Ik ben bezig met AXA Raamopeners (AXA Remote 2.0).
Deze wil ik op de een of andere manier aan onze huisbesturing koppelen.
Onze huisbesturing bestaat uit een Raspberry met Domoticz en Z-Wave.
Ik vindt de besturing van die Raamopeners niet geweldig omdat als deze in storing gaan (en dat gebeurd erg snel) je die alleen weer uit de storing kunt krijgen door de batterijen even te verwijderen (ik heb geen andere manier gevonden, of zie ik iets over het hoofd ?).
Daarom denk ik eraan om zelf de 2 motortjes aan te gaan sturen, en daarvoor een print te ontwerpen.
Op deze print kan dan ook meteen de koppeling met de huisbesturing komen.
Maar wat is wijsheid?:
-Z-Wave, waarbij ik geen idee heb hoe ik dat zou kunnen maken, en heb het idee dat Z-Wave geen toekomst heeft.
-Wifi
-Of nog iets anders ?
Welke koppeling zou een goede keuze zijn ?
Ik zou zoiets niet zelf knutselen.
Met een Shelly kun je dat zo regelen.
Bijv https://www.shelly.com/products/shelly-2pm-gen3-1
Die axa dingen heb ik ook, die zijn erg kritisch in de montage, niet te strak afstellen en ze moeten soepel lopen.
Ombouwen gaat niet zomaar, er zit een mechanisme in wat mechanisch blokkeert als het raam dicht is, anders kan je het raam door de tegenkracht van de motor heen open trekken... en dat wil je niet.
Met een Shelly kun je dat zo regelen.
Bijv https://www.shelly.com/products/shelly-2pm-gen3-1
Kan deze ook op 6...7 VDC (of 12 VDC) werken ?
Als ik het goed begrijp kan deze 2 kanalen aansturen, heeft deze ook een terug koppeling (dus 2 richtings verkeer) ?
Ombouwen gaat niet zomaar, er zit een mechanisme in wat mechanisch blokkeert als het raam dicht is....
Dat lijkt mij geen probleem.
Als de Raam dicht (en geblokkeerd is), dan eerst het Blokkeer motortje aansturen totdat deze de blokkade eraf heeft, en dan het Raam motortje aansturen.
En bij het Raam sluiten ook weer controleren of de Raam dicht is, en dan het raam blokkeren.
De eindstanden van beide motortjes controleren met stroom meting.
[Bericht gewijzigd door MMSoft op (23%)]
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Het seriele protocol van de AXA raam openers is vrij simpel en veel over te vinden. Ik stuur ze gewoon serieel aan, net zo makkelijk.
serial: 19200 baud 8N2 en dan gewoon commando's sturen.
bv:
- uart.write: "OPEN\r\n"Op zaterdag 22 februari 2025 10:58:13 schreef marcob:
Het seriele protocol van de AXA raam openers is vrij simpel en veel over te vinden. Ik stuur ze gewoon serieel aan, net zo makkelijk.
serial: 19200 baud 8N2 en dan gewoon commando's sturen.
bv:- uart.write: "OPEN\r\n"
Het probleem is dat deze zo snel in storing gaan.
Als ze in storing staan kan je deze dan nog bedienen op deze manier ?
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Ik heb er een drietal zitten en zijn nog nooit in storing gegaan. Hoe zie je dat eigenlijk?
Via de RJ connector kun je ze ook extern voeden (wel dan de batterijen verwijderen), dan zou via de software de spanning er een keer af afhalen en weer terug opzetten.
Via het seriële commando 'DEVICE' kijken of je response krijgt, bij geen response het device resetten.
Hoe zie je dat eigenlijk?
Ik merk het omdat er dan niet meer op de IR afstandsbediening wordt gereageerd en moet dan de trap halen, het hor verwijderen, het kapje van de raamopener eraf halen en dan even een Batterijen eruit halen. Dat is zo'n gedoe...
Kan je iets meer vertellen hoe jij het hebt gemaakt ?
Dus verzend je bijvoorbeeld het signaal via Wifi en zoja welke hardware gebruik je daarvoor ?
marcob
Honourable Member
Ik gebruik een ESP8266 met ESPHome, maar je kunt natuurlijk een ESp32 gebruiken.
Een goede uitleg heb je hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1991748
https://github.com/galagaking/espaxa
Ik heb wel zelf een pcb gemaakt.
Op zaterdag 22 februari 2025 14:19:36 schreef marcob:
Ik gebruik een ESP8266 met ESPHome, maar je kunt natuurlijk een ESp32 gebruiken
Ik heb deze nog niet gebruikt, en ben aan het zoeken wat het verschil is tussen deze 2, kan je daar iets over vertellen ?
Voor 1 raam ga ik mogelijk voor de seriele aansturing, en een relais om de voeding in/uit te kunnen schakelen.
Maar voor een ander (breed) raam gebruik ik 2 Raamopeners, een daarvoor wil ik zelf de 4 motortjes aan gaan sturen.
Ik dacht eraan om een PIC te gebruiken als besturing, een 2 dubbele H-Bruggen, met voor elke H-Brug een Stroom meting.
De Stroom meting werkt met I2C.
Dan kan ik eerst beide Blokkeringen eraf halen, en als deze er beide vanaf zijn dan de raam openen.
marcob
Honourable Member
Verschil tussen ESP32 en ESP8266 en verder uitleg:
https://elektronicavoorjou.nl/blog/alles-over-de-esp8266-esp32/
Je kunt een PIC gebruiken, maar dan moet je nog nadenken over de communicatie. Ik zou de AXA openers gewoon origineel laten en serieel aansturen.
Op vrijdag 21 februari 2025 16:21:54 schreef MMSoft:
Ik vindt de besturing van die Raamopeners niet geweldig omdat als deze in storing gaan (en dat gebeurd erg snel) je die alleen weer uit de storing kunt krijgen door de batterijen even te verwijderen (ik heb geen andere manier gevonden, of zie ik iets over het hoofd ?)
Nadat ik de oude houten klap ramen een beetje heb aangepast werkt het al een heel stuk beter.
Op een brede raam zitten 2 van deze raamopeners, en die moeten precies gelijk tijdig werken.
Dan kan ooit een probleem zijn waardoor ze in storing gaan.
Om deze te resetten met het hor verwijderd worden en de batterijen er even uitgehaald worden,
dus een heel gedoe.
Daarom heb ik een reset knopje geplaatst, dat kan ingedrukt worden terwijl de hor blijft zitten.
Het spoortje in de voeding doorgesneden, en een NC drukknopje gemonteerd