Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tja, laat mij maar dieselen voorlopig.
Wegens geen E aansluiting op een huis is thuisladen dus voor mij geen optie.
En als mijn auto's 800 euro op jaarbasis kosten aan onderhoud gaan ze eruit.
Veel te veel.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 25 mei 2025 10:11:11 schreef Beeldbuisje:
Ook hier bevestigt men wat ik vanuit mijn vakgebied ken: de batterij houdt het langst als er zo weinig mogelijk boven 80% geladen wordt.
Ik (dyslexie) las eerst "gereden" ipv "geladen". Ondanks dat dat er niet staat, wil ik de daardoor getriggerde verduidelijking nog kwijt: Het is de TIJD dat de auto boven de 80% (4.0V per cel) staat die van belang is. Stel we hebben twee mensen met identieke EVs, die alletwee ma-di werken op dezelfde afstand van hun huis. Allebij laden ze hun auto 1x per week op en buiten woon-werkverkeer worden de autos haast niet gebruikt.
De ene laad zondag avond op tot 4.2V per cel en rijdt hem maandag ochtend tot rond de 85% (3.9-4.0V per cel).
De andere laad hem wo avond na thuiskomst op.
Die tweede z'n auto staat dus bijna 5 dagen per week met een volle accu. Die accu slijt dus sneller dan de eerste.
Op zondag 25 mei 2025 10:34:55 schreef blurp:
Voor een lithiumbatterij is het het best als je altijd zo dicht mogelijk bij 50% blijft. Wat dat betreft is tussen de 30% en 70% blijven dus beter dan tussen de 20% en 80%.
Volgens mij is het eerder een "sterke badkuip". Met "vrijwel geen slijtage" op het stuk tussen de 20 en 80%. De slijtage wordt snel heftiger boven de 4.0V per cel, waarbij 4.2V een door de fabrikant gekozen "optimum" is.
Onder de 3.3V per cel begint ook een "sneller slecht worden". Dat is een paar dagen op 2.5 - 3.0V, een paar uur op 0V en een paar minuten onder nul V.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
En als mijn auto's 800 euro op jaarbasis kosten aan onderhoud gaan ze eruit.
Ligt eraan waarvoor, voor 4 nieuwe banden ben je die 800€ zo kwijt.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Daarom koop ik ze ook per twee. 
Overigens hangt eea ook af van het gebruik, mijn bedrijfswagen mag meer kosten per jaar dan de cabrio van mijn partner.