Frequentie omvormer naar 3 fase voor hefbrug op 380 volt, hoe werkt dit?

Is dat niet de motorbeveiliging ingesteld op 8A? en ik dacht dat de motor maar 2,2kw was hoor. de brug kan maar heffen tot 2500kg dan lijkt mij 4kw voor een motor wat zwaar. zal vanmiddag eens een goede foto van hert typeplaatje maken.

Afgaande op de foto's; is de stuurstroomtrafo niet geschikt voor 230 Volt!
; moet een eventuele aggregaat min 20 KW zijn!

Dat is wel erg veel een aggregaat van 20kw.

hier een foto van het typeplaatje van de motor

bij een omvormer is er gezegd dat de bedieningskast veranderd moet worden aangepast. maar kan je de hele bedieningskast er niet gewoon af gooien/afsluiten van de motor? en dan de omvormer direct op de motor aansluiten zodat je de brug vanaf de omvormer kan bedienen? ik zie namelijk filmpjes op youtube waarbij ze een omvormer rechtstreeks op een 3 fase motor aansluiten en de motor vanaf de omvormer met knoppen bedienen.

Tuurlijk joh, gewoon doen, want alles wat op Youtube staat is waar en wat wij hier vertellen is onzin... Ik heb het al eerder gezegd, je stelt dan ook de beveiligingen buiten werking. En zo'n FO moet je ook nog instellen, waar je waarschijnlijk ook geen verstand van hebt.

De handleiding van een Chinese FO.

Op zondag 8 juni 2025 11:33:00 schreef Heffie:
Is dat niet de motorbeveiliging ingesteld op 8A? en ik dacht dat de motor maar 2,2kw was hoor. de brug kan maar heffen tot 2500kg dan lijkt mij 4kw voor een motor wat zwaar. zal vanmiddag eens een goede foto van hert typeplaatje maken.

Je vergeet de snelheid erbij te betrekken. Hoe sneller de brug moet hebben hoe meer vermogen er nodig is. In theorie als je bv 1 uur de tijd hebt zou het ook met een 50W motor kunnen.

hier een foto van het typeplaatje van de motor

Motor is 3kW en daarmee vallen alle opties af. Dat is zelfs te zwaar voor een enkelfase FO. Hoewel sommige Chinese FO's wel claimen dat 3kW kan. DE 2,2kW motor van eerder lijkt mij te klein, die kan nog wel maar dan moet je poelies gaan aanpassen.

Tuurlijk joh, gewoon doen, want alles wat op Youtube staat is waar en wat wij hier vertellen is onzin... Ik heb het al eerder gezegd, je stelt dan ook de beveiligingen buiten werking.

Maar op deze brug zitten zo te zien ook geen beveiligingen Ik zie toch wel iets ik denk alleen een te hoog en te laag beveiliging en die zijn toch wel erg belangrijk.

In principe hebben ze gelijk je kan de FO prima bedienen met enkel de knoppen en dat gebeurt ook vaak. Maar als jij dan de brug te ver naar beneden laat gaan dan loopt de spindelmoer vast en gaan er dingen kapot. Hetzelfde voor te hoog. En dat kan je beter niet doen. Echter de drukknopen voor omhoog en omlaag zitten al op de kast en daarmee kan je ook de FO aansturen. En dan kan je gelijk de schakelaars voor te hoog en te laag ook aansluiten.

Er is een reden waarom de Chinese FO's zo goedkoop zijn en dat is omdat er een hoop veiligheid feature ontbreken. Het nadeel daarvan is dat je motor zo goed als niet beveiligd is. Maar omdat je er naast staat kan je wel zelf snel reageren door via de schakelaar alles uit te zetten.

Na alles nogmaals overwogen te hebben een een goedkope aggregaat waarschijnlijk niet gaat werken. eveneens een FO. wil ik dan toch mij erin verdiepen 3x 25a aan te laten leggen. aansluitkosten 467 euro maar er staat bij bij vervangen van kabels dat de kosten kunnen oplopen naar 1700 euro. ik heb geen flauw idee wat daar mee bedoeld word?

Op maandag 9 juni 2025 12:19:53 schreef Heffie:
Na alles nogmaals overwogen te hebben een een goedkope aggregaat waarschijnlijk niet gaat werken. eveneens een FO. wil ik dan toch mij erin verdiepen 3x 25a aan te laten leggen. aansluitkosten 467 euro maar er staat bij bij vervangen van kabels dat de kosten kunnen oplopen naar 1700 euro. ik heb geen flauw idee wat daar mee bedoeld word?

Vanuit de straat zal er een 4 of 5 aderige kabel moeten binnenkomen naar de HAK ( kastje waar de hoofdzekeringen in zitten).
Daarnaast zal je ook een andere groepenkast moeten installeren voor 3 fasen uitgerust, een 3 fasen automaat voor de brug en een 5 aderige kabel naar de brug.

Eens met de anderen dat dit eigenlijk de enige oplossing is op het vervangen van de motor van de brug na.
De rest is geen goede oplossing en aansluiten zonder de kast met de beveiligingen is levensgevaarlijk!

Ik vraag mij af of een andere brug zoeken die wel enkelfase is niet de makkelijkste oplossing is.

Zo te lezen is een andere brug dan de goedkoopste oplossing? met die 467 euro bij Stedin ben je dus niet klaar. komt er nog 500 euro of meer bij? andere groepenkast .bekabeling etc. of misschien wel 1000.

Maak even een foto van de huidige groepenkast / meterkast, ook de kast onder de meter,
Dan is er misschien wat over te zeggen.

Je hebt voor 2000 euro een 2 kolomsbrug, die bedoelt is voor 1 fase 230V nieuw. Deze werkt hydraulisch. https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-professionele-2-koloms-hydraulis…

Yup, 500 voor Stedin, en in de goedkoopste optie (als je oude kast daar geschikt voor is) een 4 polige hoofdschakelaar.
Daarna een 5 aderige kabel naar je hefbrug trekken en naast je hoofdschakelaar een C16 4polige 3f automaat installeren.
Nogmaals, mits je oude kast daartoe geschikt is.

met die 467 euro bij Stedin ben je dus niet klaar. komt er nog 500 euro of meer bij? andere groepenkast .bekabeling etc. of misschien wel 1000.

Het is ook niet zo dat ze voor die 467 euro helemaal niets doen. Een stukje kabel tot aan de staat zit er dacht ik ook bij. Behalve als die staat dan weer ver weg zit. Wat ze wel en niet doen kan je wel opzoeken.

Het is wel het advies om de groepenkast te veranderen om het het beste werkt als je alles over de 3 fasen verdeelt, maar dat is dacht ik geen verplichting.
De groepenverdeling is nu gebaseerd op 35AQ en als je niet verandert is er nog maar 25A, dus er zal toch 1 of 2 groepen minimaal naar een andere fase moeten.

Wat je wel minimaal moet hebben is een 4 polige hoofdschakelaar want stedin sluit aan tot op de hoofdschakelaar. Daarna moet er wel een groep bij voor de brug en een stukje kabel naar de brug.

Yup, 500 voor Stedin, en in de goedkoopste optie

@Jinny weet jij toevallig wat ze voor die 46,- doen en niet doen? Ik heb het wel eens opgezocht maar het was zelfs voor mij vrij vaag.

Op zondag 8 juni 2025 11:04:22 schreef HD13:

4,0 kW frequentie regelaar voor deze toepassing gaat richting de 20A, lastig verkrijgbaar en duur...
En dan nog afgezien van bekabeling, lengte en doorsnede.

4kW enkelfase regelaars bestaan niet (misschien een heeeeele zeldzame uitzondering)
Maar 8A is geen 4kW, eerder 3 en dat is wel te krijgen in enkelfase regelaars. Tweedehands is wat lastiger misschien.

Op zich blijft een enkelfaseregelaar de goedkoopste oplossing denk ik.

Op maandag 9 juni 2025 13:15:35 schreef revado:
Maak even een foto van de huidige groepenkast / meterkast, ook de kast onder de meter,
Dan is er misschien wat over te zeggen.

Idd, vooral ook waarop de aanvoerkabel te zien is. Op één van de foto's zie ik een stukje, lijkt 1 fase, bij oud huis kan dat heel goed.
En dan is de vraag of ze het doen. Ik heb een keer een appartement verbouwd met elektrische kookplaat en vroeg om 3x25A en ze zeiden doodleuk 'dat doen we niet'. Overigens ging dat best goed op 1x35A met 2 groepen voor kookplaat en ook nog oven. Niet wassen, drogen en koken tegelijk, maar als je oven gebruikt gebruik je vaak niet alle pitten van de kookplaat. (Dit even omdat iemand opmerkte dat je voor 'van het gas af' altijd naar 3 fasen moet, maar dat klopt niet. Ook als is dat wel prettiger natuurlijk.
Een hobby is niet goedkoop....

4kW enkelfase regelaars bestaan niet

Dat noemt men selectief quoten ;)

Niet dat je er wat aan hebt overigens, dat ding verwacht 40A voorbeveiliging.

Maar het ding verwacht dan ook een 4kW motor met een 3kW motor blijf je dan zeker binnen de 35A van de hoofdzekering, maar net te veel voor een 16A zekering.

Dat is inderdaad niet wat ik beweerde.

Ik weet er nog wel enkele. Maar die zijn net zo zeldzaam als nutteloos.

Op maandag 9 juni 2025 16:58:51 schreef GJ_:
[...] 4kW enkelfase regelaars bestaan niet (misschien een heeeeele zeldzame uitzondering)

IK dacht ook dat ze niet zouden bestaan.
Maar waar in NL een 230V groep meestal 16A is, is dat in andere landen niet zo. In china BV zag ik wel een een 230V 32, 40 of zelfs 63A voorbij komen. Groepenkasten zitten daar vaak gewoon ergens midden in de winkel en staan vaak nog open. Als er al een deur voor zit. :)

IK zag daar toevallig ook dat ze met een enkelfase 63A lasapparaat bezig waren. Tenminste op de 2 polige hoofdschakelaar die ook een zekering was stond 63A. Maar daarvoor was me al opgevallen dat er een 2 losse dikke aders vanuit een aansluiting naar het lasapparaat ging. Dus nog niet eens aarde.

Op maandag 9 juni 2025 17:31:07 schreef benleentje:
Maar het ding verwacht dan ook een 4kW motor met een 3kW motor blijf je dan zeker binnen de 35A van de hoofdzekering, maar net te veel voor een 16A zekering.

Wie zegt er dat TS een 35A hoofdzekering heeft? Dat staat nergens genoemd.
Dat zou, zeker gezien het oudere huis, best wel eens 25A kunnen zijn.

Simpel omdat ik niet beter weet dat het altijd 35A is. 8)7

Op maandag 9 juni 2025 18:14:28 schreef benleentje:
[...]IK dacht ook dat ze niet zouden bestaan.....

Het is ook maar heel betrekkelijk. Die 4kW Invertek heeft een output van maar 15A terwijl een vergelijkbare Control techniques van 3kW een 13,5A output heeft. De ene is ruim voldoende voor 3kW, de ander krap 4kW.

Op zich blijft een enkelfaseregelaar de goedkoopste oplossing denk ik.

Maar wie gaat die FO configureren incl. de schakelaars en beveiligingen (eindstops) ? De TS kan het niet en laten doen kost ook geld.

Je wilt dan ook niet een bestaand wcd gebruiken met mogelijk allerlei lasdozen er tussen, maar een eigen groep rechtstreeks vanaf de meterkast, iets wat je ook moet doen bij overgang naar 3F.

En waarbij het de vraag nog is of het gaat werken met een FO, heb je dat niet bij de overgang van 1F naar 3F.

Op maandag 9 juni 2025 18:22:31 schreef benleentje:
Simpel omdat ik niet beter weet dat het altijd 35A is. 8)7

In de flat waar ik woon heeft iedereen 1x25 of kan upgraden naar 3x25 ( heb ik ook) .
Dat zal bij veel meer woningen zo zijn denk ik.

Voor TS nog een aardige.
Heb je die brug zien werken, maw is de kast en de motor heel?
Dat is ook wel handig om te weten .

[Bericht gewijzigd door revado op (17%)]

Op maandag 9 juni 2025 20:06:33 schreef Roland van Leusden:

Maar wie gaat die FO configureren incl. de schakelaars en beveiligingen (eindstops) ? De TS kan het niet en laten doen kost ook geld.

Je wilt dan ook niet een bestaand wcd gebruiken met mogelijk allerlei lasdozen er tussen, maar een eigen groep rechtstreeks vanaf de meterkast, iets wat je ook moet doen bij overgang naar 3F.

En waarbij het de vraag nog is of het gaat werken met een FO, heb je dat niet bij de overgang van 1F naar 3F.

Een bestaande WCD moet kunnen denk ik. En waarom het met een FO niet zou werken snap ik niet: ze stopt er gewoon 230V in en de 3x230V die er uit komt sluit je direct op de motor aan. De stuurstroom kan inderdaad een uitdaging zijn. Maar het blijft denk ik wel de goedkoopste oplossing.