Het seizoen is weer begonnen en nu de tester weer uit de kast komt wil hij niet meer aan.
Het is een "zwembadtester" die het Chloorgehalte en de Ph waarde kan meten.
Batterij is nieuw en levert 9.6V.
Toetsenbordje heb ik losgemaakt, voorzichtig schoongemaakt maar durf er niet te hard de meetpennen op te duwen (om m los te meten) , het lijkt bij de aansluitingen alleen maar koolstof te zijn, geen "verzilverde" printbaan.

Op deze foto is het toetsenbordje even uit de connector gehaald.
Als het apparaat aan is staat er op de toetsenbord sporen (flatcable) +5V die door een toets naar 0 getrokken word. Als hij al aan te krijgen is, doet het apparaat verder wat het moet doen (we hebben ijkvloeistof).

Het heeft een inschakelcircuit met automatische afschakeling.
Ding is en blijft dood totdat ik met (letterlijk) een natte vinger rechtsboven onder de flatcable op de onderdelen druk. Dan springt hij aan en werkt gewoon.
Daar zo'n ding ergens rond de 800 Euro of meer kost zou ik m graag repareren, desnoods met een harde aan/uit schakelaar. Maar liefst origineel natuurlijk.
Bij deze foto is de flatcable niet helemaal ingestoken en vastgezet voor de foto. In-situ is er weinig (verschil) te meten op de toetsen.

Rechtsboven (SMD Tor) is een P-Channel fet (ZVP2106).

Dat ene verkleurde spoor in de flatcable is de +9V van de batterij. De andere 2 toetsen werken ook gewoon als het apparaat eenmaal aan staat. Wat is trouwens dat 6F0C ding?

De baan 2e van rechts in de flatcable ziet er vreemd (zwart) uit.

Op zondag 27 april 2025 14:36:41 schreef IJzerhersteller:
De baan 2e van rechts in de flatcable ziet er vreemd (zwart) uit.

Ja dat viel mij ook op, dat is de +9V van de batterij, kan natuurlijk zijn dat die onderbroken is daar om in te schakelen zul je die +9V nodig hebben, die andere hangen aan een spanningsdeler (+5V in rust).

Connector :
[GND] [???] [Mode toets] [Zero toets] [+9V] [GND]

Ik durf het toetsenbordje ook niet goed los te halen (van t front af) of iemand moet de ultieme tip hebben.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (11%)]

Ik heb een tijd terug een zelfde soort probleem gehad met een temperatuurmeter voor de frituur en levensmiddelen bij onze vereniging.
Dat is een geijkte met zo'n rvs pin, die kosten ook 250 euro.
Die wilde ook niet meer aan.
Bleek de bandkabel te zijn, em die is een geheel met de toetsen en niet te koop...
Hij lijkkt wat ontwerp zo te zien familie te zijn van jouw meyter.
Ik heb dat opgelost door de pennetjes van de connector te zoeken, en er een reedrelais met 2 draadjes aan te zetten.
Die aan de zijkant geplakt.
aan en uit zetten gaat nu met een magneetje.
Een schakelaartje was geen optie omdat het dingt waterdicht is.
Werkt al weer 2 jaar of zo iets prima zo.

Als het toetsenbordje kapot is kun je er ook een printje met tactile switches onder zetten (zijn er al van minder als 1mm dik)

Op zondag 27 april 2025 17:45:34 schreef Arco:
Als het toetsenbordje kapot is kun je er ook een printje met tactile switches onder zetten (zijn er al van minder als 1mm dik)

Vooralsnog krijg ik m zonder natte vinger niet aan, dus behalve het toetsenbordje (misschien) zit er ook misschien nog wel een 2e probleem.
De drie toetsen, <Mode><Zero/test> en <On-off> zitten identiek "bedraad", en zijn "hoog" als het apparaat aan staat. Dus ik weet ook niet wat die 9V daar doet in het toetsenbord.

Kleine update :

Wat ik over het hoofd gezien had is dat er vanaf de frontplaat/toetsenbord nog een klein "fluppertje" steekt wat tegen een bevestigingspunt (massa drukt).
Inmiddels heb ik door het volgen van de sporen het punt gevonden wat als ik dat even met een draadje naar massa tik het apparaat aan gaat en vervolgens ook gewoon werkt.
Het lijkt dus toch echt een defect toetsenbord te zijn.

Als ik de ruimte heb onder de print (moet even kijken want behalve de LCD heb ik niet veel ruimte) ga ik voor Arco's oplossing (Tactile switches). Anders voor die van Revado, hij hoeft niet per se waterdicht te zijn maar mag ook niet teveel uitsteken want dan gaat hij in de koffer aan.

Word vervolgd.

Als ik de ruimte heb onder de print (moet even kijken want behalve de LCD heb ik niet veel ruimte) ga ik voor Arco's oplossing (Tactile switches). Anders voor die van Revado, hij hoeft niet per se waterdicht te zijn maar mag ook niet teveel uitsteken want dan gaat hij in de koffer aan.

In het verleden heb ik een laserlevel-zender (voor op een graafmachine) hersteld die een slecht folie-toetsenbord had, inderdaad door gewoon tactile-switches op een stukje gaatjesprint te monteren. Het zag er daarna ook nog redelijk netjes uit (hoewel dat voor bouwgereedschap niet zo'n vereiste is). Kwam wel enig gefröbel bij kijken, dat hoort er nou eenmaal bij.

Maar mochten de knopjes toch te ver uit het front steken (met het risico op ongewenst inschakelen) dan kan een switch guard ook nog uitkomst bieden. Dit is een zelfbouw switchguard (het apparaatje slingert los in een gereedschapstas):

Ook bij u is er vast wel iets simpels te improviseren. Of anders het apparaat in z'n eigen koffertje stoppen, met wat schuimrubber als opvulling.

Overigens, die electronische zwembadwatertesters (pH en chloorgehalte) waren hier nooit een lang leven beschoren. Uiteindelijk toch weer terug overgeschakeld op chemische testkitjes. Werkt altijd en een stuk betrouwbaarder, plus een stuk goedkoper. Als ik eraan terugdenk hoeveel we hebben uitgegeven aan die electronische testers dan lopen me eigenlijk de rillingen over de rug (ik spreek nu over de tijd dat je een pH-meter niet 'effe' bij HBM kon kopen....)