Sluit eens een grotere belasting aan op de uitgang.
SMPS-en willen graag een bepaalde belasting op de uitgang hebben voor een goede werking.

Op maandag 24 februari 2025 12:02:22 schreef Bobosje:
Sluit eens een grotere belasting aan op de uitgang.
SMPS-en willen graag een bepaalde belasting op de uitgang hebben voor een goede werking.

Bij een grotere belasting gaat de uitgang direct naar 0.

Zoals ik zei: voedingscircuit of uitgangselco's.

Op maandag 24 februari 2025 15:54:57 schreef Arco:
Zoals ik zei: voedingscircuit of uitgangselco's.

De 2 uitgangselco's van 1000 uF heb ik vervangen.

De elco van 10 uF in het voedingscircuit heb ik ook vervangen.
De diode en werstand in het voedingscircuit zijn nog goed.

Vwb de aansluitingen van de GC2263A:
Gate geeft kort spikes van ca 6.3 volt en dan kort niets.
Vdd blijft fluctueren tussen ca 6.7 volt en ca 13.6 volt. SYnchroon met wel (6.7 volt) of niet spikes (13.6 volt).
Sense fluctueert tussen 0 en 0.2 volt.
FB fluctueert tussen 0 en 0.15 volt.

De uitgangsled knippert synchroon met de fluctuaties van Vdd etc.
De uitgangsspanning 'fluctueert' tussen ca 0.4 en ca 5 volt (direct 5 volt en dan naar 0.4 volt via RC-kromme).

Heb je nog tips hoe ik nu verder kan testen om de fout te achterhalen?

Uitgangselco's van 1000uF? Nogmaals, dit is helemaal niet mijn kopje tee, maar ik zou zeker niet meer dan 100uF verwachten, zelfs eerder 10? Wel zijn het maar beter elco's van goede komaf, en met lage ESR, meen ik te begrijpen.

Op maandag 24 februari 2025 17:42:54 schreef Nico120:
De 2 uitgangselco's van 1000 uF heb ik vervangen.

De elco van 10 uF in het voedingscircuit heb ik ook vervangen.

Dan is nu de vraag: waarmee? Dit soort elco's moeten vaak wel speciale types zijn. ('low-esr', maar das een wat loze kreet en menig fabrikant hanteert daar weer een andere waarde voor)

Een gewone huis-tuin-en-keuken elco, zeker die bij de controllerchip in de buurt kan het probleem erger maken, net zoals de elco's aan de uitgang, die de hoogfrequente pulserende gelijkspanning glad moeten strijken.

Zonder de juiste elco's raakt de uitgang daarvan ook in de war, want de terugkoppeling naar de controllerchip ziet die rommel op de spanning ook.

FB fluctueert tussen 0 en 0.15 volt.

Ik raad je aan om het hele pdf eens door te lezen.
https://www.pilianidis.gr/images/sync_products/03-OB2263AP/OB2263AP.pd…

De sense ingang schakelt op ca 0,75V. En dit word gebruikt om de stroom de de MOSFET te begrenzen. Tussen 0 en 0,2V wilt zeggen dat er weinig stroom loopt of dat goed is weet ik niet.

OP FB moet je eigenlijk niet kijken naar de spanning maar naar de pulsen. De globale werking van een DCDC converter is. Ik stuur een puls met bv 70% dutycycle naar de gate en ik verwacht dan een als reactie daarom een puls op de FB ingang. Deze puls treed op als de spanning op de uitgang van de voeding boven de 12V is. De FB ingang stuurt dan de dutycycle van de PWM pulzen op de gate bij. En zo kom je gemiddeld op 12V op de uitgang

Als de FB ingang open is zou deze 4,8V moeten en bij jouw is die continu laag. Dat zou een defecte opto kunnen zijn.

Bovenstaande uitleg is die in mijn eigen woorden en is denk niet 100% waar. Echter in de link naar de pdf staat wel hoe de chip precies zijn werk doet.

Als me een draadafwijking wordt toegestaan: ik heb mijn meeste kennis opgedaan lang voordat er sprake was van schakelende voedingen (die van de Apple ][ was de eerste die ik ooit ontmoette) of van low-ESR elco's.

Nu heb ik natuurlijk altijd wel geweten dat "traditionele" elco's het niet zo goed doen met hoge frequenties, maar het was dan ook heel gebruikelijk om aan iedere min of meer kritische elco een keramische of sibatit parallel te zetten.

Wat zijn de voordelen van een low-esr elco tegenover zo'n parallelschakeling van een "simpele" elco en iets niet-electrolytisch, film of keramisch of wat dan ook?

Het lijkt me dat er iets mis is met de transformator. Ik denk eigenlijk dat er kortsluiting in zit en de chip het spul niet aan de gang krijgt door overbelasting. (300mA primaire stroom is ook wel veel toch voor een onbelaste voeding). Het zou me niets verbazen als er aluminium wikkelingen in zitten (of te dunne koperen) en de isolatie gesmolten is.

Overigens sluit ik me aan bij de "geen voedingen op AliExpress kopen" zuurpruimen, of je er nu van wil leren of niet. Die dingen zijn zo onzorgvuldig gebouwd dat je niet weet wat er mis mee kan gaan en wanneer. Falende isolatie is wat mij betreft het primaire gevaar. Ik heb nog geen 'user case' kunnen bedenken waarin dat een acceptabel risico is. Soms laten ze zelfs het isolerende tape naar de netspanningskant weg.

Verder heb ik als test R2 van 1 ohm verlaagd naar 0,5 ohm.

Dat betekend dat er over R2 dan 0,2V staat. De stroom de R2 is dan 0,2 / 0.5 = 0,4A = 400mA.

Volgens kruimel is dat veel. Ik moet toegeven ik heb geen idee. Het is moeilijk te zeggen of het veel is omdat je dan ook de dutycycle van de PWm puls = gate spikes moet weten.

Tenzij de 0,2V een gemiddelde spanning is en dan loopt er gemiddeld wel 0,4A. 0,4 op 230V = 92W. Waar gaat dat vermogen nu heen dan?
12V * 5A = 60W. Dus 0,4W is als de voeding op volg vermogen moet werken.

@Nico120, wil je even aangeven hoe je de spanningen hebt gemeten zijn dat piekspanningen op de scope, een rms of gemiddelde spanning?

Het is nooit verstandig om een een stroom meetweerstand zomaar te verlagen. origineel met 1 ohm en het feit de Usense = ca 0,75 is, is de originele stroombegrenzing iets van 0,75A. Er loopt nu 0,4A dus dat lijkt me verder ook niet het probleem te zijn. Maar door de weerstand te verlagen heb je de stroombegrenzing nu op 1,5A staan dat kan nooit goed zijn.

@Kruimel: een mogelijke usecase is elke plek waar je anders een buck converter toe zou passen... Dus wel een usecase maar absoluut geen excuus.

Wat was de oorzaak van het 'hemelen'? Dit soort china-voedingen kan je vaak maar met een kwart van de opgegeven ampères continue belasten. Dat heeft o.a. te maken met wat als wikkeldraad in de trafo gebruikt wordt. Dat is vaak alu, wat een veel hogere weerstand heeft dan koper.

Verder even kijken en meten hoe het uitgangscircuit is uitgevoerd. Dit kan enkelfase over beide gelijkrichtdiodes zijn of twee tegenfasige uitgangen met middenaftakking aan massa zijn. Als er 1 kant van de diode stuk is kan dat ook problemen veroorzaken.

Ben je er verder zeker van dat je schakelmosfet absoluut de juiste is of komt die ook voor weinig van de Ali en is het misschien een nepper?

Op maandag 24 februari 2025 19:02:17 schreef benleentje:
[...]

Ik raad je aan om het hele pdf eens door te lezen.
https://www.pilianidis.gr/images/sync_products/03-OB2263AP/OB2263AP.pd…

De sense ingang schakelt op ca 0,75V. En dit word gebruikt om de stroom de de MOSFET te begrenzen. Tussen 0 en 0,2V wilt zeggen dat er weinig stroom loopt of dat goed is weet ik niet.

OP FB moet je eigenlijk niet kijken naar de spanning maar naar de pulsen. De globale werking van een DCDC converter is. Ik stuur een puls met bv 70% dutycycle naar de gate en ik verwacht dan een als reactie daarom een puls op de FB ingang. Deze puls treed op als de spanning op de uitgang van de voeding boven de 12V is. De FB ingang stuurt dan de dutycycle van de PWM pulzen op de gate bij. En zo kom je gemiddeld op 12V op de uitgang

Als de FB ingang open is zou deze 4,8V moeten en bij jouw is die continu laag. Dat zou een defecte opto kunnen zijn.

Bovenstaande uitleg is die in mijn eigen woorden en is denk niet 100% waar. Echter in de link naar de pdf staat wel hoe de chip precies zijn werk doet.

Geweldig deze uitleg. Ik heb de datasheet tig keer gelezen maar dit er niet uitgehaald. Ligt vast aan mij:-)
De opto is idd kapot. Sluiting in de uitgang.
De gate- en sense-metingen geven de pieken van de pulsen aan (via mijn scoop) en niet het gemiddelde.
Ga in de loop van de dag weer verder en zal mijn resultaten terugkoppelen.

Ik denk nog steeds dat er iets is met de voeding van de chip. Dat is die `10uF 50V.

Als het goed is wordt die condensator via de twee grote weerstanden (groot in waarde: tussen de 200k en de 1M) opgeladen tot de startspanning van de chip.

Dan begint de chip met schakelen en komen er op de derde wikkeling ook pulsen langs die de condensator verder opladen.

Als de opto sluiting aan de ingang heeft, dan blijft het feeback signaal laag en blijft ie proberen om de uitgang hoger te krijgen. Dan zou ie niet moeten "uitvallen".

Begint de chip met schakelen? Zie je dan pulsen die de 10uF opladen? Wat doet "FB" op dat moment?

Mpeten inderdaad wel low-esr elco's zijn zoals Panasonic FR/FM anders gaat 't niet (goed) werken.
1000uF lijkt mij ook heel erg hoog voor een switcher...

[Bericht gewijzigd door Arco op (23%)]

Geweldig, hij doet het na het vevangen van de opto-coupler.

Samengevat waren de volgende onderdelen stuk en zijn vervangen:
- Q1: mosfet K2645
- U1: stuur-ic GC2263AP
- R7: 10 ohm (aansturing Gate van Mosfet)
- R2: 1 ohm (sense weerstand)
- R9: 10k ohm (tussen gate en ground)
- U2: opto coupler 517C

Ik heb geleerd dat de GC2263AP globaal als volgt werkt:
- genereert pulsen richting gate van mosfet met een frequentie die bepaald wordt door een weerstand van 100k aan RI
- via de sense terugkoppeling (R2 tussen Source en ground, zijn de zelfde pulsen) wordt de maximum stroom door de mosfet bepaald,
- via de FB-terugkoppeling (via opto-coupler) worden als de uitgangsspanning te hoog wordt pulsen gegenereerd die de duty-cycle vd gate-aansturing verlaagd.

De oorzaak van het steeds restarten vd GC2263AP (waardoor het voedingsdeel voor Vdd onvoldoende extra voeding gaf) was dus de kapotte opto-coupler die aan de uitgang een soort sluiting had (er bleef ca 0.2 volt op staan).

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage. Ik snap nu volledig hoe het werkt en als hij weer stuk gaat zal ik een stuk sneller de oorzaak tergvinden (maar dan koop ik misschien wel een nieuwe :)).

Wat mij betreft kan dit draadje gesloten worden.

Ohja de opto.... Dat was waarom Philips die ook altijd in reparatiekitjes stopte voor hun voedingen.

Goed gevonden, en veel geleerd :)

Dan moet de GC2263AP de opto hebben vernield toen de SMPS het helemaal begaf.

- via de FB-terugkoppeling (via opto-coupler) worden als de uitgangsspanning te hoog wordt pulsen gegenereerd die de duty-cycle vd gate-aansturing verlaagd.

In veel DCDC converter is de stroom die de uitgangscondensator ingaat gelijk aan wat er weer uit gaat. Dus heel kort door de bocht word de fet aangestuurd en gaat er stroom naar de condensator en de spanning erover die stijgt. Als de uitgang boven de 12V komt gaat de fet uit en word er gestopt met het laden van de condensator en dat start dan weer na een bepaalde tijd. Het is eigenlijk vooral deze aan en uit tijd die continu bijgestuurd word.
Nog korter door de bocht is het dus een aan en uit regeling die een condensator oplaad.

- via de sense terugkoppeling (R2 tussen Source en ground, zijn de zelfde pulsen) wordt de maximum stroom door de mosfet bepaald,

De normale werking is dat er niet zoveel stroom loopt dat de sense ingang actief word.

Op dinsdag 25 februari 2025 11:50:26 schreef Nico120:
Geweldig, hij doet het na het vevangen van de opto-coupler.

Samengevat waren de volgende onderdelen stuk en zijn vervangen:
- Q1: mosfet K2645
- U1: stuur-ic GC2263AP
- R7: 10 ohm (aansturing Gate van Mosfet)
- R2: 1 ohm (sense weerstand)
- R9: 10k ohm (tussen gate en ground)
- U2: opto coupler 517C

Het klinkt mij in de oren alsof de snubberweerstand een beetje te groot gekozen is, ik denk dat het die 100kΩ weerstand is bij C2 naast. Dan sterft je MOSFET en dan krijg je de cascade van defecte componenten. Dat is het symptoom van een ontwerp dat eigenlijk gemaakt was voor een 30W voeding, maar waar met een kleine "tweak" van R2 een 60W voeding van is gemaakt. Hoe erg dit probleem is kan je alleen op de scoop zien helaas.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (29%)]

Op dinsdag 25 februari 2025 20:20:39 schreef Kruimel:
[...]Het klinkt mij in de oren alsof de snubberweerstand een beetje te groot gekozen is, ik denk dat het die 100kΩ weerstand is bij C2 naast. Dan sterft je MOSFET en dan krijg je de cascade van defecte componenten. Dat is het symptoom van een ontwerp dat eigenlijk gemaakt was voor een 30W voeding, maar waar met een kleine "tweak" van R2 een 60W voeding van is gemaakt. Hoe erg dit probleem is kan je alleen op de scoop zien helaas.

Interessante theorie. Hoe kun je dit dan op de scope zien?

Deze SMPS vernield zichzelf op den duur door de extreme hitte ontwikkeling in de trafo bij vollast 5A load. De opto zit vlak naast de trafo en de mosfet en bij voortdurende hitte zal deze op den duur defect raken en de SMPS mogelijk ten gronde helpen.

Hier een test van iemand die al zegt dat bij een load van 3A de trafo zeer heet wordt en de trafo met een ventilator moet koelen.

Laat staan wat er gebeurd bij een continu 5A vollast zonder koeling...

https://www.youtube.com/watch?v=nqeYV9PbZ0E

Je zou op de drain van de MOSFET dan een afgeplatte piekspanning moeten zien van iets van 600V (dat wordt meer bij het opwarmen). Dan werkt de MOSFET als zenerdiode en dissipeert die de overige energie uit de lekinductie. Dit effect wordt als het goed is duidelijk als de transformator zwaarder belast wordt en de piekstroom door de transformator hoger wordt. Je zou ook de spanning op de snubbercondensator kunnen meten om te zien of die niet te groot wordt. Die zou minder dan 300V moeten zijn.

Het RCD clamp circuit limiteert de piekspanning op de drain van de mosfet.
De mosfet dient een BVdss te hebben die hoger is dan de te verwachten / berekende piekspanning op de drain.

Op woensdag 26 februari 2025 19:46:08 schreef Bobosje:
Deze SMPS vernield zichzelf op den duur door de extreme hitte ontwikkeling in de trafo bij vollast 5A load. De opto zit vlak naast de trafo en de mosfet en bij voortdurende hitte zal deze op den duur defect raken en de SMPS mogelijk ten gronde helpen.

Hier een test van iemand die al zegt dat bij een load van 3A de trafo zeer heet wordt en de trafo met een ventilator moet koelen.

Laat staan wat er gebeurd bij een continu 5A vollast zonder koeling...

https://www.youtube.com/watch?v=nqeYV9PbZ0E

Geweldig deze video. Dit is precies mijn power supply en ik herinner mij dat ik deze jaren geleden bij Banggood gekocht heb. En hij heeft in de tijd dat hij kapot ging aardig onder load gestaan.