Dag allen,
IK heb een Berg&Schmid metaalafkortzaag met zaagemulsie voor koeling. De koelpomp werkt echter niet naar behoren. Het motortje (220v) dat de zaagemulsie oppompt doet het ongeveer 50% van de tijd. Daarbuiten blijft de motor hangen; komt niet op gang.

Ik heb een clipje en foto bijgevoegd ter illustratie. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Vr groet Sam

EDIT: clipje lukt niet, maar het is dus de motor die wel probeert, met een soort humm/zoem, maar niet begint te draaien.

heeft de motor geen aanloopcondensator die een eind heen is?

Pompje intern vervuild, lagers slecht?
Ik zou de pomp demonteren en goed reinigen en kijken of hij soepel draait met de hand.
En inderdaad kijken of er een condensator op zit die nog goed is.

Zou ook een 'shaded pole' motor kunnen zijn, dus met een koperen kortsluitwikkeling. Maar wat meer en betere foto's van de motor, waaronder het typeplaatje, zou welkom zijn. Uit het feit dat u zegt dat het een 220V motor is maak ik op dat het al een behoorlijk oud beestje is, anders zou er 230V opgestaan hebben.

Mijn eerste vermoeden is dan ook vervuiling van de pomp door het koelsmeermiddel en evt. onvoldoende filtering, in combinatie misschien met langere tijd stilgestaan te hebben. Het kan nooit veel zijn, het is simpele techniek.

Op mijn metaalafkortzaag zit trouwens een door een nokkenas mechanisch aangedreven pompje. Werkt ook prima.

En in het ergste geval, vervangende pompjes zouden ook goed verkrijgbaar moeten zijn. Maar lijkt me sterk dat de pomp niet een simpel oplosbaar probleem heeft: vervuiling, lagers of condensator.

Ga eerst na of het een elektrisch probleem is of een mechanisch probleem.

Ik denk zelf dat het pompje, na een halve eeuw, van binnen helemaal vervuild en aangekoekt is.
Demonteren en schoonmaken.
Maar ik kan het maar zo mis hebben.

wrs zijn de lagers van de pomp rot van jaren die vloeistof verpompen. zeker als het water is en circuleert, dan komen er metaalsplinters tussen. beste kans dat je een nieuwe nodig hebt.

btw, je hebt wel de voeding gemeten? dus komt er 230V op de pomp aan.

hierbij iig betere foto van plaatje motor.
leeftijd is vermoedelijk 25 jaar

Is een gewoon 3f motortje.
Zeker controleren of de 3f aankomen en het ding niet op 2f staat te hummen door versleten contactor, losse aansluiting, whatever....
En als hij niet soepel draait uitpluizen waarom.
Na 25j is een revisie zeker niet overbodig... met al het magnetisme heeft die behoorlijk wat zaagsel bewaard.
Ventilatorkap niet vergeten terugzetten O-)

Een goede foto zegt meer dan 1000 woorden :) Tsja, en daarom hamer ik dus altijd zo op foto's: dan is het direct duidelijk waar het om gaat, zonder allerlei onnodig giswerk.

Het is een klein 3-fase motortje, die heeft geen condensator nodig. Wat er niet in zit kan ook niet kapot gaan.

Overigens, in 1988 werd in Europees verband besloten om over te schakelen van 220/380V naar 230/400V (waarbij de omschakeling voltooid zou moeten zijn in 2004), dus ik verwacht dat motorfabrikanten al in die tijd (1988) ook begonnen zijn om hun motoren voor 230/400V te wikkelen. Dat lijkt me toch in elk geval wel logisch. Dus ik vermoed dat hij ouder is dan 25 jaar.

Op wat voor net is de zaag en het pompje aangesloten?;3x230;3x400 of fase nul.

Er komt 3x230 binnen in de werkplaats (belgie). Maar er is een trafo die er 3x400 van maakt. De zaag werkt goed. Het pompje soms wel soms niet.

Ik ga hem eens uitelkaar halen. Dankje om me om weg te helpen

post de resultaten hier

Het pompje soms wel soms niet.

En helpt het dan als je hem een zwieper geeft aan de ventilator?
Zo ja, enkel in 1 of in de 2 draairichtingen?

Ik heb het idee gehad dat de ventilator zwiepen helpt. Maar bij nader inzien was dat toch niet duidelijk het ding dat altijd en duidelijk hielp.

Ik heb inmiddels de motor even eraf gepakt. Wat precies zou verontreinigt kunnen zijn. Als ik onderste kapje eraf haal, lijkt het schoon. Moet ik nog verder demonteren?

Ik checkte de contacten, maar op de motor lijkt alles goed. Adereindhulsen zijn vast etc.

Ik checkte ook even de contacten vanuit zaag, en dat zag er iets minder overtuigend uit, zie foto's.
Ik had de indruk dat de onderste schroeven niet lekker vast zaten, met name de middelste. En een beetje die (hitte?) aanslag?

Echter voor, ik alles weer monteer, nog even de vraag of ik meer aan de pomp zelf kan checken / schoonmaken.

Hoor graag

1 missende fase kan goed de oorzaak zijn geweest idd. dan loopt de motor net wel aan, contact te slecht loopt ie weer niet aan.

Kan je ook de spanning meten die op de motor aankomt?

Op vrijdag 28 februari 2025 08:12:39 schreef Gameonedne:
En een beetje die (hitte?) aanslag?

Echter voor, ik alles weer monteer, nog even de vraag of ik meer aan de pomp zelf kan checken / schoonmaken.

Als je de bruinige aanslag rond de zwarte en rode knoppen bedoelt: das gewoon vettige aanslag van de omgeving, mogelijk omdat de boel wel eens met die knoppen aan en uitgezet is (met vuile vingers) of dat er eigenlijk een beschermkapje in het front van het totale kastje hoort te zitten wat weg is, stukgegaan/vergaan is.

De pomp zelf zou ook het probleem kunnen zijn. Op m'n vorige werk was de zaagmelkpomp een recirculatiesysteem. Maar ondanks dat de filters in orde waren kwam er toch heel fijn metaalslijpsel doorheen waardoor die pomp uiteindelijk steeds vast kwam te zitten.

Ik weet nog dat ik die schoongemaakt heb, geen fijne klus. Eenmaal schoongemaakt piste dat ding zaagmelk als een malle, dat weet ik nog wel.

Bij de vloerkolomboormachine in de bankwerkerij ging het mis: daar was een nieuweling aangenomen en die zou zo'n 2,5 jaar ingewerkt worden door de ervaren metaalbewerker die er al bijna 40 jaar stond en dan met pensioen zou gaan.

Maar het liep anders en binnen 8 maanden overleed hij, en ging daarmee ook heel veel kennis verloren.
Die nieuweling moest het toen zelf oplossen en omdat hij zo'n enorme berg info te verwerken kreeg was er echt geen tijd meer voor onderhoud van machinerie, waaronder het boormelk-systeem controleren en reinigen.
Op een dag was ik daar aan het boren en zag ik ineens rook uit de bodem komen. Motor gewoon totaal verbrand omdat 'ie vastgelopen was.

Ik heb dat toen vervangen door een wasmachine pompje,werkt al jaren goed.

Alles aangesloten, gemeten, er zit 400V tussen de fasen bij de pomp, echter pompje blijft hangen, wil niet draaien. Met een hummend geluid.

Ik heb geprobeerd open te maken, maar ik moet dan een soort spanstift uit de centrale as tikken, en dan kom ik bij al die wikkelingen, en dat lukte me nu niet, en had ook niet het gevoel dat ik daar het antwoord ga vinden, maar spreek me tegen als de oplossing wel degelijk in het volledig openen van de motor ligt ..

dus eigenlijk nog steeds de vraag:

hoe ga ik te werk als ik die pomp il schoonmaken?
wat maak ik los? waar maak ik schoon?

EN, wat ik "gek" vind, is dat als ik de ventilator een zwiep geef metd e hand, dat ie soepel gaat, maar dat als de motor het zelf moet doen, dat het dan humt en niet in beweging komt ..
hoe zit dat dan?

Typisch voor missende fase.
Je kunt hem dan zelfs in beide richtingen aanzwiepen.
De 3 fasen kunnen best toekomen aan de motor maar als je met een onderbreking in de motor zit heb je nog steeds maar 2 fasen.
Motorwikkelingen eens ohms doormeten.... als het geen "soms" onderbreking is weet je het zo.
Of met een amperetang als hij staat te hummen...

Ik dacht ook dat het electrisch van aard eerder dan mechanisch is, maar ik snap niet hoe ik moet doen wat je zegt:

Motorwikkelingen eens ohms doormeten....

hoe ga ik te werk?

Tussen de 3 aansluitingen op de motor moeten de 3 mogelijke weerstandsmetingen 3x hetzelfde zijn.
Het sterpunt met de 3 draden negeer je maar even..

Je kunt controleren op axiale en radial speling van de lagers, zit daar speling op lekt de keerring boorwater door in de motor.