testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je zou zeggen als er geen water in de put staat is de motorstroom ook nada. een stroom meting op de pomp die na zeg 15sec afkapt als de stroom niet oploopt bijv. handmatig te resetten dan.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Het is alvast wel simpeler te installeren, dat wel. In het andere geval kan je wel eens last hebben van een plaatselijke interne regenbui...
Op zondag 18 mei 2025 15:28:45 schreef CrossFireX:
Het is alvast wel simpeler te installeren, dat wel. In het andere geval kan je wel eens last hebben van een plaatselijke interne regenbui...
Inderdaad.
Hier is het allemaal nog met koperen leiding aan de pomp vastgemaakt.
Vandaar mijn voorstel.
De pomp draait droog en na 15 sec valt de zaak uit.
Was er gisteren niemand thuis geweest had het er wel anders uitgezien.
Nog een optie zou zijn om de presscontrol gewoon tussen de aanzuigslang die de kelder binnenkomt en de pomp te zetten.
Dat zou haalbaar zijn.
[Bericht gewijzigd door benny1 op zondag 18 mei 2025 16:54:36 (13%)]
Vast aangesloten? Da's toch al .. apart, meestal staat die pomp op rubbers, en wil je ook wat flexibels in de leidingen hebben.
Maar, nee. In de zuig gaat niet werken. Het ding moet ook de persdruk zien.
Dan zou zo'n tussenstekker een oplossing zijn, zoals alles is ook die niet perfect. Maar dat is in ieder geval beter dan niets.
[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 18 mei 2025 17:01:14 (24%)]
CrossFireX
Ja zoals Sine zegt dat wordt hem niet, het MOET beslist NA de pomp geïnstalleerd worden. Voor de rest heb je er wel geen omkijken meer naar, alles gaat automatisch, en of er nu wel of geen water is. Je kan op je beide oren slapen. Eens het geregend heeft even op de knop Reset duwen en voila het werkt weer als vanouds.
CrossFireX
Dat is niet een DAB pomp, maar een hydrofoor groep. Hoewel ze blijkbaar allebei door elkaar gebruikt worden.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 18 mei 2025 17:14:20 (15%)]
DAB is een merk
https://www.dabpumps.com/en?c_lang=y
En dat is inderdaad een hydrofoor, daar zou die pump controller ook voor moeten werken lijkt me.
[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 18 mei 2025 17:18:22 (14%)]
Inderdaad, een DAB hydrofoor groep.
Kan je trouwens die druk van dergelijke drukschakelaars ook zelf instellen?
In ieder geval in vele merken verkrijgbaar voor rond de €35.
CrossFireX
Ja dan moet die oude switch er wel uit, dat is loodgieters werk.
Benny ja aan de achterkant zit een schroef waarmee je de druk kan instellen, bij mij toch in ieder geval. Staat nu op 5 bar ingesteld. Komt overeen met de gemiddelde water druk van de gemeente.
Bij mij is de opstelling ietsje anders;
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 18 mei 2025 17:38:23 (10%)]
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Ik heb quasi 5 jaar geleden ook een (Aquajet-Inox 102/20 M) DAB pomp aangekocht ter vervanging van de oude (volgens de ex-huurders zogezegd defecte) originele (plastieken) Gardena waterpomp in ons koophuis.
Vermits in de specificaties van de DAB pomp staat dat er geen droogloopbeveiliging aanwezig is heb ik er maar direct een T.I.P. TLS100E controller bijgekocht.
Anekdote:
Na initiële inspectie en wat demontage werkte de oude Gardena pomp nog wel maar stopte nooit met pompen.
Dus moesten we vòòr gebruik eerst in de garage het pompsnoer in het stopcontact steken en na gebruik weer uittrekken (dit is het moment dat we beslisten om de Gardena (uit 2007) te vervangen door de DAB).
Toen de nieuwe DAB pomp geleverd was en we wachtten op een geschikt moment om de vervanging uit te voeren kreeg de oude Gardena het in haar hoofd om weer normaal te werken (!!!) en doet het nu quasi 5 jaar later nog steeds.
In de berging op het bovenverdiep staat nu al die tijd een spiksplinternieuwe DAB pomp met droogloopbeveiliging ongebruikt (enkel uitgepakt en ongetest) te wachten...
testman
Op zondag 18 mei 2025 17:36:32 schreef Turbokeu:
In de berging op het bovenverdiep staat nu al die tijd een spiksplinternieuwe DAB pomp met droogloopbeveiliging ongebruikt (enkel uitgepakt en ongetest) te wachten...
murpy's law, wat je hebt liggen gaat niet kapot
Op zondag 18 mei 2025 17:21:15 schreef CrossFireX:
Bij mij is de opstelling ietsje anders;
[bijlage]
Wat voor filterset heb je daar tussen zitten met welke filters in?
Hier zit nog één simpele fijngaasfilter voor de pomp tussen.
Niet dat we ooit problemen hebben gehad maar vroeg me enkel af waarom 3 filters?
CrossFireX
Deze filter combineert een zeeffilter van 100µm, een fijnfilter van 25 µm en een actieve koolstoffilter. Cartouches en sleutel inbegrepen.
FF60WMF - afwasbare zeeffilter 100µm
FF20DMF - een fijnfilter van 25 µm
FF20GAC - een actieve koolstoffilter
Actieve koolstofpatronen filteren kleine deeltjes en elimineren onprettige geuren en smaken, ook verwijderen ze pesticiden, insecticiden en gechloreerde oplosmiddelen.
ik heb zelf net een SEAR pomp gekocht, die is vergelijkbaar met een DAB jet 300 T
daar zit gewoon een drukvat bij (soort van expansievat) en een pressostaat op de uitgang.
voormij heeft dat drukvat voordelen, daar ik ermee wil sproeien (minder cavitatie, door minder pulsering in de pomp) en die pressostaat werkt prima als hij droogloopt.
Deze week de pump controller ertussen zetten.
Vandaag de pomp deels gedemonteerd, indrukkend na +20jaar.
Op zondag 25 mei 2025 12:42:55 schreef amador:
Ik zie stalen fittingen. Beter vervangen door koper/messing.
Ja, de stukken gaan er tussenuit zodat de flexibel rechtstreeks op de bestaande koperen leiding komt te zitten.
testman
in BE worden nog weleens stalen koppelingen voor waterleiding gebruikt. hier in NL mag dat al heeel lang niet meer of mocht nooit zelfs, want lood was de voorganger van koper. moet je maar eens zien wat een troep je uit de leiding kunt vegen van 10 jaar een stalen dop in de leiding.
[Bericht gewijzigd door testman op zondag 25 mei 2025 18:08:04 (14%)]
Vandaag de HBM Elektronische Drukschakelaar Voor Waterpomp Van 1,5 tot 10 Bar Inclusief Kabels Model 1 erop geplaatst.
https://www.hbm-machines.com/be-nl/p/hbm-elektronische-drukschakelaar-…
Alles leek perfect te werken maar nu merken we dat de pomp heel lang blijft draaien vooraleer deze afslaat.
Ze moet blijkbaar 4bar halen vooraleer ze afslaat.
Ik zie echter maar één schroef om de pomp te laten aanslaan maar niet te laten afslaan.
testman
je gaat niet over de opgegeven specs heen? dus leidingwerk gaat niet hoger als 13M van de drukregelaar? en geen tappunten voor de regelaar? je hebt geen drukvat neem ik aan? dat is doorgaans ook beter om de regeling niet te laten pendelen.
Op donderdag 29 mei 2025 17:27:57 schreef testman:
je gaat niet over de opgegeven specs heen? dus leidingwerk gaat niet hoger als 13M van de drukregelaar? en geen tappunten voor de regelaar? je hebt geen drukvat neem ik aan? dat is doorgaans ook beter om de regeling niet te laten pendelen.
Zeker niet hoger dan 13m en geen aftappunten voor de regelaar maar wel een drukvat.
Zou dat vat de oorzaak kunnen zijn?
testman
dat drukvat zit direct aan de pomp, niet achter de drukmeter toch? dat lijkt me niet goed. de oude drukregelaar meet ook de druk waar het drukvat al bij zit. de nieuwe regelaar heeft een klep aan boord, die kan in de pomp ook nog weleens 1 zitten..
CrossFireX
Ik heb geen drukvat nodig, als dat toch pendelt heb je ergens een lek en dan helpt een drukvat je daar niet mee. Kraan open, pomp aan, kraan dicht, pomp stopt. Meer heb je niet nodig. En die hydrofoor groepen moeten regelmatig worden bijgevuld met stikstof normaal weet ik.
Maakt voor het stoppen niet uit of het drukvat voor of achter de controller hangt... wel voor het starten
Hysterisch van de controller tussen aan en uit is vast 0,8 bar.
Op welke druk stopte de pomp vroeger met de drukwachter?