Situatie is als volgt: om zoveel mogelijk de opgewekte stroom van onze PV installatie direct zelf te verbruiken wil ik dit aanwenden om het als heet water op te slaan in een SWW vat. Hiervoor maak ik gebruik van een PWM signaal die, afhankelijk van de hoeveelheid overtollige stroom, een signaal uitstuurt van 0-100% waar uiteindelijk een 1500 watt resistief verwarmingselement wordt aangestuurd, Ofwel, als er 500 watt overtollige stroom is dan wordt het percentage op 33% gezet waarmee het element dus 33% van 1500 wat gevoed = 495 watt gevoed krijgt. Dit levert dan op dat moment nul op de meter op (en ja, hierbij wordt ook weer rekening gehouden met het verbruik van het verwarmingselement).

Nu heb ik twee keuzes om het verwarmingselement aan te sturen:
1) middels een power regulator zoals de Kemo M240 die als voordeel heeft dat deze direct een PWM signaal kan ontvangen.
2) middels een proportioneel solid state relais (SSR) met als regelbare ingang een 0-10volt signaal. Hierbij zal ik dus een PWM naar 0-10volt omvormertje tussen moeten zetten om het juiste signaal te verkrijgen.

Nu lees ik een voorval over de M240 waarbij deze doorbrandde en zelfs een klein steekvlammetje. Nu is dat een eenmalig bekend verhaal dus weet niet of dit een veelvoorkomend probleem is maar het stemt wel tot nadenken.
Dus als alternatief overweeg ik de proportionele SRR.

De vraag is dan ook: is een proportioneel SRR veiliger dan een power regulator? Zijn er nadelen aan het variabel schakelen met een SSR?

Dat is in beide gevallen faseaansnijding, enkel de aansturing is iets anders, het is een andere omschrijving van hetzelfde.

Op donderdag 8 mei 2025 12:56:54 schreef Sine:
Daar loopt al een topic over met een berg info:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/168262

Top, dank voor de verwijzing.

Desalniettemin, het eindresultaat is hetzelfde maar is er kwalitatief of veiligheidstechnisch een verschil tussen een regelaar en een SSR?

waarbij deze doorbrandde en zelfs een klein steekvlammetje.

Niets om je zorgen over te maken dat kan soms gebeuren dat er iets radicaal sneuvelt. Het doel van dergelijk ontwerpen is dan ook dat te bij een klein steekvlammetje blijft. Zo een steekvlam lijkt erger dan het is want er zit te weinig energie in om ook naast gelegen componenten zo heet te krijgen dat er iets fout kan gaan.

kwalitatief of veiligheidstechnisch een verschil tussen een regelaar en een SSR?

Een proportioneel werkende SSR is een regelaar. Je vraag is dus welke regelaar is het meest veilig. Daar valt zo niets over te zeggen. Daarnaast is ook de manier van opbouw van bv de kast waar de regelaar in zit ook bepalend voor de veiligheid.

Op donderdag 8 mei 2025 14:36:04 schreef benleentje:
[...]Niets om je zorgen over te maken dat kan soms gebeuren dat er iets radicaal sneuvelt. Het doel van dergelijk ontwerpen is dan ook dat te bij een klein steekvlammetje blijft. Zo een steekvlam lijkt erger dan het is want er zit te weinig energie in om ook naast gelegen componenten zo heet te krijgen dat er iets fout kan gaan.

[...]Een proportioneel werkende SSR is een regelaar. Je vraag is dus welke regelaar is het meest veilig. Daar valt zo niets over te zeggen. Daarnaast is ook de manier van opbouw van bv de kast waar de regelaar in zit ook bepalend voor de veiligheid.

Ik kan het verhaal van Benbeentje alleen maar onderschrijven. Ook het kastenbouw verhaal. Je kunt ook zelf nadenken over de veiligheid. De zonnecowboys hebben bij mij destijds de omvormer vrij dicht onder het houten dakbeschot gemonteerd. Voor de veiligheid heb ik tussen de bovenzijde van de omvormer en het houten dakbeschot een metalen plaat los van het dak en de omvormer gemonteerd. Mocht de omvormer in de fik vliegen en dat is zeer zeldzaam, dan wordt de steekvlam door de metalen plaat van het houten dakbeschot weggehouden. Zo'n steekvlam duurt nooit lang omdat de zekeringen alles onmiddellijk afschakelen en de omvormer an-sich geen echt goed brandbaar materiaal bevat. De metalen plaat houd dan lang genoeg de ongewenste hitte tegen en voorkomt dat het dak mee gaat branden.

Het is niet veel werk om zoiets te maken. Er is geen regel of wet voor. Het is gewoon een stukje veiligheid dat ik zelf bedacht heb. Ik heb toch wel eens halfgeleiders uit elkaar zien knallen met steekvlam en al. Er is gewoon een kans dat zoiets gebeurt.

Zo'n steekvlam duurt nooit lang omdat de zekeringen alles onmiddellijk afschakelen

Precies het woord egt het al een steekvlam is hevig en fel maar ook heel kort. Zelfs als de zekeringen niet tijdig ingrijpen is en blijft het maar een steekvlam, want er brand ook zo snel materiaal weg in bv de thyristor dat de steekvlam snel dooft.

Waar je je meer zorgen om maken zijn dingen die (erg) warm kunnen worden op zich ook niet erg maar zorg dan voor voldoende ruimte erom heen.