Ik kocht in een kringloopwinkel een LED looplamp, met 60 LEDs, met een 12V laadkabeltje (geen 230V laadapparaat).
Zoals op deze foto:

Hij deed het niet, dus ik laadde hem op met een eigen laadapparaat. Rode (laad)LED brandde keurig. Maar daarna gaf de lamp toch geen teken van leven. Dus ik verdacht de NiMH accus; ik vermoedde dat de batterijen te lang leeg waren geweest, en dus niet meer oplaadden (heb dat eerder gehad met oplaadbare apparaten van vlooienmarkten en kringlopen, bijv. met IKEA Spoka's e.d.).

Het was een hele toer het ding open te maken; schakelaartje en voedingsplugje eruit wippen ging makkelijk, maar de doorzichtige buis zat in de handgreep vastgelijmd, dus die is losgewrikt/doorgebroken.

Daarna wat tests gedaan en wat bleek: De batterijen waren goed geladen, en met directe aansluiting van de batterijen aan het print-board brandden de LEDs gewoon!
Toen dus het schakelaartje getest, en die bleek geen stroom door te laten. Had ik dat maar eerder getest! |:(
Dat schakelaartje was namelijk makkelijk te repareren/schoon te maken.

Het defecte onderdeel, de schakelaar, was dus heel goed te bereiken en te repareren. De rest van de looplamp is nu helaas lastig weer goed dicht te lijmen....

Motto: check bij een defecte LED looplamp even de schakelaar, voordat je 'm verder openbreekt....

Groet,
A33

Dat wisten wij al! _/-\o_

Dat soort "op het verkeerde been komen te staan" dingen krijg je als je aannames doet en dingen overslaat(niet verdenkt) omdat je het niet verwacht, nog niet hebt meegemaakt of sporadisch stuk zijn.

Meten is weten, gissen is missen, gokken is dokken.

Samengevat heet dat, ervaring opdoen. ;)

Ik heb 3 van die lampen, van eentje was ook de schakelaar defect.
Had die 1 week ervoor nog gebruikt. Zet hem aan en doet niks meer.
De schakelaar er met een klein schroevendraaiertje uit gewipt omdat je dan niks hoeft te slopen. En effe doorgemeten=>kapot, dat is snel gevonden.

De meeste tijd verbrand aan het zoeken waar ik ook al weer een paar van die schakelaartjes had liggen. Waren even een weekje "tijdelijk onvindbaar".

Meerdere van deze lampen omgebouwd naar Li-Ion. Voor mijn gevoel kan ik ze nu jaren gebruiken zonder tussentijds op te laden.

Wat het openmaken betreft: bij mij is er ook een gebroken. Die is nu een stukje korter.

Bedankt alvast voor de reacties.

@vergeten: Ja, 'niet verdenken' is dus niet zo handig. (Ik had niet eerder de link gelegd met politieonderzoek... ;) )
Helaas gaat ervaring opdoen en leren gepaard met fouten maken. Ik baalde er flink van: het was veel gedoe om 'm 'netjes' open te maken/breken, en dat was dus niet alleen onnodig, maar ook tamelijk destructief voor de herstelbaarheid...

@henri62: Ik heb mijn schakelaartje kunnen openmaken, en inwendig de contacten schoongemaakt. Dat lijkt genoeg.

@Brightnoise: Ik ga ook die 'kortere versie' proberen :) . Ik hoop dat dat bij de mijne nog net gaat, qua ruimte.
Jammer dat ze zo'n ding niet makkelijker reparabel maken.

Groet,
A33