie kon wijzigen.

Dat moet ook kunnen, dat ding is voor medische toepassingen, dus net iets nauwkeuriger dan de gemiddelde analyzer in de duikwereld. Er zitten dan ook nog wat bonus dingen in als temperatuurcompensatie.
Dat heeft jouw sensor allemaal niet, dus het moet wat simpeler.

Maar dit moet om te bouwen zijn. En dat schema helpt, netjes dat je dat krijgt van ze overigens. Dat zie je vandaag niet zo vaak meer.

Ik zal er eens aan krabbelen.

[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]

Op dinsdag 19 mei 2026 23:31:50 schreef Sine:
Dat moet ook kunnen, dat ding is voor medische toepassingen, dus net iets nauwkeuriger dan de gemiddelde analyzer in de duikwereld. Er zitten dan ook nog wat bonus dingen in als temperatuurcompensatie.

Maar dit moet om te bouwen zijn. En dat schema helpt, netjes dat je dat krijgt van ze overigens. Dat zie je vandaag niet zo vaak meer.

Super bedankt alvast !
Ja ik kreeg eerst antwoord dat ze niets hadden omdat deze meter al 29 jaar niet meer gemaakt word. Heb toen vriendelijk geantwoord dat ik het begreep,hem bedankt voor te willen kijken en dan gezegd dat ik de printplaat zou proberen te volgen. Kreeg een half uurtje daarna toch nog een mailtje dat ze toch nog is gekeken hadden en een schema gevonden hadden. Fantastisch !

20 jaar niet meer gemaakt moest het zijn,foutje

Op dinsdag 19 mei 2026 23:31:50 schreef Sine:

Hallo sine,
Heb je toevallig het schema al is kunnen bekijken?

Mvg

Tim

Wat voor een weergave krijg je met een 10mV cel? (min en max)

Ga het straks is uittesten .