Ik zou het met een aantal diodes realiseren, ipv relais

Wil je het remlicht laten knipperen? Of wil je de knipperlichten als remlicht gebruiken?Ik begrijp dat je geen gewone remlichten hebt, alleen een "derde" remlicht, klopt dat?

Ik zou het trouwens gewoon zo laten, je loopt het risico dat je de lichten bij de apk weer origineel moet maken, maar dat moet je zelf even bekijken. Misschien mag het wel.

1956, dan is de APK een relikwie uit het verleden.
Zodra een auto 50 jaar of ouder is is de APK verleden tijd.

Ik begrijp je verhaal nu, zonder extra te willen knutselen aan de uiterlijke verschijning wil je extra lichtjes realiseren.
Als het werkt met twee relaisjes zou ik het mooi zo laten.
Relais zijn in deze veel meer failproof dan electronica.

Pure nieuwsgierigheid, merk en type auto?

Dit is wat er momenteel actief is.
Nadeel is dat het knipperlicht geinverteerd wordt als het remlicht aan is.
Het verhaal van de mosfets berg je mijn inziens beter op.
Als je dat vanwege polariteiten bij halfgeleiders al klaar krijgt zijn 2 relais wss nog het kleinst.

Als het werkt met twee relaisjes zou ik het mooi zo laten.

+1 ....

Dat het lichtje geïnverteerd wordt is niet het probleem.
Dat gebeurt wel vaker..

Is 2 diodes niet veel makkelijker ?

Waarschijnlijk wel.
Maar dan knipperen de richtingaanwijzers niet als je rem....

Lief karretje.
Begrijp ook je ruimteprobleem een beetje nu.
Mogelijke oplossing, de 4 relais in een doos doen en ergens waar ruimte is deze plaatsen.
De bedrading verlengen naar de betreffende lichten (of schakelaars).
Draad neemt veel minder ruimte in.

foto achterzijde met (klein) remlicht in het midden

Zo heb ik het nu opgelost. Ik heb de minirelais per twee in de bagageruimte achter de achterlichten bevestigd. Omdat ze dan wel wat in de bagageruimte steken moet je met het inpakken met bagage heel voorzichtig zijn. Daarom zoek ik naar iets kleiners.

Op dinsdag 18 februari 2025 11:56:48 schreef Jinny:
Waarschijnlijk wel.
Maar dan knipperen de richtingaanwijzers niet als je rem....

Gelukkig niet want dat is niet legaal en behoorlijk gevaarlijk. Dan denken mensen dat er iets mis is want dan lijkt het of je alarmlichten aangaan ipv dat men ziet dat je remt.. De beste manier om de aandacht van de politie te trekken.

je moet gewoon een XOR maken tussen het knipperlicht en het remlicht signaal en je bent er.

https://www.build-electronic-circuits.com/wp-content/uploads/2022/09/Truth-table-XOR-gate-417x500.png

Op dinsdag 18 februari 2025 12:37:00 schreef Joa:
Zo heb ik het nu opgelost. Ik heb de minirelais per twee in de bagageruimte achter de achterlichten bevestigd. Omdat ze dan wel wat in de bagageruimte steken moet je met het inpakken met bagage heel voorzichtig zijn. Daarom zoek ik naar iets kleiners.

Je kan ze ook onder het dashboard brengen en vandaar uit bedraden.
Wel een puntje dan, zorg dat je richtingaanwijzers aan de voorkant los liggen van achter, dus even het koppelpunt zoeken.
Onder je dashboard heb je waarschijnlijk veel meer ruimte.

@Fred, het is een klassieker, die zit niet dagelijks op de weg en rijd geen 10.000 km per jaar.
Inderdaad, het mag niet van de wegenverkeerswet.
Maar een derde remlicht mocht ook niet vroeger.
En mistlampen achter waren ook ooit verboden, jammer overigens dat dat niet is gebleven.
In deze zie ik minder het probleem.
Ook omdat het geschakeld gaat worden op de Amerikaanse manier, ofwel, het richtingaanwijzerlampje welke knippert met het remlicht en de ander brand steady.

Als ik achter een auto rij waar ineens beide knipperlichten gaan knipperen (alarmlichten gaan aan) samen met een gewoon brandend remlicht, dan ga ik vol op mijn rem. En als dan blijkt dat hij ze steeds aan en uit doet dan denk ik dat hij mij zit te stangen, dan wordt ik vrij pissig. En je weet wat pissige motorrijders met spiegels doen ;-)
Prima dat hij de knipperlichten wil laten branden synchroon met het remlicht maar niet dat ze gaan knipperen, dat schept hele gevaarlijke situaties.

En als je een klassieker zoals een Tr3 wil modificeren, is dat een doodzonde.. 8)7

Nu heeft zo een oud beest* nog nooit van alarmlichten gehoord, dat scheelt dan weer.
Met remmen zullen er in deze configuratie 3 lampjes branden, en met remmen en richting 2 lampjes continu en 1 knipperen.
Ik zie het probleem niet zo.

1] auto zal nauwelijks kilometers draaien
2] auto reageert als de gemiddelde yankentank met dezelfde configuratie.
3] automobilisten zijn de amerikaanse configuratie wel gewend, het is niet dat het zeldzaam is op onze wegen.

Het modificeren an sich zie ik ook geen probleem in, het is simpel weer in de oude staat terug te brengen.

Wel is dat het apparaat niet meer aan de kentekenkeuring voldoet, maar dat loopt wel los.
APK bestaat niet meer en de gemiddelde agent heeft geen idee.
Die denkt dat het zo hoort met wat geluk.

*] Mijn Opel Kadett van 1965 heeft ook geen alarmlichten, en die is nieuwer...

Als je een beetje normaal doet, doet oom agent gemiddeld niet moeilijk.

kijk ben van mijn motorfiets ooit de kentekenplaat tijdens een restuaratie kwijt geraakt. Toen heb ik een blauwe laten maken en erop gezet. Model is namelijk jaren 60/70, maar de motorfiets zelf komt uit 1994

Rijd ik bij Utrecht vanaf A12 naar A27 naar A28 met een PRACHTIGE Jaguar XK8 (bouwjaar rond 2000) die wordt meteen op de A28 stilgezet door een ongemarkeerde politiewagen.

Ikd enk nog dat kan niet wegens te hard rijden zijn, want ik reed net zo hard en rijd maar 80/90 km/h

DUs bij amersfoort moet ik tanken. Komt die ongemarkeerde politiewagen ook eraan.

Agent komt op mij af en meldt: moet je geen vizier of bril op:
Ik rijd altijd zonder bril of vizier, want rijd niet zo hard dus.... Geen probleem daar, dit is niet verboden.

Vervolgens de vraag: Hoe oud is die motor eigenlijk?
ik zeg: dat zeg ik niet, want ik rijdt illegaal met een blauwe plaat...
Hij: Das geen probleem
Ik: 1994

Vervolgens stel ik de vraag waarom ze de Jaguar aan de kant zette, want merkte op dat eht niet de snelheid KON zijn.
Hij: Dat mag ik niet zeggen, maar je moet niet bellen zonder handsfree kit
:)

Naar aanleiding van High met Henk. Ik ben aan de gang gegaan met je suggestie om een XOR te gebruiken. Dit functioneert. Om het systeem polariteit onafhankelijk te maken heb ik voor de voeding van de CD4070 en de ingangssignalen een MB6 geplaatst.
Als ik de + en - van de 12v gewoon aansluit krijg ik het gewenste stuursignaal uit de CD4070. Echter waneer in de spanning omkeer krijg ik de juiste spanning op de voeding van de CD4070 maar ook 12v op de beide ingangen zonder dat ik een ingangssignaal via de MB6 toevoer. Wat doe ik verkeerd?????

je kunt een XOR ook met relais maken:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/Relay_xor.svg

heb je niets te maken met ompolen

je kunt een XOR ook met relais maken:

Idd maar ik herinner me dat TS door plaatsgebrek van de relais afwil.

Wat doe ik verkeerd?????

Gebruik een optocoupler LTV814 ipv een gelijkrichtbrug MB6
Ik moet het hele verhaal eerst opnieuw lezen om terug mee te zijn

[Bericht gewijzigd door OXO op (14%)]

De relais in een klein doosje achterin is geen optie? Lijkt mij toch ruimte genoeg.

electronica heeft ook eem doosje nodig

D3 mag een MB6 blijven, D1 en D2 vervangen door bv een LTV814 .
Het onderstaande verklaart je probleem.

Edit: en zelfs met LTV814 gaat het niet lukken omdat zowel voeding als lampen niet te scheiden zijn.... elk circuit hangt ergens aan het chassis

[Bericht gewijzigd door OXO op (42%)]