Hallo allemaal.
Ik heb een Beko BDFN36530XC die het na een week niet gebruiken het niet meer doet.
Hij is 26 maanden oud.
Probleem: na starten programma stopt hij na 2-3 minuten, aflooptimer blijft dan hangen en na 5-7 minuten pompt hij af (timer springt naar 1 minuut). Hij geeft hier geen foutcode.
Wat ik heb gedaan: filter schoongemaakt, was erg vies.
Diagnostics programma gedaan (HFt?). Gaf E01 en E24. En ook b5L (?).
2e keer diagnostics zorgde voor overstroming.
Water er zoveel mogelijk uit laten lopen, bodemplaat eraf gehad, afvoerpomp eraf gehad, daar zat wat in, soort wit blokje (opgehoopt zeep ofzo), nog een slang schoongemaakt die verstopt zat met zooi. Aan en afvoerslangen gecontroleerd en doorspoelt.
Nu geeft hij in diagnostics alleen nog de E01. E24 is opgelost (probleem met afvoer). Probleem blijft dus wel aan, programma starten, water aanvoer 2-3 min, dan stoppen en even later afpompen. En ik blijf daarnaast de b5L code tegenkomen in disgnostics.
Wie kan mij van advies voorzien?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Als je vuilafzetting hebt is er met het gebruik wat mis. Zeker als hij er na 26m zo gort aan toe is. Te vuile afwas. Verkeerd product. Bv wit product (namaak) of eco/bio brol. Of te lichte programma's, eco progr.
E01 is de lekfout. De vlotter op de bodem duwt tegen de schakelaar. Deze kun je van de bodem klikken (weerhaken). De isomo uit nemen en de schakelaar heeft net lang genoege draden om hem naast het toestel te leggen. Dus doe bodem weg. Leg schakelaar naast het toestel en zet het toestel op blokken zodat je onderaan kan kijken of er water lekt.
Het kan ook zijn dat het schakelaartje (microswitch) last heeft vh water. Mss te nat geworden zodat hij nu vals contact geeft.
Ik zou er niet van verbaasd zijn moesten er minuscule gaatjes in de bodem zitten. Het blokje kan ook zout of soda zijn.
Die b:SL melding is gelinkt aan het testprogramma dacht ik.
Bedankt voor je reactie. Ik heb de bodemplaat gedroogd, en alles van de vlotter gedroogd met een fohn.
Kort programma gestart, helaas zelfde probleem. Testprogramma geeft geen E01 meer maar nu wel E04.
Probleem met water invoer? Of misschien een sensor?
EricN
E04 is de troebelheidsensor die vuil is. Die zit in het de pot waar de filter in schroeft. Een wit/transparant stukje.
Mss is de isomo vd vlotter door het vocht krom getrokken en duwt hij tegen het contact. Daarom vroeg ik om deze te verwijderen en naast het toestel te leggen.
Een verliesstroom die te klein is om door de differentieel gedetecteerd te worden kan de printplaat ook in verwarring brengen en rare fouten geven.
[Bericht gewijzigd door EricN op (57%)]
Troebelheidssensor is niet vies. Alsnog even doekje erlangs gehaald en wat kokend water erin. Probleem blijft.
Ik heb de schakelaar los naast het toestel. Gemonteerd en ernaast gestest, dit lijkt geen probleem meer want de E01 code is weg.
Bijna op het punt een monteur te bellen 
[Bericht gewijzigd door bbouws op (14%)]
EricN
Ah. Ik las in je vorige reactie "helaas zelfde probleem" dus ik ging ervan uit dat de E01 niet weg was.
Je schrijft dat je in het testprogramma een E04 krijgt. Wat doet hij bij het gewone programma?
Mss moet je uitgebreider de sequentie opsommen? Bv:
Start 35gr kort progr
Pompt 30sec
Neemt 63sec water
Motor start
...
Heeft de circulatiepomp al gedraaid? Zit die vast? Of veel speling op de as?
Edit: ik heb je begin verhaal nog eens gelezen. Na 3 min valt hij stil. Dan is hij normaal al aan het wassen. Dus blijf ik even met het motor (circulatiepomp) verhaal even zitten. Hoe is het daarmee?
[Bericht gewijzigd door EricN op (20%)]
Ik heb een video gemaakt: https://drive.google.com/file/d/1chJ8z3gQDNOQYvwxQ8zZTDn0kQLv4bfj/view…
Na einde video blijf je nog om de 10-11 sec een soort zoemend geluid horen en dan na 5-10 min pompt hij af en eindigt het programma.
Het lijkt er idd wel erg op dat de circulatiepomp de boosdoener is.
EricN
1. Op 2:32 hoor ik gefluit vd frequentie sturing vd motor. Die verder een water pletsend geluid maakt maar geen debiet (arbeid).
De motor moet er dus uit. Maar!
2. Op de motor is gewoonlijk 3j garantie dus opgelet. Ze gaan zeeeer veel stuk. Al na 2j vallen ze als vliegen maar kijk de waarborg na. Dit staat mogelijk niet te lezen dus ga je contact moeten opnemen met beko in zake waarborg. Werkuren betalend...
3. Motor verstrop. Turbine verstropt. Turbine er af gevallen....
4. Meestal is zand de oorzaak. Inferieure dreft brol ligt meestal aan de oorzaak. Daar gebruiken ze "silicaten" in om te zandstralen...en motors verinneweren.
Jij bent een held! 
Ik ga morgen contact opnemen met Beko. Ik kan idd niks vinden over 3 jaar garantie op de motor maar ik zal het navragen. Enorm bedankt voor je hulp!
jerome
Golden Member
Mooi zo. Zie op de afbeelding dat spoelglans en zout rood branden. Vertrouw niet op 3 in 1 tabletten, maar gebruik zout en spoelglans. Het zal de levensduur verlengen, samen met het schrapen of vegen van vetresten.
jerome
Golden Member
Bij Miele hier zijn de rode leds storend op het front. Een bijna verplichting om tijdig bij te vullen 
Na reparatie voor het eerst machine gevuld met zout en glansspoel. Vaat komt er nu droger, schoner en glanzender uit dan ooit. Dit i.c.m. all-in-one tabletten waar we nog aardig wat van hebben liggen. Als die op zijn misschien maar eens die lidl tabletten proberen (niet 3 in 1).