De minimale dikte voor 16A is 1,5mm² voor een bepaalde lengte als ik het goed heb.
Waarom zijn er dan toch zoveel apparaten, bijvoorbeeld mijn printer, die een aansluitsnoer hebben van 0,75mm²?
Ik weet dat dit niet meer onder de NEN1010 valt, maar ook hier kan ik geval van defect gewoon 16A op komen te staan toch?
Waarom is 0,75mm² dan toch voldoende. Ja, in normale omstandigheden vraag het apparaat weinig stroom. Maar er kan toch altijd iets fout gaan?

En dan nog een vraag. Iemand vertelde mij dat je volgens de NEN1010 zelfs 0,75mm² soepeldraad mag gebruiken in de vaste installatie als deze bedrading is bedoelt voor een apparaat welke niet veel stroom trekt en niet kan zorgen voor overbelasting.
Dit zou staan in tabel 52.2.
Ik dacht dat dit alleen mocht als het apparaat met een wcd was aangesloten, dus niet behoort tot de vaste installatie.

Is er iemand met meer kennis van de NEN1010 die mij hier meer duidelijkheid over kan geven?

Ik heb geen nen, dus geen idee wat de nen zegt, maar lichter afgezekerd spul zal vast met dunnere draad mogen. Of het nou soepel of massief is maakt daar niet veel aan uit natuurlijk.
Een geschakeld WCD (met 1,5mm2) voor verlichting mag ook.

(Met een stekker) aangesloten apparaten vallen inderdaad niet onder de 1010, en 0,75 wordt blijkbaar *ergens* voldoende gevonden.

Schemerlampjes met een aangegoten eurostekker (2,5A weet u nog?) worden zelfs uitgevoerd in 0,5mm2. En ook daar loopt bij sluiting/overbelasting VEEL meer dan 16A.

Maar er kan toch altijd iets fout gaan?

Zo kom je niet heel ver natuurlijk, er kan ook wat fout gaan als je de straat over steekt.

Of het nou soepel of massief is maakt daar niet veel aan uit natuurlijk.

Als je het tabel 52.2 googled zie je weldegelijk alleen 'soepel' staan.

Een geschakeld WCD (met 1,5mm2) voor verlichting mag ook.

Ik zei ook, minimaal 1,5mm²

En ook daar loopt bij sluiting/overbelasting VEEL meer dan 16A.

Dan vind ik het merkwaardig dat in de vaste installatie echt elke mogelijke gevaarlijke scenario bedacht wordt en hier de instalaltie op wordt aangepast. En bij een 0,5mm² snoer.... is het ineens prima dat deze niet afgezekerd is op de juiste zekering....

Zo kom je niet heel ver natuurlijk, er kan ook wat fout gaan als je de straat over steekt.

Vreemde opmerking. Dus laten we dan helemaal maar zonder veiligheden werken?
Er wordt van alles gevonden wanneer iemand iets niet helemaal volgens de NEN1010 aansluit, maar 0,5mm² achter 16A vinden we wel prima.
Je moet toch toegeven dat dit een beetje vreemd is toch?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (14%)]

Op dinsdag 3 juni 2025 17:52:57 schreef InHogereSferen:
[...]
Als je het tabel 52.2 googled zie je weldegelijk alleen 'soepel' staan.

Als je die al gevonden had .. laat ons dan niet zoeken.

Dan vind ik het merkwaardig dat in de vaste installatie echt elke mogelijke gevaarlijke scenario bedacht wordt en hier de instalaltie op wordt aangepast. En bij een 0,5mm² snoer.... is het ineens prima...

Dat is een 'waarom' vraag, antwoorden daarop kosten extra.

Vreemde opmerking. Dus laten we dan helemaal maar zonder veiligheden werken?

Dat doen ze daar inderdaad zonder extra beveiliging, al decennia, zonder problemen.
Hoeveel gesmolten schemerlampsnoeren ben je al tegengekomen?

Als je die al gevonden had .. laat ons dan niet zoeken.

Ik vraag hulp van iemand die de NEN1010 kent.
Je hoeft niet te reageren als het zoveel moeite voor je is?

En wat wordt hier mee bedoelt dan?

Dat doen ze daar inderdaad zonder extra beveiliging, al decennia, zonder problemen.
Hoeveel gesmolten schemerlampsnoeren ben je al tegengekomen?

Ik bedoel in de groepenkast.
Waarom sluit je een kookplaat aan op een 3 x 16A groep als de kookplaat toch niet meer dan 16A kan afnemen?
Waarom zou dit ineens niet gelden voor verbruikers met een dun snoertje?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (45%)]

Op dinsdag 3 juni 2025 18:02:59 schreef InHogereSferen:
[...] Ik vraag hulp van iemand die de NEN1010 kent.
Je hoeft niet te reageren als het zoveel moeite voor je is?

Hey, jij zoekt antwoorden, maak het voor de beantwoordende partij niet moeilijker dan nodig ...
Maar ik hoef indderdaad niet te antwoorden, dus dit is mijn laatste in dit topic :)

[bijlage]
En wat wordt hier mee bedoelt dan?

Installaties. Vast aangesloten spul. Dat zijn er niet zo heel veel.

Denk aan een heater op de badkamer of een terrasverwarmer of iets in die richting.

ELV soepel, ook weer verlichting, 12V spotjes ed.

[...]
Ik bedoel in de groepenkast.
Waarom sluit je een kookplaat aan op een 3 x 16A groep als de kookplaat toch niet meer dan 16A kan afnemen?
Waarom zou dit ineens niet gelden voor verbruikers met een dun snoertje?

Een beetje kookplaat doet meer dan 7kW, dus dat ga je met enkel 16A niet redden.

[Bericht gewijzigd door Sine op (66%)]

Aan TS: je werkt toch bij een netbeheerder? Die leggen kabels in de straat, 150qmm. Die worden beveiligd met 200, soms zelfs 250A. En daar zitten aftakkingen aan van 6qmm. Een 6qmm word vanuit een trafohuisje echt niet met 250A afgezekerd.
Die schemerlamp in de kamer moet je ook niet met een 20 meter lang snoer aansluiten. Ergens in de NEN1010 stond ooit een opmerking dat het aantal wandcontactdozen in een vertrek, in een ruimte, zodanig moet worden dat daarmee lange snoeren, en snoerinstallaties worden vermeden.
Als er sluiting komt in een 0,75 snoertje, en dat zit direct aangesloten op het stopcontact, zal het beveiligingsmiddel echt wel trippen. Tenzij die lamp in een tuinhuisje staat, met 300mtr 1,5qmm aangesloten op je aansluitkast. Dan kan het spannend worden.

Nen1010 is een norm voor het vaste deel van een installatie en geen norm voor apparaten.

Gr.

Erik

De kans dat een schemerlamp bij een defect langdurig pakweg 16 A gaat trekken is minimaal. In het slechtste geval heb je een kortsluiting en dan tript de automaat. Ofwel gaat de lamp stuk en loopt er geen stroom meer.

In Engeland daar heb je zekeringen in de stekkers van apparaten, maar dat komt omdat de stopcontacten daar op ringleidingen zitten die een behoorlijk hoge stroom kunnen leveren. Dat was om koper te sparen na WOII.

Een schemerlampje heeft soms maar 0,25 of 0,5 mm2 snoer met stekker. Waarom is dat geen probleem?

Het aansluitsnoer wordt nooit overbelast al draai je er een 100 watt lampje in. Bij een sluiting op een wcd met een 16A-b automaat beveiligd duurt deze sluiting zo kort dat het aansluitsnoer geen tijd krijgt om door te smelten. Hij gaat wel even flink warm worden hiervan.

Op dinsdag 3 juni 2025 17:27:50 schreef InHogereSferen:
De minimale dikte voor 16A is 1,5mm² voor een bepaalde lengte als ik het goed heb.

Dit gaan enkel over de vaste installatie. Voor de vaste installatie geld deze minimale draaddikte voor 16A. Voor de vaste installatie geld dat de zekering ook de kabels en draden moet beveiligen maar dan wel letterlijk tot aan het stopcontact.

Waarom zijn er dan toch zoveel apparaten, bijvoorbeeld mijn printer, die een aansluitsnoer hebben van 0,75mm²?

Apparaten hebben aansluitsnoeren naar ratio van de werkelijk stroom die het apparaat trekt.

Ik weet dat dit niet meer onder de NEN1010 valt, maar ook hier kan ik geval van defect gewoon 16A op komen te staan toch?

Valt onder de NEN3140

Waarom is 0,75mm² dan toch voldoende. Ja, in normale omstandigheden vraag het apparaat weinig stroom. Maar er kan toch altijd iets fout gaan?

Volgend de aanleg van de het vaste deel van de installatie moet de zekering er al binnen 0,3S uitgaan. Het toevoegen van kort stukje 0,75mm2 verandert daar niet aan en de zekering zal er nog steeds binnen 0,3S uitgaan.
Bij een volle sluiting kan er zomaar 800A lopen en dat loopt er ook door de 0,75mm2. Maar die tijd is zo kort dat dat gewoon goed gaat. Dat is de reden dan zelfs een 0,75mm2 nog voldoende dik is.

De NEN3140 is het verlengde van de NEN1010 maar dan voor elektrische verplaatsbare apparaten. Er is bewust ruimte gegeven aan fabrikanten om dunnere kabels aan hun apparaten te mogen maken want anders zouden de consumenten niet blij worden als alles met 1,5mm2 of zelfs 2,5mm2 zou moeten.

De kans dat een schemerlamp bij een defect langdurig pakweg 16 A gaat trekken is minimaal.

Precies. Tot aan het stopcontact geld de NEN1010 en dan moet er bij een kortsluiting de zekering er binnen 0,3S uitgaan. De NEN3140 en NEN1010 vullen elkaar aan.
Het is wel zo dat de aansluiting van stopcontact tot aan de lamp een maximale weerstand van 0,3Ω mag hebben en dat is inclusief stekker en stopcontact. Dus een hele lange en dunne kabel aan de lamp mag niet.

Tabel 52.2 en met name Installatie met buigzame leiding zijn nog steeds een onderdeel van de vaste installatie maar zijn enkel de toestellen deels verplaatsbaar zolang de lengte van de kabel dat toelaat. Maar dan ga je al een eind richting de machine norm.

En daar zitten aftakkingen aan van 6qmm

Maar na die aftakking van 6mm² zit wel een zekering van 25A/35A. Dat vind ik wel een verschil met een aansluitsnoertje waarachter vaak géén veigheid meer zit.

Als er sluiting komt in een 0,75 snoertje, en dat zit direct aangesloten op het stopcontact, zal het beveiligingsmiddel echt wel trippen.

Maar wat als er geen harde sluiting zit, maar de stroom om een of andere reden toch hoog op kan lopen door een inwendig defect?

De kans dat een schemerlamp bij een defect langdurig pakweg 16 A gaat trekken is minimaal. In het slechtste geval heb je een kortsluiting en dan tript de automaat. Ofwel gaat de lamp stuk en loopt er geen stroom meer.

Dat snap ik ook wel, maar het lijkt erop of de NEN1010 niets aan het toeval over wil laten met betrekking tot de vaste installatie.
En als het om aansluitsnoeren gaat dan is dit dus niet het geval, omdat dit onder een andere NEN valt?

Installaties. Vast aangesloten spul. Dat zijn er niet zo heel veel.

Denk aan een heater op de badkamer of een terrasverwarmer of iets in die richting.

ELV soepel, ook weer verlichting, 12V spotjes ed.

Dus als ik bijvoorbeeld tuinverlichting ga aansluiten, ik ga met 2,5mm² naar een lasdoos, en vanuit daar met 0,75mm² naar de lampen. Mag dit? Die 0,75mm² hoort dan bij de vaste installatie, maar zit wel achter een 16A automaat.

Bij een sluiting op een wcd met een 16A-b automaat beveiligd duurt deze sluiting zo kort dat het aansluitsnoer geen tijd krijgt om door te smelten. Hij gaat wel even flink warm worden hiervan.

En wat als er geen sluiting is? Wat als er bijvoorbeeld door een overgangsweerstand een connectie tussen de fase en nul onstaat die zo een hoge weerstand heeft dat er net niet genoeg stroom loopt om de 16A automaat aan te spreken, maar wel meer dan waar de 0,5mm² draad voor geschikt is?

Precies. Tot aan het stopcontact geld de NEN1010 en dan moet er bij een kortsluiting de zekering er binnen 0,3S uitgaan. De NEN3140 en NEN1010 vullen elkaar aan.

Ik snap dat de weerstand klein genoeg is om de zekering op tijd aan te spreken. Maar de kans dat er door een defect overbelasting ontstaat wordt dus zo klein geacht dat er gewoon een dun snoertje gebruikt mag worden achter een 16A zekering?

Tabel 52.2 en met name Installatie met buigzame leiding zijn nog steeds een onderdeel van de vaste installatie maar zijn enkel de toestellen deels verplaatsbaar zolang de lengte van de kabel dat toelaat. Maar dan ga je al een eind richting de machine norm.

Dus tuinverlichting aansluiten met 0,75mm² draad via een door 16A automaat gevoede lasdoos is prima, ondanks dat dit bij de vaste installatie hoort. Omdat de kans op overbelasting op ledspots klein is?

in een 6mm2 aftakking waar een sluiting in ontstaat bakt dan ook wel een flink gat in met 200A voeding, zeker in de natte grond en het begint klein door een beschadiging van de mantel. in alu kabel is het erger, dat bakt goed weg met sluiting. heb zo'n kabelsluiting wel vaker gezien.

De NEN1010 is voor installaties, niet voor apparaten.
En kort stuk draad met een dunnere diameter (dikte) heeft nagenoeg geen invloed op de kortsluitstroom.

Een aansluitsnoer moet qua dikte voldoen aan grofweg dezelfde tabellen als de NEN1010.
De dikte moet aangepast zijn op de nominaalstroom van het apparaat of toestel.
De dikte mag niet minder zijn dan 0,75 mm

Het zou toch van de zotte zijn als er aa; elke schemerlamp en scheerapparaat en weet ik niet wat aan klein spul een 1,5 qmm draad zou zitten, erg onhandig.
Aan een fornuis of wasmachine, die nominaal meestal ruim boven de 10 Amp zitten moet ntuurlijk wel een dikker snoertje aan dan 0,75. Daar zit dan 1,5 qmm aan.

En wat als er geen sluiting is? Wat als er bijvoorbeeld door een overgangsweerstand een connectie tussen de fase en nul onstaat die zo een hoge weerstand heeft dat er net niet genoeg stroom loopt om de 16A automaat aan te spreken, maar wel meer dan waar de 0,5mm² draad voor geschikt is?

Dat valt onder de verantwoording van de fabrikant van bv een tuinlamp. De fabrikant moet ook zorgen dat zijn product veilig is en plaats meestal wel ergens een zekering of fusible resitor. Ook moet het product bij een defect veilig van binnen ergens doorbranden. Dat er dus ergens zomaar continu 16A gaat lopen waar dat niet hoort is heel heel erg klein.
Maar zelfs een 0,5mm2 draadje kan heel lang 16A aan.

Maar de kans dat er door een defect overbelasting ontstaat wordt dus zo klein geacht dat er gewoon een dun snoertje gebruikt mag worden achter een 16A zekering?

De kans op defect in het apparaat is gewoon heel groot en komt heel vaak voor. De fabrikant hoort voor zover ik weet hun product zo te ontwerpen dat er ondanks een defect er niets ernstigs gebeurt. Maar het ging toch om het aansluitsnoer en nu haal je er iets anders bij? Als je kijkt naat het aansluitsnoer zelf daar kan niet een situatie zijn waarbij er precies 16A gaat lopen voor een lange tijd.
Stel er is een draad breuk in de kabel en alle stroom moet door 2 haartje gaan en er is ook nog sluiting in het apparaat waarbij er precies 16A gaat lopen. Die 2 overgebleven haartje zullen vrij snel en veilig doorbranden en er loop helemaal geen stroom meer.

Dus tuinverlichting aansluiten met 0,75mm² draad via een door 16A automaat gevoede lasdoos is prima

NU haal je een stukje uit een tabel waaruit je zelf zomaar conclusies trekt. Maar waarschijnlijk staan daar nog een heleboel randvoorwaarden bij. De tabel zegt enkel en alleen dat er in specifieke situaties minimaal 0,75mm2 is toegestaan. Maar het is altijd voor degene die de installatie gaat aanleggen of ontwerpen de verantwoording om de regels goed toe te passen.

Dat snap ik ook wel, maar het lijkt erop of de NEN1010 niets aan het toeval over wil laten met betrekking tot de vaste installatie.

Niet helemaal waar. Ze geven een kader aan met regels die een zo veilig mogelijke installatie oplevert. Maar helemaal alles uitsluiten kan gewoon niet. Daarom ook dat de NEN1010 zich blijft ontwikkelen en blijft veranderen.

Ik zei dat fabrikanten ook allerlei regels hebben. Maar door direct op ali spullen te kopen omzeil je ook die regels. De kans dat er met zoiets iets mis gaat is een heel stuk groter en dat komt dan echt door het apparaat en niet door het aansluitsnoer. Tenminste als ze zicht aan de minimale aansluitsnoer eisen zouden houden. Want als daar een stukje daar aan zit met ijzer ipv koper dan kan het alsnog misgaan.

In tabel 52.2 staat helemaal nergens dat het om 16 ampere gaat!
Er staat letterlijk dat bij een vaste installatie minimaal 1,5 mm2 toegepast moet worden.
Bij een installatie met soepele kabel mag dat 0,75 zijn, of zelfs 0,1 zoals in de opmerking staat.
MAAR er is nog een andere regel, de maximals stroom die veilig door een bepaalde doorsnede mag lopen.
De regel is dat je een zekeringswaarde afstemd op de kabeldikte er achter, de kabel moet immers beveiligd worden, bv in het geval dat er een schroef door gaat , of iemand de zaag er in zet.
En dan kom je bij 0,75 mm2 ( vast aangesloten) niet weg bij 16 ampere.
In de tuin hoort er een wcd tussen, dan is de 0,75 een verplaatsbaar apparaat geworden en valt niet meer onder de NEN 1010.
Zo lees ik het.

NU haal je een stukje uit een tabel waaruit je zelf zomaar conclusies trekt.

Waarom citeer je alleen dat stukje tekst? Want in de 2 zinnen na de komma wordt volgens mij duidelijk dat ik daar geen conclusie trok maar een serieuze vraag stelde. Ik heb de NEN1010 niet hier liggen. Ik trek geen conclusies ik stel letterlijk een vraag aan mensen die meer kaas hebben gegeten van de NEN1010.

In tabel 52.2 staat helemaal nergens dat het om 16 ampere gaat!
Er staat letterlijk dat bij een vaste installatie minimaal 1,5 mm2 toegepast moet worden.
Bij een installatie met soepele kabel mag dat 0,75 zijn, of zelfs 0,1 zoals in de opmerking staat.

Aah, ja zo had ik er niet over nagedacht.
Dit komt ook omdat een elektriciën beweerde dat je dus 0,75mm² mag gebruiken achter een 16A zekering als de kabel alleen gebruikt wordt door een verbruiker die niet meer dan 10A vraagt en niet kan zorgen voor overbelasting. Hij beweert, dat deze 0,75mm² dus ook mag op de lasklem van de lasdoos. Daar waar de rest gewoon 2,5mm² is.

Maar van jullie begrijp ik dat dit dus niet zo is?

Waar gaat je vraag nu over?
Een apparaat of toestel, dan is de NEN1010 niet van toepassing.
Een Elektrische Installatie, dan is de NEN1010 wel van toepassing

Op dinsdag 3 juni 2025 21:48:00 schreef InHogereSferen:
Hij beweert, dat deze 0,75mm² dus ook mag op de lasklem van de lasdoos. Daar waar de rest gewoon 2,5mm² is.

Maar van jullie begrijp ik dat dit dus niet zo is?

dus doen we precies hetzelfde apparaat, met dezelfde draadlengtes en diktes, maar dan met een extra stekker ertussen
En dan is het ineens 'veilig' 8)7

De NEN op zijn sterkst

Op dinsdag 3 juni 2025 22:02:39 schreef DK:
[...]dus doen we precies hetzelfde apparaat, met dezelfde draadlengtes en diktes, maar dan met een extra stekker ertussen
En dan is het ineens 'veilig' 8)7

De NEN op zijn sterkst

Het gedeelte met stekker is NEN3140 en voor leken consumenten de NVWA.
Je vaste installatie mag je natuurlijk alleen wijzigingen aanbrengen als je voldoende onderricht bent, of bij Picobello BV werkt.
De voldoende onderrichte persoon gaat het deel voor de wcd dus niet zo maken.

Het gedeelte met stekker is NEN3140

Dit lees ik hier nu al een paar keer, en correct me if I'm wrong, maar volgens mij gaat de NEN3140 over de bedrijfsvoering van laagspanningsinstallaties, en niet over apparaten met stekker.

Volgens mij gaat de NEN-EN-IEC 60335 over huishoudelijke apparaten met stekker?

Op dinsdag 3 juni 2025 22:43:49 schreef InHogereSferen:
[...]
Dit lees ik hier nu al een paar keer, en correct me if I'm wrong, maar volgens mij gaat de NEN3140 over de bedrijfsvoering van laagspanningsinstallaties, en niet over apparaten met stekker.

Volgens mij gaat de NEN-EN-IEC 60335 over huishoudelijke apparaten met stekker?

Jawel hoor, zoek maar eens op internet, daar kan je dat (zelf) ook zo vinden.

Op dinsdag 3 juni 2025 22:47:57 schreef revado:
[...]

Jawel hoor, zoek maar eens op internet, daar kan je dat (zelf) ook zo vinden.

Dat heb ik natuurlijk al gedaan:

NEN 3140, relevante eisen voor bedrijfsvoering van laagspanningsinstallaties en gewoon het werken aan laagspanningsinstallaties

NEN 3140, gebaseerd op NEN-EN 50110 is een norm die voor Nederland alle relevante eisen voor laagspanningsinstallaties bevat. NEN 3140 is van toepassing op de bedrijfsvoering van elektrische installaties en apparatuur tot een nominale spanning van 1000 Volt wisselspanning en 1500 V gelijkspanning.

Volgens mij is dit voor toepassing voor o.a. het keuren van apparaten/elektrische gereedschappen.

De NEN-EN-IEC 60335:

Huishoudelijke en soortgelijke elektrische toestellen - Veiligheid - Deel 1: Algemene eisen

Waar gaat je vraag nu over?
Een apparaat of toestel, dan is de NEN1010 niet van toepassing.
Een Elektrische Installatie, dan is de NEN1010 wel van toepassing

Nog 1 keer, het zijn 2 vragen:
1. Waarom mag een 0,75mm² snoer met stekker wel op een wcd terwijl hij afgezekerd is op 16A. (Geen NEN1010)

2. Mag je 0,75mm² gebruiken vanaf een lasdoos afgezekerd op 16A om bijvoorbeeld een tuinlamp te voeden? Volgens de elektriciën die in sprak mocht dit, volgens o.a. bijlage 52.2 van de NEN1010. Je zou volgens hem 0,75mm² mogen gebruiken als het specifiek voor 1 apparaat was met een lage stroom. Dus niet met stekker, maar met lasklem. Dus onderdeel van de vaste installatie imo.

Op dinsdag 3 juni 2025 20:15:38 schreef InHogereSferen:
Maar na die aftakking van 6mm² zit wel een zekering van 25A/35A. Dat vind ik wel een verschil met een aansluitsnoertje waarachter vaak géén veigheid meer zit.

Ik geloof dat je niet begrijpt (wil begrijpen?) dat op die 35A-aansluiting ook werkelijk 35A gebruikt kan worden. Een schemerlampje zal dat nooit doen. Vroeger in een heftig geval misschien 0,5A, tegenwoordig blijft het bij een handvol mA's. Dat kun je met telefoonsnoer nog aansluiten (als dat tegen 230V kon).
Het is de bekende misvatting dat een aansluiting stroom in een apparaat kan 'duwen', dat is niet zo! Het apparaat bepaalt hoeveel stroom het gebruikt, niemand anders.
Dus als een inkjetprinter tijdens het printen 50W gebruikt, dan blijft het daarbij. Door dat snoer gaat dan never nooit niet 16A lopen.