Ik merk dat er in woningen steeds meer batterijen komen met de optie noodstroom waarop dan bijvoorbeeld 1 of 2 stopcontacten worden aangesloten om in geval van stroompanne de stekker van de koelkast/diepvriezer er te kunnen in steken. Geen automatische omschakeling, gewoon manueel de stekker in steken.

Wat ik niet kan terugvinden in de technische documentatie: welk soort net is die backup? Is dat IT-net of TN-S?

Dit om te weten of je volledig kan rekenen op de interne (isolatie)beveiliging van de batterij of dat je zelf nog een eigen aardlek en/of automaat moet plaatsen.

Op zaterdag 10 mei 2025 08:19:43 schreef evelo:
Ik merk dat er in woningen steeds meer batterijen komen met de optie noodstroom waarop dan bijvoorbeeld 1 of 2 stopcontacten worden aangesloten om in geval van stroompanne de stekker van de koelkast/diepvriezer er te kunnen in steken. Geen automatische omschakeling, gewoon manueel de stekker in steken.

Wat ik niet kan terugvinden in de technische documentatie: welk soort net is die backup? Is dat IT-net of TN-S?

Dit om te weten of je volledig kan rekenen op de interne (isolatie)beveiliging van de batterij of dat je zelf nog een eigen aardlek en/of automaat moet plaatsen.

net? hoezo een net. het is een ups waar gewone schuko wcd's opzitten. deze schakelt los van de voeding op noodbedrijf, dus je hebt nog aarde uit je normale net maar verder is het geisoleerd, dus een IT stelsel als het dat al is. en dan doet een aardlek ook niet heel veel zoals je hier vaker leest. een beetje goedgebouwd nood bedrijf toestel heeft daar een eigen beveiliging voor maar wrs is veel ervan chinees spul. ik heb de industrie uitvoering gezien en ook dat is chinees. menig monteur sluit het niet eens aan, onveilig gebouwd of onveilige aansluitingen en met de vermogens op die accu containers..

Er is (nog) geen elektrotechnische regelgeving voor de thuisbatterij.
Dat zal vast wel komen. Dat was in het begin van de zonnepanelen ook zo.
Die werden geleverd met een (geaarde) steker eraan en die mocht je van de leverancier / fabrikant in elk stopkontakt steken, ook ongeaarde.

De thuisbatterij is, in mijn ogen, niet veel anders dan een zelfopwekker.
Die zou dus op een aparte groep van je E installatie moeten.
Vooralsnog is dat niet zo.

Vooralsnog wel aansluiten op een geaarde wcd (als er een geaarde steker aan zit).

Als je een koelkast thuis aansluit denk je dan ook aan wel stroomstelsel je hebt?
Belangrijker is of je de koelkast op een geaarde wcd aansluit en dat de aarding van de wcd in orde is.

Het is ook een thuisbatterij, thuis heb je alleen een TT of een TN stroomstelsel. Ee TN-S stelsel of een I... stelsel ben ik nog nooit tegen gekomen in een woonhuis.

Interessant.
Maar -sorry, even zeuren- waarom haalt de eerste reageerder het hele vorige bericht aan ?
Is dat mode (ook op andere fora zie ik dit als onkruid verschijnen) heeft het iets te maken met veranderde bediening van een "telefoon" of zo ?
De 1e reageerder is beslist geen nieuwkomer : Datum registratie : zaterdag 28 juli 2007

stand-alone sinus-omvormers (blokgolf en andere omvormers zijn eigenlijk NIET geschikt voor het voeden van apparaten thuis zonder problemen!!)
hebben bijna altijd een GALVANISCHE SCHEIDING tussen de batterij en de 230Vac output.
Let op: bij computer-UPS-en is dit soms niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bij een gescheiden uitgang dient men 1 van de polen van de 230Vac uitgang aan aarde te leggen. Verder moet men dan de 230Vac uit de omvormer door een 30mA aardlekschakelaar voeren, en uiteraard daarachter afzekeren met zekeringen/automaten.

Veel Victron-omvormers hebben IN de omvormer een optie zitten om een der 230Vac-polen aan AARDE te leggen, soms manueel door het intern aanbrengen van een kabeltje, soms met een optie in de software waarbij een relais inkomt en de trafo daarmee aard.

Hier:
https://henkenfred.nl/inhoud/uploads/Presentatie-Pouw-Jongbloed-Henk-F…

Staat ook het een en ander.

Hier wat uitgebreider en nog veel meer vanaf blz 35.
https://www.nen.nl/media/PDFjes/Webinar_NEN_1010_presentatie.pdf

[Bericht gewijzigd door HD13 op (34%)]

Een Victron Multiplus en vele andere types waarschijnlijk ook leggen bij netuitval de nul via een aardrelais aan aarde. Zo blijven je aardleks bv werken en je cv ook.

Waar TS het denk ik over heeft zijn de kleine thuisbatterijen.

Een veel verkochte is bv Marstek
https://stekker-batterij.nl/wp-content/uploads/2024/12/cropped-2-1.png-e1734198134319.webp

https://www.youtube.com/watch?v=fMHGfiP9rtM

Deze apparaten vallen in principe niet onder de NEN1010 maar onder de NVWA toelating. De NEN1010 vind er wel iets van alleen hebben ze geen poot om op te staan, reden door een jurist aangevoerd: en leek/thuisgebruiker heeft geen kennis van nen normen. Een in NL toegelaten apparaat door de NVWA mag dus gewoon gebruikt worden.

Als het alleen voor de koeling is, mag je dat beschouwen als een scheidinstrafo en mag er niet geaard worden!

Op zaterdag 10 mei 2025 09:35:20 schreef hobby-ist:
stand-alone sinus-omvormers (blokgolf en andere omvormers zijn eigenlijk NIET geschikt voor het voeden van apparaten thuis zonder problemen!!)
hebben bijna altijd een GALVANISCHE SCHEIDING tussen de batterij en de 230Vac output.
Let op: bij computer-UPS-en is dit soms niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bij een gescheiden uitgang dient men 1 van de polen van de 230Vac uitgang aan aarde te leggen. Verder moet men dan de 230Vac uit de omvormer door een 30mA aardlekschakelaar voeren, en uiteraard daarachter afzekeren met zekeringen/automaten.

Veel Victron-omvormers hebben IN de omvormer een optie zitten om een der 230Vac-polen aan AARDE te leggen, soms manueel door het intern aanbrengen van een kabeltje, soms met een optie in de software waarbij een relais inkomt en de trafo daarmee aard.

Ja, daar komt het denk ik op neer: met zekerheid kunnen bepalen of de nul van de 230VAC output van de thuisbatterij* aan dezelfde aarde hangt als de rest van de woning.

Ik ga momenteel uit van een vast aangesloten ’grote’ thuisbatterij, geen plugin.

Op zaterdag 10 mei 2025 09:13:44 schreef Kees frees:
Interessant.
Maar -sorry, even zeuren- waarom haalt de eerste reageerder het hele vorige bericht aan ?
Is dat mode (ook op andere fora zie ik dit als onkruid verschijnen) heeft het iets te maken met veranderde bediening van een "telefoon" of zo ?

Ik ben het helemaal met je eens, het is onnodige en storende "vervuiling".

Het ontstaat waarschijnlijk uit gemak, of dat mensen zich niet hebben aangeleerd eens na te denken over "correct quoten".

Stel je eens voor dat we zo zouden communiceren als we mondeling in gesprek gaan, met verbale quotes.
Dan zou ik gillend wegrennen.

En ondertussen hebben we meer vervuiling in het topic dan dat extra quoteje lang is ;)
Mensen, maak je niet druk.

Op zaterdag 10 mei 2025 13:10:42 schreef vergeten:
[...]Ik ben het helemaal met je eens, het is onnodige en storende "vervuiling".

niet zelden staan er tijdens het intikken van een bericht ineens 3 berichten tussen. dan snapt niemand nog waar je nu nog op reageert, vandaar dus. bij langere posts veeg ik er wel het leeuwendeel uit. en nee, ik heb geen 10 berichten in die 18 jaar op mn foon gepost gehad, vind dat niks..

[Bericht gewijzigd door testman op (21%)]

Een veel interessantere vraag, hoe lang draait een koelkast op zo'n batterij?

niet zelden staan er tijdens het intikken van een bericht ineens 3 berichten tussen.

Klopt. Heel goed argument.

Op zaterdag 10 mei 2025 14:58:30 schreef Sine:
En ondertussen hebben we meer vervuiling in het topic dan dat extra quoteje lang is ;)
Mensen, maak je niet druk.

Daarom nog een inhoudelijke bijdrage. Bij het gebruik van een aggregaat maken de meeste mensen zich niet druk over dit onderwerp. De boormachine, of een ander bouw gerelateerde machine word aangesloten op het ding. Duurt een paar uur, en dan weer klaar. Eigenlijk is een betonmixertje aangesloten op een ongeaard aggregaat het meest linke. Een (meestal) niet dubbel geïsoleerd ding, je staat in nattigheid, buiten. En toch gaat dat altijd goed.
Problemen ontstaan als je "netwerk" een beetje "groter" raakt dan die boormachine en die mixer. Dan word het interessant een pool of het sterpunt van je aggregaat zodanig te aarden dat een differentieel/aardlekschakelaar/RCD wil aanspreken bij een fout in een van de apparaten.

Op zaterdag 10 mei 2025 22:02:59 schreef revado:
Een veel interessantere vraag, hoe lang draait een koelkast op zo'n batterij?

Welke?

Beetje acu van 3-5 kwh kan een koelkast en wat telefoon opladen wel een dag volhouden. Klein tafelkoelkastje wel wat langer. Koop je een thuisbatterij die ook nog met pv kan opladen houd je het nog langer vol in de zomer.

Ik denk, dat je rekening moet houden een koel-vries combinatie, je IT-gebeuren, een eventuele CV-ketel en idem vrieskast. ‘s-Winters houd je de batterij sowieso niet vol.
Ik vermoed dat je uiteindelijk veiliger zit met een behoorlijk aggregaat.

Bij mij in huis zitten al die apparaten op één groep, dus ik zou dan in geval van netuitval, alle automaten moeten uitschakelen. Daarna de connectie tussen aggregaat en installatie moeten maken en dan het aggregaat starten. Of kan ik beter van die laatste twee de volgorde omwisselen?

Dit geburen lijkt mij overigens ook van toepassing voor een thuisbatterij ??

Nu heb ik al een systeem staan met flinke accu en flink PV. Ik kan in de winter ook laden van het net. Mocht het net er nu een hele tijd niet zijn dan kan ik gaan laden via een aggregaat. Het is veel makkelijker om de accu te laden en de aggregaat op nominaal vermogen. Lijkt mij ook een stuk efficiënter dan de hela dag op een beetje load draaien.

In mijn tijd in Afrika hadden we meestal tussen de 4-8 uur stroom voor zware dingen en de 24V accu's laden. Verlichting en tv was allemaal 24V spul.

Op lood zal je aggregaat niet draaien >:)
Een noodaggregaat moet bij voorkeur op diesel of aanverwante producten draaien.
Elektrische starter is reuze handig, zo geen must.
Vergeet ook niet dat Li-accu’s ook niet het eeuwige leven hebben en daarbij kostbaar zijn.
Ook ben je met accu’s volkomen afhsnkelijk van de grillen van Peking en mogelijk zelfs van Trump.

Gas en olie oppompen is niet fraai voor het milieu, maar er zijn situaties van “Nood breekt wet” en het gaat immers om een noodvoorziening…..

Als je helemaal zonder mineraal wilt draaien, zou je toch naar een molen moeten uitzien. Ga daar maar eens een vergunning voor krijgen!
Houdt er ook rekening mee met een fikse hoeveelheid kunststof. Dat kost ook vele hectoliters of meer aan aardolie. :S

Op zaterdag 10 mei 2025 21:29:20 schreef testman:
[...]

niet zelden staan er tijdens het intikken van een bericht ineens 3 berichten tussen. dan snapt niemand nog waar je nu nog op reageert, vandaar dus. .

Daarom post ik eerst mijn inbreng en dan pas kijk ik hoe het eruit ziet. Zijn er in die tussentijd een paar voorglippers, dan wijzig ik mijn post en voeg een terzake doende stukje quote toe.

[Tidak Ada] Een noodaggregaat moet bij voorkeur op diesel of aanverwante producten draaien. Elektrische starter is reuze handig, zo geen must.

M'n anecdote van het benzinekraantje heeft wel indruk gemaakt, zie ik >:) Ik dacht even dat ik erin bleef, minutenlang in de brandende volle zon proberen de genset te starten, zonder resultaat. Maar als je niet vergeet om het benzinekraantje open te zetten dan draait hij toch bij de 3e of 4e keer trekken aan het startkoord.... En hoewel diesel ook mijn voorkeur heeft/had, ben ik toch erg tevreden over de benzine genset.

En het half-luide gefoeter op mezelf, van 'meneer d'n inzjeneur', die vergeten was dat dit nu eens een apparaat was waar nog *wel* een benzinekraantje op zat, en aldus deze beginnersfout maakt (nadat hij eerst aan de slag is gegaan met starter fluid, de bougies controleren, het luchtfilter afnemen, ..., om vervolgens het apparaat op z'n kant te zetten als voorbereiding om het probleem nu eens *echt* ten gronde te gaan opsporen, om dan plots dat vermaledijde kraantje onder de benzinetank te zien zitten.... )

Beetje zoals in de oude IBM TV-reclame: 'of je stopt de stekker erin!'
https://www.youtube.com/watch?v=mxF9yYaG1jE

Misschien toch maar eens een pre-flight checklist opstellen voor de generator en op het apparaat plakken..... >:)

Gas en olie oppompen is niet fraai voor het milieu, maar er zijn situaties van “Nood breekt wet” en het gaat immers om een noodvoorziening…..

Zolang m'n auto, grasmaaier, kettingzaag etc. nog allemaal op benzine werken, heb ik benzine in huis. En er slingert ook altijd wel ergens een stuk slang om in noodgevallen benzine uit m'n bolide te siphoneren.....

Maar mocht de auto op diesel werken, dan zou ik ook eerder voor een diesel genset kiezen.

Op zondag 11 mei 2025 22:49:41 schreef nonius:
[...]

Maar mocht de auto op diesel werken, dan zou ik ook eerder voor een diesel genset kiezen.

Daarom komt er hier een dieselgenerator, just in case.
Mijn auto zit meestal ook zat diesel in :)

Vele jaren terug bij mijn werkgever zo'n pokke bezineaggregaat getracht te starten bij een stroomuitval.
Niet aan de gang gekregen.
Die heeft daarna een dieselaggegaatje gekocht, ex leger.
Die stond lang stil en was een keer onverwacht nodig, 1 x rond en lopen.
Zoals al mijn diesels de afgelopen 42 jaar ;)

E10 benzine in een aggregaat kun je na een paar maand weggooien, anders kun je een setje gereedschap klaar leggen om het hele benzine systeem schoon te maken. Nu is daar wel een oplossingen met bv Aspen benzine echter is dat al bij 5 euro/liter.
Diesel mits koud opgeslagen gaat zomaar een jaar goed.

Echter heb je zo'n ding thuis laat het dan regelmatig een uurtje draaien.

Diesel van 5 jaar oud durf ik ook rustig te gebruiken, zeker in een noodgeval.
Maar vooral donker opslaan in bv een goed afgesloten metalen jerrycan.
Dan kunnen en niet zo makkelijk organismen in groeien.

Op maandag 12 mei 2025 06:57:38 schreef revado:
Diesel van 5 jaar oud durf ik ook rustig te gebruiken, zeker in een noodgeval.
Maar vooral donker opslaan in bv een goed afgesloten metalen jerrycan.
Dan kunnen en niet zo makkelijk organismen in groeien.

ken een diesel noodgenerator waar de diesel al 30 jaar staat in de tank, generator zelf 50 jaar oud en dat ding loopt er nog prima op. als je in het peilglas de droesem ziet zou je denken dat word niks, maar gloeien en lopen dat ding..