de schneider DF101 is niet zo duur..

Goedenavond allen,

wederom dank voor de adviezen.

Los van de prijs van de automaten (bestaande trafo + nieuwe psu) heb ik er eigenlijk geen plek voor.
Er zit een rail houder voor 10x38mm buiszekeringen als hoofdzekeringen gemonteerd, met 3x25A.
De bestaande trafo is primair en secundair met een 5x20 zekering in een din rail houder afgezekerd.
Zoiets als de phoenix PTC 4-HESI (3270200), lekker smal en goedkoop.
Gevuld met keramische 500V zekeringen.
Dit kan ik redelijk kwijt. Twee automaten erbij gaat niet passen.

20250217 De afmetingen van de hoofdzekeringen vermeld.

in kasten met abb of hager spul gebouwd komen vaker de diazed DZ01 zekeringen voor als voorbeveiliging van bijv een onderverdeler. mooi compacte zekeringen, maar die kun je nergens zo gaan halen. diazed DII of DIII is wel een standaard die overal te vinden is. tijd terug ook gehad met een klant die een grote hout bewerkings machine stuk had, een zekering was kapot maar een achterlijk frans model waar ie al n halve dag naar aan t zoeken was in de buurt. tot ik zei, waarom geen andere houder erin bouwen met een zekering die wel te vinden is?

Op maandag 17 februari 2025 22:25:01 schreef testman:
in kasten met abb of hager spul gebouwd komen vaker de diazed DZ01 zekeringen

Is dat dan niet een neozed ipv diazed? Ivm de 01 aanduiding.

Op maandag 17 februari 2025 08:22:26 schreef Sine:

Ik bedacht me alleen nog 1 ding, die 20mm zekeringen zijn meestal geschikt max 250V. Ze bestaan ook in 400V Maar die zijn wat zeldzamer. Dus even kijken dat je daar de goede voor neemt.

Tussen 1 fase en eventueel aarde staat toch maar 230 volt?

Als de aardweerstand er laag is dan is dat inderdaad hetzelfde als tussen fase en neutraal. Een aardsluiting kan dan best knetteren als je de onbeveiligde kant pakt.

Op dinsdag 18 februari 2025 08:08:56 schreef Kruimel:
Als de aardweerstand er laag is dan is dat inderdaad hetzelfde als tussen fase en neutraal. Een aardsluiting kan dan best knetteren als je de onbeveiligde kant pakt.

ik bedoel de max spanning wat die zekering aankan, kan nooit meer worden als de fasespanning.

Ow, dan snap ik je vraag. Ik zou zeggen dat je beveiligt tegen de grootst mogelijke spanning, en als je ergens twee zekeringen in serie hebt staan moeten die elk de maximale spanning kunnen hebben. Ze zullen immers nooit exact tegelijk smelten en de eerste krijgt het overgrote deel van de energie te verwerken.

Maar ik ben geen kenner op door gebied, ik weet alleen dat ik soms moet nadenken omdat ik af en tot in medium grote schakelkasten werk met de mentaliteit van een elektronica ontwerper. Als je voorzekering van die meszekeringen zijn waar je speciale handschoenen en een bril moet dragen ze los te trekken, dan is zo een glaszekering op een PCB als eerstvolgende stap niet voldoende. Die kan dan uit elkaar knallen en de vonk die zich vormt kan er lang genoeg over doen om uit te doven dat het een beste explosie wordt. Er zijn normen om te achterhalen wat dan een geschikte afzekering zou zijn, maar dat moet ik dan wel navragen en laten aanleggen.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (16%)]