Hallo,
Ik ben op zoek naar een universele 12 volt motor met een tandwiel op de as.
Deze dient als vervanging van een motor van de opzet-unit van een enduro em305 mover.
Op deze enduro motor die ik wil vervangen staat helaas geen enkele indicatie van merk of type.
Een vervangmotor bij enduro kost 275,- euro (daar krijg je dan ongevraagd een gehele tandwielkast bij die ik niet nodig heb) en dat vind ik wat te veel van het goede.
De enduro motor neemt in bedrijf ca 1 ampere. Het tandwiel bevat 12 tanden en heeft een diameter van 7 mm. De lengte van het tandwiel is ook 7mm.
Dit is een noodzakelijke specificatie.
De overige specs van de motor zijn als volgt maar die mogen wat mij betreft afwijken, daar verzin ik dan wel iets op.
Zie ook de foto.
Afm motor:
Diameter: 38 mm
Lengte: 66.5 mm
Afstand schroefgaten: 29 mm
Schroefgaten zijn M3
Tandwiel:
12 tanden
Diameter 7 mm
Lengte: 7 mm
Afstand tot motorhuis: 10 mm tot 17 mm
Op aliexpress vind ik wel motoren voor een redelijke prijs maar die zijn dan zonder tandwiel of met een te groot of te klein tandwiel.
Ik zoek dus een tip om aan zo'n motor te komen (winkel of web-shop) of zo'n motor samen te kunnen stellen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zoiets?: https://www.amazon.nl/-/en/5735632c8c37e35ae8af5ca78f2f18/dp/B0CNPC4L6…
(het tandwieltje moet je wel over kunnen zetten, mits de as 3mm is)
Zo'n modelbouwmotor als Arco noemt heeft vaak een 3,2 mm as.
Motor zal toch een flink vermogen moeten kunnen leveren 200 Watt minstens.
Tandwiel van 12 tanden bij 0.7mm 7mm is Module 0.6.
Je kunt bijv. bij Conrad zoeken op Module 0.6.
nonius
set SCE to AUX.
Wat is het probleem precies met de huidige motor? PM-motortjes zijn behoorlijk simpel, kan niet veel aan mis zijn dat niet simpel te repareren is: (glij-)lagers, koolborstels of de ankerwikkelingen. Vaak zijn het gewoon 3 ankerpolen; dit is erg simpel te herwikkelen, als het probleem daarin zit.
In het verleden heb ik ook wel eens de losgekomen magneten opnieuw gelijmd.... Dat was van een ankerlier. Een verbazingwekkend klein motortje dat toch 100A trok bij 12V....
En een tandwiel is over te zetten, desnoods met een simpel zelf te bouwen poelietrekkertje: https://www.youtube.com/watch?v=HH79-PMa-PE&t=564s
Op dinsdag 6 mei 2025 18:01:00 schreef Arco:
Zoiets?: https://www.amazon.nl/-/en/5735632c8c37e35ae8af5ca78f2f18/dp/B0CNPC4L6…
(het tandwieltje moet je wel over kunnen zetten, mits de as 3mm is)
Bedankt voor de tip. Laat de asdikte nu net het enige zijn dat ik niet heb opgemeten. En ik ben nu 4 weken op vacantie. Wordt dus vervolgd.
benleentje
Golden Member
https://nl.aliexpress.com/item/1005002465757441.html?src=google&pd…
Ik ben op zoek naar een universele 12 volt motor
Het motorje wat zoet lijkt me inderdaad dat het er ook universeel moet bestaan. Echter een echte 12V motor bestaat niet. Een 12V 2000 rpm motor werkt net zo goed op 24V maar dan is het een 4000 rpm motor. Kan je er dan ook 120V opzetten? nee waarschijnlijk niet dan zal 20.000rpm gaan draaien en daar kunnen de lagers misschien niet tegen en ook is het wikkeldraad maar geschikt voor maximum spanning.
Een type motor veel voor komt het een RB35 motor en die is 35mm dik. Daar kan je ook even naar gaan zoeken. IK vind ze enkel met aangebouwde vertraging, maar ze moeten ook los te vinden zijn.
Maar ik zeg dit omdat als je ergens bv een geschikte motor vind die 9V is die ook prima kan werken op 12V zolang het toerental dan maar klopt.
Op dinsdag 6 mei 2025 18:42:27 schreef Zonnepaneeltje:
Zo'n modelbouwmotor als Arco noemt heeft vaak een 3,2 mm as.
Motor zal toch een flink vermogen moeten kunnen leveren 200 Watt minstens.Tandwiel van 12 tanden bij 0.7mm is Module 0.6.
Je kunt bijv. bij Conrad zoeken op Module 0.6.
Bedankt voor de tip. Ik heb de motor in bedrijf gemeten en deze nam 1 ampere . Dit liep op naar ca 5 ampere aan het eind van de opzet-cyclus.
Het tandwiel van conrad is qua diameter 8.35mm en de mijne 7mm. Dat past dus niet. Of zoek ik verkeerd?
Op dinsdag 6 mei 2025 19:04:12 schreef nonius:
Wat is het probleem precies met de huidige motor? PM-motortjes zijn behoorlijk simpel, kan niet veel aan mis zijn dat niet simpel te repareren is: (glij-)lagers, koolborstels of de ankerwikkelingen. Vaak zijn het gewoon 3 ankerpolen; dit is erg simpel te herwikkelen, als het probleem daarin zit.In het verleden heb ik ook wel eens de losgekomen magneten opnieuw gelijmd.... Dat was van een ankerlier. Een verbazingwekkend klein motortje dat toch 100A trok bij 12V....
En een tandwiel is over te zetten, desnoods met een simpel zelf te bouwen poelietrekkertje: https://www.youtube.com/watch?v=HH79-PMa-PE&t=564s
Bedankt voor de tip. Wat betekent PM? Het anker is verbrand dus niet meer bruikbaar (sluiting tussen wikkelingen denk ik). Ook de koolborstelunit is verbrand. Zelf wikkelen heb ik nog nooit gedaan. Zal ik ook eens naar gaan zoeken.
Ook naar het overzetten van tandwielen zal ik eens kijken.
nonius
set SCE to AUX.
PM = Permanent Magnet.
Oftewel, de stator bestaat uit permanente magneten, niet uit een (gewikkelde) electromagneet.
benleentje
Golden Member
Tandwielen heb je in vele maten als mod0.6 niet het goede tandwiel heeft bestaat er bv ook nog een mod0.5.
Het lastige van die mod maten vind ik dat ze niet de buiten diameter van de tandwiel nemen maar de maar de pitch circle diamater of de diameter van de steekcirkel in het Nederlands.
Dus je moet vaak een beetje gokken met wat nu de goede diameter is. Maar als een mod tandwiel er heel erg dicht in de buurt komt met bv 6,4mm diameter dan zal dat wel de goede zijn. Want het meest belangrijke is dat de tanden precies in elkaar passen en 0,1mm verschil in dia maakt niets uit
https://khkgears.net/new/pitch-circle-diameter.html
https://khkgears.net/new/gear_knowledge/gear-nomenclature/module-0.5-g…
[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 6 mei 2025 19:33:13 (26%)]
Op dinsdag 6 mei 2025 19:04:12 schreef nonius:
En een tandwiel is over te zetten, desnoods met een simpel zelf te bouwen poelietrekkertje: https://www.youtube.com/watch?v=HH79-PMa-PE&t=564s
Het afhalen ziet er idd simpel uit. Maar hoe krijg je het op een nieuwe motoras met natuurlijk de zelfde dikte?
benleentje
Golden Member
Ik gebruik mijn bankschroef als pers tandwiel en motor samen in de bankschroef en dan met beleid de bankschroef dicht draaien. HEt is dan wel van belang dat aan de achter kant waar de motor as in het lager zit de as ongeveer gelijk zit met de behuizing. Als de as verdiept ligt dan moet je iets hebben was de de as ondersteund. Vaak een stukje as van de zelfde dikte die je dan tegen de motoras aandrukt en het geheel tapje dan vast zodat het in de bankschroef kan.
Maar bij alles wat je doet zorg dat de as ondersteund is want anders tik of pers je de motor kapot.
revado
Honourable Member
Het tandwiel verwarmen helpt ook vaak.
En dan niet meteen de gasbrandewr er op maar bv een verfstripper.
Dan kan je ze er vaak makkelijk aftrekken met een poulietrekkertje.
Monteren idem.
Lagers of tandwielen leg ik nog wel eens op een omgedraaid strijkijzer in de bankschroef, ze zool als verwarmingsplaat gebruiken ( niet te heet zetten)
Dan krimpt het wel weer vast op de as.
En wat @Benleentje zegt, in de bankschroef voorzichtig persen, wel een aluminium of messing hoeklijntje gebruiken als bescherming tegen beschadigen van het materiaal.
nonius
set SCE to AUX.
Tsja, op het terugmonteren van het tandwiel ben ik niet ingegaan, dat leek me eigenlijk zo evident.... Eigenlijk leek alleen het verwijderen van het tandwiel me een mogelijk probleem
Net als Benleentje gebruik ik ook de bankschroef als pers. Zachte bekken (aluminium, koper) over de klauwen en ervoor zorgen dat het uiteinde van de as goed ondersteund wordt (i.e. dat alle kracht op het achtereinde van de as komt, *niet* op de lagers of een ander onderdeel van de motor.)
Met een hamer lukt het ook prima, maar met een bankschroef als pers loopt het proces allemaal wat beheerster. Minder 'alles of niets'.
Evt. een druppeltje Loctite (638 bijv., maar eerst as en tandwiel ontvetten) kan ook geen kwaad, maar bij een goede perspassing is het niet nodig. Het motortje draait met een hoog toerental dus er wordt maar een klein moment overgebracht door het tandwieltje. Neemt niet weg dat het wel goed moet vastzitten.
[BenLeentje] Het lastige van die mod maten vind ik [...]
</off-topic> Tsja, op de (avond-) HTS Breda (werktuigbouwkunde) vonden ze het *hele* onderwerp 'tandwielen' zó lastig dat ze het gewoon niet behandeld hebben! 'Steekhoudende' argument van de docenten & hoofd opleiding: dat is te moeilijk en kost teveel tijd....
Heb sindsdien wel gepoogd om m'n eigen lacunes op te vullen. Met Roloff & Matek komt men een heel eind.... </off-topic>
De berekening van de modulus is fout.
Je moet bij het aantal tanden 2 optellen. Dan kom je aan 14.
7 mm gedeeld door 14 is mod. 0,5
To @all:
Bedankt voor al deze tips. Ik ben nu 4 weken op vacantie en zou bijna eerder teruggaan om aan de slag te gaan?
Een zelfde motor met het zelde tandwiel vinden gaat niet lukken denk ik.
Ik heb daarom nu het volgende actieplan:
- eerst de vacantie afronden
- Lagers en koolborstels bestaande motor checken. Zijn deze nog bruikbaar of te vervangen.
- Dikte as opmeten.
- Vastleggen hoe bestaande wikkelingen zitten en waar deze vast zitten aan de commutator.
- 1 oude wikkeling er af, dikte en lengte opmeten.
- Andere 2 wikkelingen er af.
- Nwe wikkelingen er op.
Als dit alles niet lukt ga ik een andere motor zoeken en het tandwiel overzetten.
benleentje
Golden Member
vonden ze het *hele* onderwerp 'tandwielen' zó lastig dat ze het gewoon niet behandeld hebben!
Ja nogal logisch dat valt ook niet onder werktuigen maar onder de tandarts. Tandriem is zeker ook niet behandelt?
Kettingen heb ik wel gehad tijdens de handenarbeid mamma was er blij mee maar de fietsenmaker weer niet.
Op dinsdag 6 mei 2025 21:04:06 schreef KlaasZ:
De berekening van de modulus is fout.
Je moet bij het aantal tanden 2 optellen. Dan kom je aan 14.
7 mm gedeeld door 14 is mod. 0,5
Dat is toch meer een vuistregel dan een formule? Maar wel 1 die ik ga onthouden.
IK heb nu wat bakjes met tandwielen en dan is een onbekende gewoon passen op tandwielen waarvan ik wel weet welke maat het is. Maar daarvoor ging ik gewoon naar een website die tandwielen verkocht en vergeleek de maten daarmee.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Welke motor is het van je mover? Deze die de mover tegen de band drukt of deze die de caravan laat rijden. Deze laatste gaat niet content zijn met 1A of 5A. Als het de motor is om de mover tegen de band te drukken, zou ik toch uitgaan van minstens die 5A. Die gaat hij altijd nodig hebben om voldoende kracht te ontwikkelen. 1A is dan eigenlijk zonder belasting draaien.
Reich specifieert zijn mover als minimaal 20A en maximaal 150A. Andere merken zullen daar niet ver vanaf zitten.
Op maandag 12 mei 2025 19:04:28 schreef buckfast_beekeeper:
Welke motor is het van je mover? Deze die de mover tegen de band drukt of deze die de caravan laat rijden. Deze laatste gaat niet content zijn met 1A of 5A. Als het de motor is om de mover tegen de band te drukken, zou ik toch uitgaan van minstens die 5A. Die gaat hij altijd nodig hebben om voldoende kracht te ontwikkelen. 1A is dan eigenlijk zonder belasting draaien.Reich specifieert zijn mover als minimaal 20A en maximaal 150A. Andere merken zullen daar niet ver vanaf zitten.
Dank, het betreft de opzetmotor. Ik heb het stroomverbruik in bedrijf gemeten en dat begon bij 1 A en eindigde bij ca 5 A. .
Op woensdag 7 mei 2025 17:51:14 schreef benleentje:
[...]Dat is toch meer een vuistregel dan een formule? Maar wel 1 die ik ga onthouden.
In het algemeen is de tandhoogte boven de steekcirkel gelijk aan 1 keer de modulus. En daarom kun je deze regel toepassen. In dit geval komt uit de berekening een modulus met een mooie ronde waarde, dus plausibel.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op maandag 12 mei 2025 21:15:59 schreef Nico120:
[...]
Dank, het betreft de opzetmotor. Ik heb het stroomverbruik in bedrijf gemeten en dat begon bij 1 A en eindigde bij ca 5 A. .
Die verbrand toch niet zomaar. Normaal meet de stuurmodule de stroom en schakelt die af zodra die een bepaalde waarde bereikt. Mogelijk is er meer stuk of ontregelt dan je denkt en zal een nieuwe motor ook snel de geest geven.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als er motorbesturing tussen zit, zou het dan kunnen dat de motor met PWM wordt aangestuurd?
In dat geval is er grote kans dat die 1A niet klopt (hangt van je meet methode/meter af)
De mover is uit 2011. Hoewel de opzetunit er met de hand redelijk soepel op ging zorgde de auto shutoff er al na een paar jaar voor (natuurlijk na de garantieperiode) dat de opzetunit tijdens het opzetten stopte. Daar baalde ik van.
Ik heb toen mijn eigen handschakeling met 2 3-standen schakelaars en enkele relais gemaakt die minstens 8 jaar prima gewerkt heeft.
Op gehoor stopte ik dan met opzetten.
Wellicht is mijn gehoor wat slechter geworden wat het doorbranden veroorzaakt heeft?
Ik hoop overigens dat je ook nog tips hebt mbt mijn oorspronkelijke vraag. Daar is dit draadje immers voor gestart.
benleentje
Golden Member
Als je onder RB35 motor zoekt dan vind je motoren met aangebouwde vertraging. Als het dus niet lukt om de motor te vinden dan zou ik daar eens naar kijken. De uitgaande as van een vertraging is een stuk universeler en ook makkelijker. om daar een tandwiel oid over te zetten.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op dinsdag 6 mei 2025 20:29:22 schreef revado:
Het tandwiel verwarmen helpt ook vaak.
En dan niet meteen de gasbrandewr er op maar bv een verfstripper.
Dan kan je ze er vaak makkelijk aftrekken met een poulietrekkertje.
Monteren idem.
Lagers of tandwielen leg ik nog wel eens op een omgedraaid strijkijzer in de bankschroef, ze zool als verwarmingsplaat gebruiken ( niet te heet zetten)
Dan krimpt het wel weer vast op de as.
En wat @Benleentje zegt, in de bankschroef voorzichtig persen, wel een aluminium of messing hoeklijntje gebruiken als bescherming tegen beschadigen van het materiaal.
En vriesspray op de as.