Het lijkt me waarschijnlijker dat het via de luidsprekerkabels binnenkomt.
Haal die eens los, en probeer een koptelefoon. Als het dan weg is moet je een commonmode spoel plaatsen in de luidsprekerkabels vlak bij de versterker. Neem 2 grote ringkernen, en wikkel de luidsprekerkabels er 5 x door.

Controleer ook die C503 eens, die zou dat stroombron circuit rond Q500 toch redelijk moeten ontkoppelen tegen rimpeltjes e.d. C502 doet dat nog een keer voor de trapjes daaronder.

Mijn inziens is de versterker instabiel geworden en heeft deze oscillatie neigingen.
Kloppen alle bias instellingen nog wel?

Met een oscilloscoop gericht gaan meten geeft meer informatie.

Mijn inziens is de versterker instabiel geworden en heeft deze oscillatie neigingen.

Lijkt erop, maar wel vreemd dat het tegelijk beide kanalen betreft.

Heb zelf in het verleden de voorloper gehad, TA-F410R.
Deze had uiteindelijk ook steeds onverklaarbare ruis op beide kanalen, Powerline adapters waren er toen niet eens.

Weet niet of dat bij jouw versterker ook zo is opgebouwd maar bij de TA-F410R zijn het Function-board en het Control-board met een Joint-board verbonden. Hier bleek iets niet lekker in te zitten en had het Joint-board vervangen door een zelfgemaakte kabelboom en dat vast gesoldeerd. Dat bleek bij de TA-F410R de oplossing. Wellicht het Joint-board onder de loep nemen mocht je dat nog niet hebben gedaan?

Op donderdag 13 februari 2025 12:57:33 schreef Bobosje:
Kloppen alle bias instellingen nog wel?

Met een oscilloscoop gericht gaan meten geeft meer informatie.

Jemig de pemig Bobosje, jij hebt het bij het juiste eind!

Maar voordat ik dat ontdekte zal ik het verhaal vertellen.

Met de scoop op de uitgang was er niks aan de hand, mooie sinussen van de generator op beide uitgangen, volume potmeter dicht en helemaal open een mooie meting.

Toen nog maar eens de bias stroom meten op beide kanalen en die had ik al afgeregeld en waren nog op spec.

Toen ging ik aan de volume potmeter draaien tijdens het meten van deze bias aan het rechter kanaal, na halverwege de potmeter open te hebben gedraaid ging de begrenzing lamp branden met een knetterend geluid uit beide speakers, WAT?

Op het andere kanaal is dat probleem er helemaal niet tijdens de bias meting.

Toen maar meten weer met de scoop op de uitgang en jahoor, een dikke ca. 100KHz op de uitgang.

Dit had ik niet gevonden zonder de bias meting EN draaien aan de volume knop tegelijkertijd.

Maarja, wat het probleem nu precies. Dat weet ik nog niet, maar ik ben wel een stap verder. Het is altijd iets lulligs zal je weer zien.

Op donderdag 13 februari 2025 20:30:38 schreef MarcelvO:
Heb zelf in het verleden de voorloper gehad, TA-F410R.
Deze had uiteindelijk ook steeds onverklaarbare ruis op beide kanalen, Powerline adapters waren er toen niet eens.

Weet niet of dat bij jouw versterker ook zo is opgebouwd maar bij de TA-F410R zijn het Function-board en het Control-board met een Joint-board verbonden. Hier bleek iets niet lekker in te zitten en had het Joint-board vervangen door een zelfgemaakte kabelboom en dat vast gesoldeerd. Dat bleek bij de TA-F410R de oplossing. Wellicht het Joint-board onder de loep nemen mocht je dat nog niet hebben gedaan?

Zo een board zit hier ook in en dat geeft de audio signalen door, ik heb deze volledig opnieuw gesoldeerd, ik ben wel bekend met slechte solderingen.

Misschien moet ik er vele meer nalopen idd.

Even een ander idee naast de versterker zelf.
Zijn die powerline dingen nog wel goed?
Ik heb daar al vaker ellende mee gehad.
Eigenlijk is dat gewoon troep.
Die dingen kunnen flink storen, of juist niet goed werken.
De groep waar ze op zitten kan best een kring vormen waar een rare frequentie in opgewekt wordt.
Die zou ik, als het kan, vervangen door een vaste utp kabel.

Op donderdag 13 februari 2025 22:21:14 schreef revado:
Even een ander idee naast de versterker zelf.
Zijn die powerline dingen nog wel goed?
Ik heb daar al vaker ellende mee gehad.
Eigenlijk is dat gewoon troep.
Die dingen kunnen flink storen, of juist niet goed werken.
De groep waar ze op zitten kan best een kring vormen waar een rare frequentie in opgewekt wordt.
Die zou ik, als het kan, vervangen door een vaste utp kabel.

Jep, ik wil er ook vanaf, kabel trekken is lastig.
Ik ga Wifi weer overwegen, maar liever UTP idd.

Op donderdag 13 februari 2025 22:28:24 schreef nijhuisr:
[...]

Jep, ik wil er ook vanaf, kabel trekken is lastig.
Ik ga Wifi weer overwegen, maar liever UTP idd.

Utp is het beste, een oude telefoonkabel naar een kamer die je kan vervangen?

Als UTP niet kan behaal ik met MESH goede resultaten.

Op donderdag 13 februari 2025 21:44:44 schreef nijhuisr:
[...]

Jemig de pemig Bobosje, jij hebt het bij het juiste eind!

Maar voordat ik dat ontdekte zal ik het verhaal vertellen.

Met de scoop op de uitgang was er niks aan de hand, mooie sinussen van de generator op beide uitgangen, volume potmeter dicht en helemaal open een mooie meting.

Toen nog maar eens de bias stroom meten op beide kanalen en die had ik al afgeregeld en waren nog op spec.

Toen ging ik aan de volume potmeter draaien tijdens het meten van deze bias aan het rechter kanaal, na halverwege de potmeter open te hebben gedraaid ging de begrenzing lamp branden met een knetterend geluid uit beide speakers, WAT?

Op het andere kanaal is dat probleem er helemaal niet tijdens de bias meting.

Toen maar meten weer met de scoop op de uitgang en jahoor, een dikke ca. 100KHz op de uitgang.

Dit had ik niet gevonden zonder de bias meting EN draaien aan de volume knop tegelijkertijd.

Maarja, wat het probleem nu precies. Dat weet ik nog niet, maar ik ben wel een stap verder. Het is altijd iets lulligs zal je weer zien.

Heb je de Bias afregelprocedure gevolgd zoals vermeld in de Service Manual (zie afbeelding hieronder)?
De afregeling op 2,5mV +/-0,3mV komt vrij nauwkeurig.

Vervalt

[Bericht gewijzigd door Bert jan op (96%)]

Vreemde definitie van "Thermal stable", Lijkt me meer op "most thermally unstable", binnen een minuut na een koude start.

Op vrijdag 14 februari 2025 14:26:25 schreef Hensz:
Vreemde definitie van "Thermal stable", Lijkt me meer op "most thermally unstable", binnen een minuut na een koude start.

Het slaat ook nergens op en het komt helemaal niet nauwkeurig, 0 mA of 200 mA het probleem is er en de bias veranderd niks.

Met of zonder speakers maakt ook niks uit, op de headphones is het net zo erg.

Ik had ooit het zelfde bedacht ik me met een Marantz 1050 oid, opgelost met wat 100n Ctjes van ground naar chassis.

Maar deze Sony heeft ground planes OVERAL! Ik denk dat het hele ding werkt als 1 grote condensator.

Download voor de grap het service manual en bekijk de print banen, het is veel ground.

Ook de 3 ground punten staan mij niet aan, het middelpunt van de voeding gaat via een service deksel die eraf moet voor repartie, en JA die schroeven zitten ook echt goed vast.

De bias stroom dient 25mA +/- 3mA te bedragen dit komt overeen met de vermelde 2,5mV +/- 0,3mV.

Door een te lage of (veel) te hoge bias stroom verschuiven de instelpunten van alle transistoren in de eindtrap waardoor instabiliteit ontstaat zeker over het volledige temp. bereik.
Ze vermelden de bias waarde niet voor niets zo nauwkeurig in de service manual.

Het stond na een minuut op 2.5mV. Het is niet de oplossing voor dit probleem.

Er verschuiven helemaal geen instel punten van alle transitoren, waar heb je dat Gehoord?

Als de bias stroom te hoog staat ingesteld dan kloppen de vermelde DC spanningen op de diverse knooppunten in de eindtrap niet meer en verschuift het werkpunt van de eindtrap (en de overdracht H(f)) waarop of waarvoor deze in de terugkoppeling is gecompenseerd.

Op donderdag 13 februari 2025 22:30:15 schreef revado:
[...]

Utp is het beste, een oude telefoonkabel naar een kamer die je kan vervangen?

Mijn oude ADSL 4 aderige telefoon kabel zit er nog!

Beetje gelezen en 2 RJ45 connector eraan gezet op 123 en 6 en we hebben (traag) internet! hahaha

En geen getik en gekraak meer, dat is wel fijn hoor, mijn Philips MFB 541 monitoren rommelden ook een beetje maar zijn nu ook stil.

Die telefoonkabel werkt best wel goed, rood-blauw op 1 en 2, oranje-wit op 3 en 6. in die volgorde.
Ik heb een pand in beheer waar naar appartementen de oude telefoonkabels gebruikt worden , dat kan niet anders, en haal daar best wel snelheid op.

4 draads kan 100 Mb halen, mits getwist. Zo "misbruikten" wel eens een 4 parige kabel voor 2 aansluitingen.

[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (46%)]

Ik zou er ook geen RJ 45 aan knijpen, maar cat5e keystones aan zetten met korte patch kabeltjes.
Die telefoonkabel is wat dik voor RJ45, en voor stugge kabel moet je ook speciale RJ45 connectoren hebben.

Wat ook werkt (niet de mooiste oplossing, maar werkt wel) is een patchkabel gebruiken, de 2 einden er af en solderen en met krimpkous isoleren.
Wit-Oranje ( is 1-2) aan resp Rood - Blauw van de telco kabel.
Wit-groen ( is 3-6) aan resp. oranje-wit van de telco kabel.

Op zaterdag 15 februari 2025 22:05:26 schreef revado:
Die telefoonkabel werkt best wel goed, rood-blauw op 1 en 2, oranje-wit op 3 en 6. in die volgorde.
Ik heb een pand in beheer waar naar appartementen de oude telefoonkabels gebruikt worden , dat kan niet anders, en haal daar best wel snelheid op.

heb weleens een 20x0,5 oude telefoon grondkabel gebruikt voor ethernet, er waren nog 4 aders niet van verzopen en toch 70mbit was geen punt, wrs werkt het nu nog zo. ook eens gedaan bij een door ratten aangevreten cat5e, aders 4-5 en 7-8 geruild met 1-2-3-6 en t ging weer op 100mbit.