Op donderdag 20 februari 2025 17:47:11 schreef Beeldbuisje:
Hoe lossen jullie zoiets permanent op? Gaatje in maken?
Ik ken de koelkast niet, maar ik zou ook een gaatje in maken. Dan loopt het water in ieder geval weg en water wat er niet in zit kan niet bevriezen.
Maar er blijft altijd wel wat water achter en dat kan wel bevriezen. Met een beetje pech groeit de ijsklomp toch weer aan met als resultaat dat de ventilator toch vastvriest. Alleen het duurt wat langer.
Heb je spijt van dat gaatje, dan plak je er een plakbandje overheen en het is als vanouds.
Wat Joran6545 vertelt kan wel eens kloppen. Die enkele keren dat ik dat meemaakte waren telkens Liebherr diepvriezers die in een erg koude ruimte stonden en in de wintermaanden. De foutcode die jij met Miele geeft, F114, komt overeen met die van de Liebherr versie (BT041) en wil in principe een defecte verdampervoeler zeggen.
Nu heb ik die telkens vervangen in beide toestellen, maar degene waarvoor ik dit topic startte kreeg volgens de klant diezelfde fout terug. Bij aankomst was ze eraf, maar stak de ventilator vast met ijs.
Bijna -60graden daar beneden. De weerstand van die voeler wordt op die moment dermate hoog dat de sturing er wel eens een fout zou kunnen op geven.
Ik zal maandag het type terug proberen op te zoeken van die vriezer en dat hier posten, Eric.
De gewone service toegang van Liebherr hebben wij ook. Voor Cinem terug opgegaan is in Liebherr hadden we ook toegang tot service hints. Wellicht zou dat probleem daarbij gestaan hebben. Helaas komt dit nu niet meer voor in het lijstje. Misschien zie jij meer?
We hebben dat onder de collega's ook al besproken om in de toekomst een gaatje te boren in het ventilator huis. Onder de ventilator kan het water blijkbaar wel weg vloeien richting de dooigoot. Ik begrijp alleen niet waarom Liebherr dit niet standaard zo doet. Ze maken al langer dan vandaag vriezers, toch?
Zeggen dat een no-frost troep is, vind ik niet correct. Bijna alle generaties no-frost vriezers uit de Liebherr (en natuurlijk Miele) fabrieken met de verdamper bovenaan kunnen continu werken zonder ooit problemen te hebben. Technische defecten daargelaten natuurlijk.
Ik heb zelf een FN4893S staan van de allereerste generatie. Die is 21 jaar oud en ik heb hem 15 jaar staan. Die is afgedankt toen er 15 jaar terug de seriecondensator in de stuurprint van kapot was. Ik verving die en had zelf nog geen no-frost. Die is toen in de stekker gestoken en behoudens enkele stroompannes er nooit meer uit geweest. Draait dus al 15 jaar continu zonder probleem.
Het zijn enkel die jongens met de verdampers onderaan waar zelfs met hun jonge leeftijd al ontzettend veel issues mee geweest zijn.
Als het koper dan zo duur is... vraag er dan 100€ meer voor per vriezer en zet die verdamper terug boven. Ook bij defect blijft die de producten nog min of meer koud houden.
@Beeldbuis Precies dat is het probleem.
Volgens de documentatie is de fout F114 (goed om te weten dat dit bij Liebherr BT041 is) inderdaad voeler verdamper, maar er is ook een melding van toestellen die tussen 5-10°C opgesteld zijn dat ze stoppen met koelen en enorm veel zouden ontdooien.
Oplossing zou zijn van de schakelelektronica te vervangen... Omdat er slechte software zou aanwezig zijn...
Als je in servicemode bij sensoren gaat kijken is indd -60°C ofzoiets dat je ziet staan bij die voeler, en in foutcodes ook enorm veel foutmeldingen op die voeler...
Op vrijdag 21 februari 2025 15:03:43 schreef Benadski:
Het is aan te raden (volgens diverse fabrikanten) om ook je no-frost jaarlijks te ontdooien. Klinkt raar in mijn ogen. Maar aan de andere kant, wat betekent no-frost, gaat dat over de machine of over het voedsel wat er in ligt? Ik weet het niet.Mijn oude Samsung heeft het desondanks een jaar of 7 uitgehouden (zonder ontdooien) voordat er problemen ontstonden. Maar na het ontdooien en een snelle fix ging deze nog 2 jaar mee voordat er iets anders stuk ging.
Toen bleef er iets hangen, maar volgens de display was er niks aan de hand...
Daar heb ik ook een filmpje van gemaakt.Desondanks uiteindelijk toch weer voor een nieuwe Samsung gekozen, want last van vocht of schimmel had het ding nooit. En dat is wel fijn, ik ben lui en hou niet van schoonmaken.
Vreemd, ik heb de manual van onze Liebherr no frost nagelopen en geen melding van dat deze ontdooid moet worden en ook geen problemen ondervonden.
Sja, onze 1978 Philips vriezer die moet jaarlijks ondooid worden, maar is ook nog prima.
Samsung en totaal 9 jaar? unicum! Ik vind Samsung witgoed echt brol, wasmachines mag je in je handjes klappen als die een jaar of 6 draaien, kruizen, printplaten etc. Koelkasten ik weet niet hoeveel compressoren er om zeep gaan, rare koelkarakteristieken op na houden om van -12 tot -21 te swingen om energie zuinig te zijn...Mn eten is me meer waard dat het goed koud blijft.
Jou probleem wat je had met de Samsung vriezer is niet op zichzelf staand, kwam erg vaak voor.
Ik vind het wel raar dat Liebherr tegen de wet van Natuurkunde koude probeert te laten stijgen, dit kost meer moeite want koude zakt.. ik hou dit in de gaten...
Er zijn bij Liebherr tegenwoordig wel meer gekke dingen gaande. Eén of ander broekventje dat zich ingenieur noemt en het warm water wil uitvinden? 
Er was een tijd voor de no-frost dat elke elektronisch gestuurde Liebherr diepvriezer moest kunnen doorwerken bij een defect aan de elektronica. Koelde continu, maar goed producten zaten veilig.
Het minste dat er in die no-frost schakel in die recentste modellen iets mis loopt ontdooit heel de handel in no-time. Daar is bij het ontwerp toch geen rekening mee gehouden? Heb ik van de eerste seconde voorspeld dat dit niet goed blijft komen.
Hun inbouwkoelkasten hebben ook zoiets leuks:
Ze gaan gedeeltelijk koelen op tijd ipv louter op meting. Die tijd wordt oa berekend op de omgevingstemperatuur.
Zo had ik laatst een dame die erover kloeg dat haar groenten in de groenten schuif bevroren bij instelling op 5gr.
Producten halverwege de kast hadden 2,5 gr temperatuur mat ik.
Splinternieuwe koelkast mee naar het atelier, vrijstaand opgesteld en geen probleem.
De oude keukenkast had erg dikke eiken deuren en planken. De oven stond ernaast en werd goed gebruikt. Omdat de omgevingstemperatuursensor een te hoge temperatuur mat, kwam de tijdssturing in een hele andere situatie. Het is warmer, dus men moet in de regel langer koelen.
Antwoord van Liebherr: betere koeling voorzien in de kast.
Meen je dit nu???
Dat is Liebherr koeling tegenwoordig 
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik bedenk me net iets. De ganse gekte is onder invloed van niet alleen cheap, cheaper, cheapest (koper leiding besparing) maar ook het groene geweld. Kan het zijn dat een langere leiding (verdamper bovenaan) het verbruik ook iets hoger is? Een winst van 0,0001 kwh op jaarbasis door de verdamper beneden te plaatsen? Dan worden ze natuurlijk gedwongen zich met deze gekkigheid bezig te houden. De compressor boven plaatsen zoals bij professionele modellen zou dan mss een optie zijn. Dat zal ongetwijfeld bedacht geweest zijn maar toch niet doorgevoerd. Waarschijnlijk om praktische redenen (bv bovenste schuiven kleiner(marketing gewijs niet ontvankelijk) of gevaren zoals omvallen (kinderen?) )?
Precies wat jij zegt, Eric, hebben we onder de collega's ooit ook eens opgevoerd.
Als zo'n vriezer stil staat, gaat er door de natuurlijke val van de koude ook gekoeld worden, maar enkel op voorwaarde dat de verdamper bovenaan staat.
Dit was ook een nietes-welles verhaal hoor. Maar de voor en nadelen tegen elkaar afwegend lijkt ons de verbruikskwestie wel gelijk te blijven.
Om dat verbruik te drukken heeft men ooit een klep in de koelleiding gezet om de boel altijd op druk te houden.
Ik weet eigenlijk niet of men dat nog doet...
EricN
In de A+++++ race is er niet veel ruimte meer. Er blijft dus alleen nog over gekke dingen te beginnen doen zoals de "wetbelt" in de autowereld en de beneden geplaatste verdampers blijkbaar.
Die klep, was dat die daar na verloop lawaai begon te maken? Haha.
Al heel lang niet gezien maar zoals miele nu de "jetpomp" heeft uitgevonden (not) zal dat ook wel weer eens ten tonele komen.
Mss een volgende stap is het koeltechnisch ontdooien ipv een primitieve elektronen brander. Zoals bij professionele apparaten? Weer 500€ extra onderdelen om 5ct elektriciteit te besparen. Maar zeg nu zelf, het staat zo mooi op het energielabel...
Tenzij ze ipv 500€ extra onderdelen er weer chinees spul in pleuren.
Eerlijk? Ik heb het nooit begrepen waarom men dat niet deed zoals in een airco.
Sinds een jaartje of 3 een Daikin airco gehangen. Met zonnepanelen op m'n dak die ook maar moeten opbrengen, dient die airco in de praktijk meer om te verwarmen ipv te koelen. (misschien ook door het prachtige weer wat we de laatste jaren hebben
)
Bij bijna vriesweer viel het me eens op dat de buitenunit compleet toegevroren was. Plots valt die stil, hoor ik de compressor een ander geluid maken gedurende een minuut en een tel later had ik natte voeten. Hoe snel al dat ijs er in een keer af was, ongezien.
Waarom dergelijke technieken niet in een no-frost vriezer...
Deze techniek van omkeren verdamper/ condensor is al oud. Ik had een ijsblokjesmachine van 1996 die dat ook deed om de blokjes los te maken van de pinnen waar ze aangroeide, alleen bleef klep hangen en ging nooit meer vriezen.. klep vervangen en weer ok. De kleppen gaan in de airco’s ook vaak defect.. bij de Liebherr kasten met wissel klep in de capillaire leidingen begaven het ook vaak
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op vrijdag 21 februari 2025 17:58:19 schreef Arco:
[...]
Ik heb een Samsung, eeuwig spijt van dat ik die gekozen heb.
Temperatuur is niet stabiel en koelen gaat zéér traag. (om goede kWh ratings te halen)Ik zou als het kon 'm zo terug omruilen voor mijn 22 jaar oude Zanussi, die was toch wel een klasse beter (en stiller ook).
Schimmel heb ik nog nooit in een koelkast gehad, dan is er toch wel wat mis...No-frost geldt voor de kast zelf en de producten erin.
Het systeem voert de in de lucht aanwezige waterdamp af zodat 't nergens op kan neerslaan.
Mijn huidige Samsung doet het anders aardig, koelt en vriest snel, nergens vocht of geurtjes. Het is in ieder geval een stuk beter dan de Whirlpool die bij familie staat, daar ligt vrij regelmatig een plasje water op de plankjes in het koelgedeelte, daar kan ik me echt rot aan ergeren.
Sja als ik mag kiezen dan ook liever een Samsung dan een Indesjit (whirlpool) maar mijn keuze is Liebherr of LG, voor budget draait LG zeker beter en net iets robuuster dan Samsung. LG kent weinig koelsysysteem en compressor issues..
Mja, desondanks ik tegenwoordig een Loewe tv met Samsung Tizen software erop in mijn woonkamer heb staan, heb ik gezworen nooit of te nimmer nog een product van dat drie sterren merk in huis te zetten.
Een bedrijf dat het mij al meerdere keren zwart op wit heeft kunnen aantonen hun producten zodanig te ontwerpen dat ze sneller dan nodig kapot gaan vervloek ik tot in de hoogste regionen. Dan nog liever whirlpool.
Maar eerlijk? Als morgen mijn Miele FN4893S definitief het loodje moest leggen ga ik op 2de hands of Marktplaats ofzo wel op zoek naar een Miele of Liebherr uit de tijd toen ze nog vriezers maakten met de verdampermodule boven. Die zijn heus nog niet zo oud (en hopende dat ze ooit hun stommiteit inzien)
Maar even terug naar de realiteit: waarom zou men het ontdooien van een no-frost nu niet maken zoals in een airco?
EricN
Op maandag 24 februari 2025 20:01:09 schreef Beeldbuisje:
Dan nog liever whirlpool.
Die van 25j geleden met banaal print issue (1000uF te nipte max spanning en trafo die overleed) waren nagenoeg onverwoestbaar. Die komen nu stilletjes aan binnen op de vuilhoop.
De huidige niets waard. Beter geen vriezer dan.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De kwaliteit van Samsung koelkasten zit volgens mij wel goed: de temperatuurhandhaving deugt voor geen meter...
Nou Arco? Samsung OK? zie dit topic :https://www.circuitsonline.net/forum/view/168380
Dit staat niet op zichzelf..Heb al aardig wat compressoren vervangen van Samsung..
Hier hetzelfde probleem. Vrieskast Liebherr FNe 4625-20 rammelt als een V8 motor en de temperatuurindicatie stijgt. Gebeurt natuurlijk altijd op Zondag...
Monteur van Liebehhr is al ooit hier geweest toen ik er niet was, en heeft het toen snel kunnen maken door (volgens mijn vriendin) de onderste module los te halen en de ventilator schoon te maken. Ik probeer nu hetzelfde maar ben bang dat ik de clips kapotbreek. Verder weet ik niet of ik naast de clips nog iets (bv in de achterplaat) moet losmaken voor de no frost loskomt.
Iemand tips? Monteur bellen kost weer weken, waarin je je diepvries niet kan vertrouwen...
Hartelijk bedankt alvast!
Je moet inderdaad behoorlijk aan die clipsen wringen. Zitten vooraan en achteraan vastgeklikt. Daar zijn zelfs tooltjes voor om achter een hoek te wrikken, maar hoe dan ook ze moeten eraf.
Die plaat zit ook nog vastgeklikt onder de voorste plastic. Eens dat allemaal los spreekt het voor zich en moet je achteraan de onderste schroefjes loshalen om makkelijk te werken.
Ventilator haal je er zo uit na stekker los te maken.
Definitieve oplossing zou een nieuwe printplaat zijn met verbeterde software.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik ben nog altijd heel tevreden van mijn LG Inverter kastje, doet het nog altijd zeer goed na bijna tien jaar nu! Ieder jaar eens ontstoffen aan de koeling onderaan dat is alles. Nog NOOIT moeten ontdooien in die jaren, met niks een probleem... 
Ik hoorde overal dat zo nog geen tien jaar zou halen... 
Onderhoud is erg belangrijk voor dit type kasten, maar ja wie onderhoud nu nog een koelkast thuis? Niemand kijkt er naar om zolang ie het doet, ik zie ze elk jaar in de zomer na nu. Bij bijna alle mensen staat de kast in een afgesloten ruimte vol met stof, tja en dan verwonderd dat ze snel stuk gaan.
Ze staat ook op een plaats waar ze de warme lucht makkelijk kwijt kan en goed geventileerd in de keuken. Niet ingebouwd in een nis of de muur waar een koelkast volledig afgesloten is van koele lucht tegenwoordig in de meeste keukens, en nooit wordt gereinigd.
Zie mijn topic net na aanschaf toen ze nog nieuw was;
Maar LG koelkasten zijn ook niet slecht hoor!! Samsung is bagger..
[Bericht gewijzigd door smd op (18%)]
Op vrijdag 21 februari 2025 14:11:13 schreef Arco:
Het enige wat tegenwoordig nog schijnt te tellen is koploper te zijn in de 'zuinigheidsrace'...
(of de kast verder nog goed voldoet is van ondergeschikt belang...)
Ja precies dat. En het netto rendement op een nóg zuiniger exemplaar wordt steeds kleiner (10% zuiniger op een al zuinig model is steeds minder substantieel..
Op maandag 24 februari 2025 20:01:09 schreef Beeldbuisje:
Mja, desondanks ik tegenwoordig een Loewe tv met Samsung Tizen software erop in mijn woonkamer heb staan, heb ik gezworen nooit of te nimmer nog een product van dat drie sterren merk in huis te zetten.Een bedrijf dat het mij al meerdere keren zwart op wit heeft kunnen aantonen hun producten zodanig te ontwerpen dat ze sneller dan nodig kapot gaan vervloek ik tot in de hoogste regionen. Dan nog liever whirlpool.
Maar eerlijk? Als morgen mijn Miele FN4893S definitief het loodje moest leggen ga ik op 2de hands of Marktplaats ofzo wel op zoek naar een Miele of Liebherr uit de tijd toen ze nog vriezers maakten met de verdampermodule boven. Die zijn heus nog niet zo oud (en hopende dat ze ooit hun stommiteit inzien)
Maar even terug naar de realiteit: waarom zou men het ontdooien van een no-frost nu niet maken zoals in een airco?
Bij de professionele No Frost lijn van Liebherr is dat al lang zo toch? (zoals bij de GGV5060 met heetgas-ontdooiing)
Op zaterdag 22 februari 2025 10:01:15 schreef Beeldbuisje:
Wat Joran6545 vertelt kan wel eens kloppen. Die enkele keren dat ik dat meemaakte waren telkens Liebherr diepvriezers die in een erg koude ruimte stonden en in de wintermaanden. De foutcode die jij met Miele geeft, F114, komt overeen met die van de Liebherr versie (BT041) en wil in principe een defecte verdampervoeler zeggen.
Nu heb ik die telkens vervangen in beide toestellen, maar degene waarvoor ik dit topic startte kreeg volgens de klant diezelfde fout terug. Bij aankomst was ze eraf, maar stak de ventilator vast met ijs. [bijlage][bijlage]Bijna -60graden daar beneden. De weerstand van die voeler wordt op die moment dermate hoog dat de sturing er wel eens een fout zou kunnen op geven.
Ik zal maandag het type terug proberen op te zoeken van die vriezer en dat hier posten, Eric.
De gewone service toegang van Liebherr hebben wij ook. Voor Cinem terug opgegaan is in Liebherr hadden we ook toegang tot service hints. Wellicht zou dat probleem daarbij gestaan hebben. Helaas komt dit nu niet meer voor in het lijstje. Misschien zie jij meer?We hebben dat onder de collega's ook al besproken om in de toekomst een gaatje te boren in het ventilator huis. Onder de ventilator kan het water blijkbaar wel weg vloeien richting de dooigoot. Ik begrijp alleen niet waarom Liebherr dit niet standaard zo doet. Ze maken al langer dan vandaag vriezers, toch?
Zeggen dat een no-frost troep is, vind ik niet correct. Bijna alle generaties no-frost vriezers uit de Liebherr (en natuurlijk Miele) fabrieken met de verdamper bovenaan kunnen continu werken zonder ooit problemen te hebben. Technische defecten daargelaten natuurlijk.
Ik heb zelf een FN4893S staan van de allereerste generatie. Die is 21 jaar oud en ik heb hem 15 jaar staan. Die is afgedankt toen er 15 jaar terug de seriecondensator in de stuurprint van kapot was. Ik verving die en had zelf nog geen no-frost. Die is toen in de stekker gestoken en behoudens enkele stroompannes er nooit meer uit geweest. Draait dus al 15 jaar continu zonder probleem.
Het zijn enkel die jongens met de verdampers onderaan waar zelfs met hun jonge leeftijd al ontzettend veel issues mee geweest zijn.
Als het koper dan zo duur is... vraag er dan 100€ meer voor per vriezer en zet die verdamper terug boven. Ook bij defect blijft die de producten nog min of meer koud houden.
Precies wat ik ook dacht. Door de verdamper bovenin te plaatsen behoud je nog een soort van natuurlijke flow/convectie.
)