hoi allemaal,

Ons bootje met bb-motor wil nog wel eens wat bilgewater onderin verzamelen wat er tot op heden altijd handmatig uitgeschept wordt. Echter biedt de motor (Evinrude 69B67E uit 1979) een handig 12v aansluiting. Ik kan weinig vinden qua documentatie over de belastbaarheid van zo'n aansluiting, dus ik chatgpt gevraagd wat dat zou kunnen zijn. Hij vertelde me "De 12V-aansluiting op je Evinrude 69B67E buitenboordmotor levert naar schatting een vermogen van ongeveer 60 watt, wat overeenkomt met 5 ampère bij 12 volt. Dit is vergelijkbaar met de uitgangsspecificaties van andere kleine Evinrude-motoren uit die periode, zoals de 8 pk-modellen uit de jaren '90." Maar ik durf mijn hand niet in het vuur te steken wat betreft de gpt-output.

Nu is de ruimte onder de vlonders maar beperkt dus mijn voorkeur gaat niet uit naar het plaatsen van een kant en klaar bilgewaterpompje met vlotter. Nu zat ik te kijken wat er zoal nog meer mogelijk is en kwam toen zo'n ding tegen:

https://i.imgur.com/dYLb4Pw.jpeg
(Veelzijdige Handboor Waterpomp)

Die zou ik gemakkelijk elders een plekje in de boot kunnen geven zodat er alleen een stukje slang met een korfje onderin komt te liggen.

Ik zou dan, ipv met de accuboormachine in de weer te gaan, liever een 12v DC motortje willen toevoegen aan dat dingetje die begint te draaien zodra de bb-motor loopt. Maar ik heb geen idee welk motortje het meest verstandig is om te kiezen qua wattage/amperage/belastbaarheid/rpm/koppel/etc.

Wellicht kan iemand hier mij daarmee assisteren en eventueel een suggestie geven welk motortje een geschikte kandidaat zou zijn.

Alvast dank voor alle zinvolle input.

Ik heb voor een koelwaterloop van een projectje deze pompjes gebruikt:

https://www.aliexpress.com/item/4000182143341.html

Die doen iets van 0.5A op 24V dus waarschijnlijk iets meer dan het dubbele op 12V En die kun je compleet onderdompelen.

Net als die boormachinepomp zijn ze overigens niet zelfaanzuigend.

Niet te moeilijk denken, gewoon een klein dompelpompje kopen bij de camping of botenwinkel. Baco heeft ze ook. Kost 20 euro ofzo. Volgens mij trekken die kleintjes ruwweg 2a bij 12v. Snel zijn ze niet maar als je je bilge regelmatig leegpompt, dan ben je met een paar minuten per keer wel klaar.

Vraag niet chatgpt maar Evinrude (servicehandleiding, gebruikhandleiding, vertegenwoordiger) naar de stroom die dat ding kan leveren.

In het ergste geval koop je er een klein accu'tje bij en laad je dat met de lichtspoel van de motor of wat het ook is.

Moest 'bilgewater' even opzoeken; nooit van gehoord... (dacht dat het een nette omschrijving van diarree was... :+ )

Ach toe, @Arco, iedereen verstaat toch Swahili tegenwoordig? :+

Nu, ter zake: een zeer courant modelletje in de wereld van kampeermobielen is dit:
https://www.campingwagner.de/product_info.php?info=p33429
Is ook te vinden aan flink lagere prijzen, bv.
https://www.aliexpress.com/item/1005004793244578.html

(en dit bericht sluit nauw aan bij wat @Ledlover hogerop stelde)

(voor de betekenis van "bilge": https://en.wikipedia.org/wiki/Bilge)

Een 24V, 10 liter/min versie van dit pompje aangesloten op een oud Shell-solar zonnepaneel gevolgd door een 24V spannings regelaar pompt op de moestuin van mijn vrouw het grondwater op. In 1 dag komt een 200 liter vat vol. Vraag en aanbod van water gaan hier goed samen: hoe droger, hoe meer zon, hoe beter de pomp werkt.

Op dinsdag 3 juni 2025 14:06:19 schreef Arco:
Moest 'bilgewater' even opzoeken; nooit van gehoord... (dacht dat het een nette omschrijving van diarree was... :+ )

Zo kan je het ook ongeveer noemen. Jinny kan je perfect uitleggen wat het is.

Mag dat zomaar geloosd worden?

Op dinsdag 3 juni 2025 15:46:25 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Zo kan je het ook ongeveer noemen. Jinny kan je perfect uitleggen wat het is.

Laatste vraag, in principe niet vanwege de kans op olieresten.

Het is het vocht dat onder de scheepsmotor woont en vervuild raakt met aardolieproducten.

Op dinsdag 3 juni 2025 15:46:25 schreef buckfast_beekeeper:

Bilge water mag normaal niet geloost worden, maar in dit geval zal er geen olie bij zitten.

Op dinsdag 3 juni 2025 12:49:58 schreef Lorne Malvo:
hoi allemaal,

Ons bootje met bb-motor wil nog wel eens wat bilgewater onderin verzamelen wat er tot op heden altijd handmatig uitgeschept wordt. Echter biedt de motor (Evinrude 69B67E uit 1979) een handig 12v aansluiting.

...
Alvast dank voor alle zinvolle input.

Niet te moeilijk doen!
Hup, met de decoupeerzaag een gat in de boot zagen en een zelflozer erin monteren.
Af en toe hard varen en je bilgewater is weg.

Hup, met de decoupeerzaag een gat in de boot zagen en een zelflozer erin monteren.

Hm. Hoe minder gaten in de romp, hoe beter, wat mij betreft.... Elke huiddoorvoer en afsluiter is een potentiële bron van problemen. Van lekkage tot osmose.

Bilge water mag normaal niet geloost worden, maar in dit geval zal er geen olie bij zitten.

De meeste buitenboordmotoren (behalve de allerkleinste van hooguit een paar pk) hebben een aparte tank. Dus evt. brandstofresten van het vullen kunnen wel degelijk in de bilge terechtkomen. Overigens ziet dat overboord lozen er wel erg dramatisch uit: één enkel druppeltje benzine of olie geeft al een enorme vlek op het water. Ziet er erger uit dan het is. Maar volgens mij mag bilgewater alleen nog op internationale wateren geloosd worden.

On-topic: voor de modelbouwvliegtuigjes hadden we vroeger een klein 12V brandstofpompje (Mabuchi of Johnson-achtig). Zoiets dergelijks zou prima geschikt zijn, verwacht ik. Dergelijke pompjes kunnen tegen (sommige) brandstoffen, en in de bilge verwacht ik in principe slechts relatief weinig brandstof of olie. Als er eens een keer een echt lek is sowieso de brandstof handmatig verwijderen: evt. benzinedampen (indien benzine als brandstof gebruikt wordt; persoonlijk wil ik GEEN benzine aan boord hebben!) in de bilge zouden wel eens kunnen ontsteken door de vonkjes van een klein DC-motortje. Dus oppassen in dat geval!

Ook SVE heeft electrische bilgepompjes te koop: https://www.svb24.com/en/category/pumps-hoses-plumbing-pumps-bilge-pum…

Maar voor een relatief kleine boot met buitenboordmotor zou ik gewoon een handpompje gebruiken. Ook voor grotere motorsailers werkt dat nog prima. Moet alleen eens in de 10 jaar een nieuw rubberen diafragma knippen, uit een stuk rubber, maar voor de rest hebben dergelijke simpele handpompjes het eeuwige leven. En geen vonkvorming.

Dank voor de diverse input!

Ter geruststelling, het betreft idd schoon bilgewater.

Om met de laatst aangedragen optie te beginnen, zelflozer is zeker een mooie optie, maar geen goedkope, vooral niet wanneer je ervoor zou kiezen ze aan beide zijden te monteren, daarnaast moet de boot daarvoor uit en weer in het water ($). Dat doe ik liever niet.

Na er wat langer over nagedacht te hebben denk ik dat ik niet om een pomp met vlotter oplossing heen kan omdat anders de kans bestaat dat het pompje droog staat de pompen. Dat is onwenselijk.

Ik wil graag ook wel een beetje capaciteit, ik ga morgen nog even passen en meten maar ik denk dat ik onderstaand pompje (1100GPH) met ingebouwde vlotter (10cm) qua hoogte kan huisvesten.

https://i.imgur.com/8zZX3ax.jpeg

kostentechnisch goed te overzien.

Het mooiste is als je buitenboordmotor is voorzien van een laadspoel om een kleine accu op te laden, dan kun je daar je bilgepomp op aansluiten. Een goede heeft een vlotter in de behuizing, je plakt de pomp op het laagste punt op je vlak met Sikaflex of Polymax.

Op dinsdag 3 juni 2025 14:06:19 schreef Arco:

Ik ken dat onder de naam lenspomp om dat water weg te pompen.

Op dinsdag 3 juni 2025 22:04:32 schreef revado:
Ik ken dat onder de naam lenspomp om dat water weg te pompen.

Een lenspomp kan ook, maar het is en blijft Bilge water. :)

Alhoewel, het wordt ook wel lenswater genoemd. Maar persoonlijk ken ik het als Bilge water, misschien streek gebonden?

Dat zijn handige dingen maar verwacht niet te veel van die prijsklasse, dit is extreem goedkoop.

De SAR boot hier naast me heeft ook zo'n ding maar dan heel erg veel duurder. De slang is ook veel dikker in diameter. (ik denk iets van 25-30mm) Die ligt onder de BBM waar een vak zit waar regenwater in blijft staan. Je hoort hem af en toe aanslaan na regenbuien. Meestal houdt hij het ongeveer een jaar vol maar hij krijgt tijdens varen ook zout water te verwerken. Ik heb de vorige gehad en gebruik hem om de bijboot leeg te pompen want dit keer deed de pomp het nog maar was de vlotterschakelaar toost.

Dat ding met boormachine heeft iemand hier ook gehad. Hij had meerdere accus nodig om regenwater uit de bijboot weg te pompen want de capaciteit was nog niet in de buurt van de opgave. Maar dat was dan ook een low budget geval. Een ander had er ook een (geleend) en die werkte erg goed. Geen idee van de prijsklasse want hij was al vrij oud. Zag er stevig en degelijk uit.

Die ligt onder de BBM

BBM? B_g Br__st_d M_mm_l?

Buiten Boord Motor. In de watersport een vrij algemene afkorting.
De TS schrijft:

Ons bootje met bb-motor

Dat staat ook voor buitenboord

[Bericht gewijzigd door fred101 op (41%)]

Het is hier geen watersportforum.

De TS is een watersporter. Ik ook. Jij blijkbaar niet dus jouw opmerking voegt weinig toe. Bilge pomp mag dan ook niet?

[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]

Op dinsdag 3 juni 2025 22:24:44 schreef Paulinha_B:
[...] BBM? B_g Br__st_d M_mm_l?

Buiten Boord Motor
Ah Fred was me (ruim) voor

Op dinsdag 3 juni 2025 22:26:51 schreef Paulinha_B:
Het is hier geen watersportforum.

Er wordt nu eenmaal van alles behandeld hier, dus ook dat. De TS stelt een normale vraag en krijgt daar antwoord op. En daar staan nu eenmaal/soms afkortingen bij. :)

Geen reden tot paniek mensen, omdat we nu eenmaal toch in Voertuigelektronica van gedachten aan het wisselen waren meende ik mezelf die afkorting te kunnen permitteren. Ik dat dat voor hetzelfde geld ook even voluit kunnen schrijven.

Laten we maar weer verder gaan met het topic at hand, ik herinnerde me gisteravond laat dat ik nog een klein printplaatje meegekregen heb die in relatie stond met de stroomoutput op de motor. Ik zou even contact op kunnen nemen met de vorige eigenaar om te informeren naar het nut, maar wellicht ziet iemand hier waar het voor zou kunnen dienen:

https://i.imgur.com/SsFiKfP.jpeg

@fred101; erg benieuwd welke pomp geschikt voor accuboormachine dat geweest is, ik heb mij twijfels ook bij opgegeven capaciteit. Ik zag dat Parkside ook 1tje heeft voor maar een paar euro. Dat is doorgaans ook geen troep, misschien bestel ik daar 1tje.

die 1100gph opgegeven bij dat bilgepompje waar ik plaatje van toonde heb ik ook mijn twijfels bij. Maar als is het maar de helft dan ben ik nog wel tevreden. als je dat ding opzoekt bij temu en beetje naar beneden scrolt dan staat er een filmpje bij wat wel een bemoedigend beeld geeft. Denk dat ik toch voor dat pompje ga, straks nog ff kijken hoeveel cm ik precies tot mijn beschikking heb. Dank iig voor de input.

Dit ziet er uit als een gelijkrichter. En met zijn 6 diodes een drie fase exemplaar?

Dat zou betekenen dat uit die aansluiting op de evenrude dus drie draden moeten komen. Uit die drie draden zou dus een ruwe ongeregelde drie fase wisselspanning moeten komen. Dat is dus volslagen ongeschikt om direct een gelijkstroom motortje van een pompje te voeden. Met de gelijkrichter uit het plaatje zou het theoretisch misschien wel kunnen. De ongeregelde spanning zou dan ook nog een probleem kunnen vormen.

Ik denk dat er eerst maar eens met de manual van die evenrude motor uitgezocht moet worden wat dat voor aansluiting is die op die buitenboordmotor zit. Het drie fase verhaal kan wel maar acht ik niet erg waarschijnlijk. Daarna kun je gaan kiezen wat je voor pomp gaat gebruiken. Ik zou zelf gewoon voor een handpompje kiezen. Dat doet het gewoon altijd. En afhankelijk van de afmetingen van de boot verwacht ik niet dat het heel veel pompwerk is. Een hele elektrische installatie opbouwen en onderhouden is veel meer werk en kostbaarder dan even met de hand pompen.

Een jaar of veertig geleden hadden we op de club een boot met een 25pk evenrude buitenboordmotor. Ik herinner me die extra aansluiting op die motor. Meer als een heklicht en stuur- en bak-boord lampjes kon je daar volgens mij niet mee aansturen. Een accu op spanning houden kon wel. Die was dan om elektrisch te kunnen starten. Er bestond een optie voor een elektrische starter. Dat voor als je dat trektouwtje beu was. Wel eens gekeken of het mogelijk was om daar een radio mee te voeden. Maar dat ging niet. Te onstabiel. Als je hier een pompmotor mee zou willen voeden is die accu denk ik ook noodzakelijk.

Dit verhaal over mijn ervaring van jaren her klopt echter niet met die rare gelijkrichter van de foto. Ik acht de kans groot dat die of ergens anders van is, of gewoon niet via die aansluiting op de motor aangesloten moet worden, maar ergens binnen in rechtreeks op de dynamo of laadspoelen.

Die boormachine pompjes zijn gewoon geklungel en geknoei. Ze zijn niet zelf aanzuigend en dat is iets wat de ts wel moet hebben omdat hij niet onder het vloertje wil lopen klungelen. Er moet zoiezo op gelet worden dat de pomp zelfaanzuigend is. Veel van die goedkope dingen zijn dat niet.

Lenswater of bilgewater betekenen niet helemaal hetzelfde maar het zijn heel gewone Nederlandse woorden. Niet nodig om over zeuren op dit forum denk ik. Alleen een vermelding over de betekenis voor de mensen die het woord per ongeluk niet kennen.

Op woensdag 4 juni 2025 11:17:07 schreef Ex-fietser:
[bijlage]
Die boormachine pompjes zijn gewoon geklungel en geknoei. Ze zijn niet zelf aanzuigend en dat is iets wat de ts wel moet hebben omdat hij niet onder het vloertje wil lopen klungelen. Er moet zoiezo op gelet worden dat de pomp zelfaanzuigend is. Veel van die goedkope dingen zijn dat niet.

Hebben een rubber waaier, en dat is geen waaier maar een soort verdringerpomp . Mogen niet te lang droog draaien, kan het rubber niet goed tegen . Zijn wel degelijk zelfaanzuigend ( als ze nog goed zijn natuurlijk ) .