amador

Special Member

Ik zie stalen fittingen. Beter vervangen door koper/messing.

Op zondag 25 mei 2025 12:42:55 schreef amador:
Ik zie stalen fittingen. Beter vervangen door koper/messing.

Ja, de stukken gaan er tussenuit zodat de flexibel rechtstreeks op de bestaande koperen leiding komt te zitten.

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

in BE worden nog weleens stalen koppelingen voor waterleiding gebruikt. hier in NL mag dat al heeel lang niet meer of mocht nooit zelfs, want lood was de voorganger van koper. moet je maar eens zien wat een troep je uit de leiding kunt vegen van 10 jaar een stalen dop in de leiding.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 25 mei 2025 18:08:04 (14%)]

Vandaag de HBM Elektronische Drukschakelaar Voor Waterpomp Van 1,5 tot 10 Bar Inclusief Kabels Model 1 erop geplaatst.
https://www.hbm-machines.com/be-nl/p/hbm-elektronische-drukschakelaar-…

Alles leek perfect te werken maar nu merken we dat de pomp heel lang blijft draaien vooraleer deze afslaat.
Ze moet blijkbaar 4bar halen vooraleer ze afslaat.
Ik zie echter maar één schroef om de pomp te laten aanslaan maar niet te laten afslaan.

testman

je gaat niet over de opgegeven specs heen? dus leidingwerk gaat niet hoger als 13M van de drukregelaar? en geen tappunten voor de regelaar? je hebt geen drukvat neem ik aan? dat is doorgaans ook beter om de regeling niet te laten pendelen.

Op donderdag 29 mei 2025 17:27:57 schreef testman:
je gaat niet over de opgegeven specs heen? dus leidingwerk gaat niet hoger als 13M van de drukregelaar? en geen tappunten voor de regelaar? je hebt geen drukvat neem ik aan? dat is doorgaans ook beter om de regeling niet te laten pendelen.

Zeker niet hoger dan 13m en geen aftappunten voor de regelaar maar wel een drukvat.
Zou dat vat de oorzaak kunnen zijn?

testman

dat drukvat zit direct aan de pomp, niet achter de drukmeter toch? dat lijkt me niet goed. de oude drukregelaar meet ook de druk waar het drukvat al bij zit. de nieuwe regelaar heeft een klep aan boord, die kan in de pomp ook nog weleens 1 zitten..

CrossFireX

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik heb geen drukvat nodig, als dat toch pendelt heb je ergens een lek en dan helpt een drukvat je daar niet mee. Kraan open, pomp aan, kraan dicht, pomp stopt. Meer heb je niet nodig. En die hydrofoor groepen moeten regelmatig worden bijgevuld met stikstof normaal weet ik.

Maakt voor het stoppen niet uit of het drukvat voor of achter de controller hangt... wel voor het starten
Hysterisch van de controller tussen aan en uit is vast 0,8 bar.
Op welke druk stopte de pomp vroeger met de drukwachter?

CrossFireX

Of de pomp is niet krachtig genoeg om die 4 Bar te halen.

testman

4 bar is een redelijk normale waterleidingdruk. als de pomp dat niet haalt is het niet goed. en ja om het hele leidingnet naar 4 bar te pompen duurt langer als naar 2 bar. als de pomp afslaat na een paar min is het niet erg. zolang de pomp maar afslaat en het geen 10 minuten langer duurt.

Vroeger werd ook geen 4bar gehaald maar 3,5 a 3,8.
Probleem is dat je in de slaapkamers van de kinderen de pomp goed hoort draaien en wanneer dat dan 5 minuten duurt telkens is dat erg storend.
Met die nieuwe drukmeter wordt het drukvat ook niet meer gebruikt want de pomp blijft constant op die 4 bar staan ook al staat de druk van de nieuwe meter op minimaal.

[Bericht gewijzigd door benny1 op donderdag 29 mei 2025 18:52:26 (30%)]

CrossFireX

Daar zit dus je probleem, de pomp kan die druk net niet halen of pas na lange tijd.

Bij mij is de druk altijd rond de 5 tot 5,5 Bar. Pomp stopt normaal met draaien na ongeveer 5 seconden.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 29 mei 2025 18:54:23 (17%)]

Op donderdag 29 mei 2025 18:52:10 schreef CrossFireX:
Daar zit dus je probleem, de pomp kan die druk net niet halen of pas na lange tijd.

Benieuwd of het drukvat er mee te maken heeft, dat ga ik dadelijk testen.

Afwachten

[Bericht gewijzigd door benny1 op donderdag 29 mei 2025 19:07:06 (97%)]

Vroeger werd ook geen 4bar gehaald maar 3,5 a 3,8.

4bar ipv 3,8bar is een litertje of twee meer in het drukvat duwen.... dat mag geen groot tijdverschil geven.
Mss is de blaas van het drukvat na 23j lek en moet er maar een kopje bij voor die 0,2bar extra.
Is het debiet aan de kraan OK?

de pomp blijft constant op die 4 bar staan ook al staat de druk van de nieuwe meter op minimaal.

Als die controller op minimum ingesteld is en de manometer op de pomp continu 4bar aanwijst is dat HBM ding mogelijks al overleden.... dat verklaart dan : Alles leek perfect te werken maar nu ...

Tja... hier rammelt iets ... maar wat?

testman

klop eens op het drukvat, als dat membraam lek is dan klinkt het ding onder en boven "vol" maar de zijde waar het water niet op aangesloten is zou "hol" moeten klinken. en idd als de pomp zo'n moeite heeft met op druk komen is er wrs meer aan de hand. pompschoep slecht of bronput staat droog?

Bronput staat inmiddels al weer helemaal vol.
Drukvat is er nu tussenuit en het is beter.
Wanneer je toilet doorspoelt begint de pomp te draaien en blijft draaien tot de bak van het toilet helemaal gevuld is, daarna nog even verder draaien om de 4 bar te halen en dan slaat ze af.
Voor de digitale drukmeter sloeg de pomp niet aan maar werd de bak van het toilet eerst gevuld met het buffervat en als dat niet genoeg was sloeg de pomp wel even aan om het buffervat weer te vullen.

Eigenlijk was het voor de nieuwe drukmeter veel beter maar nu kan ze kan wel niet meer droogdraaien.

Ik denk wel dat na +20 jaar het beste van dergelijke pomp af is, dat zag ik net nog toen ik de slang van het drukvat naar de pomp afkoppelde, wat daar allemaal inzit van aanslag en roest. Als het er binnenin de pomp ook zo uitziet dan is het normaal dat die +4bar nog moeilijk gehaald wordt.

Wanneer er nu gewassen wordt en de wasmachine vraagt water zal de pomp ook constant blijven draaien daar dat met het buffervat niet het geval was natuurlijk.

Op donderdag 29 mei 2025 21:21:04 schreef benny1:
Eigenlijk was het voor de nieuwe drukmeter veel beter maar nu kan ze kan wel niet meer droogdraaien.

Maakt u maar geen illusies, dat kan nog steeds .
De toestand waarbij net wel - net niet druk wordt opgebouwd met een heel laag debiet doet de pomp niet afslaan maar wel warm draaien omdat er haast geen nieuw water wordt aangevoerd . De terugslagklep die het debiet moet detecteren staat dan te klapperen .

Droog draaien doen ze niet omdat een centrifugaalpomp een aanzienlijke hoeveelheid water nodig heeft om de centrifugaalkracht te laten werken . Bij de minste hoeveelheid lucht zakt de druk volledig weg en blijft de waaier in zijn zelfde water rond draaien met als gevolg warm draaien .

Hunebedbouwer

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Vergeet niet ,dat de pomp niet alleen de druk moet opbouwen maar ook het aantal liters water in de zuigslang moet trekken. Dit komt vooral tot uiting bij een lange dikke slang en het meest bij het vertikale gedeelte, bij een diepe put hangen er meerdere kg aan. controleer ook als het een regenput is of er geen troep in de voetklep onder in de slangzit om te voorkomen dat bij het stoppen het water in de zuigslang terug stroomt. En houd de vrij van de bodem. Een goed afgestelde niveaukloot geeft een goede drooglopbeveiliging en voorkomt dat er lucht in de zuigleiding komt, wat vaak problemen veroorzaakt.

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb mijn CV pomp door een DAB pomp vervangen. Die moderne dingen daar zit een complete FO ingebouwd. De mijne kan ik dan ook in diverse modi zetten, constant pressure, constant power, etc. (totaal geloof ik 9 verschillende: 3 modes * 3 vermogen/druk etc niveaus).

Op zondag 18 mei 2025 17:21:15 schreef CrossFireX:
Ja dan moet die oude switch er wel uit, dat is loodgieters werk.

Benny ja aan de achterkant zit een schroef waarmee je de druk kan instellen, bij mij toch in ieder geval. Staat nu op 5 bar ingesteld. Komt overeen met de gemiddelde water druk van de gemeente.

Bij mij is de opstelling ietsje anders;

[bijlage]

Slaat bij jouw de pomp altijd aan of zakt de druk eerst naar 2bar om dan pas aan te slaan?
Ik had dit bij HDM nagevraagd en zij vonden het niet normaal en hebben mij een nieuwe drukmeter opgestuurd.
Vooraleer ik de drukmeter vervang wil ik zeker zijn of het normaal is of niet?
Het drukvat zelf dat nu is afgekoppeld terug aansluiten lijkt me weinig zinvol met dergelijke drukmeter.

CrossFireX

Bij mij slaat de pomp onmiddellijk aan bij het minste drukverlies op de leidingen. De pomp gaat zo snel aan dat het niet eens de kans krijgt om onder 4 Bar te zakken.

Het probleem dat jij beschrijft heb ik soms ook; Als ik de filters heb vervangen dan zit er veel lucht in de leidingen, dan zet ik de kraan eens helemaal open tot er een volle stroom water uit komt zonder horten en stoten. Daarna als er dan water wordt afgenomen heb ik dit probleem ook, ik open een kraan of gebruik toilet, de druk zakt eerst naar bijna 1.5Bar eer de pomp aan gaat. Dit wordt veroorzaakt doordat er lucht in je leidingen zit. Bij mij verdwijnt dit probleem spontaan na een paar dagen. Luchtbelletjes lossen op in het water na een tijd.

Altijd na enkele dagen als al de lucht uit de buizen is gaat dit probleem weg vanzelf na een paar dagen.
Gebeurt dit niet dan heb je ergens iets dat waarschijnlijk lucht aanzuigt. Na een paar dagen gewoonlijk verdwijnt dit euvel en slaat de pomp onmiddellijk aan zodra er water afgenomen wordt.

Bij mij slaat de pomp ook onmiddellijk aan dus het zal normaal zijn. Vroeger met het drukvat ertussen werd eerst het vat leeggetrokken en daarna sloeg de pomp pas aan. Dat zal nu niet meer mogelijk zijn.

CrossFireX

Nee het drukvat zorgt dat je wat meer reserve hebt das alles eigenlijk. Mij stoort het helemaal niet het werkt al 10 jaar zonder probleem. Mocht het staan pendelen, dan heb je ergens een lek. Met een drukvat zal die aanzienlijk minder pendelen, maar het lek is er altijd nog. Bij mij slaat het nooit aan in de nacht en druk blijft keurig staan.

Wij gebruiken het voor wasmachine, 2 toiletten, 1 buitenkraan, 1 in de garage, 1 in washokje.

Veel mensen nemen een drukvat tegen het pendelen, maar als dat veel gebeurt heb je gewoon ergens een lek die de druk doet dalen. Veel stortbakken van WC nemen soms onhoorbaar water en laat dat in de pot stromen, je merkt het niet eens op. Of kraantjes die de hele tijd staan druppelen, ja een drukvat kan dan misschien uren overbruggen voor die terug aan gaat, maar het lek is er nog. Dicht gewoon dat lek, makkelijk zat.