Ff een domme vraag: is er iets om IR signalen te decoderen wat voor groep / merk er aan vast hangt?? Hier een Denver TV welke destijds bij Vomar supermarkt te koop was maar is geen afstandsbediening meer van te krijgen. Nu een Vieuwpia Afstandsbediening er iets op werkende, maar lang komen de knoppen overeen. Maar zou Graag weten in welke IR land deze behoort. Philips, Sony, Grundig whatever.... Normaal heb ik altijd wel iets op werkende , zelfs geen Universele programmeerbare, maar deze TV is vrij Exotisch. ( En ja, zelfs Denver afstandsbedieningen werken er niet op). Mainboard is ook niets van te vinden?

een universele philips ab proberen. die kun je laten "zoeken" als de tv op stby gaat dan heeft ie de code te pakken. even proberen of dan alle knoppen ook werken.

Made in? De fabrikant traceren is toch meestal de kortste weg.

Appjes weet ik niet, maar je kan met een (digitale/geheugen)scope vaak wel pulstreintjes in beeld brengen en grofweg herkennen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (92%)]

Om te decoderen, heb je toch een werkende afstandsbediening nodig.

Een aantal van die universele dingen konden vroeger 'scannen'. Als je dan 'de juiste' gevonden had, dan konden ze je ook nog wel het nummertje vertellen van de set die ze dan gebruikten. In de handleiding kan je dan wel weer terug vinden welke familie dat is.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt.
LIRC, Linux Infra Red command/control.

https://lirc-remotes.sourceforge.net/remotes-table.html

Ik zie daar Denver bij staan maar enkel DVD.
Misschien is er wat info in de bestanden te vinden.

En hier voor wat tech over RC-5 codes, er zal ook wel een pagina zijn met RC-6, ik dacht zowat het meest gebruikte protocol.

https://en.wikipedia.org/wiki/RC-5

Universele AB van diverse merken geprobeerd en sommige functies werken maar onder andere knoppen, ook de scan functies geprobeerd en dan is het alleen standby dat werkt met andere knoppen zoals Ok voor 1 menu voor sleeptimer etc.

made in Chinahh uiteraard.. Ik vermoed dat ze een eigen protocol er op losgelaten hebben? De hoofdmerken werken er totaal niet op...

Een appje kan alleen als je telefoon een ir receiver heeft (en dat zijn er maar weinig)
Ik heb in het verleden deze Lenco RC-8-2 remote gehad, kon alles wat ik had inleren, op 1 obscure satontvanger na...
https://www.bol.com/nl/nl/p/lenco-rc-8-2-universele-afstandsbediening/…

maar is geen afstandsbediening meer van te krijgen

Hier?
Denver AB's https://123afstandsbediening.nl/Webwinkel-Category-4129607/Denver.html

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (32%)]

Ik heb een aantal artikelen van Denver gehad, niet echt om vrolijk van te worden... :+
(werkten niet goed en hadden geen lang leven, na een half jaar was het wel bekeken...)

Maar dat kan bij zo'n plakmerk natuurlijk per product verschillen...

Idee van Arduinio ga ik eens bekijken, wie weet? Ik loop wel vaker tegen zoiets op en dan is het zoeken geblazen..

De Afstandsbedieningen bij 123 afstandsbedieningen heb ik allemaal liggen en reageren totaal niet helaas.
Nu kreeg ik ook een mailtje van een mede strijder en suggereert dat het met een universele afstandsbediening van Grundig wel moet lukken van de Action?

Tweede optie word de Lenco ab..
Het gaat om de volgende TV:

Wat soms kan helpen, is als er een (ander) modelnummer op het mainboard staat. Voor obscure Chinese import, kan Aliexpress misschien uitkomst bieden maar die kennen het merk Denver waarschijnlijk niet.

In eerste instantie is LED-3275 misschien een zoekterm.

99 euro voor een 32" TV is trouwens best bizar.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]

Maarten, dat is nou net het probleem, op alle nummers van moederbord gezocht en kan alleen een link leggen met Blaupunkt, ook die afstandsbedieningen reageren niet of codes van universele.. Het type TV is niet veel van te vinden helaas.. ik ga de opties met de universele nog proberen. Ik laat het weten.

Ach ja, het beeld is op zich best ok, daar mankeert het niet aan… Ziggo werkt er op met de kaart, USB video ach voor die prijs?? De Vomar had laatst ook 55” Samsung uit de beruchte Q serie voor 399 eutjes..

ik heb zelf een IR decoder gemaakt met een arduino en een IR ontvanger.
ik heb ook zo een exotische TV waar geenenkele universele van werkt. en met 2kindjes is die vaak 'kwijt'.

ik heb de codes uitgelezen van de IR en heb dan de universele van belgacom (die op TV werkt) ook uitgelezen.

met een IR led heb ik de arduino dan zodanig gemaakt dat die de code van het proximus bakje ontvangt (TV signalen) en die omzet naar de codes die mijn TV wil zien.

mijn TV had een RCA afstandsbediening die met NEC protocol werkte. maar om het protocol te vinden, moet je dus wel een werkende afstandsbediening hebben.
als je al een bediening hebt waar een paar knoppen op werken, kan je met een arduino dan wel dat protocol gebruiken en alle codes eens proberen.
via serial monitor zegt je dan
commando 0x01
commando 0x02
....

en als de tv iets doet, schrijf je die code op.
er is kans dat je de lijst vind als je reeds een aantal codes hebt (google).
bv RC5: je kan dan in die lijsten zoeken toch je eentje vind die overeen komt met de knoppen die je al hebt.
https://en.wikipedia.org/wiki/RC-5

je kan dan iets universeels maken met bv een samsung afstandsbediening en dan de corresponderende codes door de arduino laten omzetten.
die zet je dan voor de TV

om goed te werken heb je het protocol nodig (denon, jvc, kaseikyo, panasonic, lg, nec, samsung, sony, rc5, rc6, bosewave, lego_pf, magiquest, whynter, fast), dan het TV adres (bv 0x20) en dan het commando van de knop

voorbeeldje van mijn code

if (IrReceiver.decodedIRData.command == 0x2) { //power
        uint8_t sCommand = 0x52;
        uint8_t sRepeats = 0;
        IrSender.sendNEC(0x20, sCommand, sRepeats);
        Serial.println("### Sending power command");
      } else if (IrReceiver.decodedIRData.command == 0x7) { //volup
        uint8_t sCommand = 0x3;
        uint8_t sRepeats = 0;
        IrSender.sendNEC(0x20, sCommand, sRepeats);
        Serial.println("### Sending volup command");

ontvangt die code 0x2 (samsung power), dan stuurt die NEC, adres 0x20, commando 0x52 door
bij samsung code 0x7 stuurt die NEC, adres 0x20, commando 0x3
...

Hoi fcapri,

Ik ga er mee aan de slag als al het andere niet lukt, bedankt voor de info, ik vind het erg interessant

als je wat hebt en je geraakt er niet aan uit, post je code dan.

met een arduino, een IR led en een IR ontvanger, kan je in principe een afstandsbediening lezen waar de TV op reageert (protocol en tv adres).
dan kan je de arduino alle mogelijke commandos laten sturen en moet je opschrijven waar die op reageert, of de lijst proberen achterhalen op internet (eens je protocol hebt, zal je wel lijsten vinden).

ik heb deze receivers
https://www.aliexpress.com/item/1005003194864725.html

Op zondag 23 februari 2025 21:55:33 schreef smd:
Nu kreeg ik ook een mailtje van een mede strijder en suggereert dat het met een universele afstandsbediening van Grundig wel moet lukken van de Action?

De universele Grundig AB van de Action werkt voor mij prima, gekocht als vervanging voor een oude AKAI TV waarvan de originele AB stuk was gegaan.
Deze universele AB heeft werkelijk zeer veel IR codes aan boord van heel veel verschillende merken.

Het instellen van het merk en type apparaat kun je via een code lijst zelf invoeren op de AB of je kunt de AB zelf laten scannen door het apparaat aan te zetten en te wachten tot de AB het apparaat uitschakelt en dan op een AB knop drukken om de scan te stoppen en de code instelling te bevestigen.

Prima ding en niet (te) duur, een echte aanrader.

Theove, dat js net het laatste probleempje wat je aangeeft de X bij het type, dus niet voor de 5.. Ik heb al aardig wat ABs besteld en geretourneerd welke er niet op werken..

Yup Bobosje, zodra ik weer van mn tripje terug ben, ga ik deze https://www.action.com/nl-nl/p/2540255/grundig-universele-afstandsbedi… ophalen, bedoel jij ook deze?