Beste,
Ik ben voor mijn plezier mijn scooter een beetje aan het ombouwen naar een BOV, ik maak dus een aantal aanpassingen waaronder de verlichting.
Ik heb mijn spatbord aan de voorzijde verwijdert voor een "off-road" band (staat er even los tussen nu), de beugels aan de poten kan ik nu hergebruiken voor lampen zodat ik beter zicht krijg in de bochten. Ik wil hier langere kabels opmaken, en zoek een goede beschermkous voor de kabels die langs de poten gaan (onder een beschermrubber). Ik verander mijn koplamp van VC naar DC, omdat dit led is en de koplamp ook vervang voor led.
Voor de rest heb ik een alarmsysteem aangeschaft, komt er rood licht voor nacht visie en eventueel IR als ik iets geschikts kan vinden. Ook moet ik alles zo geschakeld krijgen dat de verlichting in zijn geheel ook uit kan (dus ook remlicht en rekening houden met wel kunnen starten). Originele unit van de kilometer teller wil ik bekijken of hier iets van navigatie in kan passen.
Ik doe beetje bij beetje omdat ik geen haast heb dus kom later vast en zeker met nieuwe vragen hoe dingen aan te sluiten.
Mijn eerste vraag is dus: Wat is een goede beschermkous, voor de gehele kabelboom?
Hartelijk dank alvast.
Schema:
Deze unit wil ik ombouwen zodat er navigatie in past. De tellerstand en meter ben ik niet nodig (zit normale begrenzing op en doe niet aan opvoeren). Met enige handigheid en zoeken op dit forum zal er wel een manier zijn om de tank inhoud weer te geven met een led reeks of iets.
Zoals de schakelaar van knipperlicht, zou ik aan de andere zijde ook een schakelaar willen, maar kan deze niet los kopen zodat het er direct inpast. Idee is dat de middenstand normaal licht is, en de buiten standen voor extra verlichting waarbij normaal licht geheel dimt.
Voor rood licht wil ik graag gebruik maken van de lege plekken in de koplamp unit, maar moet heel goed uitzoeken hoe ik dit los krijg. Ik denk dat het deels gelijmd is en wil de boel niet vernielen. Mocht ik dit niet kunnen uitzoeken hoe het moet dan gebruik ik externe rood lampen, maar liever niet. Ik wil het rood licht ook altijd aan kunnen doen, dus ook als de scooter niet aan staat.
Mijn keuze voor LED is puur om mijn stroomverbruik te verminderen.
China alarm, moet het schema even opzoeken.
Knipperlichten naar led moet ik uitzoeken, er moet een soort weerstand tussen om het relais nog te laten werken voor zover ik heb begrepen. En ik weet ook niet of je die lampen kunt vervangen met led, wil geen lampen los monteren voor het knipperlicht. Ik denk deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005005850702668.html?spm=a2g0o.product…
[Bericht gewijzigd door BOV op (42%)]
Band laten vervangen en voorkant er af. Op alie expres speciale plakband/kous gevonden wat tegen hitte kan. Soort kous met gevlochten draad of iets.
[Bericht gewijzigd door BOV op (13%)]
Oww, ik dacht dat dit forum kon helpen met hoe ik alles goed kan aansluiten straks van de verlichting, noodschakelaar, USB aansluitingen en etc.
Als dit niet op dit forum thuishoort dan zoek ik ergens anders hulp en maakt niet uit.
PS: Heeft iemand nog wel een tip hoe ik de benzine meter kan veranderen als deze er niet meer is en een soort ledjes kan maken welke de stand aangeeft? Als de unit er uit is en er een display inkomt weet ik niet hoe ik de benzinemeter kan vervangen. Als dat niet kan is het niet erg en de navigatie is belangrijker en daar staat GPS ook wel op dus dan is het alleen de tank inhoud welke ik mis. Ik draai het straks wel los zodat iemand kan zien wat er in zit, zal wel lukken. Ik weet inmiddels dat het met een soort pot meter te maken heeft en dat je dan meer of minder stroom krijgt. Ik haal de vlotter wel uit de tank zodat ik het los kan testen.
Elke hint is prima en zoek dan zelf verder.
[Bericht gewijzigd door BOV op (10%)]
Ik heb de unit los en draai hem straks verder uit elkaar en zal kijken of ik dan kan vinden hoe ik de meter kan vervangen met led lampjes. Als dat mijzelf niet lukt, mag ik dit dan wel vragen? Navigatie zal geen probleem zijn en de extra lampjes die er in zitten zal ook wel lukken.
Als de meter te ingewikkeld is dan kijk ik wel even in het buitenland op een forum. Ik weet wel dat het iets met weerstand te maken heeft, en dat er achter de meter iets zit wat reageert op meer of minder stroom. Maar ik ga mijn best doen om het uit te zoeken en snap dat het op afstand ingewikkeld is.
Ik moet kunnen meten hoeveel stroom naar de tank meter gaat (dat wat in de tank zit, dat is stroom vanaf de accu of wisselaar en kan dan zien of het VC of DC is) en de draden die er uitkomen geven de stand weer door meer of minder stroom. En dan kan ik met led lampjes en weerstanden iets doen zodat de lampjes op een x moment wel of niet branden.
Voor stroom naar de navigatie heb ik al diverse gevonden welke waterdicht zijn. Die kunnen van DC naar DC of AC naar DC en diverse voltages. Zijn waterdicht (IP64 of iets) en met stekkers of zonder stekkers.
Waterdichte schakelaars voor de verlichting heb ik nog niet gevonden.
Antenne verlengkabel voor de portofoon zoek ik nog uit, omdat ik de antenne niet bij het stuur kan hebben en op de achterkant wil. Voor de portofoon is het USB C. Dus moet daarom ook naar led omdat ik moet besparen op stroom. Ik zou hier hulp bij krijgen maar mijn hulp is nu tijdelijk erg ziek en kan even niet helpen.
Er zit nog een beetje benzine in de tank en dat leeg laten lopen en de meter er uithalen. Ik schrijf dan de draden op die er heen gaan en meet van te voren hoeveel stroom er heen gaat en van de tank naar de meter gaat. Ik kan de meter wel verder los halen en plaats dan even een foto.
PS: Ik weet dat ik alle moet meten hoeveel stroom er gebruikt word omdat spullen anders niet meer werken. Ik heb de wisselaar gevonden van de dynamo en moet kijken hoeveel Ampere er gegeven gaat worden, maar de scooter loopt niet op dit moment.
[Bericht gewijzigd door BOV op (17%)]
Ik probeer benzine uit de tank te laten lopen, maar dat lukt niet en er zit nog benzine in. Ik ga dan morgen de tank er uit halen en leeg gooien en de meter er uit halen.
Er zitten twee kranen op maar er komt niets meer en er zit nog wel benzine in (meter stond wel op nul). Ik ga dan kijken op het stroom schema hoeveel stroom er heen gaat en als alles los is kan ik met draden wel iets doen.
[Bericht gewijzigd door BOV op (17%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wat is in hemelsnaam een BOV?
Je ziet ze veel genoemd op sites van preppers en doemdenkers, zonder vermelding wat 't is...
Bug Out Vehicle (BOV)
Ik ben geen doemdenker en dit is eigenlijks bedoelt om zelf een beetje te klussen en lol te hebben. Idee is dat het goedkoop rijden is en bij verlamming van infrastructuur dit een manier kan zijn om nog vervoer te hebben.
----
Vork er tussen en de boel sprong direct los.
Ik neem aan dat het grijze een weerstand is en ziet er verbrand uit, daarom kan het zijn dat de meter het dus ook niet doet of een verkeerde stand geeft? De kleuren kunnen vertellen wat de weerstand is en kan deze meten.