De Bosch middenmotor van de Ebike van mijn vrouw was defect.
Ik heb een andere (motor, geen vrouw) kunnen kopen, die werkt nu weer.
0Alleen, bij de originele was de verlichting aangesloten op de motorunit. Bij deze is dat echter niet mogelijk.
Ik heb nu een voor- en achter-licht (LED) gekocht die direct op de 36V accu kunnen worden aangesloten.
Dat werkt ook, maar wel met een beperking.
De 36V van de accu wordt pas doorgeschakeld als je de fiets "aanzet", dus het display inschakelt.
Het achterlicht gaat dan aan. Het voorlicht kun je met een schakelaar inschakelen.
Tot zover is alles goed. Maar, als ik de aan/uit schakelaar van het voorlicht op "aan" laat staan, dan het display inschakel dan knippert het voorlicht één keer heel kort. En dan werkt er niks meer. Ik moet dan de accu resetten, lichtschakelaar op "uit" zetten, display inschakelen en pas dan het licht aanzetten (of uitlaten).
Het lijkt erop dat de inschakelstroom van het voorlicht teveel is voor de accu op dat moment.
Waarschijnlijk omdat de rest (motoraandrijving etc) ook aan het opstarten is.
Wel apart, want zo'n LED lampje gebruikt natuurlijk bijna niks.
Achterlicht is altijd aan als de fiets ingeschakeld is, als ik die loshaal verandert er niks, dus die heeft geen invloed.
Ik zou iets kunnen maken met vertraagd inschakelen, maar ik ben bang dat zoiets er ook voor zorgt dat de boel "hangt".
Workaround is dus altijd handmatig de lamp uit en aanzetten.
Hopelijk heeft iemand hier een helder idee.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb een soort vertraagde start gemaakt.
In mijn bak met onbegrepen stukken vond ik wat onderdelen. Een minirelais voor 24VDC, twee weerstanden van 120 Ohm, 10W en een elco van 470 uF, 200V. De weerstanden heb ik in serie met de relaisspoel gezet en de elco parallel.
Nu gaat het licht met een heel kleine vertraging aan, en zonder de accu over de zeik te helpen.
Het moeilijkste was nog om alles weg te werken. Ik heb de motor verwijderd, daarachter zitten in het frame een paar uitsparingen waar een en ander precies inpast.
Er is een vertragingsrelais onderweg naar me, ik betwijfel alleen of die fysiek gaat passen.
Het lijkt erop dat er een condensator op de ingang van je koplamp zit. Die heeft bij inschakelen eventjes heel veel stroom nodig om op te laden. En dat kan een dip op de spanning veroorzaken.
Het zou goed kunnen dat je probleem weg is als je de stroom beperkt. Ik zou eens proberen met een serie weerstandje van 10 to 50 Ω. Die koplamp is normaal niet meer dan 3W, dus die zou op 36V niet veel meer dan 100mA moeten trekken. Bij 50Ω krijg je dan 5V verlies. Moet normaal geen probleem zijn. Nog mooier zou een stroombron schakeling zijn. Dan kun je de stroom beperken tot 100mA en heb je zeker geen probleem meer.
Wel stom dat dat niet standaard ingebouwd is in die koplamp.