weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op vrijdag 28 februari 2025 08:12:39 schreef Gameonedne:
En een beetje die (hitte?) aanslag?Echter voor, ik alles weer monteer, nog even de vraag of ik meer aan de pomp zelf kan checken / schoonmaken.
Als je de bruinige aanslag rond de zwarte en rode knoppen bedoelt: das gewoon vettige aanslag van de omgeving, mogelijk omdat de boel wel eens met die knoppen aan en uitgezet is (met vuile vingers) of dat er eigenlijk een beschermkapje in het front van het totale kastje hoort te zitten wat weg is, stukgegaan/vergaan is.
De pomp zelf zou ook het probleem kunnen zijn. Op m'n vorige werk was de zaagmelkpomp een recirculatiesysteem. Maar ondanks dat de filters in orde waren kwam er toch heel fijn metaalslijpsel doorheen waardoor die pomp uiteindelijk steeds vast kwam te zitten.
Ik weet nog dat ik die schoongemaakt heb, geen fijne klus. Eenmaal schoongemaakt piste dat ding zaagmelk als een malle, dat weet ik nog wel.
Bij de vloerkolomboormachine in de bankwerkerij ging het mis: daar was een nieuweling aangenomen en die zou zo'n 2,5 jaar ingewerkt worden door de ervaren metaalbewerker die er al bijna 40 jaar stond en dan met pensioen zou gaan.
Maar het liep anders en binnen 8 maanden overleed hij, en ging daarmee ook heel veel kennis verloren.
Die nieuweling moest het toen zelf oplossen en omdat hij zo'n enorme berg info te verwerken kreeg was er echt geen tijd meer voor onderhoud van machinerie, waaronder het boormelk-systeem controleren en reinigen.
Op een dag was ik daar aan het boren en zag ik ineens rook uit de bodem komen. Motor gewoon totaal verbrand omdat 'ie vastgelopen was.
Alles aangesloten, gemeten, er zit 400V tussen de fasen bij de pomp, echter pompje blijft hangen, wil niet draaien. Met een hummend geluid.
Ik heb geprobeerd open te maken, maar ik moet dan een soort spanstift uit de centrale as tikken, en dan kom ik bij al die wikkelingen, en dat lukte me nu niet, en had ook niet het gevoel dat ik daar het antwoord ga vinden, maar spreek me tegen als de oplossing wel degelijk in het volledig openen van de motor ligt ..
dus eigenlijk nog steeds de vraag:
hoe ga ik te werk als ik die pomp il schoonmaken?
wat maak ik los? waar maak ik schoon?
EN, wat ik "gek" vind, is dat als ik de ventilator een zwiep geef metd e hand, dat ie soepel gaat, maar dat als de motor het zelf moet doen, dat het dan humt en niet in beweging komt ..
hoe zit dat dan?
Typisch voor missende fase.
Je kunt hem dan zelfs in beide richtingen aanzwiepen.
De 3 fasen kunnen best toekomen aan de motor maar als je met een onderbreking in de motor zit heb je nog steeds maar 2 fasen.
Motorwikkelingen eens ohms doormeten.... als het geen "soms" onderbreking is weet je het zo.
Of met een amperetang als hij staat te hummen...
Ik dacht ook dat het electrisch van aard eerder dan mechanisch is, maar ik snap niet hoe ik moet doen wat je zegt:
Motorwikkelingen eens ohms doormeten....
hoe ga ik te werk?
Tussen de 3 aansluitingen op de motor moeten de 3 mogelijke weerstandsmetingen 3x hetzelfde zijn.
Het sterpunt met de 3 draden negeer je maar even..
OXO was sneller. 
[Bericht gewijzigd door harry64 op (92%)]
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Je kunt controleren op axiale en radial speling van de lagers, zit daar speling op lekt de keerring boorwater door in de motor.
Nou, tris toch gelukt de spanstift eruit te tikken.
Wat ik aantrof zien jullie in het bijgevoegde beeldverslag.
Wat deugt hier wel en niet.
Als de motor een uitvallende fase heeft, is dat dan einde bericht?
Het valt me op dat de onderste lager niet echt soepel loopt, de bovenste (die het dichts op de ventilator zit, wel).
En dan die gekke rode rubber kap, zat niet echt recht, geen idee of dat een oorzaak is. Geen idee ook hoe die hoort te zitten.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de lagers horen ongeveer hetzelfde te lopen. een zwiep geven en nog 1 minuut uitlopen is zeker niet goed, dan staan ze droog. de voorlager lijd doorgaans het meeste, maar als die te stroef loopt dan start de pomp ook niet op. vaak pas goed merkbaar als de lager van de as is, met het anker als massa lijkt het al snel goed met een slinger in je vingers, maar is dat niet.
benleentje
Golden Member
Ik heb het nergens zien staan maar heb je al eens de weerstanden van de spoelen in de motor gemeten.
Het beste doe je dat door eerste alle draden uit de kroonsteen los te halen. Natuurlijk wel eerst een goede foto maken van hoe het nu zit of even opschrijven. Dan zou je tussen de 6 draden 3 gelijke spoelen moeten meten. Als de weerstanden te veel van elkaar afwijken dan is er iets mis. Maar op de foto ziet alles er goed uit en geen donkere verkleurde wikkelingen te zien.
Ik ben benieuwd naar de metingen.
Ik hoop ergens dat de wikkelingen goed zijn maar dat de verbinding via het kroonsteen slecht is.
Op woensdag 5 maart 2025 20:25:56 schreef Roska:
Waarom is die bruine draad bij foto IMG_4386_JPG los ?
omdat die los zat, ik heb die vervolgens vastgezet in de hoop dat dat de oorzaak was, maar dat was niet zo
Oke want dat zou wel betekenen dat hij op dat moment op 2 fase draait.
Overgens is die beveiligings schakelaar te zwaar voor dat pompje.
Die motor van dat pompje mag belast worden tot 0,22A en die beveiligings schakelaar is instelbaar van 4 tot 6,3A.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 5 maart 2025 21:01:31 schreef Roska:
Oke want dat zou wel betekenen dat hij op dat moment op 2 fase draait.Overgens is die beveiligings schakelaar te zwaar voor dat pompje.
Die motor van dat pompje mag belast worden tot 0,22A en die beveiligings schakelaar is instelbaar van 4 tot 6,3A.
wrs is die pkz voor de motor van de boor zelf, de pomp zit gewoon daarbij. niet zelden dat een dergelijk klein motortje geen eigen pkz heeft..
Oke want dat zou wel betekenen dat hij op dat moment op 2 fase draait.
Overgens is die beveiligings schakelaar te zwaar voor dat pompje.
nonius
set SCE to AUX.
Overgens is die beveiligings schakelaar te zwaar voor dat pompje. Die motor van dat pompje mag belast worden tot 0,22A en die beveiligings schakelaar is instelbaar van 4 tot 6,3A.
Hangt er van af of er alleen dat pompje achter die schakelaar staat, of ook de motor van de zaag zelf.
Maar inderdaad, als het alleen voor het pompje is dan is het veel te zwaar. Ik heb exact dezelfde motorbeveiliging achter een zelfbouw houthakselaar staan met een 3-fase motor van 2.2kW (3hp) (die er ook regelmatig uitvliegt bij het hakselen van een te dikke tak).
Is idd voor de zaag zelf ..
dit is origineel Berg&Schmid (merk zaag), zal wel oke zijn, in elk geval conform de regels.
Hoe dan ook, wat zal ik op basis van de foto's van binnenwerkpomp beste doen?
Hoe dan ook nog steeds de motor ohms doormeten... 
Ik volg dit onderwerp al een tijdje, dit soort zagen heb ik wel ervaring mee.
Maar ik begrijp iets niet, ik heb er nog nooit een gezien met een dompelpomp, waarom zou men dat zo maken, wat is daar makkelijker aan in dit geval tov een niet-dompelpomp ?
benleentje
Golden Member
Op woensdag 5 maart 2025 22:43:57 schreef Gameonedne:
Wat ik al er gevraagd heb. Meet de weerstanden van de spoelen eens op. Hoe je dat moet doen staat in mijn vorige post.
Op woensdag 5 maart 2025 21:12:12 schreef Roska:
Maar je mag geen 2 motoren achter 1 beveiligings schakelaar zetten.
Niet mogen? Het mag best, maar het is niet handig. Je bent dan alleen beschermt voor de totaal stroom en dat zal voor de grootste vermogen ongeveer hetzelfde zijn en die is dus beschermt. Maar de veel kleinere motor van de koelpomp is dan niet extra beveilig.
Nu is de kans dat motor van de koelpomp vast loopt een heel stuk (veel) kleiner dan de motor van de zaag waar vastlopen zelfs regelmatig voorkomt. Dus de zaagmotor moet zeker beschermt worden en de koelpomp motor niet per se.
OF dat verstandig is laat ik in het midden maar puur op basis van kansberekening klopt het bovenstaande. En dat is ook wat ook normaal gesproken zie. Van de 100+ machines die ik de afgelopen 20 jaar in onderhoud heb gehad heb ik maar 2x een defecte motor gehad. Het komt in mijn beleving niet heel vaak voor dat motor zomaar defect raakt.