Op zaterdag 8 februari 2025 10:21:03 schreef nonius:
[...]Ik heb net even gemeten aan een oude Opto22 SSR dat hier binnen handbereik lag en ik mat een lekstroom van 0.2mA in de uit-stand (in combinatie met een 100W gloeilamp als belasting).
[bijlage]
[...]
Niet dat ik mijn gelijk wil halen maar ik heb net ook even met hetzelfde ssr getest met een 60W lamp en dat ding lekt bijna 10 mA.
Waarom ik dit meldde was omdat ik ooit op mijn werk hier tegen aan liep (temperatuurregelingetje die niet omlaag wilde) was eigenlijk een te grote ssr maar we hadden op dat moment geen ander.
Gr.F_S
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je kunt er een HF152 in solderen, is aanzienlijk robuuster: https://www.tme.eu/en/details/hf152fd_5-1z/miniature-electromagnetic-r…
Met het kleine relais een 100A 230VAC 1NO installatierelais schakelen om daarmee de stekkerdoos van TS te schakelen lijkt me de beste en meest robuste oplossing.
Nou hij zit er tussen.
Werkt opzich prima, word na paar uur nog niet eens lauw. Gewoon koud dus.
Alleen bij het opstarten komt er bliksem symbooltje in beeld wat aangeeft dat er wel teveel van de usb poort gevraagd word, maar als ik me niet vergis zou een voorschakelweerstand dit oplossen?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een ssr werkt prima voor inschakelstromen. had met de pc schakelen al diverse relais gehad, maar allen gingen plakken na verloop van tijd, ook 16 en 20A relais. sinds er een ssr tussenzit geen last meer van gehad, jaartje of 6 intussen. echter krijg je door 1 fase te schakelen met een ssr van een smps wel dat de voeding dus wel aan probeert te gaan op de lekstroom. had al vaker gemerkt dat er een lekstroom ontstaat, ook met stekkers insteken merk je dat, krijg je even een tik. heb toen de schakeling aangepast, eerst een 2 polig relais wat schakelt en dan komt de ssr in. bij uitschakelen eerst de ssr die uitschakelt en dan het relais. zo blijven de lekstromen weg en proberen voedingen niet te starten op de lekstroom.
Op zondag 9 februari 2025 09:42:41 schreef testman:
een ssr werkt prima voor inschakelstromen. had met de pc schakelen al diverse relais gehad, maar allen gingen plakken na verloop van tijd, ook 16 en 20A relais. sinds er een ssr tussenzit geen last meer van gehad, jaartje of 6 intussen. echter krijg je door 1 fase te schakelen met een ssr van een smps wel dat de voeding dus wel aan probeert te gaan op de lekstroom. had al vaker gemerkt dat er een lekstroom ontstaat, ook met stekkers insteken merk je dat, krijg je even een tik. heb toen de schakeling aangepast, eerst een 2 polig relais wat schakelt en dan komt de ssr in. bij uitschakelen eerst de ssr die uitschakelt en dan het relais. zo blijven de lekstromen weg en proberen voedingen niet te starten op de lekstroom.
Ik ga dat zeker even in de gaten houden.
Heb nu een 220Ohm weerstand op de control side gezet en nu werkt alles perfect.
Geen melding meer van de pi dat er teveel gevraagd word.
Wat betreft evt. lekstroom.... Word dat niet verwaarloosd door bijv. de voeding van de monitor, 12v adapter en ledbalk?
Enfin, ik ben nu tijdje aan het testen en vooralsnog loopt alles eindelijk zoals ik wil.
Op zaterdag 8 februari 2025 10:21:03 schreef nonius:
[...](Hier staat een dergelijk project ook op de planning, maar dan o.b.v. een oude laptop met Linux die MAME draait en een losse LCD monitor. Het enige spel dat hoeft te draaien is Asteroids.)
Ben trouwens eigenlijk wel benieuwd naar een foto van uw uitvoering van de arcadekast....
Bij deze, een Royal Video kast uit 1989.
Oorspronkelijk 2 speler met 3 knoppen.
Deze aangepast naar 6 knoppen met een 3d geprinte bezel en 2 low latency usb controllers.
Monitor is een gestripte HP e243m 24 inch scherm. Zit nog te wachten op een Arcade decal sticker voor onder de monitor.
Geluid via de originele speakers met een Ali versterkertje op 12v.
Dit werkende op een Raspberry pi 3b+
Misschien nog eens upgraden naar een pi 5 zodat ook consoles zoals dreamcast en Wii erop kunnen. Maar vooralsnog gaat het mij om de retro games uit de jaren 80 begin 90.
nonius
set SCE to AUX.
Mooi! En het gebruik van een bestaande kast maakt de bouw een stuk eenvoudiger. Verbazingwekkend dat, waar ze vroeger enkele printplaten vol met TTL-logica en EPROMs nodig hadden, tegenwoordig een Raspberry-Pi het ook klaar speelt - inclusief een heel gamma aan games om uit te kiezen.
Dat geeft inspiratie, ben nu in het 'onderdelen-verzamel' stadium. Maar zoals gezegd, de mijne gaat alleen voor Asteroids worden. Back to basics
(en het zegt misschien ook iets over mijn leeftijd....)
Erg leuk, bedankt voor de foto's!
(overigens, als de lekstroom uiteindelijk toch een probleem blijkt te zijn, dan is het mogelijk te verhelpen door ook een klein ouderwets gloeilampje (25-50W? gokje) in het verlengsnoerblok te steken. Maar uit uw verhaal maak ik op dat het tot nu toe allemaal wel meevalt.)
Op zondag 9 februari 2025 11:00:32 schreef nonius:
Mooi! En het gebruik van een bestaande kast maakt de bouw een stuk eenvoudiger. Verbazingwekkend dat, waar ze vroeger enkele printplaten vol met TTL-logica en EPROMs nodig hadden, tegenwoordig een Raspberry-Pi het ook klaar speelt - inclusief een heel gamma aan games om uit te kiezen.Dat geeft inspiratie, ben nu in het 'onderdelen-verzamel' stadium. Maar zoals gezegd, de mijne gaat alleen voor Asteroids worden. Back to basics
(en het zegt misschien ook iets over mijn leeftijd....)
Erg leuk, bedankt voor de foto's!
(overigens, als de lekstroom uiteindelijk toch een probleem blijkt te zijn, dan is het mogelijk te verhelpen door ook een klein ouderwets gloeilampje (25-50W? gokje) in het verlengsnoerblok te steken. Maar uit uw verhaal maak ik op dat het tot nu toe allemaal wel meevalt.)
Volgens de datasheet zou er mogelijk 8mA lek kunnen voorkomen, ik heb er nog geen meter tussen gehangen maar als het werkt dan werkt het..... Niet moeilijker maken dan noodzakelijk.