Al diverse malen op dit forum besproken, zijn de hindernissen die er zijn bij het gebruik van een elektrische boiler als warmwater-accu-opslag. Zeker wanneer straks het salderen afgeschaft wordt, is eigen energieverbruik van zonnestroom -en opslag van de energie- wel zo voordelig (en net-ontlastend).
Een probleem bij het regelen van de consumptie van zelf opgewekte energie, is dat de kWh-meter-telwerken dit eigen verbruik niet mag gaan tellen. Dus met een ‘nul op de meter’ willen we de af te schaffen salderingsregeling zoveel mogelijk verplaatsen naar de kWh-meter. Bij een kleine last werkt fase-aansnijding wel, maar voor een elektrische boiler van ca 4 KW is dit niet echt lekker.
Jeever’s suggestie (in een andere topic) van een periodentrein-regelaar is zo gek nog niet. Helaas gebruikt de aanbevolen regelaar seconden-treintjes zodat de kWh-telwerken blijven tellen; dat werkt dus niet. Als hobby-programmeur ben ik zo vrij geweest om te gaan fröbelen met een Arduino en triac-module.
Volgens mij, moet een kWh-meter de gemeten energie per seconde eerst salderen, voordat het resultaat met een telwerk gesommeerd mag worden. Ofwel een periodentrein-regeling kan alleen gebruikt worden wanneer de regelcyclus kleiner is dan 1 seconde.
Ik denk dat de dynamische periodenregeling in de bijlage geschikt is om de verwarming van een elektrische boiler/kachel aan te kunnen sturen met nul op de meter, dus zonder dat de kWh-meter dit registreert. Helaas beschik ik niet over de juiste meetinstrumenten en kWh-meters om dit te controleren.
Aldus beste knijpstuivers en meedenkers, testen en meedenken is welkom.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
ook al mee bezig geweest. diverse topics hierover zien passeren en heb hetzelfde probleem thuis.
alleen niet 1 boiler moet zo aangepakt worden, maar liefst verschillende apparaten.
mijn hoofdboiler is 1100W, dus valt best mee.
mijn 10L keukenboiler, dat is de ergste, 2200W omdat die op 15min het water kan opwarmen. die is vooral oorzaak van de grote pieken in mijn capaciteitstarief omdat die achter een schakelklok zit die maar 15min kan regelen.
voor beide ben ik er nog niet uit. had ge-experimenteerd met die kemo maar die werkt idd veel te traag. ze beweerden dat ze pulsen van de sinus onderbreken, maar wat ze bedoelen is dat ze 3sec sinus doorlaten en 3sec sinus niet doorlaten (50%)
of de kwh meters per seconde gaan salderen weet ik ook niet.
als die nu 10metingen per seconde uitvoert en daar een gemiddelde van meet, kan jij theoretisch ook eens precies samenvallen met zijn metingen.
stel nu dat je elke 5 perioden 1 sinus niet doorlaat (80% regeling). en een digitale meter meet 10keer per seconden, of elke 5periodes.
kan de in het goeie geval gewoon zeggen dat er geen verbruik is (omdat die telkens die onderbroken sinus meet) of zeggen dat er 100% verbruik is omdat die telkens een belaste sinus meet
en dan ben je beter dan 40pulsen door te laten en 10 niet.
de digitale meter zal dan 8metingen wel stroom zien en 2metingen niet. of 80% belasting
als die digitale meter nu heel traag is en 1meting per seconde meet, val je er 80%kans gewoon van tussen.
we weten niet hoe alle meters nu meten, maar we weten ook niet wat de volgende generatie zal meten.
stel nu dat je weet dat een meter elke 10pulsen meet en jij beslist: ik detecteer wanneer de digitale meter meet en ga elke 10sinuspulsen men hele huis onderbreken. in je huis merk je dat niet, maar je digitale meter registreerd niks meer. dergelijk 'misbruik' gaan ze ook proberen voorkomen
volg met enige interesse wel dit topic verder 
heb je code nog niet helemaal doorspit, maar snap niet waarom je zo precies wil regelen. (met die lookup tabel)kan je niet gewoon in milliseconden rekenen?
50hz is 20ms voor 1 periode (10ms positief 10ms negatief).
2% moet je 2 helfte doorlaten, 4% is 4 helften... en dan heb je altijd complete sinus periodes.
je begint je tellen bij de eerste zero crossing en dan zit je in principe veilig voor 1000ms (100halve sinussen)
2% doorlaat (halve sinus positief, halve sinus negatief in 1 seconde) is dan eerste 10ms doorlaten, 490ms wachten, 10ms doorlaten, 490ms wachten.
4% is dan 10ms doorlaat, 240ms wachten, 10ms hoog, 240ms wachten
50% is dan 10ms doorlaat, 20ms wachten, 10ms doorlaat, 20ms wachten
je kan maar per 2% regelen om altijd 1positieve en 1 negatieve puls door te laten
tussenin laat je de arduino nog eens zijn afwijking meten tov een zero crossing en na elke seconde laat je de arduino eventueel naar een ander percentage omschakelen
vast gelopen op een oneven waarde in mijn spul. even nadenken over iets eenvoudiger.
Eduard2
Golden Member
Dag Harm,
Misschien is dit geen kant en klaar antwoord op uw vraag maar een idee hoe wij dit oplosten. In ons huis gebruiken we zo'n warmte accumulator. Op zolder staat een coaxiale boiler. De binnenkuip is gevuld met de voorraad sanitair warm water. (240 liter) De buitenmantel (80 liter) kan worden doorstroomd met heet water uit de cv ketel (verwarmd op gas) In die buitenmantel zit ook een elektrisch verwarmingselement van 2500W. Zodra de zon een beetje schijnt gaat het overschot aan energie in eerste prioriteit naar een 10 kWh batterij. Eens die batterij 95% gevuld wordt de elektrische boilerverwarming ingeschakeld. Dat duurt tot de legionella dodende temperatuur van 70°C is bereikt of de batterijopslag tot 80% is gedaald. De omvormer wordt via modbus door het programma HomeAssistant uitgelezen. Genoemde sturing gebeurt door HomeAssistant en een kant en klaar te koop wifi aanstuurbare stekkermodule.
Zelfs met het beetje zonneschijn vorige week haalden we met 16 zonnepanelen zonder gasverbruik 70°C. Zodra de lente komt begint de lange periode met een heel laag stroom- en gasverbruik. Eigenlijk is die boiler veel te groot voor ons gezin met 2. Toen die werd aangekocht woonden we nog met 5 in dit huis.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
De ADE7953 is een ic wat in elektriciteitsmeters word toegepast, de samplingfrequentie van de ADC die stroom en spanning meet is 895 KHz.
het lijkt me erg moeilijk om een regeling te maken die daar tussendoor fietst zonder gezien te worden. De route van Eduard lijkt me een stuk beter.
Bron: ADE7953 pagina 19
mvdk
Golden Member
Waarom toch voortdurend die constructies met PV en elektrische boilers? In ZA, waar ESKOM nog steeds moeite heeft om aan de elektriciteitsvraag te voldoen, worden her en der zonneboilers, daar solar geysers genaamd, geïnstalleerd. Ook in ZA kan het vriezend koud zijn, desondanks is dat geen bezwaar. Door de klimaatverandering hebben we in NL ook geen diepvries temperaturen meer te verwachten.
Een enkele keer klapt dr hier zo'n zonneboiler, wat te wijten kan zijn aan een niet of slecht werkende overdruk klep. Maar dat geldt ook voor elektrische boilers.
fcapri
omdat we hier zonnepanelen hebben voor energie op te wekken, en als daar overschot van is, is het makkelijker in een electrische boiler te dumpen.
ik kon 4jaar geleden ook kiezen tussen pv en een zonneboiler.
voor in de winter genoeg op te wekken, heb ik 4 zulke dingen nodig op het dak. nadeel is dat ze in de zomer dan snel TE WARM zijn.
ik heb gekozen om extra PV te leggen en het warm water zowieso nog met boiler te doen. in de zomer injecteer ik veel, in de winter is het verbruik nog beperkt (warmtepompboiler in combinatie met een gewone boiler die bijstookt met overschot). ook mijn WP boiler heeft nog een electrisch element dewelke ik kan laten bijwarmen als de panelen teveel doen
=> ”… vast gelopen op een oneven waarde in mijn spul. even nadenken over iets eenvoudiger.”
Dat is precies het probleem, maar ook de schoonheid van elektronica; er zijn meerdere oplossingen mogelijk. De stuurcyclus van een periodenregeling moet korter dan één seconde, zodat de kWh-meter gaat salderen en niet sommeren. Methodisch en rekenkundig klopt de dynamische periodenregeling.
=> ” … of de kwh meters per seconde gaan salderen weet ik ook niet. ...”
De impulsled op de kWh-meter is de vervanger van de draaischijf-markering. Met de dynamische periodenregeling kan ik handmatig de impulsled vrijwel stil leggen, ofwel ‘nul op meter’-regelen.
=> ” ... De omvormer wordt via modbus door het programma HomeAssistant uitgelezen. ...”
Kant-en-klaar spul kopen is het probleem niet. Mijn plezier zit in het begrijpen van het hoe, wie, wat en waar, en vooral in het uitknobbelen van een oplossing. De meeste domotica-oplossingen zijn typische boy-toy-hobby’s. Zodra de boy (al of niet gedwongen) de hielen (moet) lichten, zit de volgende eigenaar opgescheept met een installatie waarvoor je een ingenieursbureau moet laten opdraven. Ik probeer het zo vrouw-mens-vriendelijk mogelijk te houden.
=> ” … De ADE7953 is een ic wat in elektriciteitsmeters word toegepast, de samplingfrequentie van de ADC die stroom en spanning meet is 895 KHz. Het lijkt me erg moeilijk om een regeling te maken die daar tussendoor fietst zonder gezien te worden. De route van Eduard lijkt me een stuk beter. … ”
De dynamische periodenregeling fietst nergens tussendoor; het is immers een halve-perioden-doorlaat-/blokkeer-regeling. Ben alleen maar blij dat de ADE7953 sampling-frequentie zo hoog is, want dat bevestigd mijn vermoeden, dat de kWh-meter de netto-netto-energiestromen wel eerst moet gaan berekenen (hopelijk per seconde), alvorens deze op een telwerk gaat bijschrijven.
Natuurkundig is een Watt een energiestroom van Joules per seconde. kWh-meters moeten dus de energiestromen per seconde eerst salderen voordat ze gaan sommeren. Zouden ze dat niet doen, dan zouden ze ‘spookfacturen aanmaken’.
Bij 10 seconden 1000 Watt terugleveren en 10 seconden 1000 Watt afnemen, verhoogt de kwh-meter de afname- en teruglevertelwerk met de gemeten energiestromen. Wanneer ik binnen één seconde, een halve seconde 200 Watt afneem, en vervolgens een halve seconde lang 200 Watt teruglever, is het netto-netto verbruik per seconde nul. Ofwel nul op de meter. Ofwel de telwerken zouden stil moeten staan.
=> ” … In ZA, waar ESKOM nog steeds moeite heeft om aan de elektriciteitsvraag te voldoen, ...”
Dat is precies de reden dat mijn vrouw iedere dag een schone onderbroek aantrekt.
@Allen. Wie helpt mij met het testen en meten van mijn geprogrammeerde veronderstellingen.
joopv
Golden Member
Ik zou als eerste een specificatie van de energieleverancier over de meetmethode opvragen.
De P1 poort van mijn kWh meter geeft iedere 10 seconden meetwaardes output. Dat zou dan nutteloos zijn als je 0 op de meter wilt regelen?
Op donderdag 13 februari 2025 10:35:45 schreef Harm J Seef:
=> ”… vast gelopen op een oneven waarde in mijn spul. even naNatuurkundig is een Watt een energiestroom van Joules per seconde. kWh-meters moeten dus de energiestromen per seconde eerst salderen voordat ze gaan sommeren. Zouden ze dat niet doen, dan zouden ze spookfacturen aanmaken.
Volgens mij is die aanname incorrect.
De minimale integratietijd moet volgens mij één periode zijn (bij 50Hz dus 20 milliseconden). Als dat korter is dan zou je bij een inductieve last zowel afnemen als terugleveren, de spanning en stroom zijn immers niet in fase.
En ik gok erop dat dat gebruikt wordt in een digitale meter.
MGP
LDmicro user.
Jammer dat er geen schema in die pdf zit, zoveel tekst en u dan moeten inbeelden waar en hoe je dat allemaal meet is heel vermoeiend.
Dat is nochtans veel interessanter voor een elektronicus.
Een digitale meter foppen door pulstreintjes te gebruiken lijkt mij eerder een te makkelijke methode, alsof die ontwikkelaars van die meters daar geen rekening mee zouden gehouden hebben.
Volgens mij is fase aan/afsnijding de enige methode om proportioneel te kunnen werken.
Op donderdag 13 februari 2025 10:35:45 schreef Harm J Seef:
@Allen. Wie helpt mij met het testen en meten van mijn geprogrammeerde veronderstellingen.
Dat is wel een hele klus en u inleven in iemand anders project vraagt veel tijd.
Op woensdag 12 februari 2025 09:56:45 schreef Harm J Seef:
Een probleem bij het regelen van de consumptie van zelf opgewekte energie, is dat de kWh-meter-telwerken dit eigen verbruik niet mag gaan tellen.
Ik ben ook zoiets aan het uitzoeken, maar wil dat anders gaan proberen. En dan bedoel ik puur op DC regelen en niet op 230VAC.
Ik wil gaan kijken of het mogelijk is om direct de spanning uit de panelen te gebruiken, dat zit hier rond de 200VDC, daar kun je prima een verwarmingselement mee voeden.
Als de boiler op temperatuur is weer overschakelen naar de omvormer om bijvoorbeeld de auto te laden of een andere gebruiker aan te zetten.
Eventueel de stroom begrenzen doormiddel van pwm, ik ga eerst een proefopstelling maken met een klein paneel om te zien wat het met het paneel doet. Ik weet niet hoe een paneel met pwm omgaat. Aan de andere kant zijn er ook solarladers die de accu via een pwm signaal laden.
Ik ga ook kijken of er überhaupt zon is en wat de sterkte ervan is, plus dat ik de stroom gameten die de panelen leveren en daar een regeling op maken.
=> ” … De ADE7953 is een ic wat in elektriciteitsmeters word toegepast… ”
Gisteren de datasheet van de ADE7953 doorgespit. Ik vermoed dat dit ic veel in de eerste generatie digitale meters is toegepast. Er wordt weliswaar een terugtel-register vermeldt, maar deze is bedoeld voor naheffing wanneer de arbeidsfactor niet correct is. Wel wordt de gebruikte wiskundige reken-meetmethode aangegeven.
=> ”… Ik zou als eerste een specificatie van de energieleverancier over de meetmethode opvragen. ...”
De energieleverancier gaat niet over de kWh-meter; de netbeheerder wel. Voor een effectieve vermogensmeting ligt de meet- en rekenmethode vast als het natuurkundige feit als het aantal joules per seconde. Juist kWh-meters zullen daar aan moeten voldoen. Van de huidige micro-computer-kWh-meters zal een fabrikant echt niet de broncode vrijgeven.
=> ”...De P1 poort van mijn kWh meter geeft iedere 10 seconden meetwaardes output. Dat zou dan nutteloos zijn als je 0 op de meter wilt regelen? ...”
Nee, dit betekent alleen dat de (proces)reactietijd (‘dode tijd’) dan minimaal 10 seconden is.
=> ”... Volgens mij is die aanname incorrect. De minimale integratietijd moet volgens mij één periode zijn (bij 50Hz dus 20 milliseconden). ...”
Het RMS-meetproces bestaat uit twee stappen; het eerste is de RMS-periodemeting (volgens sample-and-hold), en de tweede stap uit het middelen (-Sigma-) van alle gemeten positieve en negatieve RMS-periodemetingen gedurende 1 seconde (t). Het resultaat is dan het aantal joules per seconde. Positief de ene kant op, negatief de andere kant op. Zou deze methode niet gebruikt worden, is de arbeidsfactor ook niet te herleiden.
=> ”… Als dat korter is dan zou je bij een inductieve last zowel afnemen als terugleveren, de spanning en stroom zijn immers niet in fase. ...”
Correct, dat wordt de arbeidsfactor genoemd, en is een belangrijke stoorfactor in vermogensregelingen.
=> ”… Een digitale meter foppen door pulstreintjes te gebruiken lijkt mij eerder een te makkelijke methode, ...”
Misverstand eerste klas. Er wordt helemaal geen kWh-meter gefopt; dat zou fraude zijn en daar werk ik niet aan mee. De dynamische periodenregeling is niets anders dan een net- en apparaat-vriendelijke manier van vermogensregeling. Stel ik heb een PV-installatie en wek zelf energie op, dan wil ik deze energie toch zelf willen gebruiken? Zo’n PV-installtie is duur genoeg. Bij de traditionele periodenregeling ga ik -na het afschaffen van de salderingsregeling!- mijn eigen duur opgewekte energie gratis aan de energieleverancier weggeven, ontvang daarvoor misschien ook nog een boete, om vervolgens dezelfde energie 10 seconden later weer duur terug te moeten kopen, inclusief winstopslag, millieubelasting en over dat alles ook nog eens keer de btw. Wie is dan gekke gerritje? (sorry Gerrit)
=> ” … Ik ben ook zoiets aan het uitzoeken, maar wil dat anders gaan proberen. En dan bedoel ik puur op DC regelen en niet op 230VAC. Ik wil gaan kijken of het mogelijk is om direct de spanning uit de panelen te gebruiken, dat zit hier rond de 200VDC, daar kun je prima een verwarmingselement mee voeden. ...”
Ja, dat kan ook. Maar dan grijp je met ongebruikelijke methoden in op de huidige standaard-installatie. Vraag is of iemand anders jouw constructie net zo gemakkelijk doorziet en begrijpt? Duidelijk is wel dat je een string-omvormer gebruikt. Vanwege de betere algemene bedrijfszekerheid en lagere reparatiekosten bij een defect heb ik gekozen voor micro-inverters. Onderhoud door een normale installateur is dan geen enkel probleem.
=> ”… Als de boiler op temperatuur is weer overschakelen naar de omvormer om bijvoorbeeld de auto te laden of een andere gebruiker aan te zetten. ...”
Ja, dat is de volgende stap, namelijk het sturen van de periodenregeling vanuit mijn zelf ontworpen real-time energiemonitor. Maar ook het sequentieel inschakelen van de verbruikers moet zo eenvoudig mogelijk door een leek te begrijpen en te bedienen zijn.
=> ”… Eventueel de stroom begrenzen doormiddel van pwm, ik ga eerst een proefopstelling maken met een klein paneel om te zien wat het met het paneel doet. Ik weet niet hoe een paneel met pwm omgaat. Aan de andere kant zijn er ook solarladers die de accu via een pwm signaal laden. ...”
Bij de dynamische periodenregeling maak je gebruik van de normale eenvoudige triac-schakelingen (Ben nu bezig met ontwikkelen van een 'heavy duty'-exemplaar). De reden voor procentuele aansturing is de eenvoudige integratie in een pwm-meet-en-regel-systeem.
MGP
LDmicro user.
Op vrijdag 14 februari 2025 11:15:19 schreef Harm J Seef:
Misverstand eerste klas. Er wordt helemaal geen kWh-meter gefopt; dat zou fraude zijn en daar werk ik niet aan mee. De dynamische periodenregeling is niets anders dan een net- en apparaat-vriendelijke manier van vermogensregeling. Stel ik heb een PV-installatie en wek zelf energie op, dan wil ik deze energie toch zelf willen gebruiken? Zo’n PV-installtie is duur genoeg. Bij de traditionele periodenregeling ga ik -na het afschaffen van de salderingsregeling!- mijn eigen duur opgewekte energie gratis aan de energieleverancier weggeven, ontvang daarvoor misschien ook nog een boete, om vervolgens dezelfde energie 10 seconden later weer duur terug te moeten kopen, inclusief winstopslag, millieubelasting en over dat alles ook nog eens keer de btw. Wie is dan gekke gerritje? (sorry Gerrit)
Nee dat was geen misverstand maar ik begrijp ook niet wat je met die pulstreintjes wilt doen.
Mijn opstelling maakt gebruik van een stroomtrafo (30A/1V~) en die lage spanning wordt gelijkgericht met een opamp en omgezet naar een hogere DC spanning zodat je dat kan meten met een µcontroller.
Deze methode heeft het voordeel dat je alles meet, ook pieken, de rest is software.
De controller regelt proportioneel een analoge triacmodule en kan hier de tellerschijf doen stilstaan, wij hebben nog geen digitale teller en ik heb ook nog geen toepassing ervoor.
Het draait hier nu al meer dan een jaar op proef en is voor fijntuning vatbaar maar het ontbreekt mij aan motivatie bij gebrek aan toepassingen.
Alles verbruiken lijkt mij utopie en dat is ook niet nodig, de regeling start aan 250W teruggave en stopt na 1minuut verbruik.
...
Het RMS-meetproces bestaat uit twee stappen; het eerste is de RMS-periodemeting (volgens sample-and-hold), en de tweede stap uit het middelen (-Sigma-) van alle gemeten positieve en negatieve RMS-periodemetingen gedurende 1 seconde (t). Het resultaat is dan het aantal joules per seconde. Positief de ene kant op, negatief de andere kant op. Zou deze methode niet gebruikt worden, is de arbeidsfactor ook niet te herleiden.=> ”… Als dat korter is dan zou je bij een inductieve last zowel afnemen als terugleveren, de spanning en stroom zijn immers niet in fase. ...”
Correct, dat wordt de arbeidsfactor genoemd, en is een belangrijke stoorfactor in vermogensregelingen.
Ja, per periode dus, waar haal je die integratie per seconde vandaan? Uit de definitie van Watt ? (Joule/sec).
Op mijn facturen staat het aantal kWh's wat ik verbruik. Mag ik er dan van uitgaan dat de integratie tijd een uur is ? Zo wel heel voordelig zijn na afschaffen van salderen 
joopv
Golden Member
=> ”… Ik zou als eerste een specificatie van de energieleverancier over de meetmethode opvragen. ...”
De energieleverancier gaat niet over de kWh-meter; de netbeheerder wel. Voor een effectieve vermogensmeting ligt de meet- en rekenmethode vast als het natuurkundige feit als het aantal joules per seconde. Juist kWh-meters zullen daar aan moeten voldoen. Van de huidige micro-computer-kWh-meters zal een fabrikant echt niet de broncode vrijgeven.
Ok, dan vraag je het aan de netbeheerder.
Er zitten 2 "telwerken" in een digitale meter, 1 voor de geleverde en 1 voor de teruggeleverde energie.
Stel dat je afwisselend 1kW opneemt en 1 kW teruglevert met een verhouding van 1:1, hoe snel moet je dan wisselen voordat beide tellers stilstaan?
Is dat 1 periode, (20ms), is dat 0,5 seconde, of nog iets anders?
Zolang je dit niet zeker weet blijven we hier in rondjes draaien.
=> ” Stel dat je afwisselend 1kW opneemt en 1 kW teruglevert met een verhouding van 1:1, hoe snel moet je dan wisselen voordat beide tellers stilstaan? Is dat 1 periode, (20ms), is dat 0,5 seconde, of nog iets anders? ”
Binnen 1 seconde, want het is een kW(att)h-meter, en een Watt bepaal je als het resultaat (optelling) van de heen-en-teruggaande energiestroom per seconde. Omdat in feite de heen-en-teruggaande energiepakketjes (joules) per seconde geteld worden, maakt frequentie en type stroom (AC/DC) niets uit.
Wanneer je twee seconden 1 kW importeert en dan twee seconden 1 kW exporteert (Aan/Uit-regeling), wordt dit als verbruik vastgelegd op beide telwerken. Wanneer je binnen 1 seconde 1 kW importeert en 1 kW exporteert is het netto verbruik nul, staat er ‘nul-op-de-meter’, en wordt er niets geteld.
Bij een PV-installatie die teruglevert, en een 4 kW elektrische boiler Aan/Uit-regeling verdient de energieleverancier aan de energie die je hem even daarvoor gratis gegeven hebt (of met boete hebt geleverd).
Met fase-aansnijding kun je het energieverbruik van een elektrische boiler zodanig terugregelen zodat er nul-op-de-meter staat. Ofwel de PV-energie wordt dan niet weggegeven, maar gaat de boiler in; scheelt een aardig bedragje op de factuur. Wel zal de opwarmtijd toenemen.
4 kW fase-aansnijding is bepaald geen ‘component’-vriendelijke methode van regelen, en … er bestaan ook nog andere methoden van regelen. De perioden-regeling (zoals deze dan in de industrie wordt toegepast) gebruikt vaak de standaard ‘fase-aansnijding-schakelingen’ voor een heel wat ‘mildere’ vorm van regelen. Meestal als snelle Aan/Uit-regeling, ofwel als perioden-treintjes.
Maar, na installatie van de verplichte kWh-meter met teruglevertelwerk vanwege een PV-installatie, zal er door de periodenregelingen die ik ken, dubbel betaald moeten worden. Dus mijn oplossing is een alternatief voor fase-aansnijding, met de schakelingen van fase-aansnijding, en waar behoorlijk zwaardere lasten mee geregeld kunnen worden, zoals een boiler, radiatorkachel, straalkachel, enz.
joopv
Golden Member
Op dinsdag 18 februari 2025 09:24:50 schreef Harm J Seef:
=> ” Stel dat je afwisselend 1kW opneemt en 1 kW teruglevert met een verhouding van 1:1, hoe snel moet je dan wisselen voordat beide tellers stilstaan? Is dat 1 periode, (20ms), is dat 0,5 seconde, of nog iets anders? ”Binnen 1 seconde, want het is een kW(att)h-meter, en een Watt bepaal je als het resultaat (optelling) van de heen-en-teruggaande energiestroom per seconde. Omdat in feite de heen-en-teruggaande energiepakketjes (joules) per seconde geteld worden, maakt frequentie en type stroom (AC/DC) niets uit.
.
Hoe kom je aan die 1 seconde? Waarom zou dat niet 0,02 of 10 of 300 seconden kunnen zijn?
Energie is het product (integraal) van vermogen en (over) tijd. Waar staat dat die meettijd, waarin de netto energie opgeteld wordt, 1 seconde moet zijn?
Heb je dat gelezen ergens in de specs van een digitale meter, of van een Enexis document of nog ergens anders?
MGP
LDmicro user.
Aangezien een digitale teller faseaansnijding kan detecteren zal die wel meer dan 2x/sec per halve periode een sample nemen, dat zou anders te makkelijk zijn en wat moet die controller anders al die tijd doen? 
Hij moet veel vaker samplen, stel dat je een schakelende voeding of iets dergelijks hebt: de spanning wordt gelijkgericht met een brug en de diodes geleiden maar een fractie van de tijd (10% of zo, hangt natuurlijk van de belasting en capaciteit af die erachter hangt)
Volgens dit document (uit 2019) https://www.fluvius.be/sites/fluvius/files/2019-10/technische-specific…
Op de gebruikerspoort worden samples van de spannings- en stroomsinussen gepubliceerd. De samplefrequentie ligt tussen de 2000 Hz en 4000 Hz.
En dat ging over DMSR 4.2, zou me niks verbazen als ze nu boven de 10kHz samplen.
joopv
Golden Member
De sample frekwentie is van belang voor de nauwkeurigheid van de vermogens meting.
De vraag is hoe die meting vervolgens gebruikt wordt in de berekening van heen en weer gaande energie zoals je die uiteindelijk af moet rekenen.
De P1 poort op mijn kwh meter geeft maar 1 keer per 10 sec. een output. Is dat voldoende om een "0 op de meter" regeling te maken of heb ik nog extra meetspoelen nodig?
MGP
LDmicro user.
Op dinsdag 18 februari 2025 14:15:03 schreef joopv:
...De P1 poort op mijn kwh meter geeft maar 1 keer per 10 sec. een output. Is dat voldoende om een "0 op de meter" regeling te maken of heb ik nog extra meetspoelen nodig?
10s is meer dan voldoende om een goede regeling te maken, als je maar 10sec verbruik hebt omdat uw regeling te traag is dan is dat verwaarloosbaar tegenover het totaal en dat mag zelfs 10tallen keren per dag zijn.
360 keren/dag is nog maar een 1uur, reken uw extra verbruik maar uit.
Enig realisme terzake kan u veel hoofdpijn besparen.
joopv
Golden Member
@MGP
Ik denk dat je het hele topic even moet doornemen. Het gaat over de taktiek die je moet volgen om zo weinig mogelijk op de teruglevermeter te krijgen
Op dinsdag 18 februari 2025 12:48:13 schreef JoWi:
Hij moet veel vaker samplen, stel dat je een schakelende voeding of iets dergelijks hebt: de spanning wordt gelijkgericht met een brug en de diodes geleiden maar een fractie van de tijd (10% of zo, hangt natuurlijk van de belasting en capaciteit af die erachter hangt)
Volgens dit document (uit 2019) https://www.fluvius.be/sites/fluvius/files/2019-10/technische-specific…Op de gebruikerspoort worden samples van de spannings- en stroomsinussen gepubliceerd. De samplefrequentie ligt tussen de 2000 Hz en 4000 Hz.
En dat ging over DMSR 4.2, zou me niks verbazen als ze nu boven de 10kHz samplen.
Dat stukje gaat over de S1 poort, waar inderdaad op hoge snelheid sample data beschikbaar is.
Volgens mij is in NL meters alleen de P1 poort beschikbaar.
MGP
LDmicro user.
Op dinsdag 18 februari 2025 19:27:49 schreef joopv:
@MGP
Ik denk dat je het hele topic even moet doornemen. Het gaat over de taktiek die je moet volgen om zo weinig mogelijk op de teruglevermeter te krijgen
Ik denk dat er geen tactiek bestaat omdat de programmeurs van die tellers ook niet van gisteren zijn, maar ik wil altijd bijleren 
fcapri
idd, bedotten is niet de bedoeling, je maximale zonopbrengst zoveel mogelijk benutten wel.
ik denk dat het enkel kan door de experimenteren, welke settings werken op welke soort digitale meter.
je kan snachts in principe makkelijk testen.
je 'wekt' 500W op met een accu en solar inverter
en je gaat je boiler van 1000W dan aansturen totdat de digitale meter gewoon 0W verbruik en 0W injectie registreerd