Hi allemaal,
Ik gebruik een solid state relais (40A max) om een motor aan te sturen (3pk, 230v) met een 5V DC stuurstroom.
Dit werkt al een tijdje goed, maar nu denk ik dat het relais kapot is gegaan.
De motor staat nu permanent aan.

Ik vermoed dat ik te simpel heb gedacht over het aansluiten.
Op internet lees ik dat voor een inductieve load, wat de motor volgens mij is, een diode moet plaatsen.
Echter kan ik niet echt duidelijke informatie vinden over hoe zo’n schema er dan uit zou zien en wat voor diode dit moet zijn.

Kan het kloppen dat ik het relais kapot heb gemaakt?
En is dit inderdaad de oplossingsrichting waar ik moet zoeken?

Ik heb al een nieuw relais besteld, dat komt morgen binnen.

Op maandag 3 maart 2025 14:34:36 schreef tmdr:
Hi allemaal,
Ik gebruik een solid state relais (40A max) om een motor aan te sturen (3pk, 230v) met een 5V DC stuurstroom.
Dit werkt al een tijdje goed, maar nu denk ik dat het relais kapot is gegaan.
De motor staat nu permanent aan.

Als je de stuurspanning van je solidstate-"relais" wegneemt en de motor blijft draaien, is je solidstate-"relais" inderdaad stuk.

Is het solidstate-"relais" (40A max) van "chinese" oorsprong?
Die overdrijven hun specificaties vaak met minstens factor 2.

Met een diode kan je het inductive-load probleem niet oplossen.
Wel met een snubber schakeling over je solidstate-"relais".
EDIT: Op het plaatje uit de link staat het omkaderd met een rode rechthoek. Het zijn maar 2 componenten een weerstand in serie met een condensator.

Ik gebruik er ook een voor de vloerverwarmingspomp 90watt, gaat al jaren goed.
Hoelang heeft het geduurd tot dit defect?

Ik denk dat de motor een stuk of 20 keer aangegaan is in twee dagen.
Dus het is vrij snel kapot gegaan.
Opzich geen ramp want het relais kost niet de wereld.
Maar ik vervang het liever niet zo regelmatig natuurlijk.

Oh misschien belangrijke informatie: aan de motor zit een groot turbine wiel (stofafzuiging werkplaats) dat best wat kinetische energie heeft en dus zeker nog 30 seconde door blijft draaien na uitschakelen.

[Bericht gewijzigd door tmdr op (33%)]

Een snubber netwerkje voor AC kan helpen. En misschien is montage op een koelblok noodzakelijk. Wat is de maximale spanning van de SSR en wat is het merk?

EDIT: Ik lees nu over dat turbinewiel, dan kan het ook zijn dat de opstartstroom te groot is.

[Bericht gewijzigd door Benadski op (24%)]

Ah een Chinese kloon van deze denk ik: https://www.fotek.com.tw/en-gb/product/802

De originele kan een piekstroom aan van 410A, maar bij een kloon kun je eigenlijk nergens vanuit gaan.

Ik gebruik een solid state relais (40A max) om een motor aan te sturen

Bij dit euvel is een typenummer van de ssr en Inom van de motor noodwendig.
Kan best dat de ssr bij de aanloopstroom al over zijn nek gaat.
Bij 10A verstookt die ssr wss 20W... dus koeling.
En idd een snubber.

Edit: ach ja... ssr zonder merk en datablad.. .tja

Dank voor alle reacties tot nu toe.
Het is inderdaad het eerste het beste relais wat ik kon vinden, een goedkoop (waarschijnlijk Chinees) ding.

Informatie over de motor heb ik niet. Er zit geen type plaatje op. Het is een oud ding en ik weet er alleen van dat hij 3pk is. (En niet te tillen).

Wat betreft de hitte: ik heb niet het idee dat hij te warm is geworden.
De motor heeft nooit lang aangestaan, maximaal 30 seconde denk ik.
Maar dit is een aanname, het kan natuurlijk prima dat hitte het probleem is.

De “snubber”: dit is helemaal nieuw voor mij.
Als ik op internet zoek, kom ik verschillende soorten tegen en ik zou niet durven te zeggen welke ik nodig heb.
Is het een onderdeel of is het een circuit?
Ik tast een beetje in het duister nu.

Of zou een beter relais van een echt merk (of een heel ander relais) een betere oplossing zijn?

Koeling en het ontbreken van een snubber zijn voor de hand liggende oorzaken.

Daarnaast is 3pk 2.2kW, dus ongeveer 10A nominaal op 230V. Bij het opstarten van de stroom zomaar 8x groter zijn, en dat gaat je SSR natuurlijk ook niet grappig vinden.

Een mechanisch relais is de simpelste oplossing, als het perse een SSR moet zijn, wordt dat een veel duurder ding.

Je zou zoiets kunnen gebruiken: https://www.vekto.nl/3-polig-30a-ac-1-magneetschakelaar-5-5kw-ac-3-gh1…

Deze kun je echter niet met 5V DC schakelen. Dan heb je nog een klein 5V relais nodig (met snubber over het contact van het kleine relais). Een snubber voor AC is vaak een weerstand en condensator in serie parallel met het contact.

Op maandag 3 maart 2025 14:49:45 schreef tmdr:
Dit is het relais dat ik had:
https://amzn.eu/d/0PI1XpH

Lijkt betrouwbaar maar dat zegt niets.

Ik heb er eens een gehad van 35 Ampere die stuk was gegaan. Uit nieuwsgierigheid maar eens open gesloopt.
Wat bleek, dat er maar een 16 Ampere Triac in zat. :(

Dus een “ouderwets” relais zou beter werken?
Is dit dan niet de makkelijkste optie?
https://www.otronic.nl/nl/5v-hoog-vermogen-relais-250v-30a.html

Ik vind opzich alles prima en de voorkeur gaat uit naar de simpelste optie eigenlijk.
Deze kan ik qua form factor mooi in het doosje grotten waar de vorige ook in zat.

Ik zal de kapotte eens open halen vanavond of morgen. Ben benieuwd wat daar in zit dan.

Gewoon een magneetschakelaar nemen in een passend kastje, dat getoonde printje bakt ook meteen vast.
De inductieve last is groot van zo'n motor.
Die @bernadski heeft aangegeven is een degelijke oplossing.

Nee, dat relais is ongeschikt. Zoals ik al zei, de stroom kan bij het opstarten veel groter worden dan die 10A. Dat relais kan, volgens opschrift, 30A schakelen, maar dat is alleen voor "leuke" belastingen, zoals een verwarmingselement. Voor een motor heb je een relais nodig met een AC3 rating van minimaal die 10A, en liever nog wat meer, dat komt de levensduur sterk ten goede.

Dergelijk spul op Amazon is bijna 100% rommel. Er staat niet eens een merk op; een goed merk zou Rockwell of Crydom zijn, en als dat erop staat is nog de vraag of het geen neppe is als je het van Ali of Amazon haalt.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (22%)]

om een 3kW motor aan te sturen zou ik een stevig relais nemen. inductieve aanloopstromen en elektronica blijft een dingetje.

Dank voor deze duidelijke reacties.
Ik begrijp dus dat ik in feite twee relais nodig heb.
De magneetschakelaar, die 230v stuurspanning nodig heeft, wat ik aan kan sturen met een 5V-230v “simpel” relais.

Op maandag 3 maart 2025 16:46:45 schreef Benadski:
Je zou zoiets kunnen gebruiken: https://www.vekto.nl/3-polig-30a-ac-1-magneetschakelaar-5-5kw-ac-3-gh1…

Deze kun je echter niet met 5V DC schakelen. Dan heb je nog een klein 5V relais nodig (met snubber over het contact van het kleine relais). Een snubber voor AC is vaak een weerstand en condensator in serie parallel met het contact.

Waarvoor is de snubber dan nodig in dit scenario?
De schakeling zoals beschreven dan ik voorstellen, zo ben ik al wat schema’s tegengekomen.
Hoe zou ik de weerstand en condensator bepalen hiervoor?

Edit: deze magneetschakelaar kost niet zo veel, dus die zal
Ik vast bestellen.

Een echte "GHISALBA", daarom kost die niets. En dat zijn vrolijk moeller kloontjes.

Op maandag 3 maart 2025 17:56:50 schreef Sine:
Een echte "GHISALBA", daarom kost die niets. En dat zijn vrolijk moeller kloontjes.

Oprechte vraag: ga ik dat verschil ooit merken of is dit goed genoeg voor mij?

Een belangrijke tegenvraag is dan, hoe vaak ga je het gebruiken.
Als bedrijf , en dagelijk vele malen aan en uit, of als hobby een enkele keer.
In het eerste geval zou ik voor iets origineels gaan.

Op maandag 3 maart 2025 18:15:51 schreef tmdr:
[...]

.
Dat is bij Chinese rommel altijd een gok. Het kan soms goed gaan, en vaak minder goed. Als prijs het enige uitgangspunt is bij productie dan moet er op alles bezuinigd worden zonder dat het uiterlijk er onder leidt. Bij voorkeur uiterlijk iets wat lijkt op een merk product met een typenummer dat gejat is van een echt merk.

Op maandag 3 maart 2025 18:15:51 schreef tmdr:
[...]

Je SSR is nu toch kapot, dus het verschil merk je nu al.
Voor een SSR om een motor te schakelen moet je echt weten wat je koopt en wat het moet schakelen.
EEn aantal zaken waarop je moet letter voor het gebruik van een SSR om een motor te schakelen

1- Jouw motor is 2,2kW uitgaande vermogen. Dat is ca 2600W aan elektrisch vermogen. 2600W op 230V is ruim 10. Een motor die trekt als je die inschakelt tot 8x zijn normale stroom dat is een pek van 80A. Kan die goedkoper SSR dat ook aan.

2- Dan bij uitschakelen van een motor komt er nog een spanningspiek terug naar het SSR. Om die piek op te vangen moet er een snubber over de motor of de SSR. die snubber vlakt de spanningspiek af tot een aanvaardbare waarde van wat het SSR nog aankan.

3- Een SSR word warm niet van het schakelen of van de spanningspiek maar door de stroom die er doorheen loopt. Als daar ca 11A door loopt dan moet de SSR ca 22W verwerken en daarom moet zo een ding op een koelprofiel.

Een SSR gebruik je vooral al je heel vaak en snel wilt schakelen daar waar een normaal relais dat niet meer aankan. Voor een motor kan je dus net zo goed een normaal relais gebruiken die al deze 3 nadelen van hierboven niet heeft.
Maar ook een normaal relais moet wel die inschakel piekstroom aankunnen. En als je dan naar Chinese relais kijkt wordt dat al gauw een relais wat minimaal 25A aankan.

Dat is bij Chinese rommel altijd een gok.

Niet altijd maar je moet echt wel weten waar je mee bezig bent en wat er bij komt kijken. Als je bij de technische unie een motor relais koopt dan is dat ook bedoelt voor een motor. Dus als je motor 11A trekt dan kan je daar rustig een motor relais van 16A inzetten. Maar als je in China een 16A relais besteld dan is dat geen motor relais maar een relais wat maximaal 16A aankan en dat is te weinig voor een motor. Als je dat weet dan is dat niet zo een probleem.

Nog even een aanvulling: Blusdiodes gebruik je uitsluitend bij gelijkspanningen. In een wisselstroom circuit zoals hier gaat het heel vreselijk fout als je een diode zou gebruiken.

Niet alle SSR's zijn geschikt voor reactieve belastingen zoals motoren.
Om motoren te kunnen schakelen zul je het juiste type SSR moeten hebben.

Op maandag 3 maart 2025 17:43:57 schreef tmdr:
[...]
Waarvoor is de snubber dan nodig in dit scenario?
[...]

De spoel van de contactor kan ook een flinke spanningspiek geven, deze kan het kleine relaiscontact beschadigen.