Delonghi Eletta automatische koffiemachine zet enkel nog waterkoffie

Excuus, foto typeplaatje toegevoegd!

Lijkt mij dat je zeefje in de zetgroep verstopt is, alvorens het de koffiecuphouder bereik. Ook de gaatjes in de kop van de zetgroep koffiehouder kijken of die niet verstopt zijn en het water langs de piston loopt langs de rubber ring die eromheen zit. Als die gaatjes waardoor de koffie loopt verstopt raken door de jaren heen door de olie in de koffie gaat het water er niet goed door en stroomt het langs de piston of inlaat, er zit ook een drukventiel met glaskogeltje soms of veertje met stop in de drukgroep kanaal naar boven toe. Met een naald kan je het zeefje of die in de houder door prikken. Als dat het niet is is de koffiemolen verstopt geraakt die slipt ook dicht als die nooit eens goed uitelkaar gehaald wordt en schoongemaakt (maalstenen vaak vervet, niet versleten altijd!). Soms is de maalinstelling schroef losgegaan of gemolesteerd en is er teveel afstand waardoor de koffie te grof is en het apparaat helemaal van slag raakt (bij Saeco lattego Philips gebeurde dit bij mij er kwam teveel grove koffie in de cuphouder en t apparat leek vast te lopen...)

Bedankt voor je reactie!
Het zeefje in de zetgroep kan het niet zijn, heb pas nog de hele zetgroep uit elkaar gehaald en schoongemaakt, en als ik met een naaldje in de gaatjes ga gaan die er duidelijk door.

"er zit ook een drukventiel met glaskogeltje soms of veertje met stop in de drukgroep kanaal naar boven toe"
> bedoel je hier ook in de zetgroep zelf?

" Als dat het niet is is de koffiemolen verstopt geraakt die slipt ook dicht als die nooit eens goed uitelkaar gehaald wordt en schoongemaakt (maalstenen vaak vervet, niet versleten altijd!). Soms is de maalinstelling schroef losgegaan of gemolesteerd en is er teveel afstand waardoor de koffie te grof is en het apparaat helemaal van slag raakt"
> de koffie komt vrij fijn gemalen in de opvangbak terecht, dus te grof gemalen lijkt mij het probleem niet te zijn. Heb je een idee hoe ik koffiemolen kan checken?

Ik schat dat er problemen zijn met de kop/waterverdeler. Neem de zetgroep er even uit. Kijk in de holte naar boven. Daar waar de zetgroep in perst. Zit dat vol vuil daar?

Deze bedoel je he?
Heb ik schoongemaakt, maar natuurlijk al weer een aantal koffies proberen zetten ondertussen, schoon ziet het er niet uit.

Achter die 2 schroeven (je foto) zit het veertje met kogel. Opgelet. Geen eenvoudige klus.
De maler en andere onheil kun je enkel observeren als je het opvangbakje weg neemt en via de spleet onderaan kijkt. Wel de eindeloopschakelaar vh bakje blokkeren.

Hoe zit het met ontkalken? Gedaan? Tijdens de 4 jaar goed opgevolgd met correct product?

[Bericht gewijzigd door EricN op (15%)]

Geen eenvoudige klus omdat het niet goed bereikbaar is? Of adviseer je om er als leek niet aan te beginnen?

Altijd ontkalkt als de machine erom vroeg, maar voor de rest weinig onderhoud gedaan, veel te weinig schoongemaakt binnenin alleszins.

Zeefje is proper alleszins, daaronder kan ik niets meer uithalen/schoonmaken denk ik he? De zetgroep zelf is uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet, maar bovenop zit precies ook nog een knopje dat indrukbaar is?

Je schrijft dat laten herstellen te duur is. Werken zij niet met een forfaitair systeem?
De stukken zijn niet zo duur maar waar stopt het?

Zetgroep? Dan verwacht ik water dat er onderuit lekt in het lekbakje tijdens het koffie zetten. Dit kun je bekijken via eerder genoemde tip.

De perskop? Moeilijker te verwijderen daar gans het toestel in 2 gesplitst moet worden. Enkele schroeven bovenaan lossen en dan kun je het ook net genoeg open wringen om het er tussen te frutselen. Maar alsnog een klus. De kans dat dit effectief de dader is zijn beperkt.

Een ventiel dat water door laat? Dat gaat moeilijk te diagnostiseren zijn.

Komt de koffie(waterige toestand) er met de juiste hoeveelheid uit? Moet hij abnormaal veel kracht zetten? Krochende pomp? Lekt er water in het lekbakje tijdens de uitloop v koffie? Is de koffiegruis droog of licht nat...? Valt de koffiegruis er tijdens het malen al onderuit?

Op maandag 17 februari 2025 20:39:54 schreef NeleO:
Zeefje is proper alleszins, daaronder kan ik niets meer uithalen/schoonmaken denk ik he? De zetgroep zelf is uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet, maar bovenop zit precies ook nog een knopje dat indrukbaar is?

Dat rondje rond het puntje kan je er langs die kant uit prutsen.
Opgelet voor rondvliegende veertjes en terugslagklepje.

Het zou 114 euro zijn om gewoon te komen kijken, dus ik vrees dat dat een dure oplossing wordt.
Vandaar dat ik eerst eens zelf wilde proberen.

Er komt geen water in het bakje terecht, of toch niet meer dan wat vochtige koffie.
De koffie komt in de juiste hoeveelheid, volgens wat ingesteld is. De machine maakt denk ik niet echt ander geluid dan vroeger. Het koffiegruis is licht nat.

Ik zal eens proberen checken wanneer het gruis er precies doorvalt, en ik probeer ook of het verschil maakt als ik dat rondje uit de zetgroep geprutst krijg.

Alleszins bedankt al Eric & Bart!

Doe het klepje voor de invoer van gemalen koffie eens open, en kijk daar met een zaklantaarn in. Als de machine in rust is, moet je rechtstreeks op het metalen zeefje van de zetgroep kunnen kijken. Soms is deze trechter verstopt en krijg je ook waterige koffie. Als je koffiezet en hij gaat bonen malen, dan moet je van opzij gemalen koffie zien vallen naar beneden, op het zeefje.

Anderen spreken over verstopt zeefje of crema-ventiel ("dat rondje in de zetgroep"), maar als die verstopt zitten krijg je melding over 'te fijn gemalen' o.i.d. omdat de flowmeter dan te weinig waterdoorstroming meet. En dan krijg je echt niet de normale hoeveelheid water in je kopje.

ploink

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (97%)]

Mss een idee om eens gemalen koffie optie te proberen? Als hij dan wel goed gaat is het idd gemalen hoeveelheid. Maar dan krijg je toch een beperkte hoeveelheid gemalen koffie die dan ook drijfnat is? Beide zie ik niet gemeld.

Goeie tip Roland, als ik kijk lijkt alles goed te gaan: ik zie het zeefje en de koffie komen, en die kop was dan ook goed. Maar ik denk dat er iets misloopt met het weghalen van het koffiegruis na een eerste kop, want de volgende koppen zijn dan weer waterig, en toen ik een volgende keer keek kon ik het zeefje niet zien want het was bedekt door koffie. Verklaart meteen waarom ik af en toe na het schoonmaken (van o.a. de zetgroep) wel goeie koffie kreeg.
Met gemalen koffie hetzelfde, eerst een relatief ok kop, daarna weer koffiewater.
Dat crema-ventiel kreeg ik er trouwens echt niet uit, maar ik denk ook niet dat daar het probleem zit want het water loopt gewoon zonder problemen door.
Ik ga eens een nieuwe zetgroep bestellen en daarmee proberen.
Bedankt heren!

Als de zetgroep naar beneden gaat drukt deze tegen een palletje. Dat durft wel eens afbreken.

Het is het gele dingetje dat ongeveer op de rode plaats zit. Dus zetgroep er uit en achteraan in het gat kijken.

Dat klepje lijkt toch gewoon nog op zijn plek te zitten...

Oef. Dat zou miserie zijn anders. Mss eens aan bewegen? Zit het los? Niet stuk trekken... ;-)

Bij de ESAM kun je gewoon de 'voordeur' opendoen en dan precies zien wat er gebeurt. Bij de ECAM is dat helaas niet zo gemakkelijk...

De koffiepad wordt van de zetgroep 'geveegd' met dat schuifje aan de bovenkant.
Beweegt die wel goed heen en weer? En weer terug ook met de veer?
Gebeurt wel eens dat dat deel van de zetgroep niet helemaal goed in elkaar wordt gezet...

Niet iemand in de buurt met een ECAM? Dat zou een gemakkelijke test om te kijken of probleem is opgelost met een andere zetgroep, een nieuwe zetgroep is ook niet zo duur trouwens (EUR 35, 7313218501) maar natuurlijk jammer als dat de oorzaak niet is.

Ik heb een nieuwe zetgroep besteld, gekregen en getest, en het probleem is opgelost! We gaan nog een beetje moeten pingelen aan de sterkte van de koffie, maar het is tenminste weer koffie.
Ik gok dat ik toch iets heb opgelost door alles aan alle kanten schoon te maken en te smeren, maar dat ik iets verkeerd gedaan heb met het terug ineenzetten van de zetgroep, het zeefje kwam iets te hoog, maar ik kreeg het niet meer goed. Ofwel was er toch ergens iets kapot. In ieder geval, met de nieuwe zetgroep ben ik voor nog geen €50 weer voorzien van koffie. Dankjewel voor het meedenken heren!

Als het zeefje niet precies op de goede hoogte zit terwijl de zetgroep op maximale hoogte zit, dan heb je hem inderdaad niet goed in elkaar gezet.
Dat had je natuurlijk wel even eerder kunnen melden... ;-)
Maar gelukkig dat er weer normale koffie uitkomt.

ik denk dat TS het pas opmerkte toen hij de nieuwe monteerde.

Ik gok dat ik toch iets heb opgelost door alles aan alle kanten schoon te maken en te smeren, maar dat ik iets verkeerd gedaan heb met het terug ineenzetten

Meeste fouten/problemen in een apparaat ontstaan nu eenmaal na onderhoud/reparatie(poging) van een apparaat... ;)
Zie je ook bij vliegtuigen en auto's.

Op vrijdag 21 februari 2025 10:19:50 schreef High met Henk:
ik denk dat TS het pas opmerkte toen hij de nieuwe monteerde.

You assume gender :-)