Beste forumbezoekers,

Vandaag ben ik voor het eerst aan de slag gegaan met wat theorie en mijn eerste circuit en metingen. Vanochtend kon ik de stroom echter nog wel meten en nu brand helaas mijn ledje niet meer en meet ik zodoende ook niets.

- Zonder spanningsmeter brand de led.
- als ik de multimeter, zwart com, rood 10A, stand 20m,gebruik brand de led maar meet ik niets
- als ik de multimeter, zwart com, rood ma, stand 20m, led brand niet, stroom is 0.

In topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/132026 denk ik te lezen dat de zekering door is.

Denken jullie dat mijn zekering inderdaad door is? Kan ik een test doen om dit zeker te weten? Ik heb er een foto bijgedaan, bij eentje zie ik wel een draadje maar bij de andere niet. Sla ik nu wartaal uit of zou dit het kunnen bevestigen.
Mocht dit kloppen, kan ik deze zekering zelf vervangen, hoe weet je welke je moet hebben?

Vanochtend ben ik, met minimale kennis bezig gegaan. Het kan goed dat ik de stroom en spanning van een 9V batterij heb gemeten. Volgens mij is dit niet de bedoeling als ik het zo las. Hebben jullie wat adviezen mbt kortsluiting en de multimeter?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp. Bewust heel erg onbekwaam is altijd een goede fase :)

Groet,
Mokskie

Vervang die oranje jumper op je breadboard door een zekering die jij verdenkt... ledje aan = zekering OK

Op zondag 8 juni 2025 19:46:49 schreef Mokskie:
Beste forumbezoekers,

- Zonder spanningsmeter brand de led.
- als ik de multimeter, zwart com, rood 10A, stand 20m,gebruik brand de led maar meet ik niets
- als ik de multimeter, zwart com, rood ma, stand 20m, led brand niet, stroom is 0.

Dat klinkt als een defecte zekering in het mA bereik ja.

Mocht dit kloppen, kan ik deze zekering zelf vervangen, hoe weet je welke je moet hebben?

Soort en stroomsterkte staat op de zekering, dit is een 20mm glaszekering.

Het kan goed dat ik de stroom en spanning van een 9V batterij heb gemeten. Volgens mij is dit niet de bedoeling als ik het zo las.

Spanning is prima, stroom meet je (zo goed als) altijd in serie met de verbruiker.
Als je stroom hebt gemeten direct op een batterij, dan loop je goede kans dat je zekering hemelen is.

Als aanvulling nog als je de bussen van 10 A gebruikt moet je de schakelaar ook op 10 A zetten.
Verder kan je bij dit soort zekering gewoon zien of het smeltdraadje door is.

Gr,F_S

Op zondag 8 juni 2025 20:29:34 schreef F_S:
Als aanvulling nog als je de bussen van 10 A gebruikt moet je de schakelaar ook op 10 A zetten.
Verder kan je bij dit soort zekering gewoon zien of het smeltdraadje door is.

Gr,F_S

Dat is niet helemaal waar.. Ik had eens een scoop die het niet meer deed.. de zekering was stuk,maar je zag er niks aan.Het beste is dus gewoon meten..

Bedankt allen voor de reacties. Ik ga vandaag op zoek naar een nieuwe glaszekering!