Beste, ik heb een e-bike batterij die slechts 18 manden oud is en aan de uitgang o volt geeft. Na demontage doe ik de volgende vaststelling: alle cellen meten nog als nieuw. wanneer ik de spanning meet voor dat elektronica plaatje geeft de multimeter 42 volt aan ( batterij is slechts 36 volt ) Voorbij het plaatje meet ik 0 volt. Wie kan mij raad geven waar ik terecht kan om dit probleem op ,te lossen? Mvg.

Als je een foto van de print en een foto van de hele accu zou toevoegen wordt het veel makkelijker om over het ding te praten (verwijzend naar de foto).

Een fietsaccu heeft tegenwoordig een BMS. Een Battery Management System. Die is er om de veiligheid te bewaken. Dat ding is gemaakt om enerzijds "gevaarlijke acties" van buitenaf te blokkeren, maar ook om te herkennen "als je nu doorgaat, dan kan het link worden" en dan de boel permanent te blokkeren.

Een 36V fietsaccu gebruikt Lithium ion cellen van 3.7 of in dit geval 3.6V nominaal die als ze vol zijn 4.2V geven. Hiervan zitten er dan 10 in serie. 42V is gewoon "volle accu".

Het lijkt er op dat het BMS iets "verdachts" heeft gezien en de boel heeft uitgezet omwege van de veiligheid. Of dat terecht is of niet doet er niet toe. Die chips hacken om ze toch weer aan te zetten: Ik kan het niet.

Als tip, plaats een foto in een wat gebruikelijker formaat. .HEIC is alleen voor de Appelaars.

kan ook zijn dat de accu de fiets moet zien voor die de spanning vrijgeeft.

dus een losse accu die niks doet, kan wel mogelijk zijn. in de fiets zal die dan wel weer werken

er kan ook een zekering zijn gesprongen, een fet gesneuveld, temperatuursensor die iets absurds van waarde geeft.....

soms kan je een bms herstarten door de 'laadspanning' op de uitgangspinnen eens aan te sluiten

ik heb een e-bike batterij die slechts 18 manden oud is en aan de uitgang o volt geeft.

Garantie geval, je mag redelijkerwijs verwachten dat een accu langer mee gaat. Contact met de verkoper gehad ?

Beste, hierbij de foto van mijn fiets accu. de tweede foto stuur ik onmiddellijk hier na. Zelf ben ik niet in de mogelijkheid om die BMS te vervangen. kent iemand van jullie een firma dit soort werk wel doet. Graag info

PDF is een document-formaat. Geen plaatjesformaat. Dus mijn browser zegt ipv "kijk een plaatje" dat ik het document kan downloaden.Dan kan ik het document openen en dan het verstopte plaatje bekijken. Zal wel. Mensen die geholpen willen worden kunnen wel gewoon plaatjes posten.

Je ziet onder het invoer venster de knop om een foto toe te voegen. (upload)

of

Hier kan je je foto's omzetten naar jpg's. Welke het meest gangbare formaat is op het web:

https://www.freeconvert.com/heic-to-jpg

even fotos van gemaakt

lijkt mij een universele chinese BMS te zijn. kwestie van de correcte te kopen, de 10-11polige stekker te versteken en 2 draden te solderen.

maar, we weten nog steeds niet waarom deze accu er mee stopte

als het goed is, meet jij dus 42V op de zwarte en rode draad, maar zit er niks meer op die blauwe draad (met rood) dat naar de connector gaat.
zit er ergens nog een zekering in die blauwe draad? heb al veel accu's gehad waar de zekering gewoon kapot was.
wat meet je tussen rood en geel (charge kabel)?

accu behuizing lijkt mij hailong te zijn. is dit een ebike gekocht als ebike of een omgebouwde fiets naar ebike?
ook dat de houder 6 cellen minder heeft dan het effectieve pack. 10S4P (40cellen) in een 46cell houder

ik ben van kortemark (BE) en heb normaal zulke soortgelijke BMS wel voorradig liggen

Beste, dit is batterij van een ombouw kit die ik in augustus van 2023 heb gekocht bij Amazon en op de trapas van die fiets heb gemonteerd. Dit was echter niet voor mij maar voor mijn broer. Die heeft hands de winter nooit opgeladen en als hij hem wil gebruiken werkt het niet meer. Maar aangezien gij van Kortemark bent en ik van Aartrijke zou ik zeer gelukkig zijn mocht ik tot bij u mocht komen en die batterij eens mee brengen. Ik heb reeds meer dan 10 fietsen omgebouwd voor familie en vrienden en het is de eerste maal dat ik problemen heb. Ik ben ondertussen 81 jaar en heb geen vaste hand meer om zulke precisie te doen. Ik vraag ook niets voor niets, alleen de zon doet dat. Laat maar horen Groeten

ja, je mag er altijd eens mee afkomen.
contactgegevens kan je vinden door op mijn naam hier te klikken

Beste fcapri, ik net terug thuis en de spanning tussen rood en geel is 42,6 volt. En tussen blauw en rood meet ik 0. Laat maar horen wanneer het best past voor u om er eens mee te komen. Mvg.

johan (motorboot) is hier vandaag langs geweest en de BMS was gewoon kapot.
geen temperatuursensor aanwezig, geen rare dingen gevonden.
BMS volledig afgekoppelt, weer aangekoppelt, 42V aan de uitgang gezet om te resetten, start die op, maar valt daarna weer terug naar 8V op de uitgang.
andere BMS erop en de boel werkte weer. alle cellen prima op spanning, geen verschillen gemeten.

is ook maar electronica en die kunnen kapot gaan, dus vermoed gewoon pech gevalletje. ook geen fuse ofzo gevonden om de bms die getript kan zijn (komt ook 8V op de uitgang en dat zou niet gaan met kapotte zekering).

+1
mooi dat het is opgelost!

Op zaterdag 15 maart 2025 12:45:56 schreef fcapri:
(komt ook 8V op de uitgang en dat zou niet gaan met kapotte zekering).

Dat zal geen "harde 8V" zijn, maar iets van max 1 µA aan lekstroom vanaf de 42V. Zet je daar je multimeter op die een 10MΩ ingangsweerstand heeft, meet ie hier 8V. (dus maar 0.8 µA). Die lekstroom kan best "om" de fuse langsgaan door een meetcircuit of zoiets.

Op zaterdag 15 maart 2025 12:45:56 schreef fcapri:
[..]
geen temperatuursensor aanwezig, geen rare dingen gevonden.[..]

't Is maar wat je 'geen rare dingen gevonden' noemt, want een dergelijke accu zonder temperatuursensor vind ik echt heel raar...

Alleen goedkope namaak accu's ontberen dit soort voorzieningen vaak, wat je dan kan zien aan de print, waar vaak wel netjes een aansluiting voorzien is, maar niets zit...

Maar mooi dat 'ie het weer doet.

@ rew: klopt. Vaak wordt het BMS via een combinatie van weerstanden in leven gehouden, omdat de volle 42 Volt teveel is. Het gaat sowieso buiten de zekering om, want als de zekering door is, moet het BMS wel blijven werken om te kunnen vertellen dat die zekering door is. Er loopt dus altijd een klein beetje stroom.

print ook niet voorzien.
ik heb ook gewoon een chinese BMS, maar de temp sensor zit er wel op.
voor de rest zelfde aansluiting
2 draadjes aan uit knop
zwarte accu pack, blauwe voor de fiets en gele voor de opladen.

was een online gekocht accu, 10S4P met 21700 cellen.
zag niet echt problemen in de accu, dus was wel goed gebouwd, allesinds geen aliexpress rommel

gewoon gevalletje pech dat de BMS ermee ophoud.
of de fiets moet iets raar hebben gedaan (kortsluiting ofzo) dat die gesneuveld is, maar dat vermoedt ik niet.
als de nieuwe bms ook sneuvelt, zit er wat fout in de fiets en dan horen we het nog wel :-)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (48%)]

Beste forum vrienden, hierbij wil ik nogmaals laten weten dat die batterij sinds verleden jaar in september niet meer gebruikt is en dat die fiets in een tuinhuis stond ( niet in de warmte ) kan dit soms geen reden zijn. Nadat die defect was heb ik gemerkt dat er op de batterij een klever hangt dat die minstens om de 2 maanden moet opgeladen worden. Dit is niet gedaan geweest. Kan dit de reden van het defect niet zijn?