Hallo beste mede foremers en hobbyisten
Ik had een vraagje over verlichting maken in een parkeer kelder zonder stroom, ik wil mijn auto daar soms ook kunnen poetsen onder goede verlichting, nou had ik dit gezien

https://www.ledlampshopxl.nl/300w-12v-24v-werklamp-balk-emc-voor-voert…

Is het mogelijk om zoiets een tijdje te kunnen laten branden op een goede accu of een flinke jumpstarter?

Alvast bedankt
Gr
Michael

Tuurlijk kan dat, je moet alleen af en toe de accu opladen...

Op woensdag 19 februari 2025 10:15:28 schreef Jinny:
Tuurlijk kan dat, je moet alleen af en toe de accu opladen...

300 Watt? Als je hem uit de autoaccu met 12 Volt wil voeden, trekt hij maar liefst 25 Ampère. Dan start na een poetsbeurt de auto niet meer, bovendien trekt de stroomaansluiting (sigarettenaansteker) in je auto dat niet, die is meestal afgezekerd met 8 A.
Bij 25 A heb je behoorlijk dikke voedingskabels nodig, minimaal 6mm2 bij een korte lengte.

Staat heel duidelijk in de gelinkte productbeschrijving:

Met het beperkte energieverbruik van slechts 300W is de lamp in staat om 30000 Lumen te leveren. Hiermee is deze lamp vergelijkbaar met een halogeenlamp van minimaal 1500 watt. Het voordeel? De accu van jouw tractor, vrachtwagen of buggy zal een stuk langer meegaan terwijl de lichtopbrengst hetzelfde is.

Tis dus echt een 300W LED lamp. Dan zie je alle stofjes op je auto wel. Maar met een beetje pech trekt ie je accu leeg terwijl de motor draait.

Op woensdag 19 februari 2025 10:45:52 schreef blurp:
Staat heel duidelijk in de gelinkte productbeschrijving:

[...]

Tis dus echt een 300W LED lamp. Dan zie je alle stofjes op je auto wel. Maar met een beetje pech trekt ie je accu leeg terwijl de motor draait.

Misschien is een klein aggregaatje dan weer handig. Moet er wel een zijn met een omvormeruitgang. De gebruikelijke spanningsregeling zoals die in de wat goedkopere exemplaren zit raakt in de war door de belasting van het ledarmatuur.

Ik zou een lamp met een lager vermogen nemen, dan heb je niet zo'n grote accu nodig. De hoeveelheid licht die van die lamp afkomt is echt bizar, een 'kleinere' lamp heeft ook als voordeel dat je geen laskap op te zetten als je de auto aan het poetsen bent. Het is wel een goed idee om een (of meerdere) langwerpige lichtbronnen te nemen. Dan komt het licht niet zo uit een punt en heb je niet zoveel last van schaduwen.

Het is sowiezo de bedoeling om een paar langwerpige lichtbronnen te gaan gebruiken, maar dan wel op een exeterne voeding, is een bijvoorveeld een jumpstarter van 1750 ampere iets? En dan een lichtbron pakken die iets minder vermogen vraagt

Op woensdag 19 februari 2025 11:22:28 schreef necessaryevil:
Ja, je zou een jumpstarter kunnen gebruiken. Als er een loodaccu in zit is dat niet optimaal, want een loodaccu die in een jumpstarter zit is bedoeld om kort een hoge stroom te leveren en dan gelijk weer opgeladen te worden. Mogelijk zit er een Li-Ion accu in, die zullen meestal wel wat verder ontladen kunnen worden.

Misschien kun je beter een losse accu en acculader kopen, maar dan heb je geen afgewerkt geheel. Wil je de jumpstarter ook nog als dusdanig gebruiken?

Ja, je zou een jumpstarter kunnen gebruiken. Als er een loodaccu in zit is dat niet optimaal, want een loodaccu die in een jumpstarter zit is bedoeld om kort een hoge stroom te leveren en dan gelijk weer opgeladen te worden. Mogelijk zit er een Li-Ion accu in, die zullen meestal wel wat verder ontladen kunnen worden.

Misschien kun je beter een losse accu en acculader kopen, maar dan heb je geen afgewerkt geheel. Wil je de jumpstarter ook nog als dusdanig gebruiken?

//edit
je hebt mogelijk ook nog wat beveiligingen en een onderspanningsbegrenzing nodig.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op (42%)]

Ik zou de jumpstarter ook voor de auto kunnen gebruiken, maar ik weet niet of zo n jumpstarter ideaal is, en hoe lang een redelijk goede lichtbron daarop zou kunnen branden, ik had deze in gedachte...lekker klein maar ik weet niet of dat echt goed is

https://www.winparts.nl/werkplaats-gereedschap/jumpstarter/c887/noco-j…

Hang daar 2 ledbalken op 230V
https://www.lighting.philips.be/prof/armaturen-voor-binnenverlichting/…
Voeding met een batterij en kleine 12DC/230AC converter.
100W, 10A, 11000lm, geen schaduwpartijen L en R van je auto
Blijft een lapmiddel maar lijkt me allemaal wat meer haalbaar en comfortabeler
Je bent nu ook niet voor een half uur blind als je eens in de lamp kijkt. >:)

Zoals OXO zegt: aan 1 lamp heb je niet genoeg. Of je moet die lamp elke keer verplaatsen. Tevens is 300W LED bagger een absurde hoeveelheid licht voor 'binnen'.

Mijn suggestie: hang wat LED bagger balken op en hang dat achter een kleine omvormer. Per saldo waarschijnlijk niet eens duurder dan 2 van deze dingen. En je hebt meer gespreid en nog steeds genoeg licht.
Dan is de vraag hoe groot de accu van je vierwieler is. Als dat een 'dikke diesel' is met een 100Ah accu in goede staat, dan kun je 200W aan verlichting er wel een uurtje op stoken. En 2 uurtjes zou ook nog moeten kunnen.
Als het een Maserati met een l*llig 40Ah accuutje is (waarom weet ik dat? Nou, toen ik nog loonslaaf was, had de slavendrijver zo'n ding... gemiddeld om de week kwam hij langs voor starthulp...), dan is het gewoon een 'no go'.

Ik denk dat je met een 'jumpstarter' iets als een losse accu met handvat eraan bedoelt bedoelt. Modekreet voor iets om een auto met een platte accu aan de gang te krijgen ofzo. In deze context: kanloos. Vaak zit daar een accuutje in van 17Ah ofzo. Kan 10x 5 seconden 200A leveren en daarna is het stuk. Zo'n accu heeft de capaciteit niet en vindt langere tijd 20A ofzo ook niet lekker.
Zoek iets LiFePo ofzo. NKON heeft misschien wat leuks in de aanbieding. En nee, je bent niet voor €50 klaar.

Alles bij elkaar: waar kun je wel stroom scoren en wat kost een lang verlengsnoer?

Wat wil je met zo'n jumpstarter bereiken?

Dat levert kort (paar sec) veel stroom, om te jumpstarten..

Er zit een 46Wh accutje in dat Noco ding. Dat is natuurlijk zo leeg, zeker als je er 100W+ aan led op hangt (<20min)

Een powerstation is een veel logischere oplossing, dan kun je ook nog eens een poetsmachine oid aansluiten. Desnoods nog een zonnepaneel.
Een aggregaatje kan ook maar die herrie wordt vaak niet gewaardeerd.

Een budgetoptie is bv een Fossibot ofzo, of voor iets meer een Ecoflow.

Dan kan ik net zo goed de dikste accu kopen iets zoals je zei 200 ampere en daar gewoon 2 balken aanhangen en dan de accu regelmatig opladen
Ik heb een nieuwe Toyota chr dus ik wil een externe brond gebruiken
Ik zit te wonen in een apartementen comolec met onder een parkeer kelder, ik heb geen mogelijkheid om met verlengkabel te werken, er is voor de bewoners nergens een stopcontact

Koop dan geen loodaccu die bedoeld is als startaccu. Die houden er niet van om ver ontladen te worden, op wikipedia wordt aanbevolen zo'n accu niet verder dan 20% te ontladen.

Een loodaccu die bedoeld is voor jou toepassingen heet een deep-cycle accu. Geen enkele accu houd echt van diepontlading, ook een deep-cycle loodaccu niet. Lithium accu's kunnen op hun beurt wel weer beter tegen diepontlading dan deep-cycle loodaccu's maar ook daar zit een maximum aan. Bij een lithium-accu heb je wel een andere lader nodig en waarschijnlijk ook een BMS (beveiliging).

Met mn eerder voorgestelde configuratie heb je met een 110Ah accu theoretisch tot 110Ah / 10A = 11h licht.
Koop dan geen startaccu maar een semi-tractie.
En een zuivere sinus DC/AC convertertje zodat je niet hoeft te huilen mocht de leddriver in je ledbalken hoorndol worden van een gemodificeerde sinus. :'(
Ook is een CTEK batterijlader nooit een foute aankoop. ;)

30000 Lm lijkt me onhandig (véél te) veel licht voor simpel auto poetsen...
Je moet dan je lasbril continu opzetten... :+ )

Er staat ook maar weinig nuttige informatie bij: zelfs de CRI ontbreekt...

Op woensdag 19 februari 2025 11:04:37 schreef witgoed:
, is een bijvoorveeld een jumpstarter van 1750 ampere iets?

Ik ben degene die steeds loopt te hameren op correct gebruik van Ah en A. Zeker in de buurt van accus.

Zoals het er staat, denk ik dat het goed is. Een 1750A jumpstarter zal 1750A kunnen leveren. Je hebt er maar 25 nodig, dus dat gaat goed.

De hamvraag is hoeveel Ah dat ding zal zijn. Als ie 100C is, dan is ie 17.5 Ah, dus in 40 minuten bij 25A leeg.

IK vermoed dat er 100C accus in zitten, die dan op 200C "wel even overbelast" kunnen worden en "toch niemand die dat kan testen", want de meeste autos starten toch op "slechts" 300-500A.

Zou dat ding 1750Ah zijn, dan houdt ie het een comfortabele 70 uur vol. Ik heb even lopen googlen en vond de GBX55 die 1750A claimed. nergens, behalve hier in polen staat de Ah waarde er bij. En die gasten lullen uit hun nek. (snappen niet wat ze verkopen).

Op de pagina waar de 300W lamp staat stond er bij de gerelateerde producten een 72W exemplaar. Lijkt me veel schappelijker kwa hoeveelheid licht. En liever voor een evt accu.

Op de site van Noco https://no.co/gbx55 staat

Internal Battery: 46 Watt-Hour Lithium-Ion

Die 1750... dat is een theoretische marketingwaarde. In de praktijk is het veel lager, door de kabelweerstanden en gebruikte klemmen. Hoeveel lager? geen idee. Wel ruim genoeg om een auto te starten.

En voor dat doel staan die Noco dingen goed bekend.

Alleen is dat niet het doel van TS, daar is capaciteit van belang. En 46Wh is gewoon niets. Bij 12V is dat 4Ah....

Ik heb een simpele 10W ledlamp bedoeld als buitenlamp. Deze gebruik ik als werklamp. Geeft meer dan genoeg licht om bij te sleutelen of poetsen.
Mijn 3W zaklamp met 1 Cree led en 3 D cellen levert meer licht dan het grootlicht van mijn motor.

Een gloeilamp grootlicht van een auto is iets van 50W, dat is veel licht, 50W LED is bizar veel licht. het barst van de 5 tot 50W werklampen. Denk ook aan breedstralers voor automotive gebruik. Die zijn 12V en een 45W versie is waarschijnlijk al te veel licht.

Op woensdag 19 februari 2025 13:09:42 schreef DJSmiley:
Bij 12V is dat 4Ah....

Dus bij 300W/ 25A is dat ongeveer een 0.15 uur, tien minuten. Ik was kennelijk aan de optimistische kant....

[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]

Oke duidelijk
Ik denk dat ik nu wel genoeg info heb van jullie allemaal

Hartelijk dank voor jullie kennis te delen

Gr
Michael

Op woensdag 19 februari 2025 14:26:04 schreef rew:
[...]Dus bij 300W/ 25A is dat ongeveer een 0.15 uur, tien minuten. Ik was kennelijk aan de optimistische kant....

In een garagebox heb ik nog een echt Tl 230 Volt armatuur hangen met een 36W TL buis. Werkt op een omvormertje van 50 Watt.
De huidige Led versies zullen stukken minder energie gebruiken en zijn zeer betaalbaar, een paar tientjes.
Combineer er vier met een wat grotere omvormer (100 Watt?) en met een normale accu is het dan mogelijk om toch een aantal uren te werken.

Ja, met een fatsoenlijke accu. Dit ging over die jumpstarter.

Maar met een loodaccutje kan het ook natuurlijk
Een fatsoenlijke semi-tractie accutje (100Ah bij 12V) heeft zo'n 50Ah bruikbaar. Dan kun je zo'n TL armatuur best heel wat uurtjes op draaien (uurtje of 10 incl omvormerverliezen)

Op een startaccu heb je een Ah of 20 bruikbaar, maar dat is nog altijd een uurtje of 4.

In beide gevallen red je ook wel langer, maar dan help je de accu wel sneller om zeep omdat je m te diep ontlaad. Ook een oudere accu zal sneller door zn bruikbare capaciteit zijn. Maar als TS geen uren hoeft te draaien icm 100-en watts aan licht dan kan dat ook prima

Met een lithiumaccutje is het al snel een stuk meer, en al koop je een budgetding, voor dit soort toepassingen is dat prima (en dan heb je voor 250 euro al een chinees dingetje)

Op woensdag 19 februari 2025 14:45:44 schreef buzzy:
De huidige Led versies zullen stukken minder energie gebruiken en zijn zeer betaalbaar, een paar tientjes.

Valt tegen. In licht per watt zijn ledbalken helemaal niet veel efficienter dan TL.

Op woensdag 19 februari 2025 16:09:59 schreef rew:
[...]Valt tegen. In licht per watt zijn ledbalken helemaal niet veel efficienter dan TL.

Voor Lm/W klopt dat, maar een tl is een rondstraler is en een ledvervanger heeft meestal een 120 graden straalhoek... (meer 'bang for your buck'... ;) )
(Lux zou handiger zijn voor vergelijken in dit geval)