Wat gebeurt er (met de hoofdzekering) bij teruglevering boven aansluitwaarde?

Dat van die automaten en/of smeltpatronen: daar bestaan toch grafieken/figuren voor?
Dat je kan aflezen hoe lang het duurt bij een 25A automaat voordat ie gaat?

De 25A in 3*25A betekent dat je gegarandeerd 25A kan trekken zonder dat de zekering/automaat er uit vliegt.

In de praktijk kunnen ze die dingen niet zo maken dat ze bij 25.1A direct uitvliegen. Bovendien... dat zou irritant zijn: Een installatie die zeg 22A aan het trekken is, en daar schakel je een ding-met-motor bij, dan trekt die motor heus "even" 6-10A (of nog meer!). Dat is verdomd irritant als de zekering dan direct floep zou doen.

Kortom, in de praktijk gaat 26A of 30A ook nog heel lang goed. Maar ergens in dat gebied gaat het punt komen dat na 1 of 2 uren hij toch floep doet.

Als je "overkill" aan zonnepanelen installeert dan zou ik zeggen dat je de boel moet aftoppen op 25A teruglevering. Daar moet je iets voor regelen. Dat is veel minder erg dan dat je zou denken: De top van de zonnepanelen wordt niet heel vaak gehaald. Je levert dan een langere periode van de dag terug.

En zowiezo moet je een accu overwegen. Ik weet niet wat je dagverbruik is, maar met 10kWh zou ik in de zomer ook 's nachts geen netstroom (17ct per kwh aan belasting) hoeven gebruiken.

Op vrijdag 30 mei 2025 09:02:19 schreef New Beetle:
[...]Jij bent ”slachtoffer” van het goedkope panelensyndroom.

Ik ben skinkie en ik heb te veel panelen. Ik heb ze zelfs gebruikt tegen de regen, met een mixje bifacial voor het licht er onder. Is er een dokter in de zaal?

Dat heeft zo zijn gevolgen voor de energieleveranciers en ook de netbeheerders. Dit zijn immers commerciële bedrijven en vroeg of laat komt er een einde aan dat verhaal.

Netjes dynamisch gegaan :)

Als je dat effectief ook gaat doen zal je waarschijnlijk ooit een deel van die panelen gaan moeten afschakelen in de zomer. Je hecht precies heel veel waarde aan plannen, best dat je daar dan ook al eens over nadenkt.

Dat doe ik al, in dit geval met een RS485-netwerk om de omvormers aan te sturen. Nu doe ik dat met HomeAssistant, maar ben ook bezig met een backup optie op basis van een ESP32 die de totale opwek controleert.

Op vrijdag 30 mei 2025 10:59:32 schreef rew:
Als je "overkill" aan zonnepanelen installeert dan zou ik zeggen dat je de boel moet aftoppen op 25A teruglevering. Daar moet je iets voor regelen. Dat is veel minder erg dan dat je zou denken: De top van de zonnepanelen wordt niet heel vaak gehaald. Je levert dan een langere periode van de dag terug.

Het is vrij gemakkelijk om het statisch in te stellen op de omvormers. Maar op het moment dat je omvormers op verschillende windrichtingen hebt liggen wil je eigenlijk de som van alle omvormers maximaliseren. Die dynamische kan, maar dan moet je ook rekening houden met dingen als EEPROMs die een bepaald aantal schrijfcycli hebben.

En zowiezo moet je een accu overwegen. Ik weet niet wat je dagverbruik is, maar met 10kWh zou ik in de zomer ook 's nachts geen netstroom (17ct per kwh aan belasting) hoeven gebruiken.

Er staat er recent een van 25kWh. Dat getal is gekozen omdat de hybride omvormer die ik gebruik niet later meer batterijen kan toevoegen. Ik heb er ook een waarbij dat wel kan, maar die heeft weer een compleet andere infrastructuur nodig voor noodstroom. Het is qua spielerij wel leuk, maar ik probeer de leverancier met concrete problemen en suggesties te motiveren firmware updates te doen. De eerste bug is er van de week al uitgehaald.

Het is nog wat erger overigens, als je een automaat langdurig gaat belasten dan mag dat maar met 80% van de stoom.

Ofwel, eigenlijk is het bij 20A al op.

Op vrijdag 30 mei 2025 07:05:40 schreef fcapri:
waarom zou je zoveeel willen terugleveren? zolang je het in je eigen net gebruikt, maakt het niet uit wat de hoofdzekeringen zijn.

als je boven de 3x25A zal uitkomen, vermoed ik dat je die omvormer wel kan instellen dat die 3x30A kan genereren voor eigen verbruik, maar dat die kan begrenzen als er teveel injectie komt.

ik heb 7200Wp op een 5KW omvormer zitten. die omvormer heb ik daarna nog begrensd naar 4,5kW.

meer zonnepanelen op kleine omvormer heeft zijn voordelen.
je hebt bv 5kWp aan panelen op een 5KW omvormer. in de zomer tik je de 5KW aan, in de winter geraak je met moeite aan 2,5kW.
nu leg je 10kWp op een 5kW opvormer. in de zomer krijg je 5KW uit die omvormer, in de winter OOK

Ik heb 9000Wp op 5kVA omvormer. Bij negatieve stroomprijs gaat ie automatisch over op zero-export (regelbaar via modbus tcp). Op dagen als vandaag staat ie op 1% voor standbyverbruik woning, als ik bijvoorbeeld de fluitketel opzet voor de koffie gaat die in een paar seconden naar ongeveer 20€ en dan weer terug.

Ik verwacht dat je niet aan "eeprom cycli" hoeft te denken als je dynamisch een "max opwekvermogen" instelt. Maargoed, als je daar bang voor bent stel je maar 1x per 5 of 10 minuten de nieuwe waarde in.

Die oplossing via home assistant is precies wat ik bedoel met dynamisch het maximum in de gaten houden.

sommige modbus registers moet je oppassen wat betreft voortdurend herschrijven, dat klopt.

Maar bij andere heb je hetzelfde resultaat en maakt het niets uit. Bij leest home assistant voortdurend de digitale meter uit en stuurt indien nodig bij.

Bij positieve uurprijs:100%
Tussen 0 en -0,17€/kWh: zero-export
lager dan -0,17€/kWh: 0%

Op vrijdag 30 mei 2025 14:58:54 schreef evelo:
Bij positieve uurprijs:100%
Tussen 0 en -0,17€/kWh: zero-export
lager dan -0,17€/kWh: 0%

Ik vermoed dat je je 0 verkeerd hebt gekozen, en eigenlijk op je opslag per kWh had moeten zitten. Ik heb die op 0.0248 zitten (Tibber).

Wat is voor jou de motivatie om nu zero-export te gaan? Ik heb dat gedeelte ook voorbereid (en het is behoorlijk handig bij het laden van de accu omdat ik PV niet kan uitzetten en dan ook kan laden) maar ik zie die toegevoegde waarde niet als de netspanning gewoon onder de 235V blijft.

Het is inderdaad een klein beetje boven nul ingesteld, volgens de formule van de energieleverancier. 0,015€/kWh als ik me goed herinner.

Hier in Vlaanderen lopen we op dat vlak een klein beetje voor op Nederland :)

Op vrijdag 30 mei 2025 10:59:32 schreef rew:
De 25A in 3*25A betekent dat je gegarandeerd 25A kan trekken zonder dat de zekering/automaat er uit vliegt.

In de praktijk kunnen ze die dingen niet zo maken dat ze bij 25.1A direct uitvliegen. Bovendien... dat zou irritant zijn:

Een zekering is zo gemaakt dat hij continu 1,2x In aankan. In is de waarde van de zekering. Een 25A zekering kan dus continu 30A aan. Nu is die 1,2x In een gemiddelde en is er wel wat spreiding en dan word het 1,15 - 1,25x In. Maar een zekering die je zoveel continu overbelast word ook behoorlijk warm en op de lange duur van maanden zal hij er ook wel een keer uitgaan.

Pas boven de 1,2x In mag een zekering zijn werk gaan doen maar met 1,4x In kan dat ook nog uren duren en bij hogere stromen gaat dat steeds sneller.

1,4x In = 1,4x 25A = 35A. Een middag piek zal zo max 2 uur duren dus in theorie kan je tot 35A terug leveren, maar wel met een zekering die erg warm kan worden.

Denk eens over waarom die drie hoofdautomaten niet strak tegen elkaar zitten, maar met tussenruimte. Juist ja, dan wordt de middelste, de fase 2 automaat, minder snel opgewarmd door de andere automaten.
Pak er maar eens een temperatuur tabel bij en kijk eens bij welke stroom een automaat bij bijv. 40 graden uitschakelt. Inderdaad, minder dan 25A...

Daarbij zal de netbeheerder een keer langs komen om vragen te stellen waarom de kWh-meter zo vaak een storing aangeeft....

edit: pdf toegevoegd, zie pag. 9 voor temperatuur invloed op uitschakelstroom

Op vrijdag 30 mei 2025 17:30:40 schreef benleentje:
Een zekering is zo gemaakt dat hij continu 1,2x In aankan.

En Sine zegt juist omgekeerd dat je er 20% onder zou moeten blijven.

Voor "is het erg dat ik een uurtje de oven en de <weetikveel> tegelijk aanheb?" kan je die 1.2x gebruiken.

Maar voor zonnepanelen, waar het heel goed kan dat er een week lang 8 tot 10 uur per dag het ingestelde maximum gehaald gaat worden, dan kan je je beter houden aan In of zelfs zoals Sine voorstelt 0.8 In .

Vandaag was het weer een mooi negatief dagje. Per ongeluk wat laten klappen. Bij 40A klapte de hoofdautomaat van Enexis, maar m'n drie fase 16A C-kar klapte niet. Moeten we ook nog wat mee...

Dus alle teruglevering ging via een 16A C-automaat en de 3x25A hoofdgroep ging er uit? Op zich kan dat, er zit nogal een tolerantie op de thermische triptijd van automaten. Hier "hoef" je niets mee. Wat heb je gedaan?

Als ik de grafieken goed begrijp, zal bij 40 A de 25A-automaat na 25 tot 740 seconden trippen.
De 16A-automaat zal na 2,7 tot 43 seconden trippen.
Er is dus inderdaad een goede kans dat, ergens tussen 25 en 43 seconden, de 25A-automaat als eerste gaat.

kan je zeggen dat bij sluiting vrijwel altijd de hoofdautomaat het eerste gaat. bij overbelasting niet, maar dan heb je de andere groepen nog aan last op die hoofdautomaat erbij zitten.

heb pas nog een huishouden gehad waar men 2 dagen met verlengsnoeren dwars door t huis had gezeten omdat er 1 fase uitlag nadat men zelf met buitenlampjes had geknutseld. ze hadden die automaten onderin de meterkast niet gezien :P

[Bericht gewijzigd door testman op (39%)]

En Sine zegt juist omgekeerd dat je er 20% onder zou moeten blijven.

Voor "is het erg dat ik een uurtje de oven en de <weetikveel> tegelijk aanheb?" kan je die 1.2x gebruiken.

Ik bedoelde als je puur alleen naar de karakteristiek van de zekering kijkt dan kan hij 1,2x aan. En tegelijk is wat sine zegt ook waar. Bij 100% gebruik word de zekering toch wel erg warm en als je diverse zekering strak tegen elkaar in een kastje hebt dan word aanbevolen om ze tot 80% te belasten. De grafiek die aangeeft 1,2x kan ook die houd daar geen rekening mee. Er zijn wel weer andere grafieken die een derating aangeven voor een bepaalde temperatuur.

PS ik zie nu de grafiek van fet en die geeft toch duidelijk 1,13x aan. Ik denk dat ik in de war ben met een messpatroon die wat meer overbelasting aankan.

Op dinsdag 10 juni 2025 18:00:24 schreef Frederick E. Terman:
Als ik de grafieken goed begrijp, zal bij 40 A de 25A-automaat na 25 tot 740 seconden trippen.
De 16A-automaat zal na 2,7 tot 43 seconden trippen.
Er is dus inderdaad een goede kans dat, ergens tussen 25 en 43 seconden, de 25A-automaat als eerste gaat.

40/25 = 1,6. Ik lees dan ergens tussen 100s en over de 1000s op de y-as

Het stuk herlezen hebbende denk ik dat de TS met "klappen" misschien een harde kortsluiting beschreef.

Op dinsdag 10 juni 2025 18:07:56 schreef testman:
kan je zeggen dat bij sluiting vrijwel altijd de hoofdautomaat het eerste gaat. bij overbelasting niet, maar dan heb je de andere groepen nog aan last op die hoofdautomaat erbij zitten.

heb pas nog een huishouden gehad waar men 2 dagen met verlengsnoeren dwars door t huis had gezeten omdat er 1 fase uitlag nadat men zelf met buitenlampjes had geknutseld. ze hadden die automaten onderin de meterkast niet gezien :P

Da's wel vervelend inderdaad... :/ Bij een harde kortsluiting gaan ze bij mij meestal allebei, bij een cascade van automaten zie ik er dan zelden maar één uit gaan. Daarom heb ik liever smeltzekeringen als voorzekering.

Op dinsdag 10 juni 2025 18:56:06 schreef benleentje:
Ik bedoelde als je puur alleen naar de karakteristiek van de zekering kijkt dan kan hij 1,2x aan. Die 1,2 komt misschien van het "uurvermogen" dat ze bij grote apparaten als locomotieven ook wel gebruiken. Dergelijke apparaten werken zelden doorlopend op hun max en hebben ook een grens tot welke je dat kan doen.

Waar heb jij dat toch vandaan? Ik neem aan dat automaten en zekeringen gemaakt zijn om de tolerantie volledig boven de nominale stroom te hebben zodat je geen marge hoeft te houden als je iets aansluit. Die marge is er niet om vervolgens dat hele gebied te gebruiken "omdat het wel kan".

En tegelijk is wat sine zegt ook waar. Bij 100% gebruik word de zekering toch wel erg warm en als je diverse zekering strak tegen elkaar in een kastje hebt dan word aanbevolen om ze tot 80% te belasten. De grafiek die aangeeft 1,2x kan ook die houd daar geen rekening mee. Er zijn wel weer andere grafieken die een derating aangeven voor een bepaalde temperatuur.

PS ik zie nu de grafiek van fet en die geeft toch duidelijk 1,13x aan. Ik denk dat ik in de war ben met een messpatroon die wat meer overbelasting aankan.

Daar staat dat de stroom waarmee ze binnen een uur afschakelen tussen 1,13*IN en 1,45*IN ligt. Niet dat ze bedoeld zijn voor meer dan de aangegeven stroom. Het is gewoon een karakteristiek net zoals die van een transistor, waar er in kleine letters onder staat "pulse tested". Een 10A transistor wordt ook niet opeens een 50A transistor omdat er ergens een grafiekje is die tot dat punt loopt. Er is ergens een topic van iemand die een gebruikte (mes?)zekering open had gehaald en dat je kon zien dat er soldeer op zat dat de koperen smeltbeveiliging langzaam oplost en op termijn dus doorsmelt om die reden. Ik dacht dat ik hem had opgeslagen, maar ik kan het specifieke topic niet meer vinden.

Niet dat ze bedoeld zijn voor meer dan de aangegeven stroom.

TS vroeg wat er zou gebeuren als je meer als je zekering zou gaan terugleveren. En hoewel de zekering er niet voor bedoelt is kan je dus zonder problemen iets meer terugleveren.

Op dinsdag 10 juni 2025 18:56:19 schreef New Beetle:
40/25 = 1,6. Ik lees dan ergens tussen 100s en over de 1000s op de y-as

Ik heb er even een (fijner ingedeelde) logaritmische schaal overheen gelegd. Zo lees ik hem af bij 1,6:

Iets anders, waar komen die fantastische kromme lijnen eigenlijk vandaan? Ik kon alleen die twee hoge waarden (bij 3600 seconden) en de twee lage (bij 2,55 In) vinden; ik begin te vermoeden dat die kromme lijnen een 'artist's impression' zijn van wat er daartussen zou kunnen gebeuren.

--

Op dinsdag 10 juni 2025 18:56:06 schreef benleentje:
Ik denk dat ik in de war ben met een messpatroon die wat meer overbelasting aankan.

je bedoelt 'mespatroon'. Die twee worden vaak door elkaar gehaald. Voor de duidelijkheid geef ik van beide een afbeelding:

Op woensdag 11 juni 2025 19:17:15 schreef Frederick E. Terman:
[...]

[...]
je bedoelt 'mespatroon'. Die twee worden vaak door elkaar gehaald. Voor de duidelijkheid geef ik van beide een afbeelding:
[bijlage]

van de mespatroon karakteristiek recent nog de snelle werking gezien. ff n klusje om 4 uur. men ging in t beton zagen maar wist niet dat daar een voeding strak onder liep. lap 3x 125A lag eruit, ff mofje tussen maken :P

Iets anders, waar komen die fantastische kromme lijnen eigenlijk vandaan? Ik kon alleen die twee hoge waarden (bij 3600 seconden) en de twee lage (bij 2,55 In) vinden; ik begin te vermoeden dat die kromme lijnen een 'artist's impression' zijn van wat er daartussen zou kunnen gebeuren.

Dat zou kunnen, maar het kan ook dat ze een paar duizenden zekeringen van de productie straat hebben gehaald en op een random stroom tussen 1.1 In en 20 In hebben aangesloten... Je krijgt dan een wolk met puntjes waar er 1 is stukgegaan en die zou in het groene gebied tussen de curves moeten liggen. Als je ditmet 1000 of 2000 zekeringen doet, dan krijg je wel een redelijke indruk van hoe de vorm is.

Maar goed, wat we dus aflezen is dat je 25A hoofzekering minimaal 28.25 A aankan... voor een uur.

Dus zoals ik eerder zei: Voor zeg "de oven en de kookplaat" kan je best 10 of 20% over de max stroom gaan: Die staan toch zelden een uur lang achtereen "full blast".

TS gaat zonnepanelen (die nu al regelmatig stoppen doen springen!) aansluiten die dus makkelijk zomaar een paaruur achter mekaar "max stroom" kunnen doen. Heb je een bedrijf of een woning daarnaast, dan kan je zeggen: er wordt ook nog wat gebruikt, maar ooit is dat "vrijwel nul" voor een dagje. Zondag is het bedrijf stil omdat er niet gewerkt wordt, of gaat iedereen naar de kerk en zijn dit keer alle PCs uitgezet. Dat dan de hoofzekering gaat is vervelend.

Gewoon mikken op "max In", en die 10% die de zekering je geeft gebruiken voor "eventuele meetfouten".

Dat laatste is niet verstandig, stoppen worden dan machtig heet en houders en bedrading gaan dan stuk. Niet gek natuurlijk, want uiteindelijk geef je het ding nu de tijd om volledig op te warmen tot in de buurt van het smeltpunt van koper.

Ik vond ook het topic over de werking van zekeringen dat ik eerder noemde terug: Werking smeltzekering. Op de draad zit een stukje tin, en zodra dat smelt diffundeert dat tin het koper in waardoor de weerstand omhoog en het smeltpunt omlaag gaat. Elke keer dat je een zekering belast tot het tin smelt wordt hij dus zwakker en zal hij in de toekomst sneller smelten.

Dat was best een interessant topic, zeker waard om het even te lezen.

Ik heb er even een (fijner ingedeelde) logaritmische schaal overheen gelegd. Zo lees ik hem af bij 1,6:

Natuurlijk, de x-as is ook logaritmisch. Hoe kom ik daar nu bij.