Een veel interessantere vraag, hoe lang draait een koelkast op zo'n batterij?

niet zelden staan er tijdens het intikken van een bericht ineens 3 berichten tussen.

Klopt. Heel goed argument.

Op zaterdag 10 mei 2025 14:58:30 schreef Sine:
En ondertussen hebben we meer vervuiling in het topic dan dat extra quoteje lang is ;)
Mensen, maak je niet druk.

Daarom nog een inhoudelijke bijdrage. Bij het gebruik van een aggregaat maken de meeste mensen zich niet druk over dit onderwerp. De boormachine, of een ander bouw gerelateerde machine word aangesloten op het ding. Duurt een paar uur, en dan weer klaar. Eigenlijk is een betonmixertje aangesloten op een ongeaard aggregaat het meest linke. Een (meestal) niet dubbel geïsoleerd ding, je staat in nattigheid, buiten. En toch gaat dat altijd goed.
Problemen ontstaan als je "netwerk" een beetje "groter" raakt dan die boormachine en die mixer. Dan word het interessant een pool of het sterpunt van je aggregaat zodanig te aarden dat een differentieel/aardlekschakelaar/RCD wil aanspreken bij een fout in een van de apparaten.

Op zaterdag 10 mei 2025 22:02:59 schreef revado:
Een veel interessantere vraag, hoe lang draait een koelkast op zo'n batterij?

Welke?

Beetje acu van 3-5 kwh kan een koelkast en wat telefoon opladen wel een dag volhouden. Klein tafelkoelkastje wel wat langer. Koop je een thuisbatterij die ook nog met pv kan opladen houd je het nog langer vol in de zomer.

Ik denk, dat je rekening moet houden een koel-vries combinatie, je IT-gebeuren, een eventuele CV-ketel en idem vrieskast. ‘s-Winters houd je de batterij sowieso niet vol.
Ik vermoed dat je uiteindelijk veiliger zit met een behoorlijk aggregaat.

Bij mij in huis zitten al die apparaten op één groep, dus ik zou dan in geval van netuitval, alle automaten moeten uitschakelen. Daarna de connectie tussen aggregaat en installatie moeten maken en dan het aggregaat starten. Of kan ik beter van die laatste twee de volgorde omwisselen?

Dit geburen lijkt mij overigens ook van toepassing voor een thuisbatterij ??

Nu heb ik al een systeem staan met flinke accu en flink PV. Ik kan in de winter ook laden van het net. Mocht het net er nu een hele tijd niet zijn dan kan ik gaan laden via een aggregaat. Het is veel makkelijker om de accu te laden en de aggregaat op nominaal vermogen. Lijkt mij ook een stuk efficiënter dan de hela dag op een beetje load draaien.

In mijn tijd in Afrika hadden we meestal tussen de 4-8 uur stroom voor zware dingen en de 24V accu's laden. Verlichting en tv was allemaal 24V spul.

Op lood zal je aggregaat niet draaien >:)
Een noodaggregaat moet bij voorkeur op diesel of aanverwante producten draaien.
Elektrische starter is reuze handig, zo geen must.
Vergeet ook niet dat Li-accu’s ook niet het eeuwige leven hebben en daarbij kostbaar zijn.
Ook ben je met accu’s volkomen afhsnkelijk van de grillen van Peking en mogelijk zelfs van Trump.

Gas en olie oppompen is niet fraai voor het milieu, maar er zijn situaties van “Nood breekt wet” en het gaat immers om een noodvoorziening…..

Als je helemaal zonder mineraal wilt draaien, zou je toch naar een molen moeten uitzien. Ga daar maar eens een vergunning voor krijgen!
Houdt er ook rekening mee met een fikse hoeveelheid kunststof. Dat kost ook vele hectoliters of meer aan aardolie. :S

Op zaterdag 10 mei 2025 21:29:20 schreef testman:
[...]

niet zelden staan er tijdens het intikken van een bericht ineens 3 berichten tussen. dan snapt niemand nog waar je nu nog op reageert, vandaar dus. .

Daarom post ik eerst mijn inbreng en dan pas kijk ik hoe het eruit ziet. Zijn er in die tussentijd een paar voorglippers, dan wijzig ik mijn post en voeg een terzake doende stukje quote toe.

[Tidak Ada] Een noodaggregaat moet bij voorkeur op diesel of aanverwante producten draaien. Elektrische starter is reuze handig, zo geen must.

M'n anecdote van het benzinekraantje heeft wel indruk gemaakt, zie ik >:) Ik dacht even dat ik erin bleef, minutenlang in de brandende volle zon proberen de genset te starten, zonder resultaat. Maar als je niet vergeet om het benzinekraantje open te zetten dan draait hij toch bij de 3e of 4e keer trekken aan het startkoord.... En hoewel diesel ook mijn voorkeur heeft/had, ben ik toch erg tevreden over de benzine genset.

En het half-luide gefoeter op mezelf, van 'meneer d'n inzjeneur', die vergeten was dat dit nu eens een apparaat was waar nog *wel* een benzinekraantje op zat, en aldus deze beginnersfout maakt (nadat hij eerst aan de slag is gegaan met starter fluid, de bougies controleren, het luchtfilter afnemen, ..., om vervolgens het apparaat op z'n kant te zetten als voorbereiding om het probleem nu eens *echt* ten gronde te gaan opsporen, om dan plots dat vermaledijde kraantje onder de benzinetank te zien zitten.... )

Beetje zoals in de oude IBM TV-reclame: 'of je stopt de stekker erin!'
https://www.youtube.com/watch?v=mxF9yYaG1jE

Misschien toch maar eens een pre-flight checklist opstellen voor de generator en op het apparaat plakken..... >:)

Gas en olie oppompen is niet fraai voor het milieu, maar er zijn situaties van “Nood breekt wet” en het gaat immers om een noodvoorziening…..

Zolang m'n auto, grasmaaier, kettingzaag etc. nog allemaal op benzine werken, heb ik benzine in huis. En er slingert ook altijd wel ergens een stuk slang om in noodgevallen benzine uit m'n bolide te siphoneren.....

Maar mocht de auto op diesel werken, dan zou ik ook eerder voor een diesel genset kiezen.

Op zondag 11 mei 2025 22:49:41 schreef nonius:
[...]

Maar mocht de auto op diesel werken, dan zou ik ook eerder voor een diesel genset kiezen.

Daarom komt er hier een dieselgenerator, just in case.
Mijn auto zit meestal ook zat diesel in :)

Vele jaren terug bij mijn werkgever zo'n pokke bezineaggregaat getracht te starten bij een stroomuitval.
Niet aan de gang gekregen.
Die heeft daarna een dieselaggegaatje gekocht, ex leger.
Die stond lang stil en was een keer onverwacht nodig, 1 x rond en lopen.
Zoals al mijn diesels de afgelopen 42 jaar ;)

E10 benzine in een aggregaat kun je na een paar maand weggooien, anders kun je een setje gereedschap klaar leggen om het hele benzine systeem schoon te maken. Nu is daar wel een oplossingen met bv Aspen benzine echter is dat al bij 5 euro/liter.
Diesel mits koud opgeslagen gaat zomaar een jaar goed.

Echter heb je zo'n ding thuis laat het dan regelmatig een uurtje draaien.

Diesel van 5 jaar oud durf ik ook rustig te gebruiken, zeker in een noodgeval.
Maar vooral donker opslaan in bv een goed afgesloten metalen jerrycan.
Dan kunnen en niet zo makkelijk organismen in groeien.

Op maandag 12 mei 2025 06:57:38 schreef revado:
Diesel van 5 jaar oud durf ik ook rustig te gebruiken, zeker in een noodgeval.
Maar vooral donker opslaan in bv een goed afgesloten metalen jerrycan.
Dan kunnen en niet zo makkelijk organismen in groeien.

ken een diesel noodgenerator waar de diesel al 30 jaar staat in de tank, generator zelf 50 jaar oud en dat ding loopt er nog prima op. als je in het peilglas de droesem ziet zou je denken dat word niks, maar gloeien en lopen dat ding..

ik heb eens een dieselaggegraat met elektrische starter voorzien van een automatische omschakeling naar de installatie. dat heb ik gewoon met een paar relais gedaan. hoe weet ik niet meer,maar dat werkte goed.

Mbv zonnestroom en een biovergister zelf biogas produceren uit groenafval voor in de aggregaat?

Ik hoorde onlangs iemand luidop nadenken over zelf waterstof produceren mbv elektrolyse en dan comprimeren met een koelkastcompressor.

Eerst eens zien naar zonering en explosieveiligheid denk ik dan.

Betreft soort net is aggregaat en batterij gelijkaardig. Ik ben akkoord dat IT-net geen probleem is zolang het allemaal lokaal en kleinschalig blijft.

Op maandag 12 mei 2025 07:09:56 schreef testman:
[...]

ken een diesel noodgenerator waar de diesel al 30 jaar staat in de tank, generator zelf 50 jaar oud en dat ding loopt er nog prima op. als je in het peilglas de droesem ziet zou je denken dat word niks, maar gloeien en lopen dat ding..

Zo hebben wij er ook nog een staan. Ding loopt altijd, DAF575 uit 1972.
Laatste tankbeurt volgens het logboek september 1997, nog geen vlokken te bespeuren.

200L tank eraan en 45kVA generator. In zijn hele leven slechts 1211 draaiuren gehad. Bij elke test (om de 3 maanden inmiddels) loopt hij na 2x rondgooien.
Staat wel binnen en redelijk geconditioneerd dus dat zal ook wel uitmaken.

Winterdiesel er in?

Zijn die benzineaggregaten niet in het algemeen (tot een bepaald vemoge)2-takt?

Edit/:
Zojuist gevonden!:

https://volta-energy.com/modellen/model-6kva/o

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (31%)]

Op maandag 12 mei 2025 06:21:07 schreef Peter112:
E10 benzine in een aggregaat kun je na een paar maand weggooien, anders kun je een setje gereedschap klaar leggen om het hele benzine systeem schoon te maken. Nu is daar wel een oplossingen met bv Aspen benzine echter is dat al bij 5 euro/liter.

Ik gebruik nu altijd (E5) 98-benzine gemengd met een dosis Fuel Fit (van Briggs & Stratton dacht ik) in al mijn benzine tuinapparaten.
Heeft naar mijn weten hetzelfde effect als Aspen benzine, maar goedkoper per liter benzine.
Waar ik vroeger bloed en tranen zweette om mijn Efco benzinemaaier (B&S motor) te starten met de oude benzine na de winterperiode start hij nu na 3x trekken.
Ook mijn 2-takters (Mc Culloughs bosmaaier met draad, Ryobi haagschaar, Gardeo kettingzaag) starten nu veel makkelijker.

Op maandag 12 mei 2025 09:13:40 schreef Tidak Ada:
[...]
Zijn die benzineaggregaten niet in het algemeen (tot een bepaald vemoge)2-takt?

Tegenwoordig maken ze ook 4-takters in kleine cylinderinhouden (mijn Ryobi bosmaaier met mes is een 25cc 4-takt, veel aangenamer qua geluid dan een schreeuwerige 2-takter).
Ik dacht dat de meeste kleine gensets ook 4-takters waren (bvb. Honda).

Op maandag 12 mei 2025 07:09:56 schreef testman:
[...]

Dat bedoel ik.
Bij een klant stonden een paar jerrycans diesel over, al heel lang, kan maar zo 10 jaar geweest zijn.
Die zijn , in een paar etappes zo mijn toenmalige passat tdi in gegaan, liep er prima op, geen enkel verschil gemerkt.
Zomer of winterdiesel is er al lang niet meer.
Lang geleden wel eens zomerdiesel getankt, dan in de winter een paar liter benzine bij tanken werkte ook, maar niet te veel anders wordt de diesel te schraal met smeren.
Ik heb ook nooit verschil gemerkt tussen goedkope dieesel van de witte pomp of het dure premium-weet-ik-wat van de "gele schelp".

Op maandag 12 mei 2025 16:59:25 schreef revado:
[...]

[....]
Zomer of winterdiesel is er al lang niet meer.
Lang geleden wel eens zomerdiesel getankt, dan in de winter een paar liter benzine bij tanken werkte ook, maar niet te veel anders wordt de diesel te schraal met smeren.
[....]

Volgens mijn weten doen de pomhouders of de tussenleveranciers dat al voor je. Misschin is het minder nodig, omdat de gemiddelde temperaturen hoger liggen. Maar als je arachide-, zonnebloem-, of gebruikte frituurolie gebruikt, zal je toch zéker moeten ontvlokken (Olijfolie is sowieso al te duur).

Ik heb wat zitten surfen naar aggregaten, maar zie van de bomen het bos niet meer. Laat staan wat een betrouwbare machine is. Iemand met ervaring hier?

Op maandag 12 mei 2025 17:22:04 schreef Tidak Ada:
Ik heb wat zitten surfen naar aggregaten, maar zie van de bomen het bos niet meer. Laat staan wat een betrouwbare machine is. Iemand met ervaring hier?

Mijn "aggregaat" is een "e-aggregaat", een Victron Multiplus 12/800/35, aangesloten op twee 12V/100Ah AGM accu's parallel. Totaal 2,4 kWh.

Daar zit op aangesloten de:
- alamat van de ventilatie (WTW), rookmelders, (overloop) verlichting (verbruik ca 0,4 kWh/dag),
- en een aparte automaat voor de koel/vriezer combi. verbruikt: 0,6 kWh/dag, samen met de meterkast verlichting.
Daar moet het 24 uur mee kunnen doen.
Die Victron heeft een UPS functie, waarmee direct de spanning wordt overgenomen als de netspanning uitvalt. Dus ook als je niet thuis bent, tijdens vakanties, etc.

Op maandag 12 mei 2025 17:22:04 schreef Tidak Ada:
[...]
Volgens mijn weten doen de pomhouders of de tussenleveranciers dat al voor je. Misschin is het minder nodig, omdat de gemiddelde temperaturen hoger liggen. Maar als je arachide-, zonnebloem-, of gebruikte frituurolie gebruikt, zal je toch zéker moeten ontvlokken (Olijfolie is sowieso al te duur).

Mijn ervaring is eigenlijk , ouder is beter.
Die oudere aggregaten hebben meestal een normale dynamo die een sinus geeft, Die moderne dingen met een inverter doen dat niet echt.
Een wat grotere ups wil er niet achter werken.
Een lange stroom uitval gehad bij een klant, kabel moest naar een ander trafohuis.
Ik had voor de zekerheid het oude leger dieselaggregaat in een aanhanger meegenomen.
Het moderne benzine brulaggregaatje was te min voor de 2 APC ups'en.
Iemand had zijn arm al lam getrokken aan het startkoord omdat hij niet wist dat er een choke op zat :)
Toen de diesel aangezet, die gloeide even en 1 x rond en lopen.
En toen wilde de ups'sen wel weer laden.

Ook ooit op de zaak zo'n gele Hatz silentpack gehad, nou ja silent...
Zat een luchtgekoelde 2 cilinder in en die stond er eigenlijk nog niet aangesloten.
Bij stroomuitval de accu uit de auto gehaald, hij heeft de hele dag gedraaid.

@keebrev, heb je niet gewoon batterijen in de rookmelders als backup?
Lijkt mij wel wat betrouwbaarder dan achter de omvormer.

Ja, ook batterijtjes als back-up. De 230V rookmelders zitten op dezelfde groep als de WTW en de overloop. Mooi meegenomen.
Alleen naar de koelkast opnieuw moeten bedraden naar een nieuwe groep.

[Bericht gewijzigd door keebrev op (25%)]

Ik gebruik nu altijd (E5) 98-benzine gemengd met een dosis Fuel Fit (van Briggs & Stratton dacht ik) in al mijn benzine tuinapparaten.

Idem, hier ook alleen maar E5, zowel voor de auto als al het gereedschap. E5 bevat *maximaal* 5% ethanol.... maar het kan dus ook 0% zijn, afhankelijk van waar en wanneer je het koopt.

Hoe dan ook, ik heb geen problemen met E5. Is een tikkeltje duurder, maar de schade die het voorkomt aan de kunststoffen/rubbers van m'n auto/grasmaaier/etc. is het mij dubbel en dwars waard. Zelfs een kleine reparatie in de garage loopt al gauw in de papieren....

Ik heb ooit een liter Aspen gekregen van iemand, voor de kettingzaag, die er prima op liep. Ook stonk het beduidend minder dan E5. Maar het prijskaartje ervan is wat minder leuk.

Mijn oplossing voor de genset is om hem 'droog' te bewaren, i.e. met lege tank en lege carburator, zodat de benzine niet kan verouderen. Op het moment van nood is het dan alleen een kwestie van een paar liter relatief-verse benzine (E5) uit de jerrycan erin te gieten en te starten. Da's snel genoeg gebeurd. Dus Aspen vind ik niet zo nodig (alhoewel Aspen een stuk minder ongezond te zijn dan de cocktail van koolwaterstofverbindingen en toevoegingen die in normale benzine (E5) zit. En vooral met grasmaaien zou ik eigenlijk liever iets gebruiken dat wat minder ongezond is. Maar 0.7 liter per maaibeurt aan Aspen gaat toch wel erg in de papieren lopen op den duur.... Voor het incidentele gebruik met een genset zou ik het eventueel wel in overweging nemen, maar ik zit eigenlijk niet op *nog* een extra brandstof te wachten.

M'n benzine genset heeft inderdaad een alternator, geen inverter. Simpele en robuuste techniek. Al die vermaledijde electronica gaat toch alleen maar kapot >:)

En ook kapotgaan is geen probleem, want ik krijg het allemaal toch wel weer gerepareerd, maar tijdens een black-out bij het licht van een kaarsje of LED-lamp een inverter repareren met de Weller Pyropen (gassoldeerbout) is toch niet mijn idee van een leuke tijd :)

Maar qua simpele en robuuste techniek gaat er niets boven een ouderwetse diesel en alternator (met zo min mogelijk electronica en andere moderne snufjes). Wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan.

[Tidak Ada] Ik heb wat zitten surfen naar aggregaten, maar zie van de bomen het bos niet meer. Laat staan wat een betrouwbare machine is. Iemand met ervaring hier?

Mijn persoonlijke voorkeur zou inderdaad ook uitgaan naar een *oud* gensetje, net als Revado. Leger (mits weinig draaiuren en andere mishandeling.... want defensie staat er niet om bekend dat ze zuinig en voorzichtig met hun spullen omgaan....) en tweedehands. Nadeel van gebruikt is dat er meestal wel enig kluswerk aan is. Als dat je ding niet is kom je automatisch bij nieuw uit. En daar hangt òf een prijskaartje aan, òf het is naar een prijskaartje gebouwd.....

Ik zou niet weten waar ik hier een dumpzaak vind waar ik zoiets betrouwbaar kan vinden.

Ik stel voor dit deel van het topic een eigen locatie te geven met eigen naam.

"Hoe en wat bij de aanschaf van een diesel noodaggregaat"

Daar dus verder :)

@ Mods: Kunnen jullie me helpen (of uitleggen) de posts het beste naar het nieuwe topic te kopiëren?

Bij v.b. dank