testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 9 mei 2025 13:27:01 schreef Tinus22:
[...]Ik vind het wel begrijpelijk dat het bestuur van de VvE deze opmerking plaatst. Ze willen op voorhand elke discussie uitsluiten. Ik weet uit ervaring met wat voor discussies VvE bestuurders te maken kunnen krijgen en daar wordt je soms echt niet vrolijk van.
ik spreek met klussen van t werk ook geregeld VVE bestuurders. dan hoor je hoe dingen lang kunnen duren vanwege tegenstemmers en dan komt intussen weer het het volgende probleem voorbij waar over gestemd moet worden. weer anderen hebben amper een VVE budget door jarenlang wanbeheer van de vorige bestuurder. ook al vaker gehoord bij vervanging dat de bestuurder al lang een vaste installateur had die gewoon 2x zo duur is al waar mn werkgever de klus voor maakt. en dat is vaak het keerpunt dat VVE besturen veranderen als dat duidelijk begint te worden bij de leden.
Het goed besturen van een VvE is best lastig. Je hebt kennis nodig op veel verschillende gebieden, financieel- juridisch- en op technisch vlak en daar ontbreekt het nogal eens aan. Het bestuur wordt immers vaak gevormd door vrijwilligers.
Ook heb je nogal eens te maken met eigenaren die niet goed in de gaten hebben wat een appartementsrecht nu precies is. Je koopt een gebruiksrecht dat bestaat uit het alleengebruik van de privegedeeltes en het medegebruik van de gezamenlijke gedeeltes. Het gebouw is gezamenlijk eigendom.
Een en ander heeft als consequentie dat je aan regels gebonden bent en dat niet altijd alles gaat zoals je zelf zou willen. Dat valt sommigen dan rauw op hun dak als ze denken een huis te hebben gekocht waar ze hun gang kunnen gaan....
Een bestuur kan het dus niet iedereen naar de zin maken en ook moeten er keuzes en beleid gemaakt worden om een complex een beetje rationeel en kosteneffectief te kunnen beheren.
Ik ben zelf ook voorzitter van een VvE en naar mijn mening moet je er als VvE naar streven om zoveel mogelijk te werken met vaste regionale bedrijven. Dat wil zeggen als de prijs redelijk is en de kwaliteit goed, vooral met dezelfde aanbieder blijven werken.
Het steeds op zoek gaan naar de goedkoopste aanbieder kost te veel tijd voor een vrijwillig bestuur. Ook hoef je vaste partijen minder te instrueren en tenslotte is de kans op broddelwerk ook kleiner wanneer er sprake is van een langdurige relatie met een aanbieder.
Op deze manier heb je misschien niet altijd de goedkoopste aanbieding, maar wel veel minder tijdsbesteding in het beheer en de aansturing. Dat is ook heel wat waard.
Sommige bedrijven die voor onze VvE werken, weigeren inmiddels voor andere VvE's te werken omdat het altijd gezeur is over de prijs. Echt goede bedrijven zitten niet te wachten op VvE's die komen vragen om de zoveelste offerte waar vervolgens geen werk uit komt.
Op vrijdag 9 mei 2025 22:40:39 schreef Tinus22:
Het goed besturen van een VvE is best lastig. Je hebt kennis nodig op veel verschillende gebieden, financieel- juridisch- en op technisch vlak en daar ontbreekt het nogal eens aan. Het bestuur wordt immers vaak gevormd door vrijwilligers.Ook heb je nogal eens te maken met eigenaren die niet goed in de gaten hebben wat een appartementsrecht nu precies is. Je koopt een gebruiksrecht dat bestaat uit het alleengebruik van de privegedeeltes en het medegebruik van de gezamenlijke gedeeltes. Het gebouw is gezamenlijk eigendom.
Een en ander heeft als consequentie dat je aan regels gebonden bent en dat niet altijd alles gaat zoals je zelf zou willen. Dat valt sommigen dan rauw op hun dak als ze denken een huis te hebben gekocht waar ze hun gang kunnen gaan....
Een bestuur kan het dus niet iedereen naar de zin maken en ook moeten er keuzes en beleid gemaakt worden om een complex een beetje rationeel en kosteneffectief te kunnen beheren.
Ik ben zelf ook voorzitter van een VvE en naar mijn mening moet je er als VvE naar streven om zoveel mogelijk te werken met vaste regionale bedrijven. Dat wil zeggen als de prijs redelijk is en de kwaliteit goed, vooral met dezelfde aanbieder blijven werken.
Het steeds op zoek gaan naar de goedkoopste aanbieder kost te veel tijd voor een vrijwillig bestuur. Ook hoef je vaste partijen minder te instrueren en tenslotte is de kans op broddelwerk ook kleiner wanneer er sprake is van een langdurige relatie met een aanbieder.
Op deze manier heb je misschien niet altijd de goedkoopste aanbieding, maar wel veel minder tijdsbesteding in het beheer en de aansturing. Dat is ook heel wat waard.
Sommige bedrijven die voor onze VvE werken, weigeren inmiddels voor andere VvE's te werken omdat het altijd gezeur is over de prijs. Echt goede bedrijven zitten niet te wachten op VvE's die komen vragen om de zoveelste offerte waar vervolgens geen werk uit komt.
Als mede vve bestuurder (technische commissie ) maar ook werkend voor VVE's onderschrijf ik dit volledig!
testman
er zijn ook van die beheerclubs voor VVE's. daar ben ik ook bekend mee. je doet dan de elektra storingen en verlichting in een VVE gebouw, dan blijkt uit een keuring dat de meterkast aan vervanging toe is. dat mag een andere installateur dan komen doen, maar de storingen die veroorzaakt worden door verkeerde aansluitingen in die kast zijn dan wel weer voor mij. dan denk je toch hoe kan dit in godsnaam, is gewoon garantie op die meterkast.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Aanvulling nummer 2, nu de vergadering op 20 mei geweest is:
Lang verhaal kort: ik heb zonder enige tegenstem voor alle verbouwingen op mijn lijst groen licht gekregen (inclusief dat waar ik hier op CO heb geschreven).
Sterker nog: het leek de meeste leden nogal rauw op hun dak te vallen dat het zo hoorde te gaan (ik werd door het bestuur geprezen om m'n aanpak)
Een extraatje is wel dat er over 2 of 3 jaar een collectieve vervanging van de voordeuren volgt, daar de gemeente dan de brandveiligheid van het complex gaat controleren of aangepast wil zien aan het nieuwe bouwbesluit of zo, ik weet niet meer exact hoe het zat.
Omdat ik om vervanging van de voordeur had gevraagd wegens een defect scharnier, werd mij aangeraden te wachten (wegens de veel gunstiger prijs per deur bij collectieve vervanging en de brandveiligheidseisen).
Maar dat veroorzaakte nogal wat geschuifel op stoelen in de zaal, toen meerdere mensen aangaven hun deur enkele jaren terug vervangen te hebben door een andere en zich nu mogelijk gedwongen zagen deze over enkele jaren weer te moeten vervangen wegens mogelijk niet voldoen aan de brandveiligheidseisen.
Daarop reageerde het bestuur naar mijn mening terecht met een 'tja... dat had je kunnen weten' en de hoofdmoot was vooral: 'Ja... maar heeft u daar destijds toestemming voor gevraagd?' (en driemaal raden: het antwoord was nee).
Terug naar de elektra: ik heb besloten geen risico te nemen met de groepenkast en alle kabels van groepenkast naar appartement (waar ik in de eerste de beste doos overga op VD-draad) te vervangen door halogeenvrije varianten.
Ik wil niet het risico lopen dat bij de controle de bekabeling afgekeurd wordt op deze eis.
Op donderdag 8 mei 2025 23:45:37 schreef Lucky Luke:
En leuk ook mee te lezen. Minder leuk van het asbest. Misschien willen sommige medebewoners het niet weten... (wat er ook in hun huis zit en/of zat. Then again, ze kunnen het ook als een voordeel zien dat jij het onderzoek hebt laten doen)
Het kwam voor de technische commissie als een totale verrassing, dat asbest: het zijn allebei leden die er sinds oplevering wonen, maar ook zij wisten het niet.
Dat was overigens ook het commentaar van de inventarisatie-man die de monsters kwam nemen. Normaliter kan er met bureau-onderzoek in de geschiedenis van bouwbedrijven en bestemmingsplannen gezocht worden naar de mogelijkheid en kans op asbest in een pand of panden, maar hij vond het heel bijzonder dat er geen papieren spoor wás.
Op donderdag 8 mei 2025 23:45:37 schreef Lucky Luke:
Ik kreeg het er thuis niet door, maar ergens lijkt het mij leuk als ik een eigen huis had waar ik nog muren in moest (laten) zetten, om dan in 1 zo'n muur een kleine verborgen ruimte te hebben achter een schilderij ofzo. En iets met een drukknopje/schakelaar-met-kapje/pincodepaneel/rfid-scanner/vingerafdruklezer/irisscan of iets dergelijks absurds om dan dat schilderij opzij te schuiven en bij die ruimte te komen. Met net genoeg ruimte voor een reep chocola, die er dan ook in ligt, bij gebrek aan zwart geld.
Ben je gek, ik heb al ruimte te kort voor m'n gevoel
(lees: m'n hobbyplek kwijtraken wordt nog een kleine uitdaging)
Op vrijdag 9 mei 2025 18:45:58 schreef testman:
ik spreek met klussen van t werk ook geregeld VVE bestuurders. dan hoor je hoe dingen lang kunnen duren vanwege tegenstemmers en dan komt intussen weer het het volgende probleem voorbij waar over gestemd moet worden. weer anderen hebben amper een VVE budget door jarenlang wanbeheer van de vorige bestuurder. ook al vaker gehoord bij vervanging dat de bestuurder al lang een vaste installateur had die gewoon 2x zo duur is al waar mn werkgever de klus voor maakt. en dat is vaak het keerpunt dat VVE besturen veranderen als dat duidelijk begint te worden bij de leden.
Nou ja, ook mijn vragen over de elektra en de wel/niet toestemming voor frezen in de betonmuren veroorzaakte wederom de nodige beroering in de zaal: iemand vroeg of dit al eens eerder aan de orde was geweest, want hij 'snapte niet waarom wij daar over gingen stemmen,' want hij 'kende wel meer mensen die hadden lopen frezen in de betonmuren'. Hij werd er door het bestuur fijntjes op gewezen dat het niet de bedoeling was dat zomaar te doen, net zoals de vele andere zaken die op mijn lijst stonden.
Het bleek dat velen toch echt een stuk losser met de regels omsprongen dan ik had verwacht.
Gelukkig is de VvE bij mij (flink) gezond.
Het goed besturen van een VvE is best lastig. Je hebt kennis nodig op veel verschillende gebieden, financieel- juridisch- en op technisch vlak en daar ontbreekt het nogal eens aan. Het bestuur wordt immers vaak gevormd door vrijwilligers.
Het bestuur is in mijn geval een commerciële partij, ondersteund door leden van de technische commissie.
Ook heb je nogal eens te maken met eigenaren die niet goed in de gaten hebben wat een appartementsrecht nu precies is. Je koopt een gebruiksrecht dat bestaat uit het alleengebruik van de privegedeeltes en het medegebruik van de gezamenlijke gedeeltes. Het gebouw is gezamenlijk eigendom.Een en ander heeft als consequentie dat je aan regels gebonden bent en dat niet altijd alles gaat zoals je zelf zou willen. Dat valt sommigen dan rauw op hun dak als ze denken een huis te hebben gekocht waar ze hun gang kunnen gaan....
Nou ja, zie hierboven 
Nu volgt eerst de asbestsanering (en weer een maandsalaris naar de knoppen helaas...) waarna ik eindelijk aan de muren, elektra en plafonds kan beginnen. Hopelijk is er tegen de tijd dat de keuken en badkamer enige bruikbaarheid hebben nog geld genoeg over voor de ruiten/gevel...
Is het een idee om in de meterkast alleen een verdeler te zetten met bv een 3P+n C25 en dan met een 5x6 naar de woning en daar de groepenkast ophangen?
Dan hoeft er geen berg losse kabels getrokken te worden.
Als je alles er toch uit trekt...
Het bleek dat velen toch echt een stuk losser met de regels omsprongen dan ik had verwacht.
De leden moeten zich wel realiseren dat de splitsingsakte bindend is. Je kunt dus alleen afwijken van de regels in de akte als diezelfde akte daarvoor de ruimte geeft, bijvoorbeeld door de vergadering de bevoegdheid te geven anders te besluiten.
Je hebt dus niet echt een keuze om losser met de regels om te gaan. Een besluit dat in strijd is met de splitsingsakte is nietig. Dat betekent dat het besluit geacht wordt nooit te hebben bestaan.
Een enkel lid dat op zijn strepen gaat staan kan daardoor altijd naleving van de splitsingsakte verlangen.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ja, nogmaals, dat hoef je MIJ niet uit te leggen. Ik kleur netjes binnen de lijntjes, betrek medebewoners in m'n plannen indien noodzakelijk, breng de VvE op de hoogte en de technische commissie is gewoon over de vloer gekomen om te kijken wat ik van plan ben en daar adviezen bij te geven.
Inmiddels ben ik weer wat verder (en tegelijkertijd ook weer niet).
Praktisch alle muren, behalve die van de leidingschacht en het toilet, zijn nu weg. Ook de totale elektrische installatie is nu, op twee bob-de-bouwer-WCD's na, gestript.
Naast de deur naar de badkamer bleek een extra holle ruimte te zitten, waar een onmogelijke mix van kabel, PVC-buis-met-kabel, PVC-buis-met-draad en een paar lasdozen onbereikbaar was weggewerkt.
In de lasdozen niets dan droefenis: sommige draden stonden gewoon snaarstrak en kon je onmogelijk nog eens aanstrippen als dat nodig zou zijn geweest en bij de meeste lassen piepte het koperdraad er zo halve centimeters tot centimeters onderuit.
1 van de kabels in die holle ruimte kwam in een lasdoos binnen en vertrok meteen weer in retour-richting naa de kabelgoot. Vlak bij m'n voordeur verdwijnt die het plafond in. Waarschijnlijk is dat de kabel die de enige twee in het plafond ingebouwde lichtpunten (1 in de hal en 1 in de berging) van spanning voorziet. Maar omdat het een 5-polige kabel is (L+N+PE+zwart+zwart) vermoed ik dat ook de WCD in de berging en de WCD's in de huiskamer er mee van spanning voorzien worden.
Dus, in de wetenschap dat alles spanningsloos was, de fase en nul aders die uit de doos in de huiskamer staken kortgesloten met een lasdop en meten op de bruine en blauwe van de kabel die ik heb gevonden. Niets. Het is nog altijd een raadsel waar de voeding van die dingen vandaan komt (en dan gelooft mijn vader nog in de oplossing om de huidige dozen te hergebruiken om er een goot met nieuwe WCD's mee te voeden...)
Dit was ook een leuke: na het verwijderen van de lasdoos die de trekschakelaar voor de wasmachine voedde, kon ik de kabel probleemloos uit de muur trekken.
Paste het niet bij montage? Och, dan schaaf je toch gewoon net zoveel van de isolatie weg tot het wél past? (en dit was dus de fase die precies in het knikje in de muur naar de schakelaar zat...)
De enige mogelijkheid die ik nog kan bedenken om ergens een voeding te vinden is de holle wand rondom het toilet. Daar had ik vorige week een cirkelzaag voor gehuurd (de mijne komt net niet diep genoeg met 40 mm) maar dat was zo'n beest van een ding met 13,5 kilo dat het niet grappig was om dat ding in bedwang te houden voor zo'n graatmager sprietje als ik.
Maar of ik de voeding nu wel of niet vind, de boel gaat toch wel op de schop...
Binnenkort post ik wel een tekening van hoe ik de nieuwe installatie voor me zie, voor op of aanmerkingen 
Wordt vervolgd!
Op maandag 14 juli 2025 19:35:50 schreef weardguy:
Ja, nogmaals, dat hoef je MIJ niet uit te leggen. Ik kleur netjes binnen de lijntjes, betrek medebewoners in m'n plannen indien noodzakelijk, breng de VvE op de hoogte en de technische commissie is gewoon over de vloer gekomen om te kijken wat ik van plan ben en daar adviezen bij te geven.Inmiddels ben ik weer wat verder (en tegelijkertijd ook weer niet).
Praktisch alle muren, behalve die van de leidingschacht en het toilet, zijn nu weg. Ook de totale elektrische installatie is nu, op twee bob-de-bouwer-WCD's na, gestript.[bijlage]
Naast de deur naar de badkamer bleek een extra holle ruimte te zitten, waar een onmogelijke mix van kabel, PVC-buis-met-kabel, PVC-buis-met-draad en een paar lasdozen onbereikbaar was weggewerkt.
[bijlage]
In de lasdozen niets dan droefenis: sommige draden stonden gewoon snaarstrak en kon je onmogelijk nog eens aanstrippen als dat nodig zou zijn geweest en bij de meeste lassen piepte het koperdraad er zo halve centimeters tot centimeters onderuit.
1 van de kabels in die holle ruimte kwam in een lasdoos binnen en vertrok meteen weer in retour-richting naa de kabelgoot. Vlak bij m'n voordeur verdwijnt die het plafond in. Waarschijnlijk is dat de kabel die de enige twee in het plafond ingebouwde lichtpunten (1 in de hal en 1 in de berging) van spanning voorziet. Maar omdat het een 5-polige kabel is (L+N+PE+zwart+zwart) vermoed ik dat ook de WCD in de berging en de WCD's in de huiskamer er mee van spanning voorzien worden.
Dus, in de wetenschap dat alles spanningsloos was, de fase en nul aders die uit de doos in de huiskamer staken kortgesloten met een lasdop en meten op de bruine en blauwe van de kabel die ik heb gevonden. Niets. Het is nog altijd een raadsel waar de voeding van die dingen vandaan komt (en dan gelooft mijn vader nog in de oplossing om de huidige dozen te hergebruiken om er een goot met nieuwe WCD's mee te voeden...)
Dit was ook een leuke: na het verwijderen van de lasdoos die de trekschakelaar voor de wasmachine voedde, kon ik de kabel probleemloos uit de muur trekken.
Paste het niet bij montage? Och, dan schaaf je toch gewoon net zoveel van de isolatie weg tot het wél past? (en dit was dus de fase die precies in het knikje in de muur naar de schakelaar zat...)[bijlage]
De enige mogelijkheid die ik nog kan bedenken om ergens een voeding te vinden is de holle wand rondom het toilet. Daar had ik vorige week een cirkelzaag voor gehuurd (de mijne komt net niet diep genoeg met 40 mm) maar dat was zo'n beest van een ding met 13,5 kilo dat het niet grappig was om dat ding in bedwang te houden voor zo'n graatmager sprietje als ik.
Maar of ik de voeding nu wel of niet vind, de boel gaat toch wel op de schop...
Binnenkort post ik wel een tekening van hoe ik de nieuwe installatie voor me zie, voor op of aanmerkingen
Wordt vervolgd!
Zet er even een kabelzoeker op, dan ben je zo klaar!
Deze als voorbeeld.
https://www.allekabels.nl/netwerkkabel-tester/187/1265307/kabeltester-…
We de aders los op alle plaatsen waar mogelijk.
weardguy
@ revado: het is geen kabelzoeker geworden, maar gewoon de HF-generator van m'n pa met een EMI Spy 2 als ontvanger.
Echt heel veel verder zijn we er niet mee gekomen (je hoort het signaal praktisch door de hele woning, we vermoeden dat het betonijzer mee gaat doen in het zenden), maar nu is tóch door het kortsluiten van fase en nul in de woonkamer en weghalen van de twee lampen die nog het langst hingen (om licht te hebben op plekken waar je dat echt nodig hebt) min of meer duidelijk geworden waar de voeding vandaan komt (waar de buis precies loopt, weten we nog altijd niet, maar dat maakt mij eigenlijk niet uit, het blijft gewoon een rommeltje)
Allereerst is zowel het lichtpunt in de berging als dat in de hal uitgevoerd als een - jawel - centraaldoos!
M'n hele appartement heeft er maar liefst TWEE! 
Maar bij beide dozen bekruipt me het gevoel dat dat oorspronkelijk óók niet de bedoeling was. Van hal naar berging is netjes gebruik gemaakt van de tuiten om een buis tussen te steken en daar VD-draad in te stoppen.
Ook van de centraaldoos in de berging naar de WCD+schakelaar combinatie die in de berging zat (opbouw, dus er zat een buis op de muur die met een kattenrug weer aansloot op de sok in het plafond) is netjes gebruik gemaakt van de tuit.
Maar de bovenkant van de doos is volledig vernield en er zitten enorme proppen beton in de doos. Tussen de proppen beton zie je drie buizen schots en scheef zitten.
Die buizen verzorgen dus de aansluiting van de (voormalige) WCD's in de woonkamer en de twee andere buizen vertrekken elk naar een lichtrail die op onverklaarbare manier uit (zo te zien) een betonconsole gevoerd wordt. Een stukje flex, dunner dan 16mm, steekt uit het beton en gaat dan direct de rail in.
Ook de centraaldoos in de hal heeft praktisch geen bodem meer en ook daar zitten enkele bulten beton en daartussen kom je eveneens enkele buizen tegen.
Vanaf de meterkast ging de voedende kabel dus door de kabelgoot in de badkamer door het schot boven de badkamer deur in de kabelgoot in de hal, om daar de dichtgetimmerde koof in te gaan.
Daar werd in een lasdoos meteen de voeding weer gesplitst en kwamen de twee schakeldraden uit de muur van het toilet voor de verlichting in de woonkamer erbij en vertrok een 5-aderige kabel weer de kabelgoot in, om vlak voor het bochtje naar de badkamer in een buis in het plafond te verdwijnen, en uit te komen in de centraaldoos in de hal.
Van daaruit steekt dan meteen een buis terug naar zo'n 15 centimeter van dat eerste gat, waar dan een standaard inbouwdoos in het beton gegoten lijkt (maar dan niet afdekt voor het spack-spuiten, dus het ding is volledig wit van binnen).
Met wat knutselwerk is daar weer een trekschakelaar voor het licht in de hal opgeprakt.
In de hal-doos steken de L en N en schakeldraden meteen door naar die in de berging, om van daaruit dus weer door te steken naar de lichtpunten in de woonkamer.
Bij het in de berging-doos trekken aan de draden van de woonkamer-WCD's bleek dat ik daar zo'n beetje aan moest gaan hangen om er enige beweging in te krijgen.
Ook knap, een 6-voudige draailas in de nul in die doos. Ik had al grote moeite er een met 3 netjes te krijgen, laat staan 5 (maximum). Maar goed, deze was dan ook niet netjes en net zoals elders in de woning blonk het koper me tegemoet.
Desondanks blijft m'n pa heel optimistisch dat ik best wel wat van de buizen kan hergebruiken. Nou, als het aan mij ligt wordt er helemaal niets hergebruikt.
Echt, ik heb vage shit gezien in m'n stagetijd in oude Amsterdamse panden, maar dit slaat echt alles.
Positief is dat ik dat goedkoop-aanvoelende Comelit-geval voor de video-intercom van de muur af heb gekregen zonder dat er iets afbrak, de draad terug heb getrokken en 'm weer werkend aangesloten heb. Daarbij ontdekten we dat de bel gewoon niet meer gebruikt wordt maar de kabel nog netjes samen met de intercom-kabel in het daarvoor bestemde gat richting intercom was gestoken.
testman
Op zaterdag 19 juli 2025 21:45:56 schreef revado:
Is het plafond toevallig zo'n spanbeton , of delen geval met holle ruimtes er in?
Daar heb ik ook wel grandioze oplossingen in gezien door de pijp of kabel in de holle ruimte als transportkoker...Zo iets dergelijks.
[bijlage]
die ken ik ook wel ja, met spotjes erin geklust en al. gat erin hakken en je kunt vaak meters een pijp erdoor steken. ook met die rode holle stenen die met een staaf staal verstevigd zijn. dat werd jaren terug veel gebruikt in woningen.
edit: die rode holle stenen sla je met een tang al een gat in, is net gebakken dakpan. helaas zijn die vloeren erg gehorig, net als die broodjes vloeren ( zo worden ze hier vaak genoemd ). beiden kom je hier niet veel meer tegen in de nieuwbouw. het merendeel is breedplaat tegenwoordig.
Positief is dat ik dat goedkoop-aanvoelende Comelit-geval voor de video-intercom van de muur af heb gekregen zonder dat er iets afbrak, de draad terug heb getrokken en 'm weer werkend aangesloten heb. Daarbij ontdekten we dat de bel gewoon niet meer gebruikt wordt maar de kabel nog netjes samen met de intercom-kabel in het daarvoor bestemde gat richting intercom was gestoken.
de interne tringbel gewoon eraf tikken, maar de drukknop kun je vaak wel hergebruiken, veel moderne intercoms hebben een input voor een beldrukker op de verdieping. die klinkt net anders als de voordeurbel.
[Bericht gewijzigd door testman op (11%)]
Op zaterdag 19 juli 2025 22:16:16 schreef testman:
[...]die ken ik ook wel ja, met spotjes erin geklust en al. gat erin hakken en je kunt vaak meters een pijp erdoor steken. ook met die rode holle stenen die met een staaf staal verstevigd zijn. dat werd jaren terug veel gebruikt in woningen.
Ja, precies, die ook, die zijn veel gebruikt in de jaren 60-70.
Op zaterdag 19 juli 2025 20:51:19 schreef weardguy:
@ revado: het is geen kabelzoeker geworden, maar gewoon de HF-generator van m'n pa met een EMI Spy 2 als ontvanger.Echt heel veel verder zijn we er niet mee gekomen (je hoort het signaal praktisch door de hele woning, we vermoeden dat het betonijzer mee gaat doen in het zenden), maar nu is tóch door het kortsluiten van fase en nul in de woonkamer en weghalen van de twee lampen die nog het langst hingen (om licht te hebben op plekken waar je dat echt nodig hebt) min of meer duidelijk geworden waar de voeding vandaan komt (waar de buis precies loopt, weten we nog altijd niet, maar dat maakt mij eigenlijk niet uit, het blijft gewoon een rommeltje)
Zorg dat het signaal symetrisch is, bv met een 1:1 trafo er tussen
En niet aan een aarde hangen, maar fase/ nul of schakeldraad combi.
Dat moet prima werken.
weardguy
Een rode waarschuwing... Ja ik weet het dat er al meer dan 90 dagen niet gereageerd is.
Kort gezegd: Niets gaat volgens plan en vooral het wachten op enkele aannemers/bedrijven voor cruciale onderdelen/zaken die ik niet zelf kon of wou maken heeft maanden vertraging opgeleverd, naast het financiële gat wat de asbest-situatie veroorzaakt heeft.
Een voordeel (en nadeel tegelijkertijd) is dat ik frezen in de muren kon vergeten. Bij het boren van het allereerste gat voor een veeranker van de allereerste muur stootte ik na 19 mm al op de wapening... Dat betekende dat het boren van dozen sowieso niet ging lukken, maar frezen werd me ook te gek. En eerlijk, m'n sleuvenfrees had het met de dekvloer al wat moeilijk, dus van het muurbeton was 'ie zeker niet blij geworden.
Het zijn niet de belangrijkste wcd's, dus ik ga nog eens nadenken wat ik in de plaats daarvoor bedenk.
Inmiddels staan alle belangrijkste muren overeind en heb ik gisteren alle oude kabels verwijderd. We hadden er een hard hoofd in dat we voldoende kabels in de goot konden krijgen en we hebben flink in wat aangestort beton moeten hakken om een bult die in de weg zat weg te krijgen, maar alle 10 kabels die ik in gedachten had zijn gelukt (en zijn gewoon xmvk of zo geworden, geen halogeenvrij spul).
Helaas wel met een enorme bult stuc die bij het trekken (nou ja, duwen met een buis met daaraan met isolatietape geplakt, de kabel) op een gegeven moment losgekomen is en nu een lelijke spleet van mijn appartement naar de gemeenschappelijke ruimte veroorzaakt heeft (niets... maar dan ook echt niets gaat volgens plan).
Dat wordt wel weer opgelost met een stukje kunststof plaat.
Nu echter nog 2 vragen waar ik wat vastloop:
Voor m'n hobbyhok had ik eerst een aparte groep in gedachten, tot ik me besefte dat
mijn meterkast op de gang zit en ik bij het eerste de beste foutje dus m'n sleutels kan gaan zoeken en naar 'buiten' moet.
Mijn idee was dan ook om direct na de hoofdschakelaar een 6 mm2 kabel naar m'n toekomstige hok te trekken en daar 1 (of, doe eens gek) 2 automaatjes te plaatsen.
Maar hoe maak ik de overgang van soepel 6 mm2 naar kabel 6 mm2?
Ik heb van Wago de 221-612 gevonden en dan ga ik gewoon met een buisje vanuit m'n meterkast naar een lasdoosje om daar dan de 6 mm2 kabel in te voeren en met die dingen aan te sluiten, maar misschien heeft iemand hier wel een mooier idee 
Punt twee betreft iets waar ik in praktisch m'n hele elektrotechnische carrière amper mee te maken heeft gehad: het CAP in de badkamer en de regels daaromtrent.
De waterleidingen worden alupex, dus daar valt niets te vereffenen, maar de douchegoot en de gasleiding moet wél geaard worden.
Omdat ik op dit moment nog geen verwarming op het oog heb (zelfs met de koude januarimaand is het heel aardig op temperatuur gebleven in m'n appartement) is er ook verwarmingstechnisch weinig te vereffenen.
Maar hoe zit het met de douchegoot? Dat wordt een compleet metalen geval en die moet vereffend worden, dat snap ik ook nog. Maar moet elk te vereffenen object z'n eigen buis krijgen? M'n lesboeken liggen nogal diep weggeborgen, anders had ik het even opgezocht (voor zover die nog actueel zijn...).
Wat ik nu lees is dat de vereffeningsleidingen ook op de gewone aarde in de centraaldoos aangesloten worden.
In de meterkast loopt een centrale 25 mm2 vertinde draad van verdieping naar verdieping en daar wordt met 2,5 mm2 van afgetakt naar de aardrail van mijn groepenkast.
Deel twee van dit verhaal is de directe groep die ik voor de wasmachine/droger bedacht heb. Moet de aarde in de doos voor de trekschakelaar/keuzeschakelaar ook met het CAP verbonden worden?
Voor de liefhebbers nog een plaatje. Dat geeft niet de totale werkelijke situatie weer, maar een globaal idee. De cijfers geven aan dat het een aparte groep betreft. Enige op/aanmerkingen zijn welkom, maar veel kan ik niet meer veranderen
.
Op zaterdag 19 juli 2025 21:45:56 schreef revado:
Is het plafond toevallig zo'n spanbeton , of delen geval met holle ruimtes er in?
Daar heb ik ook wel grandioze oplossingen in gezien door de pijp of kabel in de holle ruimte als transportkoker...
Revado gaat door voor de koelkast 
Het plaattype betreft Ni. 30 (ik gok iets van Nicon of zo? nou ja, het is uitgezocht door een constructeur).
Bij het ommuren van de leidingschacht waren de gaten in de platen goed te zien.
testman
afhankelijk hoe de kanalen lopen door de kanaalplaten zul je dan van voor naar achter of van links naar rechts meerdere kanalen hebben lopen. ik zou dan de centraaldozen in lijn proberen te zetten, kun je die makkelijk doorkoppelen.
weardguy
Uh, ik ga echt NIET in de kanaalplaten boren. Daarmee verzwak je ze én ik heb er echt de spullen niet voor. Daarnaast lopen de platen van links naar rechts, dus er valt weinig in lijn te monteren 
Gewoon een verlaagd plafond, al twijfel ik daar gezien de hoeveelheid werk een beetje aan voor (vooral) de huiskamer.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Boren in kanaalplaten verzwak je ze niet ineens mee hoor, die dingen hebben een behoorlijke oversterkte.
weardguy
Dan heb ik testman een beetje verkeerd begrepen denk ik, ik dacht dat hij het boren van gaten voor een centraaldoos bedoelde. Dat gaat me wat te ver... (en ik heb er de spullen niet voor, ik ben al blij dat ik geen doosgaten in de betonmuren kan boren)
Nog op of aanmerkingen wat betreft de andere punten?
Ik bedenk me net dat ik vergeten ben een foto te maken van de nieuwe situatie
. Gelukkig bleken de draden vanaf de meter lang genoeg (en 2,5 mm2, ook wel makkelijk) om naar m'n nieuwe hoofdschakelaar te komen.
Nieuwe meterkast zit nu op z'n plek, maar ik heb bij het opbouwen de meterkast wcd's een beetje over het hoofd gezien en het wordt zo wel een erg vol kastje... misschien dat ik de boel maar wat uitbreid.
weardguy
Och, voor - wat zal het zijn - 30 centimeter loopt dat ook wel los bij 25A voorzekering. De hoofdzekeringen zitten er direct onder, niet in een of andere hoofdverdeler elders in het gebouw.
Ik ga het niet aanpassen, dan mag ik iemand gaan bellen en het duurt al lang genoeg.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Gewoon een verlaagd plafond, al twijfel ik daar gezien de hoeveelheid werk een beetje aan voor (vooral) de huiskamer.
Ik heb zo'n jaren 60 appartement, een centraaldoos in het midden van de woonkamer. Plafonds zijn erg hoog, 265 cm. Ik heb zgn. PIR + Gips platen gebruikt, daarmee is het plafond met 5 cm verlaagd.
Voordelen:
- Meerdere lichtpunten
- Minder stookkosten
- Minder buren gerucht
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (19%)]
weardguy
Wat betreft draden van meter naar hoofdschakelaar: misschien dat dat wel 4 mm2 was. Ik dacht dat die Wago's met oranje hendeltjes alleen voor 2,5 mm2 waren, maar ze blijken ook 4 mm2 te mogen bevatten...
@ Roland:
Mazzelaar, een centraaldoos in de woonkamer 
Ik heb er, op de hal en in-appartement-berging na, geen én heb erg lage plafonds op 248 centimeter (zo gek hoog vind ik 265 centimeter niet, maar voor de jaren '60 is het misschien wat bijzonder).
Door de lage plafonds van 248 centimeter is een verlaagd plafond bij mij een uitdaging, want ik wil zo min mogelijk hoogte verliezen. Die houdt nu immers al niet over.
Er zijn 2 muurdozen aan beide kanten van het appartement (gewone opbouwlasdozen ingestort in het beton, ik vind het een wonder dat die heel gebleven zijn) maar die werden weer gevoed door draden die dan elders de muur in verdwenen. Er zijn twee 'lichtpunten', maar de draden daar naar toe zitten muurvast in dunner-dan-16mm buis, hergebruik gaat 'm dus niet worden.
Voor m'n hobbyhok heb ik een 3x4mm2 kabel erbij gekregen in de goot (dat ging nog verrassend makkelijk en is me zelfs in m'n eentje gelukt).
Voor het aansluiten daarvan toch maar een los extra kastje gekocht, het werd echt te dol anders in m'n groepenkast.
Daarna nog 2 netwerkkabels erbij getrokken en nu is de boel klaar om af te kitten met de brandwerende zooi (die kreeg ik gratis en voor niets van de huismeester).
Mocht iemand nog wat vinden van de vereffening hoor ik het graag...
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
In Nederland geldt voor nieuwbouwwoningen (volgens het Bouwbesluit) een minimale plafondhoogte van 2,60 meter in verblijfsgebieden zoals de woonkamer, keuken en slaapkamer. Voor gang, badkamers en toiletten is de minimale hoogte 2,30 meter.
Kortom 2,48 is erg laag idd.
testman
Op woensdag 18 februari 2026 22:00:07 schreef Roland van Leusden:
In Nederland geldt voor nieuwbouwwoningen (volgens het Bouwbesluit) een minimale plafondhoogte van 2,60 meter in verblijfsgebieden zoals de woonkamer, keuken en slaapkamer. Voor gang, badkamers en toiletten is de minimale hoogte 2,30 meter.Kortom 2,48 is erg laag idd.
2,60 mtr bij nieuwbouw idd, maar dit is 50 jaar oud zo onderhand. de regel die in 2003 kwam met de hoge deuren en dito plafonds zit er ook al weer tegen om terug gedraaid te worden omdat het niet echt lonend is. deuren van 2,10 mtr zijn ook hoog genoeg. scheelt stenen, hout en minder problemen met ophanging enz.