Eigenlijk zou je voor dit soort dingen een opstelling met een thermische camera moeten hebben. Helaas heb ik zelf ook zo een ding niet. Vaak is het in voedingen als deze zo dat de problemen pas zichtbaar worden vrij dicht bij het maximale vermogen. De meeste verliezen zijn kwadratisch met de stroom en het zou me niets verbazen als deze voeding met een R2 van 1,2Ω (≈80% vermogen) opeens niet meer oververhit.

Op donderdag 27 februari 2025 00:58:11 schreef Bobosje:
Het RCD clamp circuit limiteert de piekspanning op de drain van de mosfet.
De mosfet dient een BVdss te hebben die hoger is dan de te verwachten / berekende piekspanning op de drain.

Mijn claim was dus dat die "R" in die "RCD" niet de juiste waarde heeft omdat de (al dan niet daadwerkelijk) berekende piekspanning hoger is dan de 'breakdown' spanning van de MOSFET. MOSFET's kunnen hier tegen tot een zekere energie per puls, die in de meeste gevallen in de datasheet staat als de 'avalanche energy'. Het vermogen dat ontstaat in dat proces.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (15%)]

Mijn inziens ontbreken er teveel gegevens (o.a. een correct schema) van de SMPS om een uitspraak te kunnen doen over de hoogte van de piekspanning op de drain en de waarde van R in de RCD clamp.

Maar dat schema zou TS = Nico120 dan wel kunnen maken. Ben daar ook nieuwsgierig naar want snubbers zijn qua berekening nog onbekend voor me.

Het hoeft dan toch enkel het schema rond de mosfet te zijn toch?

Maar nu toch even vraagje. IK wist eigenlijk niet eens dat alu draad om een trafo ook kon. En dat zal zeker goedkoper zijn. Maar als de draaddikte van de al draad goed genoeg is dan zou het toch gewoon moeten werken zonder te warm worden toch? Maar ja dikker draad zal wel weer een grotere maat trafo worden en ben je aan het eind dan niet juist duurder uit? En dan bedoel ik om het goed te doen met alu draad.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (63%)]

Ben daar ook nieuwsgierig naar want snubbers zijn qua berekening nog onbekend voor me.

Ik gebruik eigenlijk gewoon standaard altijd 100n en 100 ohm....

In een ander draadje ben ik recentelijks terechtgewezen inzake het gebruik van dat soort algemene gemiddeldes of richtwaardes, en dat was grondig onderbouwd en ge-illustreerd. Dat ging dan over afvlakelco's in de klassieke analoge netvoeding trafo-brug-elco. Zou het kunnen dat ook snubbers kunnen winnen bij wat meer nuancering?

Enne, is het sop de kool waard? Want in zo'n klassieke voeding maakt het wel wat uit of men een elco van 470 uF gebruikt dan wel een van 2200 uF - maar in een snubber komt het er wellicht veel minder op aan? Belangrijkste is toch dat de R en de C de spanning aankunnen van pakweg 400V top-top?

Nu snap ik het even niet meer :? De een zegt de snubber is niet goed en de anders zegt het kan met standaard 100 ohm en 100nF.

Nu snap ik het nog meer niet meer. :? :?
Ik het schema in de startpost staan een C en R parallel maar een snubber is toch een C en R en serie?

[Bericht gewijzigd door benleentje op (37%)]

Ligt er aan, maar die 100Ω, 100n is gewoon een slag in de lucht. Afhankelijk van de context is dat veel of weinig of precies juist. Hier zal de typische waarde veel hoger zijn, want de weerstand moet gewoon de energie van de lekinductie van de trafo dissiperen, maar op de condensor staat erg veel spanning. De snubber over de diode aan de secundaire kant zal een heel andere combinatie van waarden hebben. Volgens mij is een snubber alleen voor het dempen van pieken, en kan die beide in serie of parallel. Ik heb wel ontwerpen gezien waar er een weerstand in serie met de diode stond voor demping. Je krijgt makkelijk problemen als de waarden van de snubber niet overeenstemmen met de vereisten van de schakeling, en als je mooie ronde waarden ziet als 100kΩ neigt dat vaker te gebeuren.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (14%)]

Het schema van TS bevat een RCD clamp aan de primaire zijde, snubber is hier een verkeerde benaming welke alleen uit RC bestaat.

Mee eens, daar had ik een andere term moeten gebruiken. Ik was niet op 'RCD clamp' gekomen.