Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Vraag u dat niet af! Een slecht idee is een slecht idee en dient dus afgevoerd. Of zou Eva zich nog steeds afvragen of die appel nu echt zo lekker was als hij er uitzag?
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Dus vanaf de pin 100 Ohm en dan vanaf de ground 200 Ohm, dan hou je op het knooppunt 3,3333V over, lijkt me te voldoen.
ga ik morgen eens testen,....maar zou dit er ook voor kunnen zorgen dat de spanning "in kakt" naar 2V ?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Helaas, niemand gaat er door voor de koelkast.
Die led + diode hoort er niet zo (load te zwaar) en mocht je die toch willen gebruiken zit die zowiezo verkeerdom.
De INT pin trekt zijn output omlaag! Is een open drain output. Helaas is de max current niet echt gespecificeerd. Waarschijnlijk maar net boven de 1.6 mA.
Dus aan de !INT pin moet een pullup naar de VCC, gebruik dan meteen de 3V3 en heb je alleen een weerstandje nodig en geen gerommel met diodes.
Het level is dan meteen goed.
Zelf vind ik dit nog een van de meest betrouwbare level-shifter ontwerpen. Behalve 2 weerstanden kost het je 1 torretje, BSS138 oid.
https://www.eeweb.com/level-shifting-techniques-in-i2c-bus-design/
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op vrijdag 21 maart 2025 21:27:14 schreef henri62:
Helaas, niemand gaat er door voor de koelkast.Die led + diode hoort er niet zo (load te zwaar) en mocht je die toch willen gebruiken zit die zowiezo verkeerdom.
De INT pin trekt zijn output omlaag! Is een open drain output. Helaas is de max current niet echt gespecificeerd. Waarschijnlijk maar net boven de 1.6 mA.
Dus aan de !INT pin moet een pullup naar de VCC, gebruik dan meteen de 3V3 en heb je alleen een weerstandje nodig en geen gerommel met diodes.
inderdaad dit is dus te simpel gedacht van mij, ga dit zo testen....bedankt.
1,6 mA is wel erg weinig. stond wel een schema in de datasheet waar ze de INT pin direct op de input van een controller zetten, maar die had geen LED.
Op vrijdag 21 maart 2025 21:27:14 schreef henri62:
maar die INT pin hangt al aan de 5V zoals ook de SDA & SCL (afsluit weerstanden).
dan geven de SDA & SCL pinnen ook 5V op de inputs v/d raspberry pico ?
heb ik daar dus ook een level switcher nodig.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
De PCF8574 kan volgens de datasheet van TI gewoon draaien op 3.3V...
[edit]
En hedendaagse LEDs hebben aan 1.5mA al meer dan genoeg...
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (22%)]
dat had ik ook al gezien, dan zou ik een 3V3 voeding nodig hebben.
maar de PCF8574 PCB's zijn al gemaakt, en die werken op 5V. dus ik heb liever een level switcher 5V -> 3V3.
de SCA en SCL heb ik trouwens al werkend zonder level switcher, blijkbaar gaat dat net goed (maar moet en kan beter).
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zaterdag 22 maart 2025 08:25:03 schreef Arco:
Alle pinnen zijn quasi-bidirectioneel en kunnen dus maar héél weinig sourcen (400µA); alleen sinken...
[bijlage]
Dat gaat alleen op voor de I/O pinnen niet voor de INT pin.
Op zaterdag 22 maart 2025 11:46:46 schreef trix:
maar de PCF8574 PCB's zijn al gemaakt, en die werken op 5V. dus ik heb liever een level switcher 5V -> 3V3.
Tsja, das niet zo handig.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (30%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De interupt uitgang is zoals altijd een "open drain" output.
Als je nu twee van die PCF chipjes hebt, dan kan je ze op 1 interrupt pootje van je CPU aansluiten door 1 pullup te gebruiken en de interrupt lijnen aan mekaar te doen.
Een ander voordeel is dat je geen levelshifter nodig hebt als je CPU op een andere spanning draait.
In jou situatie moet je dus je pullup naar de 3.3V doen, en that's it!
Zit die pullup al op de gemaakte printjes, dan moet je die even er af knippen en op de patch-print naar de pico ontwerpen.
De PICO heeft een RP2040 processor. De RP2040 heeft "standaard aan" een pulldown op iedere pin. Dat scheelt "lastige vragen" als mensen verwachten dat een niet aangesloten pin "0" zal zijn. In werkelijkheid, zonder pulldown, zal je daar soms ook "1" zien.
Op zaterdag 22 maart 2025 19:45:44 schreef henri62:
[...] Tsja, das niet zo handig.
dat kan ik in de 2.0 versie nog wel wijzigen.
voor nu om verder te kunnen heb ik een level switcher besteld.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Oh, wacht. Jij leest reacties niet, en bedenkt zowiezo zelf een oplossing ondanks dat werkende oplossingen worden aangedragen. Excuseer mijn eerdere reactie. Ik had niet gezien dat jij het was.
nee,..dat kwam mischien verkeerd over
(excuses voor dat) maar die level switchers van mij, zijn voor de tijdelijke snelle oplossing om verder te kunnen met testen. ondertussen kijk ik verder naar een meer defenitiefe oplossing, waar die optie van jou zeker een optie is, maar ook b.v. een nieuwe PCB met de PCF8575 op 3V3 voeding.
rew
Als je "interrupt: Met een weerstand naar VCC aansluiten" hebt geinterpreteerd als: moet aan de VCC van de PCF8375, en dat op dat tweede printje zo hebt gedaan, dan hoef je daar alleen de VCC kant van de weerstand los te halen en aan een 3.3V signaal te hangen. Klaar. Niks level shifters kopen en zien aan te sluiten op je pico.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kan werken als de 5v slave genoegen neemt met 3.3v als '1'...
(volgens de specs is het net te weinig...)
rew
TS zegt dat het op I2C gewoon werkt.
Voor de interrrupt lijn is alles gewoon volgens spec: de pullup naar 3.3V geeft een prima 3.3V voor de pico en ook een nette 0V als ie actief is.
Dat je 5V chips met 3.3V over I2C kan aansturen ss in mijn ervaring ook zo. In mijn geval met 5V AVRs. De lol is dat de "hoog" dan ook met een pullup naar 5V geregeld wordt en je dus ongeveer 3.3+0.5V als signaalniveau gaat zien.
Het switching punt tussen waar "0" en waar "1" gezien wordt ligt bij CMOS in princiepe vrij dicht bij de VCC/2. Maar de fabrikant neemt graag wat slag-om-de-arm en specificeert 0.7VCC en 0.3VCC. Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld de WS2812 (of was het een compatible chip/led?)
Arco
Special Member
0.7Vcc is 3.5v...
Een print nieuw ontwerpen vanuit de gedachte: zal in de meeste gevallen waarschijnlijk wel werken vind ik een verkeerde gedachte.
(Murphy komt toch wel langs; je hoeft 'm niet expres zelf op de koffie uit te nodigen...
)
roadrunner84
Meep! Meep!
Het lijkt me dat de pin op je MCU actief laag is, dus die trekt de interrupt pin naar beneden. Dat verklaart ook dat het maar 2 volt is (3*0.7=2.1V).
Alternatief kan je een transistor gebruiken i.p.v. drie diodes.
rew
Op maandag 24 maart 2025 17:06:14 schreef Arco:
0.7Vcc is 3.5v...
En voor I2C met een pullup naar de 5V kom je daar boven: 3.3+0.5 = 3.8V.
De pico kan evt aanstoot geven aan de pullup naar de 5V. (op alledrie de lijnen). De PCF is toevallig een chip die de max clamp stroom duidelijk in het datasheet heeft staan. Volgens mij zijn veel chips in werkelijkheid zeer vergelijkbaar, maar zetten ze het niet in het datasheet. Ik zou de clampstroom met een "max 20mA" op rond de 1mA mikken: Een factor 10 marge op "het staat niet in het datasheet, 10mA zal het wel minstens zijn". Dan mogen je pullups niet lager dan 1k7 zijn, dat is een heel prima waarde, waar je goed mee kan werken. Ik gebruik meestal 4k7 en dat werkt ook prima. Anderen doen wel eens een kleinere waarde dus 2k2 of 1k8 mag ook.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
De pull-up waarde bepaalt de maximaal haalbare snelheid in combinatie met de parasitaire capaciteiten en de capaciteiten van de aangesloten chips. Per pin reken ik gemakshalve voor SMD met 5pF, voor DIL hanteer ik 7pF per pin; de exacte waarde staat meestal in de desbetreffende datasheet.
Parasitaire capaciteiten hangen af van de bedrading en boardlayout.
rew
Daar komt dan nog ongeveer 1pF per cm bij voor de bedrading.
Het maximum mocht vroeger 400pF zijn. Ik denk dat dat in de tijd was dat je geen keuze had in de snelheid: "moet 100kHz zijn".
Voor nattevinger berekeningen is 5-10 pF per pootje plus die 1 pF per cm gewoon een redelijke benadering.
Met 400pF en een 4k7 pullup krijg je dan een RC van 1.88us.
Op een halve-clock van 5us is dat behapbaar. Met een STM32 i2c module kan je dan je clock-laag periode ongeveer 1.88 us korter maken zodat de clock digitaal geinterpreteerd weer ongeveer symmetrisch is. Dit heeft vaak tot gevolg dat je net wat hogere snelheid kan halen.
(NA 1 RC tijd is 63% van de eindwaarde bereikt, voldoende "bij benadering boven de VCC*0.7 die als "gezien als 1" grens opgegeven wordt).
Ik heb nog nooit i2c op de RP2040 gedaan, dus de I2C module daar niet bestudeerd. Ik denk niet dat die deze truuk implementeert.
Maar goed... Onder de 400pF blijven is makkelijk. Waarschijnlijk gaat het om 10cm plus 2 chips. minder dan 40pF, dus 4k7 wekrt ook op 400kHz.
Arco
Special Member
Staat allemaal in de specs...