Goededag
Ik wil graag weten waarom ik geen spanning meer heb op de printplaat en waarom 1 deel erg heet wordt.
1e foto is het deel wat heet wordt 2e foto is de hele printplaat en de 3e foto waar het probleem was onstaan er kwam een geluid bij de aansluitingvoor de hulpbediening en toen geen stroom meer, zekeringen zijn in orde.

Ik begrijp er niet veel van...
Waar en hoe is het 'probleem' ontstaan? (3e foto is van de hele print en da's nogal cryptisch dat het 'ergens' ontstaan moet zijn...)

Dit lijkt me een driedubbelgelagerde zizogene te zijn, al zijn de foto's niet helemaal duidelijk. Zizogenes geven sowieso warmte af, dus verkeerd of onnatuurlijk hoeft het niet te zijn als er al eens iets min of meer warm wordt.

Of anders gezgd: aub VEEL meer uitleg verschaffen vooraleer we nog maar kunnen beginnen met denken, sobben, helpen. Over wat voor een apparaat gaat het? Een broodautomaat of een deeltjesversneller? Merk, type, ... ?

Hopelijk is niet weer een of ander ultrageheim project... :+

Sorry foto staan niet in de goede volgorde
1e foto is het deel wat erg warm wordt.
2e foto is de aansluiting van de flatcable voor de hulpbediening.daar kwam wat geluid weg en toen was erg geen spanning meer.
3e foto is de printplaat waar het omgaat.

Sorry maar doe dit voor de 1e keer namelijk ik zal zo veel mogelijk info geven.

Het is een ceza printplaat en draait op een externe thermostaat met afstandsbediening nou wou ik die vervangen voor een honeywell home T6.
Maar dat is nog niet gelukt.

Als je sluiting op die bandkabelconnector hebt gemaakt kan er van alles kapot zijn.
Zijn er zichtbare beschadigingen aan onderdelen of print aan boven of onderzijde?

Nee totaal niet heb er de hele dag nagekeken maar niks smelt zekering zit er ook gewoon in. Alleen dat deel wordt erg heet nu als ik er stroom op zet voor 30 sec ongeveer.

Als er wat heet wordt is er mogelijk een onderdeel wat kortsluiting maakt, of er wordt iets heet omdat er iets stroomafwaarts in sluiting ligt.

Je kunt er dagen naar kijken maar dat is niet de manier. Dit is een behoorlijk complexe schakeling voor iemand zonder ervaring. (Ook voor iemand met). Als er een schema is dan wordt het haalbaarder maar zonder is het vrij kansloos.

Meestal eerst optische controle, dan de voedingrails controleren op spanning en rimpel, dan gaan meten met multimeter en scoop. Zonder schema zul je moeten reverse engineeren. Meestal zoek ik datasheets van alle IC's en sommige halfgeleiders en ga dan meten (met een scoop) rondom die IC's of er signalen op de pinnen staan die in theorie kunnen kloppen.

Hier verkopen ze onderdelen voor die kachels: https://pelletkachelonderdelen.eu/26-printplaten

Er zit een rj45 aansluiting op kan ik daar wat mee laten doen?
Als er iemand is die mij hiermee kan helpen heel graag.

Geen zichtbare schade doet vermoeden dat er ergens een TVS diode zijn werk heeft gedaan en nu sluiting maakt...
Ik zou beginnen met alle diodes (met aanduiding Dxx) door te meten, die mogen geen sluiting hebben.

(kan niet altijd in-circuit, maar het is een goed begin)

Wat voor ervaring heb je met repareren, wat voor meetapparatuur?
Zoals Fred ook zegt, dat is zonder heel veel ervaring een hele grote uitdaging.

En zomaar een andere thermostaat aangesloten die er niet op hoort?
Dan zal er wel een deel van een voeding gesneuveld zijn.
Zonder exact type, een schema en veel meer info is het kristallen bol kijken voor ons hier.

Als de boel nog warm wordt is de voeding meestal nog heel en is er (helaas) iets anders gesneuveld...

https://pelletkachelonderdelen.eu/printplaten/577-printplaat-ceza-tbv-…
Dat is de printplaat ik zou even niet weten wat u nog meer voor informatie wilt als u dat aan kan geven dan zal ik proberen het te vinden.

Op de eerste foto zie ik een weerstand die het overduidelijk wel wat warm heeft gehad, maar de kans dat die het probleem is, is klein. Wat uitleg betreft: het lijkt sterk op een lineaire regelaar uit de 78xx serie wegens de bruggelijkrichter en diverse elco's in de buurt van die 78xx regelaar.

Topicstarter, hoe vervelend je het misschien ook vind, maar dit is wat te hoog gegrepen voor je.

We kunnen mogelijk iets betekenen, maar dan moeten we echt betere foto's hebben.

Handreikingen daarvoor:
- Zo veraf en recht mogelijk van voren gefotografeerd. Vergeet de groothoek van de smartphone-camera, maar zoom in. Het mooiste is als de telefoon meerdere sensors heeft zodat er écht ingezoomd wordt in plaats van pixels opblazen.

Hoe meer de print van veraf gefotografeerd wordt, hoe minder hoge onderdelen anderen verbergen.

Daarnaast worden smartphone-foto's in de periferie (dat zijn de randen van de foto) al snel erg onscherp én vertekenen ze enorm. Dat maakt het identificeren van onderdelen niet makkelijk.

- Zorg dat de printen EGAAL belicht zijn. Geen zonlicht en schaduwen dus zoals op de laatste foto's. Vergeet ook de flits niet uit te zetten, want die reflecteert vaak hinderlijk in de bovenkanten van elco's en ook de print kan zeer hinderlijk schitteren.

- Zorg dat ze SCHERP zijn. Te vaak zien we hier foto's die beoordeeld zijn op het kleine scherm van de telefoon zelf. Op de telefoon ogen de meeste foto's vaak wel prima, maar op computerschermen, waar ze veel beter tot hun recht komen, blijken ze geregeld bewogen of onscherp door focus op het verkeerde punt.

- Zorg dat we er wat op kunnen zien. Hoewel deze foto's best mee vallen, worden er de laatste tijd vaak foto's getoond die (waarschijnlijk) met een app op een telefoon verkleind worden tot schermformaat of webformaat of iets dergelijks, waardoor de resolutie echt te wensen over laat en we geen onderdelen kunnen identificeren. Het is dus bijna hoe groter hoe beter.

Het beste advies: gebruik een echte camera. Kwa oplossend vermogen komen die er toch vaak nog beter uit.

Maar feit blijft dat vervanging nog steeds handwerk is en naast ervaring ook de nodige apparatuur vereist. Hoe handig ben je? Het is niet erg als je dat niet bent, maar uit de vragen die je stelt kunnen we opmaken dat je dit hoogstwaarschijnlijk niet tot een goed einde gaat brengen.

Ja idd ik ben handig en wil graag alles weten maar hier gaat het mij niet lukken zonder hulp, en die neem ik erg graag aan can jullie.
Ik zal zo duidelijk mogelijke foto's maken.

Hierbij 2 foto's geef maar aan of ze goed zijn of niet.

Zat die flatcable "die geluid maakte" aan de display connector?

Heb je smd (de)soldeer apparatuur?
Wat heb je aan meetapparatuur?

[Bericht gewijzigd door fred101 op (36%)]

Goedemorgen allemaal
Ja die zat er aan meetapparatuur en soldeer zal ik even kopen.

Is dit wat je probeert te vertellen:

Ja, die zat er aan.
Meetapparatuur en soldeer zal ik even kopen.

In dat geval, een nieuwe printplaat is goedkoper en heeft een 100% kans op succes. Als je de benodigde apparatuur koopt ben je waarschijnlijk meer kwijt en de kans op succes is nog steeds heel erg laag. Dit is geen geval van even rotte elco's vervangen. Jij hebt iets gemold en dan kan het gevolg zo simpel zijn als een kapotte TVS of zo "definitief dood" als een kapotte processor.

Stel het is een TVS die short is gegaan, dan moet je hem vinden door met een DMM te zoeken naar een short. Daarna heb je hete lucht nodig om hem te verwijderen en een soldeerstation om de nieuwe te solderen. Dat desolderen lukt bij een TVS nog wel met een goede soldeerbout met de geschikte punt. Verder flux en (goede) harskern soldeer, (dus geen Ali-crap).
Maar als er een TVS zit, en deze nog wel heel is, of geen TVS, dan kan het probleem van alles zijn. Dit is het soort werk wat ik doe en ik heb in zo'n geval echt een scoop met single shot triggering nodig. Zeker als je maar heel weinig tijd hebt om te meten (zoals hier). Als leek succesvol een scoop bedienen is 100% niet realistisch.

Op maandag 7 april 2025 06:37:01 schreef Patrick1976:
Goedemorgen allemaal
Ja die zat er aan meetapparatuur en soldeer zal ik even kopen.

Met alle respect, als je die spullen hebt ... wat wil je er dan mee gaan doen?

Een reparatie met "ons" voor diagnose op afstand heeft erg weinig (tot geen) kans van slagen.

Fred is "optimistisch" over het desolderen van de evt TVS met een "bout" en "een beginner er achter".

Ik had laatst iemand met een kapotte DCDC converter chip. Vraag aan mij was: Heb ik een kans om het werkend te krijgen als ik die DCDC chip vervang? Mijn antwoord: "Ja, maar overweeg ook om die condensatoren te vervangen"... "Ok, dan ga ik aan de slag".

Even later was ie terug. De eerste condensator los halen was gelukt, de tweede, daarbij was de print gesneuveld. Hij was zo slim om op dat punt te stoppen en naar mij terug te komen. Ik heb met hotplate en hete lucht alle condensatoren los kunnen halen zonder verdere schade. En ik heb de nieuwe condensatoren zonder te veel moeite er weer op kunnen krijgen. Zelfs op de plek waar het pad wegwas. (Die ene zit nu met 1 van z'n pootjes direct aan het spoor ipv aan het pad vast). Zie je niets van. Doet het weer.

Maar goed. Fred: Jij en ik halen zo'n 2 of 3-poter met een bout los als het te veel moeite is om de hotair te gaan halen. Een beginner maakt de print stuk.