Toch nog een vraagje aan de tandwielexperts:
Mijn kapotte motor heeft een tandwiel met een diameter van 7 mm en 12 tanden.
Ik heb een RS550 motor gezien met 12 tanden maar die heeft een diameter van 8.6 mm.
Kan dat werken?

Nog even wat overwegingen:
De tandwielen komen dan ca 0.7 mm dichter bij elkaar. Je kun die 0.7mm er m.i. af vijlen/slijpen.
Mogelijk kun je ook de tanden zelf bijvijlen.

[Bericht gewijzigd door Nico120 op donderdag 15 mei 2025 16:18:19 (28%)]

benleentje

Golden Member

Nee dat kan niet werken je oude tandwiel is waarschijnlijk mod0.5 en de nieuwe mod 0.6. Vandaar het verschil in diameter. Als je tandwiel groter is dan moet de hele motor iets opschuiven.

Als je van een mod 0.5 of mod 0.6 er 0,35mm afhaalt dan blijft er volgens mij zelf helemaal geen tandwiel meer over want zo heel diep zijn die tandjes niet.
En als de module grote verschillend is passen de tandwielen sowieso niet op elkaar. Als ze wel netjes inelkaar passen ook dan zou ik een tandwiel nooit afvijlen omdat je dan scherpe randen krijgt en de tandwielen gaan happen in elkaar.

Je kan tandwielen ook niet afvijlen of afslijpen omdat er al niets teveel aan zo een tandwiel zit. Wat er zit is gewoon nodig.

En zo een klein tandwiel kan je wel makkelijk los kopen.
Zoeken op tandwiel mod 0.5 T12
En dan hier 2 voorbeelden maar er zijn er veel meer.
https://www.techniekwebshop.nl/tandwiel-moduul-1-z-12-mod112-staal-c45…

https://www.bitsandparts.nl/Tandwiel-Messing-12-tands-0-5M-voor-2mm-as…

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 15 mei 2025 18:57:49 (21%)]

Dank. Dus opschuiven van de motor is ook een optie begrijp ik?
Als daar ruimte voor is dan is dat wellcht de oplossing.

benleentje

Golden Member

Een tandwiel is altijd precies op maat. De diepte van de tanden staan vast met de module grote. Dus als een tandwiel groter is dan dat vrij zeker omdat die dan een andere module grootte heeft.

Maar je kan wel de motor kopen en dan je oude tandwiel overzetten of gewoon een nieuw tandwiel kopen

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als het een koperen tandwieltje is, kun je dat door warm maken vrij simpel verwijderen/aftrekken. (koper heeft een hogere uitzet coefficient als staal/ijzer)
Als het een stalen tandwieltje is ook wel, maar lastiger.

Op donderdag 15 mei 2025 19:00:20 schreef benleentje:
Een tandwiel is altijd precies op maat. De diepte van de tanden staan vast met de module grote. Dus als een tandwiel groter is dan dat vrij zeker omdat die dan een andere module grootte heeft.

Maar je kan wel de motor kopen en dan je oude tandwiel overzetten of gewoon een nieuw tandwiel kopen

Dank. Ik zag bij deze link https://www.bitsandparts.nl/Tandwiel-Messing-12-tands-0-5M-voor-2mm-as…
dat het een tandwiel is voor een 2mm as. Is dat dan de asmaat die nodig is om het op de as vast te krimpen? Of de as-dikte waar het precies op past?

Wat een moeilijk-doenerij.
Die motoren model RS550 ,RS540 enz zijn te kust en te keur te koop zonder tandwiel.
Ze hebben een afgeplatte 3,2 mm as waar zo een tandwiel op geschroefd kan worden. Tandwiel met schroefje hebben ze bij Conrad o.a.

Op vrijdag 16 mei 2025 09:52:33 schreef Zonnepaneeltje:
Die motoren model RS550 ,RS540 enz zijn te kust en te keur te koop zonder tandwiel.
Ze hebben een afgeplatte 3,2 mm as waar zo een tandwiel op geschroefd kan worden. Tandwiel met schroefje hebben ze bij Conrad o.a.

Bedankt voor je bijdrage. Een motor met een afgeplatte as van 3.2 mm waarop een schroefbaar tandwiel mod 0.5 t12 past lijkt me een geweldige oplossing.

Er is in dit draadje overigens niemand die expres moeilijk aan het doen is. Niet iedereen weet alles en soms is een bijdrage uit de theorie of uit de praktijk gepost en dat is erg leerzaam. In ieder geval voor mij.

Ik ben even gaan zoeken op de componenten van jouw tip.

Opschroefbaar tandwiel mod 0.5 met 12 tanden voor as van 3.2 mm:
Ik kom bij conrad voor een 3.2 mm as alleen een opschroefbaar mod 1.0 tandwiel (dus niet bruikbaar) tegen. Zie: https://www.conrad.nl/nl/p/reely-stalen-tandwiel-soort-module-1-0-boor…
Ik kan dit op internet verder ook niet vinden.
Een opschroefbaar tandwiel mod 0.5 met 12 tanden heeft conrad wel voor een as van 2.3 mm. Zie:
https://www.conrad.nl/nl/p/reely-staal-recht-tandwiel-soort-module-0-5…
Maar dan moeten we nog wel een passende motor met een as van 2.3 mm vinden die voldoende power levert.

12v motor met afgeplatte as van 2.3 (en dus niet 3.2) mm met voldoende power (1A in bedrijf en 5A aan eind):
Ik heb deze niet op internet kunnen vinden.
Het lijkt dus dat dit geen uitvoerbare tip is. Of zie ik iets over het hoofd?

Op vrijdag 16 mei 2025 13:28:40 schreef Zonnepaneeltje:
Daar heten tandwielen dus motorrondsels :+

Wat op zich niet zo vreemd is, want dat is precies waar het hier om gaat.

Op vrijdag 16 mei 2025 13:28:40 schreef Zonnepaneeltje:
Bij Conrad is zoeken een ramp.
Daar heten tandwielen dus motorrondsels :+
https://www.conrad.nl/nl/p/reely-motorrondsel-soort-module-0-5-boordia…

Dank, wat ben ik toch blij met dit draadje.
Nu nog ff een bijpassende motor zoeken?

Op vrijdag 16 mei 2025 09:52:33 schreef Zonnepaneeltje:

Ik loop inmiddels al een tijdje te zoeken naar zo’n motor met een afgeplatte as van 3.2mm maar kan deze niet vinden. Waar heb jij deze gezien?

benleentje

Golden Member

dat het een tandwiel is voor een 2mm as. Is dat dan de asmaat die nodig is om het op de as vast te krimpen? Of de as-dikte waar het precies op past?

Het is gewoon een tandwiel met een 2mm gat erin die past op een 2 mm as. Het tandwiel kan dan met een wat persen zo op de as geschoven te worden en je hoeft niet te verwarmen. Daarna kan je het als het op de as zit er ook weer met een kleine poelie trekker eraf krijgen. Dus in principe zonder te verwarmen. Maar verwarmen maakt het wel makkelijker op het eraf te krijgen.

Ik loop inmiddels al een tijdje te zoeken naar zo’n motor met een afgeplatte as van 3.2mm maar kan deze niet vinden.

Het was maar een voorbeeld van iemand. Maar die 3,2mm as is niet relevant er zijn veel meer opties.
De tandwielen in mod 0.5 kan je kopen met 2, 4 en 6mm gaten erin en misschien nog wel meer. En dat maakt de zoekt tocht naar een motor veel makkelijker.
Naar mijn idee is het tandwiel te klein om dat met een schroef te kunnen maken maar die schroef is ook niet nodig als het tandwiel erop geperst is dan zit het goed vast. En met persen bedoel ik dan in de bankschroef en soms kan je het er ook op tikken met een hamer en stukje hout maar daar ben ik geen voorstander van.

Op vrijdag 16 mei 2025 15:30:42 schreef Nico120:
[...]

Ik loop inmiddels al een tijdje te zoeken naar zo’n motor met een afgeplatte as van 3.2mm maar kan deze niet vinden. Waar heb jij deze gezien?

https://aliexpress.com/w/wholesale-rs550-dc-motor.html

https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=brushed%20motor&tfo_pr…

https://hobbyking.com/nl_nl/catalogsearch/result/?q=brushed%20motor

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 17 mei 2025 17:57:58 (4%)]

benleentje

Golden Member

Nogmaals die as dikte is niet belangrijk omdat je de tandwielen ook voor andere as diktes kan kopen. Dus ie je een motor met een 4mm as dan koop je er ergens anders een mod 0.5 T12 met 4mm gat.

Ook moet je niet kijken of het een 10,8V of 12V motor is maar moet de motor het goede toerental op 12V hebben.

Voorbeeld jouw motor draait 3000 rpm op 12V. Koop dan geen motor van 12V met 6000rpm maar een motor van bv 24V 6000 rpm. dan draait de motor op 12V de helft van de snelheid en dat is dan 3000 rpm.

Op zaterdag 17 mei 2025 20:44:56 schreef benleentje:
Nogmaals die as dikte is niet belangrijk omdat je de tandwielen ook voor andere as diktes kan kopen. Dus ie je een motor met een 4mm as dan koop je er ergens anders een mod 0.5 T12 met 4mm gat.

Ook moet je niet kijken of het een 10,8V of 12V motor is maar moet de motor het goede toerental op 12V hebben.

Voorbeeld jouw motor draait 3000 rpm op 12V. Koop dan geen motor van 12V met 6000rpm maar een motor van bv 24V 6000 rpm. dan draait de motor op 12V de helft van de snelheid en dat is dan 3000 rpm.

Dat snap ik maar het gaat hier om het woord afgeplat.

Inmiddels terug van vacantie heb ik optie 1 uitgevoerd: het opnieuw wikkelen van de doorgebrande motor. Dat ging als volgt:
- meten dikte huidige wikkelingen. Dat bleek 0,4 mm.
- De rotor bevatte 5 wikkelingen en 5 inhammen. Ik heb de 5 rotor-delen genummerd.
- Vervolgens de huidige wikkelingen los gehaald. Goed gedocumenteerd waar de wikkeling begon en over welke rotordelen (steefs 2) die liep.
- Er waren 28 wikkelingen die er rechtsom af gingen. Ook opgeschreven waar de wikkeling eindigde.
- 10mtr bleek genoeg en heb ik hij aliexpress besteld voor 2.5 euro.
- Na levering door ali heb ik in omgekeerde volgorde gewikkeld.
- De motor deed het meteen dus ik erg blij.
- Al snel deed hij het niet meer. Er bleek een wikkeling ontsnapt te zijn en gebroken. Ik had dus niet strak genoeg gewikkeld. Een zeer belangrijk leerpunt.
- Gelukkig hoefde niet alles over en draait de motor inmiddels weer in de mover.

nonius

set SCE to AUX.

- Al snel deed hij het niet meer. Er bleek een wikkeling ontsnapt te zijn en gebroken. Ik had dus niet strak genoeg gewikkeld. Een zeer belangrijk leerpunt.

Hoe strakker gewikkeld, hoe stabieler het wordt. Daarnaast helpt het lakken/vernissen van de wikkelingen om het tot één massief pakket te maken. Die vernis is zelfs in makkelijke spuitbussen verkrijgbaar.

Of naar het dichtstbijzijnde motorherwikkelbedrijf gaan en vragen of ze het rotortje even willen onderdompelen in het vernisbad :)

Hoe dan ook, mooi dat het weer werkt. En dat voor slechts E 2.50 aan wikkeldraad, gecombineerd met wat (leuke en leerzame) huisvlijt!

Dank ook voor de terugkoppeling naar het forum!

Inmiddels heb ik optie 2 ook voor elkaar.

Dat is de combinatie van een RS-550 12V motor van Aliexpress met een as van 3.17 mm van 6.59 euro en 2 stuks passende rondsels (12 tanden mod 0.5) voor een as van 3.17mm voor 6.85 euro.

De afmetingen van het rondsel en het huis vd motor kloppen perfect.
Zie de foto.

Ik kan het helaas nog niet in de mover testen. Wordt dus vervolgd.

Ik heb nog wel een vraag over de motor:

Voor de mover maakt het toerental vd motor m.i. niet zo veel uit. Het koppel daarentegen wel. Dat moet krachtig genoeg zijn.

De motor die ik nu heb heeft een toerental van 22000. Dat was een vast gegeven.

Bij het zoeken naar een motor kun je bij 12v regelmatig wel kiezen uit verschillende toerentallen.

Ik neem aan dat een ander toerental een ander koppel tot gevolg heeft.
Ik denk dat een lager toerental een groter koppel heeft maar weet dat niet zeker.
Klopt mijn aanname en zo ja heeft een hoger of een lager toerental een groter koppel?

Uiteraard, het motorvermogen blijft gelijk.

Dus als je meer toeren maakt heb je minder koppel en vice versa.