Bruin en blauw zouden NMEA port moet zijn, zie pagina 20 van het handboekje.
Weet je zeker dat dat de kabel is, waar je die USB poort van afgeknipt hebt? Ligt er mogelijk nog een afgeknipte kabel?
Gezien de best wel uitgebreide Nederlandse handleiding, zou je ook kunnen kijken of de fabrikant je verder wilt helpen.
Oceansat bestaat nog altijd een heeft een Nederlands E-mail en telefoon nummer (achterop het boekje, of op hun website). Is waarschijnlijk wel het veiligste oplossing. Het zou me verbazen als een fabrikant dit soort informatie, zeker voor de redding toepassing niet zou willen delen.
EricP
mét CE
Het zou zomaar kunnen dat er op die kabel helemaal geen USB zit, maar TTL of 3V3. Zoals reeds eerder in dit topic opgemerkt: er zijn zat stekkers waar de 'chip' in de USB stekker zit. Ik meen dat FTDI ze zelfs levert.
Als je daar rechtstreeks USB op gaat frutten, zeker +5V, dan zou dat wel eens dodelijk kunnen zijn (al hoeft het niet).
Mijn scenario zou als volgt zijn:
-Zoek uit of je 'aarde' kunt vinden. Niet gegarandeerd, maar met een beetje geluk is dit dezelfde als de - van je voeding (dat gaat natuurlijk hopeloos de mist in als men 'netjes' galvanisch gescheiden ontworpen heeft).
-Als je die hebt, dan zet je het ding aan en meet je met een scope of 1 van de over gebleven draden data boert. Met een beetje mazzel doet het ding ook VDO messages en dan komt er elke seconde wat uit. Dan zou dan de TX zijn. Op de scope kun je zien of het TTL of 3V3 is. Vind je die draad, dan is het dus UART en geen USB - converter chippie in de plug. Vind je die niet, dan houd het verhaal een beetje op, en heeft verder lezen niet veel zin 
-Dan houd je 2 veters over en dat zou dan RX en +5V moeten zijn. Je zou ff op de draadkleuren kunnen letter en kijken of die ergens mee overeen komen. Als je op de TX pin 5V gemeten hebt, dan kun je het gewoon proberen (precies 2 mogelijkheden). Heb je 3V3 gemeten, dan zou je 1 van de 2 overgebleven veters via 1k ofzo aan de 5V kunnen hangen. Met een beetje mazzel zal de ene op 3V3 blijven hangen (clamping dioden) en de andere of naar 5V gaan of daar ruim onder blijven (er wordt teveel stroom getrokken). Let wel, je hebt wat mazzel nodig.
De makkelijkste manier is natuurlijk om de plug in een PC te frotten en met lsusb ofzo ff te kijken of er een device bij komt - draadjes uit de plug geen sluiting laten maken. Dan weet je gelijk of er een chip in de plug zit of niet.
Een klein printje met de meuk erop heeft de internet chinees wel. Met (wederom) een beetje mazzel heb je alleen een virtual com port nodig. Als het FTDI is, dan kan er ook 'rechtstreeks' gebabbeld worden (hoe heet dat ook alweer?). Het zou kunnen dat jouw tool daar gebruik van maakt en er dus een 'echte' FTDI chip in moet zitten (maar dat hoeft niet; je zou er ook wel achter moeten kunnen komen door te kijken hoe die tool met de transponder kletst).
Worst-case is het een FTDI chip met een eigen VID/PID (die zijn instelbaar). Dan moet je die ook gaan her-configureren. Kan, maar het vereist wat research. Als je ergens eenzelfde apparaat ter beschikking hebt, dan zou je die ff in je computer kunnen prikken en kijken hoe dat chippie precies heet en wat VID en PID zijn - dat vertelt al best veel. Kan met alleen de losse stekker ook...
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Er bestaan inderdaad USB "stekkers" met converters erin, maar die zijn best kostbaar, en ik heb nog nooit zo toegepast gezien. Hoewel het dus zeker niet onmogelijk is, is het wellicht niet heel waarschijnlijk.
Dit is een half uurtje vanaf mijn werk, dus ik zou na werktijd best een keer kunnen kijken, maar ik weet nog niet wanneer ik dat tijd voor zou hebben.
EricP
mét CE
Ik ken er wel een paar in het wild.
Maar als het bestaat en al jaren lang te koop is, dan is er waarschijnlijk ook markt voor. Anders zou bijvoorbeeld FTDI er wel mee stoppen denk ik dan... De internetchinees biedt ze vast voor een fractie van dat geld aan.
Overigens... aangenomen dat het een 'chip in stekker' constructie is (wat dus nog helemaal niet gezegd is), dan zou het wellicht ook nog zo kunnen zijn dat 1 van de veters aan een handshake output hangt en daarmee het ding in 'programming mode' kan zetten. En dat de +5V in het hele verhaal niet voorkomt.
Heel vaag meen ik me te herinneren dat veel van die 'Yachtie-transponders' ook te configureren waren zonder dat er voeding op stond. Dat zou impliceren dat het spul vanuit USB gevoed zou worden en bovenstaande dus ook niet van toepassing kan zijn.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Ik heb meerdere van die FTDI draden. Hoeft niet overal een FTDI chip op als je maar seriële communicatie wil voor debuging of programmering. Onlangs nog een 3V3 versie gekocht want die had ik nog niet. Een SIL van 5 pinnetjes neemt dan ook minder plaats in en is goedkoper dan een FTDI chip.
Zit er een ADUM1200/ADUM1201 (of gelijkaardig) tussen, dan is er een galvanische scheiding en zit je weer met dezelfde problemen als met de opto coupler.
Op maandag 3 maart 2025 12:28:50 schreef buckfast_beekeeper:
Kan je niet beter omgekeerd werken en een nieuwe kabel aan je AIS zetten?Heel veel respect voor wat de KNRM doet met beperkte middelen.
De reddingsdienst moet je niet verwarren met de KNRM. De KNRM draait op donaties en vraagt geen vergoeding voor hun inzet. De Reddingsdienst is gewoon een onderneming, die ook een commerciëel belang heeft.
Op dinsdag 11 maart 2025 01:20:20 schreef soldeersmurf:
[...]De reddingsdienst moet je niet verwarren met de KNRM. De KNRM draait op donaties en vraagt geen vergoeding voor hun inzet. De Reddingsdienst is gewoon een onderneming, die ook een commerciëel belang heeft.
Jij hebt het over Vaarzeker, reddingsdienst. Een commerciële partij.
Ik ben van reddingdienst, SAR Naarderbos.
Ook de KNRM is commercieël, donaties vragen is alleen een ander soort verdienmodel op basis van (afgedwongen) vrijwilligheid.
SAR Naarderbos levert in tegenstelling tot de knrm geen pechhulp, alleen gratis noodhulp.
Donaties kennen we niet.
Overigens is een techneut bij George Kniest zo vriendelijk geweest om de AIS te her-programmeren.
Niet via de USB maar via de data interface, met een seriële converter.
Dus onze nieuwe roepletters zijn nu in de AIS geprogrammeerd.