Jaaaa daar is tie weer hoor! Wat heeft ie nou weer!? 
.
Ik ben eerder(destijds) bezig geweest met een Kristal WFM te moduleren, MAAR MIJ lukte dat niet!
Een boel mensen hier bleven toch beweren dat het kon!
Nu achter af, denk ik dat het waarschijnlijk ook ECHT NIET KAN!
(dit schrijf ik met nog steeds wat twijfel, MAAR GOED! )
.
Daar kom ie hoor! LET OP! HOUW JU VAST!!! 
.
JA, nu heb ik dus verzonnen je kunt ook een oscillator maken met een frequentie resonator.
ALS het goed is ook nog behoorlijk stabiel? En ook nog WFM te moduleren?
Per ongeluk is dat er een die 10,7MHz is, en nog steeds ALS ik het niet verkeerd hebt is 10,7 X 8… ?
.
Dit stond ook al een tijdje op de te doen lijst van mij.
Ik dacht kzal ut eens hard op hier ventileren en zien voor hoe gek jullie mij nu weer verklaren?
( 100% GEK dus das geen twijfel mogelijk!
)
VrGr Rob
(Dit zijn spinsels waarvan ik niet 100% zeker weet OF het wel kan en in welke vorm dit MISSCHIEN zou kunnen? )
nonius
set SCE to AUX.
Ik ben eerder(destijds) bezig geweest met een Kristal WFM te moduleren
Bij mijn weten kan het ook niet. Maar ik ben niet alwetend.
Wat vroeger wel werd gedaan met narrow-FM (NFM) was om een kristal van, zeg, 8MHz, met een kleine zwaai (zeg, 200Hz) FM te moduleren, en vervolgens die 8MHz omhoog vermenigvuldigen naar bijv. 144MHz; daarbij wordt dan gelijk ook de zwaai 18x zo breed, 3.6kHz)
JA, nu heb ik dus verzonnen je kunt ook een oscillator maken met een frequentie discriminator. [...] Per ongeluk is dat er een die 10,7MHz is
Je bedoelt een keramische resonator (middenfrequentfilter) van 10.7MHz?
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Rob een discriminator is een amplitude begrenzende versterker, waardoor AM sterkte verschillen van het HF signaal worden geclipt en begrenst. Daardoor heeft storing op het signaal geen of weinig effect. Het is geen oscillator en met een kristal kun je alleen NBFM moduleren over een zwaai van enkele kilohertz. Zelfs bij een frequentie verachtvoudigd kom je niet aan de 75kHz zwaai voor WBFM. Een keramische resonator is geen kristal, deze zijn meestal wel 150kHz breed, dat zou je kunnen proberen maar ik zie er het voordeel niet van in tegenover een VFO met een varicapdiode gemoduleerd. Overigens hoe ga je een oscillator in FM moduleren met een keramische resonator, daarvoor heb je alsnog een spoel en een varicapdiode voor nodig...
Hallo Nonius en Martin,
jaaa ik bedoelde inderdaad een resonator 
Nonius ja dat heb ik eens gezien in een boekje maar toen ik een poging deed kreeg ik het maar niet voor elkaar Henk en Martin kregen dat gloof ik toen wel gedaan maar ik weer niet natuurlijk en dus opgegeven want werd er op gegeven moment ge . ( ho nee dat ben ik al!) horen dol van dan maar.
.
MAAR dit was het volgende watt ik TOEN destijds ook al wilde proberen maar had ik 1 2 3 niet die keramische resonator ff nog niet,
nu heb ik 2 soorten gekocht, ook met de gedachte WFM RX met de tijd...
.
Jahaaa Martin help me nou eens?
Grapjuuu!!! ik weet het nog niet precies hoe Martin!
volgens EEN, ja ja 1 wetenschaper kan het wel!
(CHATGPT ik heb voor de LOL even met mijn nieuwe-
vriend zitten praten en toen zij die dat het wel zou moeten kunnen? (
keep on dreaming? )

Dus zo van die doendes!
VrGr Rob
https://www.google.com/search?sca_esv=0fc7dd398656b67a&rlz=1C1GCEA…
.
https://www.google.com/search?q=schematic+10%2C7MHz+oscillator+ceramic…
.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgZF8t2zkfj9…
.
https://www.noding.com/la8ak/12345/n19.htm
.
http://radiosparks.com/schematics.php?UID=Oscillators
.
75 khz zwaai lukt inderdaad niet. Dan slaat die af. Dit pas gebouwde 100mW zendertje haalt tot 15 khz zwaai op 70,2 mhz. Kristal is 23,4 mhz.
BB640 varicap.
Het varieert ook best per kristal. Een 11.718 khz Kristal haalde slechts 4 khz zwaai.
Heb voor de gein de fm detector uitgang van een radio op de modulatie ingang gezet en stereo + rds waren te detecteren door mijn TEF radiootje.. Bandbreedte is dan toch ca. 130 khz omdat rds op 57 khz zit.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha rob007,
Ja dat kan alle materialen die een elektrische oppervlaktestroom omzetten in een golf kan je gebruiken, kristal keramiek enz.
Maar omdat een quartz zeer goede eigenschappen heeft qua stabiliteit en erg gevoelig is (kleine stroom nodig) wordt,
dat nog steeds als meeste gebruikt als het er op aankomt.
De schakeling met een keramische resonator is goed te doen vaak iets meer vermogen nodig maar voor algemene toepassing prima.
Ik ben op dit moment (denk de komende drie maanden) bezig om een oscillator 100 MHz opnieuw te ontwikkelen.
Daar gebruik ik 8 kristallen parallel om vermogen te stoken 1 Wat uit, de kristallen gaan in een aluminiumkubus hermetisch dicht gevuld met olie.
Ik ga hiermee proberen de infra sound en vibratie te dempen de aluminium behuizing (dik) zorgt voor de magnetische afscherming.
Die kristallen worden lekker warm 70 graden een kristal er buiten gebruik ik als thermometer 0,001 graad resolutie dit is een speciaal geslepen kristal.
Voor de sturing gebruik jij een varactor (varicap) maar die heeft veel te veel flicker noise ik ga kijken of ik op een andere manier een klein beetje kan tunen.
Groet,
Henk.
Misschien moet je eens kijken hoe ze in het oude transceivertje van ICOM, model IC202 er in slagen om met 1 kristal een VXO te maken die 200 KHz kan afstemmen in de 2-meterband.
electron920
Ha murphy,
Dat zijn inderdaad mooie apparaten voor toen de tijd ik ken ICOM niet ik had ontvangers van Trio/Kenwood.
Maar @rob007 wil graag moduleren en dat wil ik nu juist niet 
Ik zou op 100 MHz een zijband ruis willen bereiken van -110 @ 10 Hz 
En een stabiliteit van 20 PPB @ -20.....70°c
Maar goed eerst mijn Interferometer weer optuigen....
Een vraag hebt jij toevallig of iemand die meeleest ervaring in een goede SDR?
Groet,
Henk.
Martin V
Om nog even terug te komen op een oscillator met een keramische resonator, dat kan met een varicap ertussen voor de FM modulatie. De trimmer vervang je door een varicapdiode.
Eens heb ik een BFO gemaakt op 455kHz met een keramische resonator voor een ontvanger welke een duur kristal vervangt. In plaats van een Butler oscillator, zoals hierboven, zou ook een Colpitts mogelijk moeten zijn.
Als je dan toch gaat vermenigvuldigen dan zou ik een 74HC04 of 74HC14 erachter zetten welke sterke harmonischen produceert.
https://www.noding.com/la8ak/12345/n19.htm
Hallo Allemaal,
Merk dat het nog wat koeler word ( Kzit nu ook ff an de soep, Als ut maar warm is! )
En Huuu Ja ja ik wil graag WFM moduleren, ik wil muziek en een babbeltje doen.
Die Martin? Dan moet ik ook nog een paar driepootjes kopen bij de chinees!
( ik had juist twee soorten tweepootjes binnen ) kijk wel ff voor 3poot 10,7MHz Cer filter.
En laat ik nu net toevallig 74HC04 of 74HC14 hebben liggen, MAAR met een N er achter! Mag dat ook?
Tot hoe hoog/waar gaan die IC's dan Martin? Zelf dacht ik met 2 torretjes trapje dan trapje X 8 ...
ff tot zo ver...
VrGr Rob
Martin V
Hoi Rob!
En laat ik nu net toevallig 74HC04 of 74HC14 hebben liggen, MAAR met een N er achter! Mag dat ook?
Jazeker! Officieel heet het ding SN74HC04N of SN74HC14N, beide doen nagenoeg hetzelfde dat is het als een comparator werkt. Tussen de ingang van één van zón poortje, er zitten er zes van in, en de uitgang van die poort zet je een weerstand van 1MΩ en een serie condensator op de ingang, voor de DC scheiding van 1 tot 10nF en dan komt er een blokgolf uit. De uitgang heeft sterke harmonischen, ook op de 8e harmonische.
Zoals dat ook in dit schema is gedaan, alleen hier wordt de CD4001 gebruikt, dat kan ook maar ik prefereer TTL 74HC04/14 want die zijn stukken sneller, gaat hoger in frequentie. Die driepoot keramische filters gaan evengoed als wat jij hebt met twee pootjes.
Hallo Allemaal,
Martin ik had HEEL FF de tijd om te spelen, ik denk die oscillator op breadboard maar, ech nie! 
Ik kreeg um niet werkend dat eerste schema op DIE manier ( nee had ik, en nee kreeg ik!
)
( MAAR, had mijn zin inderdaad gezet op dat keramische resonator ding! )
.
Die Oscillator met de keramische resonator geloof ik wel en zal ik ook waarschijnlijk maken,
MAAR, nu denk ik niet dat ik die ICs ga doen want gloof er niks van dat die tot 85MHz gaan.
Volgens mijn vriend gaan ze tot 40...50MHz. Voor de 6 en 7 en MG is dat dan weer wel een leuke.
( de CD4001 zou rond de 1MHz zijn ) dus das voor een andere keer. ( dees zou het wel doen 74AC04 volgens mijn vriend )
.
Het schema waar je nu mee kwam is voor 80mTr dus de waardes moeten voor 10,7MHz omlaag.
Ik doe nu ff met de natte vinger 1N5 > 33pF – 470p > 100pF en 100pF word ongeveer 47pF uitgang.
voeding ff 9V zo iets gok ik?
.
Hier zal ik dan dat schema mee proberen, daarna zet ik OF een trapje gelijk naar 85,6MHz OF op 10,7 en dan een trap met de kring op 85,6MHz. (dat laatste heb ik wel eens met 35MHz osc.- trap en dan X 3 gedaan dat deed het toen mooi! )
.
VrGr Rob
Martin V
Rob, vergeet die breadbord, weg ermee! Bouw het gelijk op een stukje print de verbindingen zijn dan een stuk korter.
(schema is klikbaar)
Begin eerst met de oscillator rond Q1, deze moet op 10,7MHz oscilleren. met een twee of driepoot keramisch filter zou dat moeten werken, de gestippelde lijn is bij een driepoot keramisch filter. De gebruikte varicapdiode D1 is een BB409 of een BB809, waarvan eventueel twee stuks parallel staan.
Dan de 74HC04 er achter zetten je zou dan een flink signaal op de uitgang moeten hebben en daarmee wordt Q2 aangestuurd in klasse C. Op de collector van Q2 zit een afgestemde kring op de gewenste frequentie en klaar ben je.
Hallo allemaal,
JAAAaaaa natuurlijk nu valt het kwartje pas Martin! Je versterkt die 10,7 met dat IC PFFfffffff 
moet ff kijken waneer ik even kan prutsen weer.
.
vergeet die breadbord, weg ermee!
ik weet het ik weet het maar is een soort van sport om het wel… ( noem het maar eigenwijs ik weet ut! )
kwam vorige keer wel in Centrum binnen met een soort JostyKit op breadboard! ( vind ik gewoon leuk!
)
.
VrGr Rob
Link hier onder is voor mij om het ff niet kwijt te rakken!
.
http://radiosparks.com/schematics.php?UID=Oscillators
.
[Bericht gewijzigd door rob007 op (12%)]
electron920
Ha rob007,
Dat zijn allemaal stoorzenders niet netjes maar...... wie kent Jostykit niet ha.ha 
Groet,
Henk.
electron920
.
[Bericht gewijzigd door electron920 op (99%)]
Ja Henk daar heb je 100% gelijk in! MAAR ik ben ZO eigenwijs en ben er niet bang mee,
er zijn mensen die dan zeggen jo die troep wat mot je daar nou mee! 
En dan krijg ik er een beetje de pee in, vroeger zat HEEL Nederland met zo’n pest ding! 
Want ze zeggen het allemaal, Josty Kit, Stentor, WZ6, enz enz… en zo ook met buizen!
Ja wat mot je nou met die ouwe zooi, maar vroeger werd daar veel LOL mee gemaakt, eerlijk is eerlijk!
En jahaaa strakjes dan kommen ze weer, Jo Rob bla bla bla bla… 
.
LET OP!!! ik ben niet boos of over gespannen
maar ik ging hier boven ff lekker. ( heeeeerrrrlijk! )
zo vaak gezegd maar hun kwartje valt ook nie!? 
Dat stukje is JUIST mijn hobby. Ik vind dat ZO LEUK!!! ( jahaaa eigenwijs, dat ben ik! )
.
LET OP Henk, nee ik ben niet boos of het is niet boos naar jou hoor!
( naar niemand ook eigenlijk!
)
Martin zegt het ook vaak, en ja hij heeft ook gelijk!
Ik heb met 1 Josty Kit nu meermaals QSO gedraaid op rond de 48,6MHz WFM en daar heb ik LOL an!
( Meer niet meer! )
.
Zat daarnet met iemand van ook DIE tijd te praten, LEUK over 3 meter en Kwakkelstein en Van Der Bent.
( veel mensen kennen ze wel! ) Die heb ik rijk gemaakt! ( kan verhalen vertellen… ) maar niet over dit forum!
( word een boek van 3 CM dik
)
XXX Rob
Martin V
Ik heb met 1 Josty Kit nu meermaals QSO gedraaid op rond de 48,6MHz WFM en daar heb ik LOL an!
Zitten daar ook al piraten; rond de 48,6MHz?
(by the way, ik ben intussen verhuist maar moet alles nog uitpakken, ik heb nog een hoop te doen voordat ik weer kan gaan zitten solderen.)
foutje Martin 84.6MHz
MAAR, was wel leuk hoor, tis altijd weer de vraag lukt ut of lukt ut niet?
doe rustig an Martin, ik was ook weer even verdwaald en zit aan een Arduino die niet wil wat ik natuurlijk juist WEL wil.
VrGr Rob
Had heel ff de tijd hier om te prutsen, eerst werkte het ff niet.
toen even de 2N2 van massa tussen 10,7 en varikap gezet en kreeg toen iets van 10,56MHz te laag dus.
( HOOWWWwww swaar ook, OP BREADBOARD Martin!!! zeg toch sorry!
)
VrGr Rob
[Bericht gewijzigd door rob007 op (18%)]
Martin V
Die 2N2 is slechts een HF ontkoppel condensator welke na de 4k7 weerstand komt welke op de varicap zit. Maar mooi dat het werkt, alleen wat te laag in frequentie. De varicap spanning moet omhoog of een andere varicapdiode proberen met iets minder capaciteit.
Hallo allemaal, Martin,
Martin ja ik vergeet nog om te vertellen, ik heb ff de 220pF tussen B en E 47pF gemaakt!
( ik vond ff niet 1 2 3 een 220pF condensatortje dus die 47pF er ff in gedaan? )Maar neem aan niet kwalijk toch?
Want de Frequentie is TE LAAG dus(Dacht ik?) beter lage waardes condensators om F omhoog te krijgen/houden?
Ik wil die 10,7 wel weer proberen terug te halen want anders klopt het sommetje niet!?
.
maar die 2N2 was ff bewust om te kijken werkt het dan wel of… maar het komt er dus op neer dat ik die –
resonator zwaarder moet koppelen naar de min als dat lukt/kan, heb zelfs zitten denken om het van de min naar de basis te zetten?
Met de varicap… er overheen of zo iets? Moet maar ff kijken hoe…

ik zit nog meer te liegen! ik kom niet eens boven de 84MHz! 83,.. daar kom ik op.
ik zit nog met dat breadboard en dat heeft natuurlijk ook wat extra capaciteit maar... gloof niet dat het daardoor is.
Ook viel het mij op dat ik doe er een andere soort 10.7 resonator in en hij zit hoger?! de bruine zit laag de blauwe zit hoger meer naar 10.7MHz. 
.
dit alles test ik nu door de resonator aan de min naar de basis te doen!
zit ook nog te denken aan een condensator tussen resonator en basis zodat ie minder belast zou worden??? 
(ik zeg maar wat?)
VrGr Rob
Laatste update met veel 5ven en 6sen nu op 10.62MHz
Bijna alle condensatortjes 47pF tussen B en resonator 100pF
En zet er ook geen ander transistortje in want... BC548B gloof ik en de 2N3904 deed het ook nog maar ietsjes minder HF maar een streepje meer naar de 10.7MHz ( het draait nu trouwens op 9V )
Tot zo ver weer eventjes...
VrGr Rob
Martin V
Wat je zou kunnen proberen de condensator verwijderen in de oscillator welke staat tussen de basis en de emitter van de transistor, voor de rest nog wat vogelen met de condensator tussen de emitter en de gnd van die oscillator.
Dat is dan bij een driepoots keramisch filter.
Hallo allemaal,
Jaaa zal ik nog gaan doen Martin!
Kijken zonder die C en misschien ook nog eens kijken met een 3 poot 10.7MHz filter.
.
ik weet wel jij en veel van hier zijn TEGEN dat breadBoard maar nu vind ik dat toch ff wel makelijk,
EN JA, ik weet je hebt kans op slechte contacten en ZEKER extra capaciteiten.
*
Ik heb dat gemerkt met een FM oscillator die moduleerde ik met een BB910 en dan heb je normaal een Ctje van 3P9 of 4P7 van varicap naar de kring en ik dacht die laat ik weg!
Want die rails liggen naast elkaar en misschien is dat wel genoeg capaciteit, EN JAWEL HOOR!!!
Het werkte prima! LOL
*
Voor de rest niet veel kunnen doen nog ( verplichtingen )
Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob
Martin V
Ja Rob, ik wilde nog even kwijt dat je beter een andere transistor kan gebruiken, een BF199 is een hele goede kandidaat, omdat het geen laagfrequent transistor is. De BC548 en soort gelijken hebben nogal wat basis-emitter capaciteit. Nog beter zou een BF245 of 256 j-Fet zijn, kost ook nog een weerstandje minder. Als je het met de oscillator helemaal goed werkend heb gekeregen, kun je de 74HC04 of 74HC14 erachter zetten, dit is geen vermenigvuldiger, dat doet de transistor welke daar weer achter komt.
Overigens ik heb er geen moeite mee dat je breadbord gebruikt, 10,7MHz is niet zo heel hoge frequentie, dat kan daarbij heel goed.
Het kan nog simpler door de oscillator met die transistor helemaal weg te laten! Nu wordt met het ic de 74HC04/14 (wel op 5Volt hé) tevens de oscillator gemaakt. Waarvan hier een voorbeeld waarbij de CD4069 wordt gebruikt, maar de 74HC04/14 kan er ook in, die is sneller.