Een elektrische/hybride auto is nieuw voor mij, maar op vlak van elektronica ben ik wat bekender.
Het is algemeen geweten dat een li-ion batterij het langste meegaat als die gebruikt wordt tussen de 20 en 80% lading.
Het eerste hoofdstuk dat ik in de handleiding van mijn nieuwe, jonggebruikte, A6 las, ging over het laden en gebruiken van de EV modus. Ook hier bevestigt men wat ik vanuit mijn vakgebied ken: de batterij houdt het langst als er zo weinig mogelijk boven 80% geladen wordt.
Een vriend van me die bij Audi werkt en ook al jaren onze auto's onderhoudt, vertelde me ooit dat elke elektrische auto (hybride of full electric) in nieuwstaat in wezen laadt tot 80% en slechts ontlaad tot 20%. Het maakt dan niet uit dat de gebruiker resp. 100 en 0% ziet verschijnen op het display.
Naarmate de HV batterij verslijt gaat de software laden tot 81% en ontladen tot 19% toelaten en verder om de gebruiker zo lang mogelijk dezelfde actieradius te geven.
Het is dan natuurlijk gek dat men in de handleiding het anders uitlegt.
Ik heb een hybride gekocht omdat 80% van mijn verplaatsingen woon-werk zijn en telkens korte tripjes met veel file. Op het eerste zicht zal ik 2-3 keer kunnen pendelen zonder bijladen.
Bij goed weer/zonneschijn rijd ik met de fiets. De auto hangt dan thuis aan de lader en met de ingebouwde timer kan ik een lege batterij op 230V (nog geen laadpaal) precies tijdens een dag zonneschijn opladen.
Er is geen mogelijkheid in de software om dat ding te laten stoppen met laden eens hij op 80% zit, zoals bvb op een recente iPhone kan ingesteld worden.
Wat is hier nu eigenlijk waarheid?
Iemand tips?
Op zondag 25 mei 2025 10:11:11 schreef Beeldbuisje:
Er is geen mogelijkheid in de software om dat ding te laten stoppen met laden eens hij op 80% zit, zoals bvb op een recente iPhone kan ingesteld worden.
Hebben ze dat al niet in de laadelectronica van de auto ingebakken, zodat je als gebruiker daar geen zorgen om hoeft te maken?
Het hangt van je auto af of ie automatisch kan stoppen bij 80%. Die van mijn moeder (een Kona) kan het, die van mij (een Zoe) niet.
Voor een lithiumbatterij is het het best als je altijd zo dicht mogelijk bij 50% blijft. Wat dat betreft is tussen de 30% en 70% blijven dus beter dan tussen de 20% en 80%.
Als de fabrikant de auto heeft gemaakt om tussen de 20 en 80% te beginnen, en dat langzaam op te rekken om slijtage op te vangen (ik geloof het verhaal niet, maar dat terzijde) dan is het gevolg van zelf tussen de 20 en 80% blijven dat je dus tussen de 36 en 64% blijft. Ook goed, slijt je batterij alleen maar minder van.
Als je het niet in de auto kan instellen dan kun je nog met een timer (kan ook op sommige thuis-laadpalen als je die nog gaat installeren) instellen dat ie stopt als ie ongeveer op 80% zit.
@ohm pi: Je wil keuze als gebruiker: Meestal maar tot 80% opladen want je gaat toch niet ver, maar die ene keer dat je naar Vlissigen of Groningen wil wel tot 100% opladen. Onderweg opladen wil je niet want kost tijd en is duur(der dan thuisladen)
[Bericht gewijzigd door blurp op (13%)]
In het geval van een auto zou ik me niet bemoeien met deze percentages. De 100% in een auto is inderdaad meestal de "80% van de batterij omdat ze in het geval van auto's al vrij lang geleden door hadden dat je niet heel lang overleeft als automerk als je batterijen maar 3 a 4 jaar mee gaan. De realiteit is dat deze batterijen vaak bewaakt worden door een veel complexer systeem waar ook met andere factoren gerekend wordt. De ontwerpers van deze systemen krijgen uitgebreid betaald om te verhinderen dat je batterijen te snel verslijten of je onverwacht stuk komt te staan.
Er zijn trouwens ook auto's die andere technologieën gebruiken dan LiCoO, zoals LiFePO en NiMH, dan klopt de 80% vuistregel toch al niet meer en moet je daar anders mee omgaan. Dit is zo een systeem dat van zichzelf in het merendeel van de gevallen al wel vrij aardig geregeld is en waar je je het best niet mee bemoeit.
Blijkbaar wordt er op de batterijen bij de VW groep in België 8 jaar waarborg gegeven, in Duitsland 10 jaar. Of maximum 160.000km.
In het geval van de mensen zoals ik die geen 15000km per jaar doen en van plan zijn om veel puur elektrisch te rijden, zou ik het logisch vinden mocht de software van die auto de batterijen optimaal beschermen.
Het is misschien appelen met peren vergelijken, maar ik herinner me nog mijn Samsung Galaxy S6 smartphone. De bijgeleverde lader zorgde er altijd voor dat het toestel snel geladen werd. 's Avonds aan de lader (je kon niet anders), op een hik en een wip was die batterij vol, maar dat hing daar de hele nacht op 100% te pushen.
Na een jaar kwam er een update dat je dat snelladen kon uitschakelen. Uiteindelijk was die smartphone zijn batterij op 2 jaar en een beetje doodversleten.
Mijn iPhone 14 promax, nu 3 jaar oud gebruik ik de hele dag door voor navigatie. Waar hij 3 jaar terug bij bedtijd nog 60% over had, is dat vandaag nog 55%. Slijten zal het wel doen, maar niet zo sterk. Men laadt immers maar tot 80%, enkel vlak voor de wekker gaat laadt hij door tot 100.
Zoiets is moeilijker te realiseren in een auto, maar je zou verwachten dat een apparaat van zoveel meer geld(en kosten mocht het misgaan) stopt met laden zodat de batterij een maximale levensduur heeft? Of geloof ik in sprookjes...
De batterijen in elektrische auto's worden al nabij optimaal beschermd door hun laadregime. Het enige waar jij nu tegen aan lijkt te lopen is de weergave van het percentage. Wat op een smartphone of laptop 80% genoemd wordt toont een auto als 100%. Je gaat hier met handwerk geen verlenging van de levensduur van de batterijen in je auto bereiken. Sterker nog: het lijkt me sterk dat je het überhaupt voor elkaar krijgt het ding tot een "werkelijke" 100% op te laden.
Je moet je ook realiseren hoe smartphones begonnen. Toen de eerste smartphones beschikbaar kwamen waren ze nog relatief lomp en de meeste draadloze diensten (Bluetooth 2.0, 3G) vrij inefficiënt. Om maar enigszins verkoopbaar te zijn moest de batterij relatief klein zijn en de capaciteit volledig worden benut. Het was in die tijd best algemeen om elke dag je batterij helemaal leeg te hebben. De telefoon sloeg dan ook af omdat de spanning van de batterij te laag was, niet door een arbitrair ingestelde grens. Dat is een beetje doorgeslagen geweest, maar de levensduur van een telefoon is niet acceptabel voor een auto dus die fabrikanten hebben een andere strategie toegepast met hun batterijmanagement waar 100% het maximaal geadverteerde bereik weergeeft.
Overigens is die 80% ook niet anders dan een slag in de lucht. De levensduurbeperking van het verder opladen is een (niet-lineaire) glijdende schaal met meer afhankelijkheden dan alleen laadtoestand.
probeer er rekening mee te houden wanneer je de auto gebruikt, dan je die pas dan oplaad.
stel je komt vrijdag thuis met 50% en je hebt die pas nodig op maandag, dan zou ik die op zondagnamiddag opladen.
het beste voor li-ion is altijd naar 100% laden EN DIRECT gebruiken. het stockeren op 100% is het dodelijkste.
het leegtrekken naar 0 ook. dus als je een thuis lader hebt, en je zit op 20%, kan je diezelfde dag beter opladen naar een 60%, en DAARNA voor het gebruik verder opladen.
de rest zou ik me weinig aantrekken, dat heeft de fabrikant wel goed uitgedokterd
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Nu weet ik weer waarom ik persoonlijk NOOIT een elektrische auto (of het nu een 100% EV of hybride is) zou aankopen...
Ben ik blij met mijn benzine aangedreven Kia Proceed met zijn 1500CC 160PK motor (DCT7 automaat).
Zal toch mijn laatste auto zijn (ik ben 69 maar hoop er nog een jaartje of 10 of zo mee rond te toeren).
Verbruik? Gemiddeld 6.5l/100km (evenveel als mijn vrouw met haar Kia 1000CC 3-cylindertje!).
Tanken? 2-3 minuutjes, no hassle.
Wegenbelasting? Minder als mijn vorige Kia Ceed (nu Euro 6n).
We hadden ons trouwens nooit de aankoopprijs van 1 of 2 elektrische/hybride wagens kunnen veroorloven (beide wagens tegelijkertijd aangekocht en cash betaald), en ze bestonden beide niet in elektrische versie.
Nog niet gesproken van het beperkte beschikbaar laadvermogen in onze woning.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de roverheid gaat je gewoon dwingen om naar elektrisch of waterstof te gaan straks. benzine en diesel word elk jaar duurder en je gaat co2 rechten betalen over 2 jaar die ook steeds duurder gaan worden, hetzelfde met aardgas in je woning. echter diezelfde roverheid is niet echt vlot geweest met het alternatief ( elektrisch ) stevig uit te breiden.
2e hands E wagens schijnen gelijk de grens over te gaan hier in NL dus goedkope 2e handsjes komen er zo niet. wagens uit NL zijn nogal gewild in andere landen, omdat het hier vlak is heeft zo'n wagen minder geleden als in bergachtig gebied..
Op zondag 25 mei 2025 17:14:37 schreef Turbokeu:
Nu weet ik weer waarom ik persoonlijk NOOIT een elektrische auto (of het nu een 100% EV of hybride is) zou aankopen...Nog niet gesproken van het beperkte beschikbaar laadvermogen in onze woning.
wij rijden een 2010 prius hybride met 395 000km nu.
eerste batterij nog steeds goed.
verbruikt een 4,5L/100km.
als ik aan 130km/h naar spanje rijd zit ik rond de 5.0L verbruik (constant benzinemotor want de electromotor stopt boven de 70km/h).
geen opladen in huis nodig, is geen plugin. die laadt op tijdens het remmen
@fcapri: Das al een mooie km stand zeg...
In mijn geval kan dat ding blijkbaar ook hybride rijden en al remmend laden. Lijkt me een mooie optie om verdere afstanden af te leggen.
Er liggen al enkele jaren zonnepanelen op m'n dak waarvan op zonnige dagen het meeste terug het net in gaat. Kan ik er beter de auto mee opladen en gratis mee rondbollen. Dat mag niet als resultaat leiden dat die batterijen sneller versleten zijn.
In alle geval heb ik hier goeie tips gekregen, met dank
.
Ik wist niet dat je Li-Ion batterijen op 100% best direct gaat gebruiken. Dat verklaart natuurlijk de beslissing van smartphonefabrikanten om eerst op het einde van de nacht door te gaan laden naar 100%.
Weer wat geleerd.
Het bijbehorende verhaal is iets complexer, maar inderdaad is dat een belangrijke overweging geweest. LiCoO batterijen slijten als ze vol zijn, zelfs al is het laden niet gaande. Ze hebben een niet-lineair minder wordende slijtsnelheid bij lagere laadtoestand. Dat er ooit voor een weergave van 100% gekozen is bij 4,2V is vrij willekeurig en een afweging van waar ze met de toenmalige technologie mee weg konden komen. Als de elektrische auto eerder op Li-ion had gelopen dan de GSM hadden we die waarschijnlijk tot 120% opgeladen.
De Prius van 2010 had Ni-MH batterijen, en die hebben veel minder problemen met het volledig geladen worden en zijn, maar daar is het veel moeilijker om vast te stellen hoe ver ze eigenlijk geladen, en hoe goed ze gebalanceerd zijn. Het bewijst wel dat het maar beter is als je je er niet mee bemoeit, want dit kunnen ze (althans bij Toyota) beter dan je dat zelf kan.
Ik moet wel zeggen dat ik serieus respect heb gehad voor Toyota dat ze vanaf dag één een hoge standaard hebben gezet voor de betrouwbaarheid van de hybride auto, ik was er erg sceptisch over. Er is toen zonder precedent een hoop complexiteit aan een "standaard" auto toegevoegd en vooral die eerste generaties zijn nog steeds onder de betrouwbaarste auto's op de weg.
toyota laad de nimh ook maar heeeeeeeeeeeeeeeeeeel beperkt op.
en dat maakt dat ze lang leven.
als ik lang bergaf rijd, krijg ik de accu tot 100% waarbij de auto dan bergaf ineens heel fel versnelt. hij kan niet meer electrisch afremmen. en dat is bangelijk. want doordat die electrisch remt, worden de mechanische remmen amper gebruikt. dan krijgen die na 15jaar ineens op hun donder in de bergen.
Die accu wordt ook nooit leeggetrokken. ik denk dat ze gewoon tussen 30 en 50% blijven, heel de tijd. dat maakt dat die een paar 100 000laadcycles aan kan. dagelijks wordt die een paar keer opgeladen en leeggetrokken, zeker als je een baan hebt met veel stoplichten.
en dat 15jaar nonstop, ik begreep ook niet hoe toyota dat met NiMh kan. maar kijk, ze doen het toch...
die jappen hebben veel ervaring met hybrides, terwijl de meeste merken pas een paar jaar ervaring hebben nu of ermee beginnen
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Zouden er al bijna-perfecte* batterijtjes op de ontwerpplank van de fabrikanten liggen? Als ze er liggen zullen de huidige soorten eerst wel helemaal uitgemolken worden.
* Bijna perfecte batterijtjes:
- Kennie fikkuh
- 100C laden met gratis dikke kabels
- 10 keer grotere capaciteit per volume
- 50 jaar levensduur
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Natrium ion ligt al klaar (18650 cellen kun je al op Aliexpress kopen).
Electroliet op waterbasis, zo goed als onbrandbaar.
Alleen wel lagere energiedichtheid.
lifepo is toch ook hoopgevend. 3000 tot 6000 laadbeurten. als je dus dagelijks een cycle doet, ben je met 300 dagen per jaar dus al 20jaar ver.
ik heb nu een accu gebouwd voor mijn fiets 12S2P met 15Ah cellen (141€).
ik kan heen en terug op 1 laadbeurt (opladen tot 80% en zit dan 50% resterend in na 2 ritten).
dus in principe, met 200 werkdagen per jaar, zou ik dus 6000laadbeurten moeten halen oftewel 30jaar.
theoretisch is dit dus mijn laatste fiets accu dat ik bouwde, want heb nog 9jaar te werken
LTO batterijen zouden 20 tot 30 000 laadbeurten halen. dit krijg je in principe in je leven niet versleten.
zou ik een accu maken die na 1rit leeg is (2 per dag), dan is 20 000 laadbeurten een kleine 50jaar.
in een auto, zou ze nog maar 100km autonomie hebben, zit je op 3 000 000km.
bouw je een groot genoeg accupak met bv 500km autonomie, dan kan je ver in reserve blijven doorrijden zonder zware schade en zet je als fabrikant de autonomie op 350km ofzo. ook al duid die dan 0% aan, zou je nog 50km kunnen blijven rijden (met bv beperkt vermogen).
li-ion is gewoon niet goed genoeg. brand gevaarlijk, 500-1000 cycles. met 300km autonomie is dit in het beste geval dus maar 300 000km. iets wat een huidige auto tegenwoordig toch wel vlotjes doet op 10-12jaar tijd.
een verwisselbaar LTO pack die je thuis dan kan opladen overdag (zonnepanelen) zou beter zijn en heb je ook die terugleverkosten van je panelen niet. in de winter moet je dan wat 'laden' betalen
Al een paar keer ben ik bij klanten een Audi A6/Q6 full electric tegengekomen. Die dingen halen dus effectief op 1 lading meer dan 600km rijbereik. Dat hoorde ik van een kersverse eigenaar van een 2 maand oude Q6. Dat begint aardig in de buurt te komen om even alledaags bruikbaar te zijn dan zijn broertjes en zusjes op benzine/diesel. Dit soort auto's ga je hoe langer hoe meer tegenkomen.
Nu vraag ik me af wat men over tien jaar gaat doen als al die EV's hun batterij versleten is. Met mijn hybride zal ik hopelijk nog op benzine kunnen rijden. Vandaag die batterijen allemaal vervangen kost een godsvermogen.
Praktisch ga je dat, zoals je al zei fcapri, wellicht na 10-12 jaar meemaken. Dat is geen leeftijd voor een wagen om daar nog stukken van mensen in te steken.
Mijn vorige auto is sinds vandaag met zijn 12 jaar op weg naar Italië voor een derde leven. Als die op batterijen rijdt die doodversleten zijn is hij voor de schroothoop.
Ik ben echt benieuwd hoe men dat over 10 jaar zal aanpakken...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een accu in een E wagen lijdt veel harder van het snelladen aan de DC lader langs de snelweg als van het thuis opladen aan 16A. de dealer kan de accu uitlezen en zien hoe vaak de wagen aan de snellader heeft gehangen en wat dat al heeft gekost aan levensduur. een wagen die altijd thuis is opgeladen heeft een hogere 2ehands prijs met een vergelijkbare wagen die veel snellaad beurten heeft gehad. ik hoor van de kia hybride wagens dat 1400km op 1 tank goed haalbaar is, ook al is dat geen stekkerhybride.
Op dinsdag 27 mei 2025 20:22:38 schreef Beeldbuisje:
...
Nu vraag ik me af wat men over tien jaar gaat doen als al die EV's hun batterij versleten is. Met mijn hybride zal ik hopelijk nog op benzine kunnen rijden. Vandaag die batterijen allemaal vervangen kost een godsvermogen.
.....
Ik denk dat er een levendige markt komt van reviseerde batterijpakketten of zelfs verbeterde technologie voor lagere prijzen. Net zoals nu een merk/fabrikant een stevige prijs hangt aan een nieuwe brandstofmotor zo kan je op de sloop ook prima je slag slaan.
Persoonlijk zou ik het ook niet erg vinden een dergelijke mooie A6/Q6 van 10 jaar oud te rijden met de wetenschap dat hij maar 50-60% van de originele range heeft. De prijs zal aantrekkelijk zijn, je kan mogelijk na enkele jaren toch weer besluiten de batterij te vernieuwen. Zelfs dan is er misschien weer een tendens om in dergelijke auto's een voordelige nieuwe maar kleinere accu te steken. Stel de originele met 600km range gaat echt kapot, stop er weer een hagelnieuwe in met 250km range en voor 99% van de ritjes in Nederland heb je een prima wagen.
Ook als je weer voor origineel vervangt: een kwalitatief goede auto die netjes onderhouden is en een accu heeft voor 600km bereik is altijd geld waard.
hybrides werken vaak NIET meer als de onboard battery kapot is.
een prius met 1 defecte cel in het hele pakket werkt ook niet meer als hybride, motor blijft hele tijd draaien, weinig vermogen.
de nieuwe generatie hybrides kan ook niet meer op benzine rijden als de accu kapot is. wordt geblokkeerd. immers voldoet die ook niet meer aan de uitstootnorm als het electrisch systeem in panne is. dus het rijden moet afgezet worden, beetje om het dieselschandaal van VW te voorkomen voor een 2de keer.
600km rijbereik is idd haalbaar, mits goed weer, niet vriezen, weinig ruitenwissers en verlichting aan.
wat ga je na 5jaar over hebben aan capaciteit???
mijn 35jaar oud golf dieseltje destijds haalde nog altijd 1400km met 50liter diesel, zelf na 500 000km
ik reviseer ook ebikes, ik heb er zat gehad met minder dan 5000km op de teller die geen 10km ver meer raken.
met 50km autonomie is dat dus minder dan 100 laadbeurten en versleten accu (niet kapot, geen verschillende cellen, gewoon versleten).
je zult nu zeggen,dat valt niet voor bij huidige EV's....
grafiek van tesla:
zul je maar pech hebben en in dat onderste vierkant zitten met 85% resterende capaciteit op 50 000km
van de 450km autonomie zit je dan nog aan 360km. die accu wordt lager ontladen, en verslijt sneller en sneller.
universele accu packs, die je kan wisselen zou wel de toekomst moeten zijn.
overal komen ze af dat een EV motor geen onderhoud verreist... wat ben je ermee als de accu het na 8-10jaar laat afweten. mag je een perfect rijdende auto afvoeren wegens herstelling te duur
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Vroeger moest dan de motor eruit voor een volledige revisie, nu het accupakket. Het is slechter dan het zou kunnen, net zoals verbrandingsmotoren vroeger slechter waren dan tot voor een paar jaar. We gooien dus een stukje 'voorsprong door techniek' weg.
Als je ziet hoe belabberd LED-verlichting was rond de tijd dat het gloeilampenverbod inging en hoe goed nu, heb ik er opzich alle vertrouwen in dat er ook perfecte elektrische auto's komen, en je ziet ze ook met het jaar beter worden. Alleen is het (in tegenstelling tot LED-lampen, die een relatief kleine aanslag op het budget vormen) niet echt haalbaar om iedereen met wetgeving te dwingen om electrisch te gaan. Dit zal gedaan moeten worden met eisen aan het leasepark *) en/of wortels voorhouden, niet met, soms bizarre, eisen aan fabrikanten en consumenten.
Met bizar bedoel ik bijvoorbeeld milieuzondes in "binnen"steden **), en verplichte planeconomie voor fabrikanten ***).
*) Iemand die zich kan veroorloven om te leasen, kan prima de bleeding edge aanvoeren, net zoals er ook gewone mensen en bedrijven zijn voor wie elektrisch rijden al prima past, maar val de rest er niet mee lastig als ze nog in een "gloeilamp" willen rijden zolang de "LED-lampen" nog niet volwassen zijn.
**) soms de halve stad, want tsja de binnenstad was al auto- en OV-luw dus wat moet je dan nog doen voor de goede sier. Maak er meteen een 30-zone van zodat de uitstoot langer op 1 plek blijft. Of je gaat ook meteen eisen stellen aan brommers zoals Den Haag. Brommers die naar mijn idee over het algemeen al jonger zijn dan het wagenpark en in de stad vaak op meerdere manieren gunstiger. Symboolpolitiek dus.
***) Er is in een volgend 5-jarenplan geen plaats meer voor verbrandingsmotoren. Het effect onder de streep is mij te onduidelijk om van milieuwetgeving te spreken zoals bijvoorbeeld bij het verbod op CFK's. Het is dus kennelijk een economische en/of idealistische maatregel. Laat de minder vermogenden maar gaan lopen, ofzo.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
overal komen ze af dat een EV motor geen onderhoud verreist... wat ben je ermee als de accu het na 8-10jaar laat afweten.
Een benzine auto kost gemiddeld meer aan onderhoud per jaar dan een elektrische auto. Onderzoek van Watkost.nl wijst uit dat onderhoudskosten voor een benzineauto tussen de €600 en €1000 per jaar liggen, terwijl dit voor een elektrische auto rond de €200 tot €400 is.
Ga je uit van het grootste verschil, dan is een EV 800€ per jaar goedkoper in onderhoud. Een nieuw / gereviseerde accu na 10 jaar mag dus maximaal 8000€ kosten, anders is een benzineauto goedkoper.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op woensdag 28 mei 2025 00:30:18 schreef Roland van Leusden:
[...]Een benzine auto kost gemiddeld meer aan onderhoud per jaar dan een elektrische auto. Onderzoek van Watkost.nl wijst uit dat onderhoudskosten voor een benzineauto tussen de €600 en €1000 per jaar liggen, terwijl dit voor een elektrische auto rond de €200 tot €400 is.
Ga je uit van het grootste verschil, dan is een EV 800€ per jaar goedkoper in onderhoud. Een nieuw / gereviseerde accu na 10 jaar mag dus maximaal 8000€ kosten, anders is een benzineauto goedkoper.
Maar na 10 jaren kun je de elektrische auto weggooien, de accu vervangen is te duur.
Ik heb met mijn Peugeot 1.9D 300.000 km gereden, met mijn Volvo 300.000, met mijn HiAce 650.000, mijn Vito staat nu op 285.000
Hoeveel accu's had ik al moeten kopen en hoeveel was ik daarvoor kwijt geweest?
En elektrisch laden als je elders bent is duur. Wat had dat gekost?
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op dinsdag 27 mei 2025 16:58:18 schreef maartenbakker:
Natrium ion ligt al klaar (18650 cellen kun je al op Aliexpress kopen).Electroliet op waterbasis, zo goed als onbrandbaar.
Alleen wel lagere energiedichtheid.
AH, dat wist ik nog niet. Dank Maarten!
Ben je werkelijk zo bang voor zelfontbrandende batterijen dan? Ik zit er niet zo mee om eerlijk te zijn. De problemen komen met goedkope batterijen, goedkope laders en goedkope (of afwezige) bms'sen. Gewoon geen zooi op AliExpress kopen. Als je genoeg vermogensdichtheid in een accu stopt geeft dat op zichzelf een brandrisico. Het kortsluiten van een NiCd of lood-accu kan ook wel een spektakel worden. Jouw ideaaltype batterij is op zichzelf al gevaarlijk omdat er veel energie in zit.
Op dinsdag 27 mei 2025 22:10:45 schreef fcapri:
je zult nu zeggen,dat valt niet voor bij huidige EV's....grafiek van tesla:
[afbeelding]zul je maar pech hebben en in dat onderste vierkant zitten met 85% resterende capaciteit op 50 000km
van de 450km autonomie zit je dan nog aan 360km. die accu wordt lager ontladen, en verslijt sneller en sneller.
Nu ben ik geen groot fan van de manier dat elektrische auto's door ons strotten worden geduwd (zolang er kolencentrales zijn om de stroom op te wekken voel ik me niet schuldig in een brandstofauto te rijden), maar bij die lage vierkantjes horen echt wel tempramentvolle karaktertjes. Aan het begin van het Tesla tijdperk zag ik ze weleens op de vluchtstrook staan, dan dacht ik dat ze panne hadden, maar ze kwamen een halve minuut later dan langsvliegen. Dat was gewoon een rijkeluiszoontje dat aan zijn verse mokkeltje zijn nieuwe speeltje aan het demonstreren was. Als die accu dan bij de volgende snellader weer in de tijd van een koffie bijgeladen wordt dan zijn die dingen na 50.000km behoorlijk verder heen dan een auto die gewoon als vervanger dient voor de gezinsauto. Verder is het wat testman ook zegt:
Op dinsdag 27 mei 2025 21:03:55 schreef testman:
een accu in een E wagen lijdt veel harder van het snelladen aan de DC lader langs de snelweg als van het thuis opladen aan 16A. de dealer kan de accu uitlezen en zien hoe vaak de wagen aan de snellader heeft gehangen en wat dat al heeft gekost aan levensduur. een wagen die altijd thuis is opgeladen heeft een hogere 2ehands prijs met een vergelijkbare wagen die veel snellaad beurten heeft gehad.