Op dinsdag 3 juni 2025 17:40:10 schreef Sine:
Ik heb geen nen, dus geen idee wat de nen zegt, maar lichter afgezekerd spul zal vast met dunnere draad mogen. Of het nou soepel of massief is maakt daar niet veel aan uit natuurlijk.
Een geschakeld WCD (met 1,5mm2) voor verlichting mag ook.(Met een stekker) aangesloten apparaten vallen inderdaad niet onder de 1010, en 0,75 wordt blijkbaar *ergens* voldoende gevonden.
Schemerlampjes met een aangegoten eurostekker (2,5A weet u nog?) worden zelfs uitgevoerd in 0,5mm2. En ook daar loopt bij sluiting/overbelasting VEEL meer dan 16A.
[...]
Zo kom je niet heel ver natuurlijk, er kan ook wat fout gaan als je de straat over steekt.
In Amerika (waar de stekker gepolariseerd is) duwen ze de "NUL" zelfs nog wel door de metalen voet van een schemerlamp en gebruiken ze maar 1 draad.
Volgens het Belgische AREI mag je tot 3m kabel gebruiken die "onvoldoende beveiligd" is. Stel bv dat je een 63A stopcontact hebt, dan mag je bv een 5G2,5 gebruiken om een kastje met daarin een 16A automaat aan te sluiten, zolang de aansluitkabel dus niet meer dan 3m lang is. Ik veronderstel dat de reden is dat de lengte kort genoeg is om bij kortsluiting nog voldoende foutstroom te genereren om in het magnetische uitschakelgebied van de 63A automaat te blijven. En het risico op overbelasting bij een kleine gebruiker is al meerdere malen in deze thread besproken.
Op woensdag 4 juni 2025 16:39:18 schreef bprosman:
[...]
In Amerika (waar de stekker gepolariseerd is)
Weet je dat zeker? Ik ken alleen maar die stekkers met twee platte pennen. Volkomen symmetrisch dus die kan je op twee manieren insteken.
Ze hebben daar ook stekers met nog een ronde aardpen. Die zijn in principe gepolariseerd, maar het is de vraag of ze in de wall socket de fase en nul altijd consequent aansluiten.
Anoniem
Daar krijgen de helpers ook al ene sneer.
Niet waar. Ik bedank altijd netjes voor de antwoorden.
Sterkte verder , ik reageer niet meer op topics van TS.
Fijn.
Wat mij verbaasd is dat anderen maar moeite blijven doen om je serieuze antwoorden te geven, terwijl ze stank voor dank krijgen.
zonder groet, Gertjan.
Ja, dat verbaast mij ook. Stop dan lekker met reageren als je dat vindt.
Op woensdag 4 juni 2025 16:57:30 schreef KlaasZ:
[...]Weet je dat zeker? Ik ken alleen maar die stekkers met twee platte pennen. Volkomen symmetrisch dus die kan je op twee manieren insteken.
De 20A stekkers hebben één horizontale en één vertikale pen. Maar die passen enkel in specifieke stopcontacten (en worden waarschijnlijk niet voor lampen gebruikt)
benleentje
Golden Member
Op woensdag 4 juni 2025 14:06:25 schreef InHogereSferen:
[...]
Dus er zit in deze apparaten tóch wel altijd een veiligheid of zekering? Want dat zou mijn vraag wel beantwoorden en vind ik een logische verklaring voor hoor het feit dat er een 0,75mm² snoer gebruikt mag worden.
Nog 1 keer, het zijn 2 vragen:
1. Waarom mag een 0,75mm² snoer met stekker wel op een wcd terwijl hij afgezekerd is op 16A. (Geen NEN1010)2. Mag je 0,75mm² gebruiken vanaf een lasdoos afgezekerd op 16A om bijvoorbeeld een tuinlamp te voeden?
Vraag 1 heb ik al 2 keer uitgebreid beantwoord en dat schijn je niet goed gelezen te hebben want ik zei ook al dat de fabrikant ervoor moet zorgen dat zijn product veilig is. Als zijn product veilig dan mag daar een dunnere kabel aan. En een product kan ook veilig zijn zonder en zekering. Want een zekering is er om brand te voorkomen en dat kan ook op andere manieren.
2) had ik ook al uitgelegd dat mag soms onder bepaalde voorwaarden. Op mijn werk moest ik er boven elke werktafel een extra ledbalk komen. Die ledbalken die ik had besteld konden alleen maar met een 0,75mm2 worden aangesloten. Dikker paste gewoon niet in de klemmen. Dus ja ik heb ook in een lasdoos afgetakt naar 0,75mm2. Was ik daar blij mee nee niet echt en zou het liever anders doen. Maar blijkbaar heeft de fabrikant al voor me bepaald dat 0,75mm2 het maximum is en dan kan je verder ook niet veel anders.
nonius
set SCE to AUX.
[Miedema] Je snapt het niet, je wilt het niet snappen, of je vindt het gewoon leuk om te trollen. Gezien het bovenstaande vermoed ik nu het laatste. Daar ga ik dus geen tijd en energie in steken, en sla je topics dus gewoon over
Die conclusie had ik ruim een jaar geleden al getrokken - trollen. Of aandacht zoeken. Het engelengeduld van sommigen op dit forum doet m'n mond openvallen van verwondering (bewondering?). https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2525408#2525408
En wanneer er dan een concreet antwoord gegeven wordt door mij (dat OP met 30 seconden zoekmachine zelf had kunenn vinden) dan hult men zich plots in stilzwijgen, dan is de lol er ineens volledig van af. https://www.circuitsonline.net/forum/view/166300 ; zelfs een bedankje kan er dan niet meer af! 
Zoals m'n vader zaliger placht te zeggen, 'één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen antwoorden.' En zolang het spoonfeeden doorgaat blijft de cyclus zich herhalen.
Enfin, heb ik me toch weer laten verleiden tot een (meta-) repliek....
Anoniem
Op woensdag 4 juni 2025 17:25:36 schreef benleentje:
[...][...]
Vraag 1 heb ik al 2 keer uitgebreid beantwoord en dat schijn je niet goed gelezen te hebben want ik zei ook al dat de fabrikant ervoor moet zorgen dat zijn product veilig is. Als zijn product veilig dan mag daar een dunnere kabel aan. En een product kan ook veilig zijn zonder en zekering. Want een zekering is er om brand te voorkomen en dat kan ook op andere manieren.
2) had ik ook al uitgelegd dat mag soms onder bepaalde voorwaarden. Op mijn werk moest ik er boven elke werktafel een extra ledbalk komen. Die ledbalken die ik had besteld konden alleen maar met een 0,75mm2 worden aangesloten. Dikker paste gewoon niet in de klemmen. Dus ja ik heb ook in een lasdoos afgetakt naar 0,75mm2. Was ik daar blij mee nee niet echt en zou het liever anders doen. Maar blijkbaar heeft de fabrikant al voor me bepaald dat 0,75mm2 het maximum is en dan kan je verder ook niet veel anders.
Dat klopt en heb ik ook gelezen. Vraag 1 is me nu wel duidelijk. Het apparaat is zo geconstrueerd dat nooit overbelasting kan komen, en eventueel gezekerd na het snoer.
Vraag 2 lees is nu toch echt veel verschillende antwoorden. Ik weet nu niet wat waarheid is.
Wat zijn de bepaalde voorwaarden? Ik lees hier ergens; mits het met een werkschakelaar aangesloten zit. Volgens een ander mag het sowieso niet. En volgens de elektriciën mag het gewoon direct op de lasdoos, mits het bedoelt is voor een vaste aansluiting voor 1 apparaat welke maar weinig stroom kan trekken.
De door jouw genoemde situaties met de lichtbalken is dus precies de reden waarom ik dit wil weten. Mijn schuurverlichting heb ik via een lasdoos gevoedt met 3 × 2,5mm² kabels naar elke lamp. Dit was inderdaad drama om aan te sluiten en leek me nogal overkill voor die paar led lampjes van 5W per stuk.
Maarja, ik dacht, met vocht e.d. zou er misschien toch overbelasting kunnen onstaat dus wilde ik per se 2,5mm² gebruiken.
En ik heb situaties gehad waar het inderdaad niet pastte.
Dus als het zo wèl zou mogen, met 0,75mm² soepel, met als reden die die elektriciën gaf, dan zou dit het wel makkelijker maken als je het via de norm wil doen.
Daarom was mijn vraag eigenlijk bedoelt voor mensen die dit deel van de norm echt kennen.
Anoniem
Op woensdag 4 juni 2025 17:56:22 schreef nonius:
[...]Die conclusie had ik ruim een jaar geleden al getrokken - trollen. Of aandacht zoeken. Het engelengeduld van sommigen op dit forum doet m'n mond openvallen van verwondering (bewondering?). https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2525408#2525408
En wanneer er dan een concreet antwoord gegeven wordt door mij (dat OP met 30 seconden zoekmachine zelf had kunenn vinden) dan hult men zich plots in stilzwijgen, dan is de lol er ineens volledig van af. https://www.circuitsonline.net/forum/view/166300 ; zelfs een bedankje kan er dan niet meer af!
Zoals m'n vader zaliger placht te zeggen, 'één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen antwoorden.' En zolang het spoonfeeden doorgaat blijft de cyclus zich herhalen.
Enfin, heb ik me toch weer laten verleiden tot een (meta-) repliek....
Het heeft je wel geraakt hè.
Heb je er lang niet van kunnen slapen?
Je stuurt een Frans gesproken filmpje, en als ik dan zeg jammer dat ik het niet versta, omdat ik geen Frans kan, dan reageer je met dat er eigen inspanning mag verwacht worden.
Sorry maar jullie zijn echt een apart volk.
Op woensdag 4 juni 2025 17:57:44 schreef InHogereSferen:
Dit was inderdaad drama om aan te sluiten en leek me nogal overkill voor die paar led lampjes van 5W per stuk.
Dit heb ik nog nooit gezien, als je aansluitingen gewoon geschikt zijn voor 2.5 en vaste montage, is het geen drama om aan te sluiten en ben je aan het overdrijven
anders zijn de klemmen niet geschikt voor die kabel, en is het zoiezo al afkeur op de norm
Anoniem
Op woensdag 4 juni 2025 18:06:20 schreef DK:
[...] Dit heb ik nog nooit gezien, als je aansluitingen gewoon geschikt zijn voor 2.5 en vaste montage, is het geen drama om aan te sluiten en ben je aan het overdrijven
anders zijn de klemmen niet geschikt voor die kabel, en is het zoiezo al afkeur op de norm
Fijn dat jij het nog nooit gezien hebt en precies weet welke verlichting ik heb. 
En welke norm waar staat dat dit afkeur is? Want dan verkoopt de Gamma dit.
Het begint al bij het gaatje die je groter moet maken voor de diameter van de kabel.
maakt dat uit welke verlichting het is dan?
te grote kabel proberen te forceren in klemmen is zoiezo nooit goed
de aansluitingen passen, of ze passen niet
als ze passen, ben je aan het overdrijven
als ze niet passen (en je dus aan het forceren bent), is het zoiezo afkeur, de norm zoek je zelf maar (iets met eigen inspanning), staat vast iets in over dat de draad niet dikker mag zijn als de diameter die de fabrikant van de klem aangegeven heeft
en de gamma kan niks veranderen aan dat jij per se een 2.5 naar binnen duwt, materiaal is niet verkeerd als het afkeur is door een montagefout
ook het opboren van een invoer klinkt niet echt als de bedoeling, maar als het aanrakingsveilig blijft kom je daar nog mee weg
Op woensdag 4 juni 2025 16:57:30 schreef KlaasZ:
[...]Weet je dat zeker? Ik ken alleen maar die stekkers met twee platte pennen. Volkomen symmetrisch dus die kan je op twee manieren insteken.
Ze hebben daar ook stekers met nog een ronde aardpen. Die zijn in principe gepolariseerd, maar het is de vraag of ze in de wall socket de fase en nul altijd consequent aansluiten.
Heb je de breedte van beide al eens gemeten van een gepolariseerde stekker?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 4 juni 2025 17:01:27 schreef InHogereSferen:
[...]Ja, dat verbaast mij ook. Stop dan lekker met reageren als je dat vindt.
Mijn antwoord was meteen ook het laatste zinnige dat ik jou ooit geef. Mijn advies om te proberen kritiek (ook) op jezelf te betrekken voordat je er tegenin gaat, was als paarlen voor de zwijnen. Kennelijk bedoel je het goed maar communiceer je klungelig en dan gaat het op fora altijd mis.
Kritiek van 1 persoon krijgen: dan is dat de zeikerd. Kritiek van een paar man: kan nog kuddegedrag zijn maar is al aanleiding om bij jezelf te zoeken. Kritiek van het halve forum inclusief modjes: begin maar vast met foutzoeken en repareren.
Ohja, en als je oprecht denkt dat kritiek onterecht is... Niet op door blijven zaniken.
Op woensdag 4 juni 2025 16:23:23 schreef InHogereSferen:
[...]
Ik kan u hier alleen maar voor bedanken meneer.
Als je goed naar de Avatar kijkt, naar de naam, zou je moeten weten dat je hier met een dame te maken hebt 
Op woensdag 4 juni 2025 16:13:50 schreef maartenbakker:
[...]
In principe wel. Ik kan zo gauw geen moderne ongezekerde apparaten bedenken, maar er komen vast tegenvoorbeelden.
Een bureaulampje is een voorbeeld van een ongezekerd apparaat dat met een kleinere sectie is aangesloten.
Toch is het veilig omdat de kans dat je lampje in geval van een fout net 16A gaat opnemen en dus de kabel overbelast zonder de zekering/automaat van de installatie te doen uitschakelen ongelooflijk klein is. Een kortsluiting kan het kabeltje gedurende de korte tijd van uitschakelen wel aan, een kapotte lamp geeft een open kring, en een te zware lamp "mag niet" omdat er een stickertje in de lampenkap zit dat je vertelt wat er maximaal in mag. Het zeldzame geval van bijvoorbeeld een slecht contact op de stekker en tegelijk een kortsluitng in de lamp waardoor er precies 16A loopt en het kabeltje begint te smeulen is zodanig klein dat de fabrikant dat risico voor lief neemt. De kans op een auto-ongeval is vele malen groter en toch blijven wij ook niet massaal thuis, je kan niet alles voorkomen.
Voor een vaste installatie ligt het anders, gezien je daar niet weet welke belasting er achter zal komen en of er ooit uitbreidingen komen. Bovendien zijn veel normen nog gebaseerd op gloeilampen. Maar ik kan TS ook wel ergens volgen dat dit soms lastig is. Ik ben zelf woonachtig in België en daar moeten "gemengde kringen" verplicht met 2,5 mm² worden aangesloten. Vervolgens haal je een armatuur bij de bouwmarkt waar zo'n mini kroonsteentje in zit, in een plastic houdertje geklikt dat meteen los laat bij de spanning van zo'n stijve 2,5 mm². Draden afknippen op de juiste lengte en netjes voorbuigen zijn dan de beste manier. En als het eeeecht niet anders kan dan een kort stukje 0,75 er tussen...
Op woensdag 4 juni 2025 17:57:44 schreef InHogereSferen:
Mijn schuurverlichting heb ik via een lasdoos gevoedt met 3 × 2,5mm² kabels naar elke lamp. Dit was inderdaad drama om aan te sluiten en leek me nogal overkill voor die paar led lampjes van 5W per stuk.
Voor mijn schuurverlichting heb ik dit heel anders opgelost. De 2,5 mm2 gaat vanaf de schakelaar naar een contactdoos en aan het armatuur zit een kort snoertje met een steker. De zelfde methode die boven systeemplafonds vaak wordt toegepast.
Voordeel is dat je het armatuur op tafel kunt voormonteren, makkelijker dan boven je hoofd werken.
Op woensdag 4 juni 2025 22:00:55 schreef maartenbakker:
Kritiek van 1 persoon krijgen: dan is dat de zeikerd. Kritiek van een paar man: kan nog kuddegedrag zijn maar is al aanleiding om bij jezelf te zoeken. Kritiek van het halve forum inclusief modjes: begin maar vast met foutzoeken en repareren.
Ohja, en als je oprecht denkt dat kritiek onterecht is... Niet op door blijven zaniken.
Ik zie het heel simpel. Er zijn 4 mogelijkheden, in een waarheidstabel:
Ik: Anderen: Resultaat:
Normaal Normaal Normaal gesprek
Zeikerd Normaal Gezeik
Normaal Zeikerds Gezeik
Zeikerd Zeikerds Gezeik(Oftewel: CO is een OF-poort 
Als er dus gezeik is zijn er twee mogelijkheden:
- Ik ben geen zeikerd, maar ik wil niet met zeikerds in discussie, dus ik reageer niet -> Einde gezeik
- Ik ben ook een zeikerd. -> gezeik gaat door tot mods de discussie sluiten
M.a.w.: Als je reageert op gezeik ben je zelf een zeikerd 
benleentje
Golden Member
Vraag 2 lees is nu toch echt veel verschillende antwoorden. Ik weet nu niet wat waarheid is.
Wat zijn de bepaalde voorwaarden? Ik lees hier ergens; mits het met een werkschakelaar aangesloten zit. Volgens een ander mag het sowieso niet. En volgens de elektriciën mag het gewoon direct op de lasdoos, mits het bedoelt is voor een vaste aansluiting voor 1 apparaat welke maar weinig stroom kan trekken.
IK snap dat je graag een zwart wit antwoord hebt want dat maakt het wel zo makkelijk en daar bedoel ik ook mezelf mee. Maar helaas is het niet altijd zo zwart wit en zit er stuk grijs tussen. En dan bedoel ik dat je een armatuur moet aansluiten waar enkel 0,75mm2 inpast. Ik moet toegeven dat ik dat ook lastig vind omdat ik het anders geleerd heb.
Om eerlijk te zijn heb ik dus hetzelfde gedaan als de elektricien maar ik wil niet heel hard beweren of dat ook zo mag. Voor mij is het ook nog steeds een grijs gebied. Mijn gedacht was dat als de fabrikant het zo maakt dat ik maar 0,75mm2 maximaal kan aansluiten dan zal dat wel mogen. Want het waren wel materialen die ik bij de TU heb gekocht.
In dit geval als je duidelijke antwoorden wilt adviseer ik je om de NEN1010 en NEN3140 verder uit te spitten.
IK wil het wel voor TS opnemen. IK vind hem geen zeikerd. Ik vind wel dat hij soms te hard naar antwoorden zoekt en soms iets meer geduld mag hebben. Soms werkt het beter om iets te laten inzinken en er later nog een wat meer over na te denken. IK heb ook wel eens dat ik hier iets lees en denk dat klopt toch niet en dan een paar dagen later zie ik ook wat de ander bedoelt. Soms heeft het brein even tijd nodig om van richting te veranderen. 
Zeikerd Zeikerds Gezeik
Ik vind hem wel leuk. Maar ik denk dat in werkelijkheid het gezeik exponentieel toeneemt.
Anoniem
Op woensdag 4 juni 2025 22:27:10 schreef bprosman:
[...]
Als je goed naar de Avatar kijkt, naar de naam, zou je moeten weten dat je hier met een dame te maken hebt
Je kan over me zeggen en ouwehoeren wat je wil. Maar aan mijn ogen mankeert niets. Dat is een man.
Anoniem
communiceer je klungelig en dan gaat het op fora altijd mis.
Ik vind mezelf helemaal niet klungelig communiceren. En al zegt het hele forum dit, het interesseert mij niet wat jullie vinden. Ik ben hier niet om vrienden te maken.
De mensen IRL vinden mijn manier van communiceren helemaal prima, dus daar maak ik me echt geen zorgen om.
Ja dat denk ik oprecht, heb ik totaal geen twijfel aan. En de reden dat ik door blijf zaniken is omdat ik niet tegen onrecht kan. Niet alleen tegen mezelf btw maar in het algemeen.
En ik ben slim genoeg om te beseffen dat het totaal geen nut heeft om tegen kuddedieren in te gaan. Maar mijn gevoel wint het dan toch soms.
IK wil het wel voor TS opnemen. IK vind hem geen zeikerd. Ik vind wel dat hij soms te hard naar antwoorden zoekt en soms iets meer geduld mag hebben.
@Benleentje, daar kan ik me wel in vinden. En dan weet ik ook van mezelf. En zoals ik eerder al had gezegd vind ik jou ook één van de weinig hier op dit forum (samen met REW en FCcapri) die echt de moeite neemt om de vraag/mijn hersenspinsel te begrijpen en beantwoorden. Iets echt willen uitleggen ipv iemand dom te laten voelen.
Ik denk dat jij goed met mensen om kan gaan. Dat mag ook gezegd worden.
Fijn weekend allemaal 
Op donderdag 5 juni 2025 12:38:12 schreef blurp:
[...]Ik zie het heel simpel. Er zijn 4 mogelijkheden, in een waarheidstabel:
Ik: Anderen: Resultaat: Normaal Normaal Normaal gesprek Zeikerd Normaal Gezeik Normaal Zeikerds Gezeik Zeikerd Zeikerds Gezeik(Oftewel: CO is een OF-poort
- Ik ben geen zeikerd, maar ik wil niet met zeikerds in discussie, dus ik reageer niet -> Einde gezeik
- Ik ben ook een zeikerd. -> gezeik gaat door tot mods de discussie sluitenM.a.w.: Als je reageert op gezeik ben je zelf een zeikerd
ROTFLOL
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op vrijdag 6 juni 2025 08:45:46 schreef InHogereSferen:
[...]Je kan over me zeggen en ouwehoeren wat je wil. Maar aan mijn ogen mankeert niets. Dat is een man.
Wow, nu ben je echt afgeschoten wat mij betreft, moet er eerst een foto van mijn doos staan of zo?
Beleefdheid is je niet aangeboren en ik betwijfel of je het gaat leren...
Anoniem
Op vrijdag 6 juni 2025 09:08:02 schreef Jinny:
[...]Wow, nu ben je echt afgeschoten wat mij betreft, moet er eerst een foto van mijn doos staan of zo?
Beleefdheid is je niet aangeboren en ik betwijfel of je het gaat leren...
Nee alsjeblieft niet.
Beleefdheid moet van 2 kanten komen wat mij betreft. Maar buiten dat, ik benoem gewoon een feit.
En wat je zaait is wat je oogst.
Dit is echt van een ongekende onbeschoftheid. Normaal krijg je eerst een waarschuwing maar jij hebt in één keer een ban verdient. Ik ga niet eens tellen hoeveel forumregels je overtreed, je gedrag naar één van de meest gerespecteerde forumleden is al ruim voldoende. Jouw soort hufterigheid hebben we hier niet nodig, opdonderen.