Beste mensen,

Mijn zus kwam met deze magnetron-oven van Inventum

Dit is het type:

Hij heeft twee keer kortsluiting in haar huis veroorzaakt toen ze hem aanzette.
Ik heb hem opengemaakt en er waren twee zaken die me opvielen:
1: De draad naar en van de transformator ziet er wit uitgeslagen uit.

2. De achterkant met de ventilator er op is op de kanten vies en aangetast.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Als er kortsluiting in huis komt heeft het denk ik te maken met het deel in de magnetron waar de 220 volt nog doorgaat.

Ik had de ervaring dat de microswitches die checken of de deur goed gesloten is vinden dat de deur niet goed dicht zit.
Er zitten meerdere switches in die daar voor verantwoordelijk zijn. Als de ene iets achter de ander aan loopt (kan 0,5... 1mm zijn) is dat fout en creëert hij harde kortsluiting zodat de zekering van je apparaat uit valt of de zekering in de meterkast.

Studeer hier maar eens op (het schakelschema+volgorde is niet heel makkelijk te begrijpen...)

Kortsluiting wordt meestal breed geïnterpreteerd. In de meeste gevallen bij doorvragen blijkt het de differentieel. Ben je zeker dat het sluiting is en geen verliesstroom?

Roest meestal door vocht dat niet afgevoerd wordt. Lekker stomen in de oven en dan deur pot toe. Een microgolf wordt niet heet genoeg om het vocht te doen verdampen en dat zet zich dan op het koude ijzer.
De kwaliteit en leeftijd zullen ook mee spelen.

Als het echt kortsluiting is dan kijk je best idd @spog2 zijn opmerking na.

Werkt hij soms wel? Of bedoel je de laatste 2 keer als in het volledige aantal pogingen?

Het is zo te zien een combi met heteluchtoven.

Probeer eerst vast te stellen wanneer de zekering of aardlek eruit klapt. Bij openen/sluiten deur? Bij gebruik ovenfunctie? Bij gebruik magnetronfunctie? Zodra je de stroom aansluit of bij om het even welke functie?

Probeer ook vast te stellen of het de echte zekering is of de aardlekschakelaar.

Als hij er bijvoorbeeld alleen uitklapt bij de ovenfunctie is de kans zeer groot dat het gaat om een aardlek in het verwarmingselement.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (39%)]

De uitval komt waarschijnlijk door de aardlekschakelaar die uitvalt. meestal verwarmingselement die de schuldige is door vocht daarin. Dat witte op de draad is wel OK hoor. Roest in de oven komt door na verwarmen met veel vocht en de deur dichtlaten. De oven moet wel eerst drogen na gebruik met deur open!

Element kapot?
Die zwarte aanslag er boven lijkt dat ook aan te geven.
Even draden er af en meten naar aarde.

[Bericht gewijzigd door revado op (28%)]

Scherp gezien!! Maar is een vocht issue...

Dank allen.
Het was waarschijnlijk toch het losse contactje van de ronddraai motor, want hij doet het weer nadat ik dat had aangesloten.