Op donderdag 24 april 2025 16:11:43 schreef Evarist:
-Een omzetter naar 433.920MHz.
Daar kun je mooi een draadloze koptelefoon voor gebruiken.
KGE
Golden Member
Op donderdag 24 april 2025 16:22:30 schreef Kees frees:
Wellicht interessant (nog niet genoemd ?)
QRM killer
Zoek zelf naar info op het www.
Ik heb daar goede resultaten van gezien, maar, geen garantie.
Ik had wel al een differentiele antenne aangegeven
Vorig jaar was ik op : https://www.vintageentechnieknl.nl/
Best leuk, waar ik vooral naar kijk op een beurs zijn de bijzaken, ik dacht daar ook wel een middengolf zendertje te vinden voor dit doel, want haast geen zenders meer in de lucht dezer dagen.
Maar niet gevonden daar.
Het moet met de huidige techniek wel mogelijk zijn om dit softwarematig te doen, een omgekeerde SDR eigenlijk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Software-defined_radio
Dan zou je dus meerdere zenders cq frequenties in keer kunnen maken, ieder met een eigen webradio signaal oid.
Iemand al zoiets gezien ergens ?
Op maandag 21 april 2025 20:16:24 schreef Ledlover:
Ik heb afgelopen januari na vele jaren wachten eindelijk een huisje gekregen.
gefeliciteerd!
Maar het opgevangen signaal moet ik dus mijn huis binnen krijgen. Bekabelen is niet mogelijk, ten eerste word ik dan door de 50 anderen aangestaard met waarom ik een kabel naar mijn huis uitrol en ten tweede wordt het gras regelmatig gemaaid en kan ik dus verwachten dat die kabel gewoon vroeger of later in de maaier verstrikt raakt. Ingraven kan al helemaal niet.
een kabel over de grond is ook waardeloos en moet je niet willen.
maar ingraven snap ik ook wel in een gemaaid gazonnetje.
er is echter nog een optie:
de kabel "schieten" met een grondraket
lijkt mij hier een hele mooie optie en ik DENK dat als je dit LAAT doen je echt wel toestemming krijgt van de eigenaar van de grond (VVE?), maar geef meteen toe dat ik HEEEL weinig ervaring heb, omdat je mij niet als buurman wilt hebben. Mijn eis was dus altijd een vrijstaand huisje. maar ik snap echt wel dat het niet voor iedereen weggelegd is.
echter ik zou met de betrokkenen WEL transparant zijn over je antenne's en andere zaken. Voor je het weet heb je hoop gezeik met mensen die ziek worden van jouw straling (terwijl je alleen maar ontvangt) of andere zaken. Bedenk wel dat je nieuw bent en je dan ook allerlei rare apparatuur gaat plaatsen. derhalve je dus hele rare blikken krijgt als je er niet transparant in bent. WEllicht vind je nog een mede zend amateur in je omgeving ook. En JA je krijgt waarschijnlijk ook de buurt kenau / Karen die alles altijd afkeurt... Maar als je niets meldt krijg je die ook wel. Wel handig: als je iets kwijt bent kun je haar vragen waar je het gelaten hebt, omdat zij je de hele tijd in de in de gaten houdt.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (14%)]
KGE
Golden Member
Ik kwam deze ook nog tegen:
https://archive.org/details/hobbit_elektronica_tijdschrift/Hobbit_1984…
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op donderdag 24 april 2025 20:28:56 schreef Evarist:
Dat is in Frankrijk als bouwdoos te koop. Ik zoek de link.
Niet bij Olen's radiomuseum? Zoiets staat me vaag bij.
Ledlover. Geen antwoord op jouw vraag, maar wel een oplossing.
Chat maar als je uitleg wil. Het is ontworpen door Franse radioamateurs.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dan had ik het toch half goed. Onze mede-forumdeelnemer Eduard Hontele uit België heeft eraan meegebouwd.
Eduard2
Golden Member
Dag Maarten, beste forumleden,
Misschien is dit een antwoord op de gestelde vraag: https://www.youtube.com/watch?v=OrbKhx1qeWE Daniel spreekt duidelijk en langzaam en simultaan verschijnt de vertaling in het nederlands.
Aan het einde van zijn uitleg word je doorverwezen naar de uitleg over het bouwproject. Met een team van 6 hebben we dit uitgewerkt. Het is een open project op punt gesteld door een team gepensioneerde ingenieurs en technici. Het is puur hobbywerk. We verkopen niets en bieden geen enkele garantie. We rekenen op onderling dienstbetoon tussen de nabouwers. In Frankrijk draait dat prima. Gevorderden helpen beginners bij knelpunten.
Binnenshuis gebruik ik een getwist draadpaar om de MG band aan een groep radio's aan te bieden. Een ferrietkerntje om 1 geleider vormt de primaire van de koppeltrafo. De secundaire bestaat uit eveneens 1 winding en wordt aangesloten op de antenne en aarde aansluitbus van de radio. Op die manier gebeurt het zonder uitstraling. Ook voor instraling van storingen is een getwistdraadpaar ongevoelig. Zelf luister naar 8 stations die in de jaren 60 in de MG band uitzonden. Die grote nationele zenders van toen hebben vandaag allemaal een vergelijkbare audiostream op internet.
Ik vernam dat Daniel onlangs iets publiceerde in het ledenblad van de nvhr. Het fijne weet ik er niet van want ik ben geen lid van die vereniging.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Ik heb niet de gehele video bekeken, maar het lijkt mij op een soort van SDR radio. Dat was niet de vraag van T.S.
Ik heb wel de hele video bekeken, leuk ding.
Een typisch voorbeeld van iets wat ik bedenk maar dan bestaat het al.
Maar dat is zeker niet altijd het geval.
Inderdaad niet precies wat de vraagsteller zocht maar misschien een leuk alternatief.
Ik bracht dit idee aan, dank voor de antwoorden.