Op woensdag 4 juni 2025 11:17:07 schreef Ex-fietser:
[bijlage]

Dit ziet er uit als een gelijkrichter. En met zijn 6 diodes een drie fase exemplaar?

Dat zou betekenen dat uit die aansluiting op de evenrude dus drie draden moeten komen. Uit die drie draden zou dus een ruwe ongeregelde drie fase wisselspanning moeten komen. Dat is dus volslagen ongeschikt om direct een gelijkstroom motortje van een pompje te voeden. Met de gelijkrichter uit het plaatje zou het theoretisch misschien wel kunnen. De ongeregelde spanning zou dan ook nog een probleem kunnen vormen.

Dank, dat had je goed gezien, een klein onderhoud met oude eigenaar leerde mij ' printplaatje is nodig voor de 3-fase aansluiting op de motor. Deze maakt er een + en - 12Volt van'. Om die rechtstreeks aan een pompje te koppelen is onverstandig. Liever zou ik die afgifte gebruiken om een accu mee op te laden die verantwoordelijk is voor de te plaatsen bilgepomp. Eventueel uit te breiden met een zonnepaneeltje die hetzelfde doet.

zoiets:

https://i.imgur.com/ZfIc7JZ.jpeg

wat heb ik nodig aan randzaken om deze opzet te realiseren?

wat heb ik nodig aan randzaken om deze opzet te realiseren?

* tussen de generator op de motor en de batterij: gelijkrichter-regelaar. Mogelijks kan het printje met de zes diodes daarvoor dienen, zelf zou ik liever iets gesofistikeerders zien.

* tussen PV-paneeltje en batterij: laadregelaar. Als het paneeltje zeer klein in vermogen is, dan kan het misschien zonder.

* tussen batterij en pomp: onderspanningsbeveiling; die voorkomt dat de batterij helemaal leeg loopt al er al eens vergeten wordt de pomp uit te schakelen.

* oja, nog een schakelaar ook, tussen batterij en pomp. En wat zekeringen.

* optioneel: volt/amperemetertje en/of leds op inkomende spanningen.

Op woensdag 4 juni 2025 11:17:07 schreef Ex-fietser:
[bijlage]

Dit ziet er uit als een gelijkrichter. En met zijn 6 diodes een drie fase exemplaar?

Als je goed kijkt zie je dat het een 3-fase gelijkrichter is.
De 3 fasen wisselspanning sluit je aan op het zwarte klemmenblok.
De plus van de gelijkgerichte spanning neem je af van de twee rode klemmen.
De 5A gezekerde min neem je af van de twee blauwe klemmen. Het printbaantje van de min loopt akelig dicht langs de rand van de print.

Op woensdag 4 juni 2025 15:30:25 schreef Paulinha_B:
[...]

* tussen de generator op de motor en de batterij: gelijkrichter-regelaar. Mogelijks kan het printje met de zes diodes daarvoor dienen, zelf zou ik liever iets gesofistikeerders zien.

* tussen PV-paneeltje en batterij: laadregelaar. Als het paneeltje zeer klein in vermogen is, dan kan het misschien zonder.

* tussen batterij en pomp: onderspanningsbeveiling; die voorkomt dat de batterij helemaal leeg loopt al er al eens vergeten wordt de pomp uit te schakelen.

* oja, nog een schakelaar ook, tussen batterij en pomp. En wat zekeringen.

* optioneel: volt/amperemetertje en/of leds op inkomende spanningen.

Dat is wel te overzien. Lijkt me ook een leuk projectje om, met wat hulp, op te pakken. maar wanneer ik ga zoeken op bv temu naar de diverse componenten komen er veel suggesties terug wat maakt dat ik, als leek, door de bomen het bos niet meer zie. Ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken bij het samenstellen van het te bestellen pakket.

Op het pompje staat:
12V 3.2AMP
5.0 AMP Fuse

Wat voorbeeldjes van bij ome Ali - niet dat ik suggereer om daar te kopen, het is wel een goede webstek om voorbeelden/illustraties te vinden. Maar er is veel meer te vinden, bv. ook in kampeerwinkels.

Onderspanningsbeveiliging: deze verbreekt de verbinding van batterij naar afnemer, als de spanning te laag zakt. Is de spanning terug hoog genoeg dan komt het relais terug op. Ja, er zit hysteresis op, en er is een (1!) trimpot om het schakelniveau in te stellen. https://www.aliexpress.com/item/1005008657321487.html

MPPT-regelaar: https://www.aliexpress.com/item/1005008778200873.html

Een gepaste laadregelaar vind ik niet zo gelijk, maar in het wereldje van brommers/moto's moet er wel iets voorhanden zijn. Of zelf maken met drie diodes en een PB137 en wat klein grut.

Gekliederd uit het losse polsje:

Dank voor de gedane suggesties, de technische tekening voert voor mij te ver om daar chocolade van te maken O-), ik zal morgen met wat knippen en plakken het proberen visueel te krijgen en dan terugkoppelen om te kijken in hoeverre mijn assumpties kloppen met de realiteit.

Een woordje toelichting: links boven de lichtpanelen met hun regelaar (ik ga er dus van uit dat die kant en klaar wordt aangeschaft, al is zelfbouw niet onmogelijk), die kan MPPT zijn voor optimaal rendement, maar een noodzaak is het niet.

Links midden en onder: drie gelijkrichtdiodes, eentje voor elke fase van de alternator. De PB137 is een driepoter in een TO220-behuizing, kan maar beter gekoeld worden, bv. door hem tegen een wand van een metalen kastje te schroeven. Geen isolatie nodig: de "0"-pin is doorverbonden met het rugplaatje.

Als je een gelijkrichter+regelaar vindt die geschikt is voor het doel, dan komt die in de plaats van die drie diodes en de PB137.

Bij de batterij heb ik zowel in de plus als in de min een amperemeter getekend, die ga je niet allebei plaatsen neem ik aan :) Die in de min kan de stroommeetshunt zijn van zo'n goedkoop digitaal paneelmetertje; het voltmetergedeelte daarvan heb ik effe vergeten, het komt tussen de beide batterijpolen.

Rechts dan de onderspanningsbeveiliging oftewel UnderVoltageProtection; stel die zo in dat de batterij wordt afgekoppeld als haar spanning onder de 12,0 volt komt. Lager kan, maar dat gaat dan ten koste van de levensduur van de batterij.

En zoals gezegd nog wat elco's en zekeringen hier en daar, meer houdt het niet in.

Let wel! Deze krabbel is slechts een voorbeeld van wat misschien zou kunnen. Er zijn zijn legio andere benaderingen mogelijk, mijn idee is zeker niet alleenzaligmakend. Bv. de PB137 beperkt de laadstroom tot 1,5 ampere, dat kan zeker beter.

PS misschien is het een goed idee om in uw profiel een adres in te vullen voor e-post.

Ik hoop dat je niet die zooi bij Ali gaat bestellen, koop goed spul.

En dat printje is alleen een gelijkrichter en geen laadregelaar voor je accu. Informeer of ze een laadregelaar hebben voor jou B-B motor.

Hm, ietwat minder betuttelend zou geen kwaad kunnen...

Wat is er mis met zo'n volt/amperemetertje van Ali? Kost een habbekrats, is niet gegarandeerd nauwkeurig, en kan wel eens stuk gaan. Don't hurt the running of it none.

De topicstarter zal zelf wel uitmaken hoeveel budget er te spenderen valt voor welk niveau van kwaliteit, daar hebben wij ons niet mee te bemoeien.

En ook: ik heb hier al enkele PB137's toegepast, allemaal ex-Ali, nooit problemen. Natuurlijk KAN het wel brol zijn aldaar, vooral bij vermogenshalfgeleiders is het opletten geblazen; maar het kan ook wel eens goed zitten. Een beetje een loterij, en alweer is het aan de vraagsteller om haar/zijn kansen af te wegen.

Wel grif akkoord inzake de gelijkrichter/regelaar: het huidige printje is enkel een gelijkrichter (of er zouden nog componenten op de rugzijde moeten zitten, maar dat lijkt onwaarschijnlijk), een (betere) regeling zal de levensduur van de batterij zeer ten goede komen.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (16%)]

Op woensdag 4 juni 2025 23:10:27 schreef Paulinha_B:
Hm, ietwat minder betuttelend zou geen kwaad kunnen...

??????

Wat is er mis met zo'n volt/amperemetertje van Ali? Kost een habbekrats, is niet gegarandeerd nauwkeurig, en kan wel eens stuk gaan. Don't hurt the running of it none.

Omdat het meeste troep is wat daar vandaan komt.

De topicstarter zal zelf wel uitmaken hoeveel budget er te spenderen valt voor welk niveau van kwaliteit, daar hebben wij ons niet mee te bemoeien.

Ja. Maar we proberen hem te verhoeden om een miskoop te doen.

En ook: ik heb hier al enkele PB137's toegepast, allemaal ex-Ali, nooit problemen.

Je gaat zomaar een PB137 toepassen terwijl je helemaal niet weet wat de spanning en de stroom is die van de spoel afkomt van de BB-motor.

Geloof me, ik kom al genoeg ellende tegen op schepen met zelf gemaakte bende.

Wel grif akkoord inzake de gelijkrichter/regelaar: het huidige printje is enkel een gelijkrichter

Precies dat.

een (betere) regeling zal de levensduur van de batterij zeer ten goede komen.

Precies en daarom geen spanningsregelaar toepassen. De TS moet gewoon informeren naar een standaard regelaar die geschikt is voor zijn BB-motor.

En in je schema teken je verschillende diodes, een goede regelaar heeft geen diode nodig en een goede Solar lader ook niet.

Je tekent een MPPT regelaar in je schema, terwijl we niet weten wat voor paneel de TS heeft, dus we weten de spanning niet en de stroom niet.

Eerst alle info verzamelen en dan een schema maken. Ja en als je dit allemaal betuttelend vind...

En zie jij hier één diode staan.

Budget waar mogelijk is het uitgangpunt idd.

Vergeef mij mijn kinderachtige opzet wat visualiseren betreft, maar op die manier houdt ik het voor mezelf helder voor ogen. Ik ben nu tot het onderstaande gekomen;

https://i.imgur.com/bGeeyDl.jpeg

1. Evinrude 69B67E
2. ...
3. ...
4. Batterijlader 1.2-25V Uitgang 80W
5. accu
6. Low Voltage Cutoff Protector
7. 12V 1100GPH Automatische Submersie Bilgepomp

De gelijkrichter heb ik een plaatje van opgezocht, die zijn er in vele soorten en maten. Maar ik heb geen idee welke geschikt zou kunnen zijn, waar moet ik op letten qua specificaties?

Ik heb een random plaatje van een paneeltje gebruikt, ook daar weet ik niet goed welke geschikt zou kunnen zijn. liefst houdt ik het paneeltje zo klein mogelijk. Iemand een suggestie?

ik heb nog een zware 105Ah sportline accu, maar dat lijkt me wat overdreven voor het zo nu en dan laten draaien van een bilgepompje. welke Ah waarde zou afdoende kunnen zijn?

Op donderdag 5 juni 2025 09:16:51 schreef Lorne Malvo:
Budget waar mogelijk is het uitgangpunt idd.

Dat kan zijn, maar geef iets meer uit om ellende te voorkomen. En als je iets twee keer moet kopen wordt het nog duur.

Vergeef mij mijn kinderachtige opzet wat visualiseren betreft, maar op die manier houdt ik het voor mezelf helder voor ogen. Ik ben nu tot het onderstaande gekomen;

Dat maakt niet uit, het is duidelijk zo.

De gelijkrichter heb ik een plaatje van opgezocht, die zijn er in vele soorten en maten. Maar ik heb geen idee welke geschikt zou kunnen zijn, waar moet ik op letten qua specificaties?

Als je een goede laadregelaar wil dan moet je bij Evinrude informeren welke je nodig hebt voor jou BB-motor. Dat is het behoud van je accu.

Ik heb een random plaatje van een paneeltje gebruikt, ook daar weet ik niet goed welke geschikt zou kunnen zijn. liefst houdt ik het paneeltje zo klein mogelijk. Iemand een suggestie?

Waarom zou je een paneeltje willen, als je regelmatig vaart heb je die niet nodig. Je pompje gebruikt niet veel en je accu is zwaar genoeg, ik vindt dat weggegooid geld.

ik heb nog een zware 105Ah sportline accu, maar dat lijkt me wat overdreven voor het zo nu en dan laten draaien van een bilgepompje. welke Ah waarde zou afdoende kunnen zijn?

Als je die accu toch al hebt, waarom dan een nieuwe kopen. Als je die accu kwijt kan, zou ik hem gewoon gebruiken. Plus dat je dan genoeg geld hebt voor een goede regelaar. En je kunt eventueel ook nog wat verlichting erop maken als je dat zou willen.

Zelf heb ik een sloep gehad, daar stond een 65Ah accu in met verlichting, bilge-pomp, sinus omvormer 1000W en ik heb nooit zonder stroom gezeten. De BB-motor starte ook elektrisch, maar met een goede standaard laadregelaar die bij de motor hoorde.

En koop gewoon een pompje met een vlotter erin, die plak je op je vlak (laagste punt) een zekering ertussen en klaar.

Maar het is mijn project niet...

Dank voor het meedenken, en natuurlijk ook de levendige discussie, precies waarop ik gehoopt had.

Jullie back and forth in-depth heeft me alweer geleerd dat ik er natuurlijk veel te gemakkelijk over dacht, simpel gezegd had ik gehoopt wat dingetjes te kunnen bestellen en met een spanningzoekertje wat + en - draadjes in de juiste sockets vastdraaien om zo de boel draaiende te hebben. Die illusie ben ik nu wel armer.

Ik haak zomaar even ergens in, wat je zegt over voldoende capaciteit in die accu deel ik, nu heeft dat ding lang stil gestaan en gaf op de multimeter letterlijk 0.0V, de acculader herkende ook geen accu bij aankoppelen. Ik heb 'm gisteravond even aan mijn autoaccu (die in de kofferbak zit) gehangen en ruim een half uurtje mee rondgereden, daarna gaf ie 10.3V volgens multimeter, heb 'm toen aan acculader gehangen die er verder mee aan de slag is gegaan. ff afwachten waar dat schip strand.

Mocht die zich weer een beetje jofel voelen is hij qua capaciteit ver toereikend en zou ik, om het mezelf gemakkelijk te kunnen maken, dat paneel verhaal nog wel even achterwege kunnen laten.

Wat betreft de goede laadregelaar bij de Evinrude, dat kon nog wel eens lastig worden, Evinrude is sinds 2020 als bedrijf ter ziele en de motor zelf dateert van 1979. Ik denk dat ik voor antwoord op die vraag mezelf eens op een ander forum waag in de hoop daar meer duidelijkheid over te krijgen.

last but not least, de beoogde bilgepomp heeft ingebouwd vlotter.

Loodaccu's tot 0v ontladen is nagenoeg een verzekering voor een vroegtijdige dood (van de accu).

Ik gok dat een 7ah UPS accu'tje eigenlijk wel genoeg is voor het wegpompen van zeg 100 liter water. Motor even starten als je meer dan dat hebt...

Die pompjes zijn niet kritisch op de spanning, zolang die maar niet lang boven de ca. 14v uitkomt. De accu mag niet boven de 14,4v uitkomen, vandaar de laadregelaar. Die kan je na die gelijkrichterprint aansluiten die je had gevonden.

Op donderdag 5 juni 2025 11:26:50 schreef Lorne Malvo:
Ik haak zomaar even ergens in, wat je zegt over voldoende capaciteit in die accu deel ik, nu heeft dat ding lang stil gestaan en gaf op de multimeter letterlijk 0.0V,...

Ik vrees dat die het niet meer gaat reden.

Wat betreft de goede laadregelaar bij de Evinrude, dat kon nog wel eens lastig worden,...

Er is hier nog genoeg te koop, even informeren.

https://www.allesmarine.nl/merken/johnson-evinrude/ontsteking-elektron…

nevermind...

[Bericht gewijzigd door Lorne Malvo op (94%)]

Op donderdag 5 juni 2025 12:05:37 schreef Lambiek:
Er is hier nog genoeg te koop, even informeren.

https://www.allesmarine.nl/merken/johnson-evinrude/ontsteking-elektron…

Ik ben daar even goed aan zoeken geweest, maar er komen pas gelijkrichters in beeld voor modellen vanaf '88 voor 6hp evinrude, mijne komt uit '79. Prijzen zijn ook niet mals, daarvoor kan ik me gemakkelijk een error (of 2) veroorloven in alles wat na de motor komt.

Stel dat ik eigenwijs ben en toch graag voortborduur op de reeds aanwezige zelfbouw gelijkrichterbrug om daarmee stroom in bijvoorbeeld een reeds eerder genoemde 7/9Ah UPS-accu te krijgen zou ik er (volgens gpt) verstandig aan doen om tussen dat printje en de accu een DC-DC Buck Boost Converter te plaatsen die over- en onderspanning reguleert. Die dingetjes kosten een fractie van de originele bijbehorende gelijkrichter, mocht ik er 1 kunnen vinden.

En dan tussen de accu en de pomp nog een onderspanningsbeveiling.

zoiets:

https://i.imgur.com/1GVLhZt.jpeg

Valt daar iets voor te zeggen, of zie ik dan iets over het hoofd?