Wat gebeurt er (met de hoofdzekering) bij teruglevering boven aansluitwaarde?

In het kader van dingen doen die tja, niet helemaal binnen specs zijn. Ik leef in de positieve omstandigheid dat ik voldoende ruimte heb voor heel heel veel zonnepanelen. Ik vind het leuk om rond virtual power plants te experimenteren, eigen lokale net optimalisaties, etc. In principe is het grootste gedeelte mijn meterkasten groepenkasten in meer dan 6mm2 uitgevoerd, de distributie tussen kasten is 10mm2. Helaas heeft de netbeheerder bij het vorige onderhoud extreem dikke invoer vervangen voor iets dunners, waar wel mantelaarde in zit. Op dat zelfde moment zijn hoofdautomaten geplaatst.

Al mijn opwekinstallaties (exclusief de kernfusiereactor waar ik nog een NDA voor heb) zijn aangeld bij energieleveren.nl.

Goed, ik heb dus "maar" 3x25A.

Ik heb net wat gezocht, en kwam er achter dat de hoofdzekeringen niet bidirectioneel zouden werken. Ik begrijp daaruit dat ik dus uit het net op drie fases samen 17kW kan trekken en er een moment bestaat dat ze kunnen klappen. Wat als ik nu eens 20kW (3x30A) zou terugduwen?

Ik lees op de website van Enexis dat ze daadwerkelijk 'meer zonnepanelen' schrijven bij een hogere aansluiting. Ik weet ook dat de andere variant is zoals een aansluiting voor zuivere teruglevering.

Ik ben stiekem eigenlijk wel benieuwd wat er zou gebeuren. Kom ik tot 3x30A? Op dit moment niet, maar voor het voorbeeld denk ik dat ik met een klein beetje extra inspanning wel boven de 3x25A kom en ik weet niet of 3x25A D-kar dat "gewoon" zou toelaten, voor het voorbeeld zou ik richting de 3x30A willen, om gewoon eens te zien wat de data gedreven netbeheerder (maar wellicht ook energieleverancier) hier van gaat vinden. Gaat iemand constateren dat er volledig buiten aansluitspecificaties wordt teruggeleverd? Of is bovenstaande sowieso onzin omdat die 3x25A hoofdzekeringen wel gewoon klappen?

Met de kennis van nu. Ben ik eigenlijk ook heel benieuwd wat het nut is van het afzekeren van reguliere omvormers als de omvormer alleen teruglevert, dan zou je toch juist zeggen dat de waarde zo laag mogelijk moet zijn? Dus ver onder de productiewaarde van de omvormer?

Op vrijdag 30 mei 2025 01:48:25 schreef Skinkie:.
Of is bovenstaande sowieso onzin omdat die 3x25A hoofdzekeringen wel gewoon klappen?

Idd, dat is onzin. Een automaat werkt in beide richtingen en klapt er simpelweg uit.

Als je meerdere Meterkasten hebt, heb je dus ook meerdere meters en meerdere aansluitingen.

Ik vermoed dat je onderverdelers hebt, net als ik. Ik heb er op dit moment 2, maar worden er 4 totaal. Echter ik vraag mij af hoe je die selectief maakt met 3x25 A. Mij lukt dat niet.

Dat van die dropveter naar straat ken ik ook. Derhalve heb ik 3x40A liggen en Ja dat is een dure hobby die ik je niet kan aanraden.

Op vrijdag 30 mei 2025 05:26:00 schreef New Beetle:
[...]Idd, dat is onzin. Een automaat werkt in beide richtingen en klapt er simpelweg uit.

Als ik op bidirectioneel zocht kreeg ik van Google het AI antwoord "niet bidirectioneel", als ik op "twee richtingen" zoek krijg ik het Google AI antwoord dat het in twee richtingen werkt...

Op vrijdag 30 mei 2025 05:37:51 schreef High met Henk:
Als je meerdere Meterkasten hebt, heb je dus ook meerdere meters en meerdere aansluitingen.

Ondanks dat er meters in zitten, bedoelde ik groepenkasten.

Ik vermoed dat je onderverdelers hebt, net als ik. Ik heb er op dit moment 2, maar worden er 4 totaal. Echter ik vraag mij af hoe je die selectief maakt met 3x25 A. Mij lukt dat niet.

Op dit moment ga ik van de eerste met 3x16A kar C naar de volgende. Naar aanleiding van een discussie hier ligt er een 3x20A klaar om het selectiever te maken. Maar vervolgens werd ik weer op de 80% regel gewezen, waardoor het allemaal wat academisch is geworden...

[Bericht gewijzigd door Skinkie op (84%)]

Het woord bidirectioneel zorgt idd soms voor verwarring, vandaar dat ik dat meestal probeer te vermijden. Zo ook bipolair of soms bi-wekelijks

waarom zou je zoveeel willen terugleveren? zolang je het in je eigen net gebruikt, maakt het niet uit wat de hoofdzekeringen zijn.

als je boven de 3x25A zal uitkomen, vermoed ik dat je die omvormer wel kan instellen dat die 3x30A kan genereren voor eigen verbruik, maar dat die kan begrenzen als er teveel injectie komt.

ik heb 7200Wp op een 5KW omvormer zitten. die omvormer heb ik daarna nog begrensd naar 4,5kW.

meer zonnepanelen op kleine omvormer heeft zijn voordelen.
je hebt bv 5kWp aan panelen op een 5KW omvormer. in de zomer tik je de 5KW aan, in de winter geraak je met moeite aan 2,5kW.
nu leg je 10kWp op een 5kW opvormer. in de zomer krijg je 5KW uit die omvormer, in de winter OOK

Op zich kan het natuurlijk dat je een installatie hebt die meer dan de aansluitwaarde kan leveren, maar net als met stroomgebruik moet je voorkomen langdurig op of boven de nominale aansluitwaarde te zitten. Een automaat is wat dat betreft symmetrisch, omdat je de draad net zo goed over kan belasten met teruglevering als met gebruik. Intern meet de automaat de spanning tussen de aansluitingen niet, hij kan de richting van de energiestroom dus niet bepalen. Het zijn intern gewoon drie automaten die mechanisch gekoppeld zijn.

Hier wordt ook die 80% belangrijk. Installaties die nooit problemen gaven geven nu relatief vaak problemen als er een langdurige belasting zoals een autolader wordt aangesloten. Alle niet-perfecte verbindingen die soms al jaren voldoen blijken dan opeens. Zonnepanelen zijn daar ook goed in, dus de teruggeleverde stroom beperken tot 3x20A is wel aan te raden. Liefst heb je zoals fcapri zegt een omvormer die terugkoppeling heeft van de totaalstroom.

Automaten worden ook vrij trigger-happy van doorlopend op de thermische grens gebruikt worden. Er zit een bimetaal in dat dan opwarmt.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (20%)]

Op vrijdag 30 mei 2025 07:05:40 schreef fcapri:
waarom zou je zoveeel willen terugleveren? zolang je het in je eigen net gebruikt, maakt het niet uit wat de hoofdzekeringen zijn.

Het was vooral een "ik ben benieuwd" kwestie. Ik heb plek voor zoveel panelen. Ik heb ze ook. En ze liggen in principe in alle richtingen. Dus 's ochtends begint het in het oosten, dan naar een opstelling op zuid-zuid-west en ik wil nog wat panelen op west bijleggen. Ik vermoed dat de extra toevoeging van de west optie in de zomer het laatste zetje zou geven om over de aansluitwaarde te komen. In de winter gaat het er juist voor zorgen dat koken nog even elektrisch kan.

als je boven de 3x25A zal uitkomen, vermoed ik dat je die omvormer wel kan instellen dat die 3x30A kan genereren voor eigen verbruik, maar dat die kan begrenzen als er teveel injectie komt.

M'n omvormers zijn allemaal maximaal 10kW. De hybride omvormer van het huis controleert de boel en kan in principe zowel DC als AC een batterij laden bij te veel totaal vermogen.

ik heb 7200Wp op een 5KW omvormer zitten. die omvormer heb ik daarna nog begrensd naar 4,5kW.

Herkenbaar in twee richtingen. Ik heb een 6kW waar op 8Wp zit. Die wordt door de hoek van de panelen eigenlijk nooit gehaald. Een van de 10kW omvormers heeft maar de helft aan PV vermogen, en dat heeft weer als voordeel dat tot 2027 er AC geladen kan worden op de uren waar je geld toe krijgt. Helaas staat de software in de omvormer het niet toe om PV helemaal uit te schakelen...

je hebt bv 5kWp aan panelen op een 5KW omvormer. in de zomer tik je de 5KW aan, in de winter geraak je met moeite aan 2,5kW.
nu leg je 10kWp op een 5kW opvormer. in de zomer krijg je 5KW uit die omvormer, in de winter OOK

Inderdaad, waar je dan wel op moet leten is de temperatuur van de omvormer en hoe de MPPT reageert. Het viel me op dat V nominaal bij (niet alleen oudere) drie fase omvormers extreem hoog ligt. Ik denk dat dat nog uit een tijd komt waar lange strings nodig waren om het vermogen te halen. Dat vermogen haal je nu met minder panelen, waardoor je aan de onderkant van het MPPT bereik zit en dat hele rare problemen kan geven.

Op vrijdag 30 mei 2025 07:30:42 schreef Kruimel:
Het zijn intern gewoon drie automaten die mechanisch gekoppeld zijn.

Dat klopt niet, de automaten van de netleverancier zijn 3 losse automaten, net als de oude smeltzekeringen.
Dat is maar goed ook, als je sluiting op een fase hebt dan blijft de rest nog werken.

Wat het "heel veel "terugleveren betreft.
Realiseer je wel dat je met zo'n dunne kabel snel boven de 253 volt komt en de hele zooi af schakelt.
Andere zonnepaneel bezitters in de straat zullen mogelijk ook eerder afschakelende panelen krijgen en dat kan leuke discussies gaan opleveren.

Wil je werkelijk heel veel terug gaan leveren, laat dan minimaal je netaansluiting er op aanpassen met een dikkere kabel en een grotere aansluitwaarde.
Een 25 ampere zekering gaat er uit boven de 25 ampere, welke kant de stroom er door loopt maakt niet uit.

En nog een leuke, als je 25 ampere terug kan leveren, en 25 ampere kan trekken uit het net dan moet de groepenkast dus op 50 ampere zijn ingericht, en dan denk ik toch minimaal aan 10mm2 bedraden en geen 40 ampere aardlekschakelaars etc.maar 63 ampere.

Met die 3x 20 ampere naar de onderverdelers maak je het niet meer selectief, juist het tegenovergestelde.
Die 20A zal er alleen minder snel uit gaan.

Op vrijdag 30 mei 2025 08:14:06 schreef revado:
Dat klopt niet, de automaten van de netleverancier zijn 3 losse automaten, net als de oude smeltzekeringen.
Dat is maar goed ook, als je sluiting op een fase hebt dan blijft de rest nog werken.

Oeps, je hebt gelijk. Het verandert niets aan de conclusies, maar dat zijn inderdaad losse automaten (of zekeringen, zoals ik altijd gewend was).

En nog een leuke, als je 25 ampere terug kan leveren, en 25 ampere kan trekken uit het net dan moet de groepenkast dus op 50 ampere zijn ingericht, en dan denk ik toch minimaal aan 10mm2 bedraden en geen 40 ampere aardlekschakelaars etc.maar 63 ampere.

Inderdaad wel handig om op te letten.

Op vrijdag 30 mei 2025 07:55:11 schreef Skinkie:
Inderdaad, waar je dan wel op moet leten is de temperatuur van de omvormer en hoe de MPPT reageert. Het viel me op dat V nominaal bij (niet alleen oudere) drie fase omvormers extreem hoog ligt. Ik denk dat dat nog uit een tijd komt waar lange strings nodig waren om het vermogen te halen. Dat vermogen haal je nu met minder panelen, waardoor je aan de onderkant van het MPPT bereik zit en dat hele rare problemen kan geven.

Dat snap ik niet. Dus je hebt een omvormer met een lage nominale spanning vervangen met een nieuwere met een hogere nominale spanning en nu ben je verbaasd dat het anders werkt met je (ongewijzigde) paneelschakeling? Dan pas je toch de schakeling van de panelen aan of vraag ik nu wat geks?

De temperatuur van de omvormer zou op het nominale vermogen geen problemen moeten geven, zo een inverter zal immers sowieso om moeten kunnen gaan met panelen die langere tijd vol in de zon liggen. Als de temperatuur te hoog wordt moet je er niet op gaan letten, maar het ding terugsturen naar de leverancier. Een inverter zou niet boven nominaal moeten kunnen leveren als er toevallig meer zon is.

Tja ik heb nu een kleine 15 kWp liggen, maar dat wek je nooit op eigenlijk.

10 kWp is wel het max.

Ik wil er nog wel 7 kWp bij leggen op aparte omvormer. Dit i.v.m. andere richting. Dus netto blijft ik waarschijnlijk wel rond die 15 kWp.

Echter ik maak me geen zorgen om de hoofd aansluiting; ik wil er binnen nu een jaar ervan af.

Op vrijdag 30 mei 2025 08:18:06 schreef Kruimel:
[...]Dat snap ik niet. Dus je hebt een omvormer met een lage nominale spanning vervangen met een nieuwere met een hogere nominale spanning en nu ben je verbaasd dat het anders werkt met je (ongewijzigde) paneelschakeling? Dan pas je toch de schakeling van de panelen aan of vraag ik nu wat geks?

Nee. Ik heb een aantal "oudere" 3 fase omvormers op de kop getikt die aan gaan met 4 panelen er aan, maar pas iets gaan doen wanneer er een 1 string is van 8 panelen. 2x vier werkt niet. Zelfs met de 8 panelen variant werkt het pas goed met 10-12 panelen. Wat bedoel ik met goed? Dat ze niet een half uur gaan stuiteren aan het begin en eind van de dag. M'n nieuwe omvormers (met meer vermogen) hebben een veel groter bereik, die gaan met 4 panelen al opwekken, maar de nominale spanning is daar ook zo'n 600V (dus omvang 18-20 panelen).

De temperatuur van de omvormer zou op het nominale vermogen geen problemen moeten geven, zo een inverter zal immers sowieso om moeten kunnen gaan met panelen die langere tijd vol in de zon liggen. Als de temperatuur te hoog wordt moet je er niet op gaan letten, maar het ding terugsturen naar de leverancier.

Wanneer er daadwerkelijk 8kW uit de panelen komt, en je dat in een 6kW omvormer stopt. Wordt er dan op MPPT niveau al rekening gehouden met het maximale vermogen van de omvormer? Lees: het punt wordt teruggeschroeft naar 6kW en de 2kW piek wordt niet in warmte afgefakkeld?

het staat op yuotube of ergens op internet en dan is het zo.

Helaas is het in de echte wereld niet zo.
Zekeringen en / of automaten weten niet welke kant de stroom op gaat.
maar goed ook, bij wisselstroom wisselt de stroomrichting zo vaak (50 x per sec.)
Dat zou rare situaties opleveren als een zekering of automaat dat niet bij zou kunnen benen.

De stroomrichting maakt dus geen bal uit.

Verdiep je ook eens in de werking van je (hoofd) beveiliging.
Deze kun je behoorlijk overbelasten.
Zo voor de vuist weg kun je een zekering met een factor 1,4 gedurende een uur overbelasten voor dat deze er uit gaat.
Dus een poosje 30 amp door een 25 amp zekering kan heel goed.

de hoofdzekering gaat er met 10min 30A nog niet uit hoor, pas bij langer overbelasten of meer overbelasten ( dan gaat het sneller ) dan gaan de zekering eruit. alleen een oude zekering kan snel eruit gaan door thermische slijtage.

Op vrijdag 30 mei 2025 07:55:11 schreef Skinkie:
Het was vooral een "ik ben benieuwd" kwestie. Ik heb plek voor zoveel panelen. Ik heb ze ook. En ze liggen in principe in alle richtingen. Dus 's ochtends begint het in het oosten, dan naar een opstelling op zuid-zuid-west en ik wil nog wat panelen op west bijleggen. Ik vermoed dat de extra toevoeging van de west optie in de zomer het laatste zetje zou geven om over de aansluitwaarde te komen. In de winter gaat het er juist voor zorgen dat koken nog even elektrisch kan.

Jij bent ”slachtoffer” van het goedkope panelensyndroom. Mensen gaan dan zoveel panelen op het dak leggen dat je tijdens de winter ook nog een behoorlijke opbrengst hebt en in de zomer gigantische hoeveelheden energie op het net zet.

Dat heeft zo zijn gevolgen voor de energieleveranciers en ook de netbeheerders. Dit zijn immers commerciële bedrijven en vroeg of laat komt er een einde aan dat verhaal.

Als je dat effectief ook gaat doen zal je waarschijnlijk ooit een deel van die panelen gaan moeten afschakelen in de zomer. Je hecht precies heel veel waarde aan plannen, best dat je daar dan ook al eens over nadenkt.

Ik heb net wat gezocht, en kwam er achter dat de hoofdzekeringen niet bidirectioneel zouden werken

Fake news...
Een richtingsgevoelige aardlek kun je wel tegenkomen maar dan staat er duidelijk aangegeven dat IN en OUT is.

Dat heeft zo zijn gevolgen voor de energieleveranciers en ook de netbeheerders. Dit zijn immers commerciële bedrijven en vroeg of laat komt er een einde aan dat verhaal.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05/14/zonne-energie-neen-bedankt-ene…
Als dit werkelijkheid is/wordt gaan er nog vele uitgezet worden....
... het gros heeft immers een overgedimensioneerde "energiecentrale" op hun dak liggen.

Dat van die automaten en/of smeltpatronen: daar bestaan toch grafieken/figuren voor?
Dat je kan aflezen hoe lang het duurt bij een 25A automaat voordat ie gaat?

De 25A in 3*25A betekent dat je gegarandeerd 25A kan trekken zonder dat de zekering/automaat er uit vliegt.

In de praktijk kunnen ze die dingen niet zo maken dat ze bij 25.1A direct uitvliegen. Bovendien... dat zou irritant zijn: Een installatie die zeg 22A aan het trekken is, en daar schakel je een ding-met-motor bij, dan trekt die motor heus "even" 6-10A (of nog meer!). Dat is verdomd irritant als de zekering dan direct floep zou doen.

Kortom, in de praktijk gaat 26A of 30A ook nog heel lang goed. Maar ergens in dat gebied gaat het punt komen dat na 1 of 2 uren hij toch floep doet.

Als je "overkill" aan zonnepanelen installeert dan zou ik zeggen dat je de boel moet aftoppen op 25A teruglevering. Daar moet je iets voor regelen. Dat is veel minder erg dan dat je zou denken: De top van de zonnepanelen wordt niet heel vaak gehaald. Je levert dan een langere periode van de dag terug.

En zowiezo moet je een accu overwegen. Ik weet niet wat je dagverbruik is, maar met 10kWh zou ik in de zomer ook 's nachts geen netstroom (17ct per kwh aan belasting) hoeven gebruiken.

Op vrijdag 30 mei 2025 09:02:19 schreef New Beetle:
[...]Jij bent ”slachtoffer” van het goedkope panelensyndroom.

Ik ben skinkie en ik heb te veel panelen. Ik heb ze zelfs gebruikt tegen de regen, met een mixje bifacial voor het licht er onder. Is er een dokter in de zaal?

Netjes dynamisch gegaan :)

Als je dat effectief ook gaat doen zal je waarschijnlijk ooit een deel van die panelen gaan moeten afschakelen in de zomer. Je hecht precies heel veel waarde aan plannen, best dat je daar dan ook al eens over nadenkt.

Dat doe ik al, in dit geval met een RS485-netwerk om de omvormers aan te sturen. Nu doe ik dat met HomeAssistant, maar ben ook bezig met een backup optie op basis van een ESP32 die de totale opwek controleert.

Op vrijdag 30 mei 2025 10:59:32 schreef rew:
Als je "overkill" aan zonnepanelen installeert dan zou ik zeggen dat je de boel moet aftoppen op 25A teruglevering. Daar moet je iets voor regelen. Dat is veel minder erg dan dat je zou denken: De top van de zonnepanelen wordt niet heel vaak gehaald. Je levert dan een langere periode van de dag terug.

Het is vrij gemakkelijk om het statisch in te stellen op de omvormers. Maar op het moment dat je omvormers op verschillende windrichtingen hebt liggen wil je eigenlijk de som van alle omvormers maximaliseren. Die dynamische kan, maar dan moet je ook rekening houden met dingen als EEPROMs die een bepaald aantal schrijfcycli hebben.

En zowiezo moet je een accu overwegen. Ik weet niet wat je dagverbruik is, maar met 10kWh zou ik in de zomer ook 's nachts geen netstroom (17ct per kwh aan belasting) hoeven gebruiken.

Er staat er recent een van 25kWh. Dat getal is gekozen omdat de hybride omvormer die ik gebruik niet later meer batterijen kan toevoegen. Ik heb er ook een waarbij dat wel kan, maar die heeft weer een compleet andere infrastructuur nodig voor noodstroom. Het is qua spielerij wel leuk, maar ik probeer de leverancier met concrete problemen en suggesties te motiveren firmware updates te doen. De eerste bug is er van de week al uitgehaald.

Het is nog wat erger overigens, als je een automaat langdurig gaat belasten dan mag dat maar met 80% van de stoom.

Ofwel, eigenlijk is het bij 20A al op.

Op vrijdag 30 mei 2025 07:05:40 schreef fcapri:

Ik heb 9000Wp op 5kVA omvormer. Bij negatieve stroomprijs gaat ie automatisch over op zero-export (regelbaar via modbus tcp). Op dagen als vandaag staat ie op 1% voor standbyverbruik woning, als ik bijvoorbeeld de fluitketel opzet voor de koffie gaat die in een paar seconden naar ongeveer 20€ en dan weer terug.

Ik verwacht dat je niet aan "eeprom cycli" hoeft te denken als je dynamisch een "max opwekvermogen" instelt. Maargoed, als je daar bang voor bent stel je maar 1x per 5 of 10 minuten de nieuwe waarde in.

Die oplossing via home assistant is precies wat ik bedoel met dynamisch het maximum in de gaten houden.

sommige modbus registers moet je oppassen wat betreft voortdurend herschrijven, dat klopt.

Maar bij andere heb je hetzelfde resultaat en maakt het niets uit. Bij leest home assistant voortdurend de digitale meter uit en stuurt indien nodig bij.

Bij positieve uurprijs:100%
Tussen 0 en -0,17€/kWh: zero-export
lager dan -0,17€/kWh: 0%

Op vrijdag 30 mei 2025 14:58:54 schreef evelo:
Bij positieve uurprijs:100%
Tussen 0 en -0,17€/kWh: zero-export
lager dan -0,17€/kWh: 0%

Ik vermoed dat je je 0 verkeerd hebt gekozen, en eigenlijk op je opslag per kWh had moeten zitten. Ik heb die op 0.0248 zitten (Tibber).

Wat is voor jou de motivatie om nu zero-export te gaan? Ik heb dat gedeelte ook voorbereid (en het is behoorlijk handig bij het laden van de accu omdat ik PV niet kan uitzetten en dan ook kan laden) maar ik zie die toegevoegde waarde niet als de netspanning gewoon onder de 235V blijft.

Het is inderdaad een klein beetje boven nul ingesteld, volgens de formule van de energieleverancier. 0,015€/kWh als ik me goed herinner.

Hier in Vlaanderen lopen we op dat vlak een klein beetje voor op Nederland :)