Hoi, Ik zoek een schema of zelfbouwontwerp om van accu 12V of accu 24V de spanning van DC om te vormen naar 12V wissel met een vermogen van 75 tot 100VA. De 12V wisselspanning hoeft niet stabiel te zijn en de frequentie mag best wat schommelen tussen bv. 49 en 51 Hz. Is voor Inlite tuinverlichting. Jonny.

Meeste 12v AC lampen doen 't ook prima op DC...

Hoi Arco, Deze led Inlite verlichting moet echt 12 V wissel spanning hebben.
Groet Jonny

Als het deze is: https://in-lite.com/nl/hub-100 dan (misschien) met een converter voor de auto/vrachtwagen nog wel uit de voeten kunnen. Efficiënt is het allemaal niet, dus je hebt een flinke accu nodig als het lang moet branden.

Is een H-bridge een idee? Volgens mij heb je dan uit 12V DC 24V "AC" in blokgolf. Die modules kan je kant en klaar kopen. Daar hoeft hooguit een 555 op 50 Hz sturing bij. Ik zag motorcontrollers van 12 (15) V 50A voor rond een tientje.

Het maken van een 12V wisselspanning is super eenvoudig.

Het enige is dat niemand weet Why the F*** die dingen wisselspanning nodig hebben. Dus of "eenvoudig" goed genoeg is.. dat blijft een gok.

Mocht je de behoefte hebben aan inhoudelijke antwoorden, dan kan je overwegen om het exacte typenummer van je verlichting te vermelden, of nog liever een link naar waar je die dingen zou kunnen kopen. (dat geeft hopelijk zowel het typenummer als links naar documentatie).

Wisselspanning gaat langer goed icm vocht, ik denk dat dat de reden is. Of zullen er trafo's inzitten die het in het armatuur weer omzetten? Lijkt me sterk.

Zoiets als dit dus. Maar dan zonder trafo.

Op de oude manier ging dat dus met een z.g. dynamotor:

Een dynamo en elektromotor op 1 as. (Deze kun je niet gebruiken omdat deze een dc hoogspannning maakt in plaats van 12 volt ac.) Maar 12 volt ac dynamotoren had je ook.

Er bestonden ook z.g. vibrators of trillers waarmee gelijkspanningen werden omgezet naar wisselspanningen. Die werden veel gebruikt in mobiele radio apparatuur. Zie hier Deze dingen zijn heel makkelijk elektronisch te maken met moderne mosfets ofzo. Ik heb daar een paar van gemaakt om zeer oude autoradio's weer werkend te krijgen. Om 12 volt te maken laat je dan gewoon de trafo weg.

Je krijgt wel een erg vieze wisselspanning die heel veel storing kan veroorzaken in allerlei ontvangers. Helemaal als je daar langdradige feest verlichting mee gaat voeden enzo. De feest verlichting is dan een mooie antenne. In die oude autoradio's deed de trafo het filterwerk. Als je die weglaat is ook je filter weg en dan is het waarschijnlijk feest met al je bleutooth, wifi enz verbindingen in de buurt van je omvormer.

Er zijn misschien wel betere oplossingen voor jouw probleem mogelijk. Maar zolang je niet verteld wat voor ding je wilt voeden zul je de echte oplossing van je probleem waarschijnlijk niet horen.

Op donderdag 22 mei 2025 16:21:50 schreef Benadski:
Wisselspanning gaat langer goed icm vocht, ik denk dat dat de reden is. Of zullen er trafo's inzitten die het in het armatuur weer omzetten? Lijkt me sterk.

Ik heb ook Inlite in de tuin.
In een Inlite armatuur zit een brugcel, elkotje, stroombron en natuurlijk de LED's.
Inderdaad wordt dit gevoed met 12V AC 50Hz. Inlite levert ook de trafo's in een aantal vermogens varianten.
Het is mooi en degelijk spul maar wel erg duur.
https://in-lite.com/nl/

Als er een brugcelletje inzit kan je toch gewoon DC voeden?
Ik deed dat regelmatig met eigenbouw dockingstations voor portofoontjes.
Bijkomend voordeel, de aansluiting is niet meer polariteitsgevoelig.

Vanuit 24V= kan men volstaan met een audioversterker van voldoende vermogen. Bv. klasse-D, die modules kosten een habbekrats tegenwoordig. Daarvoor dan een 50Hz sinusoscillator van voldoende "propere" golfvorm en frequentiestabiliteit.

Op donderdag 22 mei 2025 11:37:02 schreef johnny v:
Hoi, Ik zoek een schema of zelfbouwontwerp om van accu 12V of accu 24V de spanning van DC om te vormen naar 12V wissel met een vermogen van 75 tot 100VA. De 12V wisselspanning hoeft niet stabiel te zijn en de frequentie mag best wat schommelen tussen bv. 49 en 51 Hz. Is voor Inlite tuinverlichting. Jonny.

zoiets?Dan moet je alleen de 230 volt van de trafo veranderen naar 12 volt(schema is van sm0vpo)

Gewoon met DC voeden zoals Jinny al aangeeft.

Daarvoor dan een 50Hz sinusoscillator van voldoende "propere" golfvorm en frequentiestabiliteit.

Wel opletten dat de THD < 0.0001% ;)

Tsja.... om LED-tuinverlichting te laten branden....? Lijkt me een gevalletje 'zwaar overgecompliceerd'. Zelfs een botte blokgolf (chopper) lijkt me al overkill. 12Vdc werkt waarschijnlijk ook gewoon. Vind het zelf een wat vreemde vraag eigenlijk, lijkt me meer ingegeven door een gebrek aan kennis/inzicht, om heel eerlijk te zijn. (niet erg - niemand is met electronicakennis geboren.)

Gewoon met DC voeden zoals Jinny al aangeeft.

Yep. KISS: Keep It Simple, Stupid Sir!

Kan zijn dat de 50Hz voor de dimfunctie (indien aanwezig) nodig is...
Blijft vreemd dat 'ie alleen AC geschikt is, dat zie je zelden...

Heb ik ook eventjes aan gedacht, maar kan me nauwelijks voorstellen dat dergelijke LEDs gedimd worden met triacs en fase-aansnijding.... ik verwacht dat, als de LEDs dimbaar zijn, dat met PWM op een hogere frequentie gebeurt, met een MOSFET. Lijkt me in elk geval logischer....

Er zit een adder onder het gras.
Als de lampjes zogenaamd uitsluitend werken op 12Vac sinus, dan is de gelijkgerichte piekspanning tegen de 17V. Dan gaat er 1,4V voor de gelijkrichtbrug af en hou je dus een werkspanning van 15,6Vdc over. Als je deze lampjes op 12Vdc aansluit, dan hou je een werkspanning van 10,6Vdc over. Het kan zijn dat de lampjes op deze spanning prima werken, maar ik kijk er niet raar van op als ze het niet doen omdat de spanning dan te laag is.

Op donderdag 22 mei 2025 15:53:26 schreef rew:
Het enige is dat niemand weet Why the F*** die dingen wisselspanning nodig hebben. Dus of "eenvoudig" goed genoeg is.. dat blijft een gok.

En die blijft staan, dus blijven er maar random adviezen in de groep gegooid worden.