Ik ben net begonnen met enkele tutorials ivm arduino om op deze manier meer ivm electronica te leren.
Nu wil ik de stroom over een led lampje gaan meten, maar de stroom is altijd 0.0A.

Spanning meten lukt wel.
De steker staat op mA en COM, dus dit is juist.
Spanning / weerstand meten lukt wel.

Is dit een teken dat de zekering doorgebrand is?

doorgaans wel ja, een merk en type meter helpen ook wel..

Over het lampje valt sowieso niks te meten; je moet de meter in serie met de led schakelen.

kan de 500ma zekering uitliggen, of zelfs de 10A zekering..

Defect zekering is simpel vast te stellen: dan brandt de led ook niet (meer).

volgens mij heeft die multimeter geen led om dit aan te geven (alleszins niet zichtbaar)
Is dit zichtbaar aan de zekering als deze kapot is? (ik vermoed van wel?)

Ik denk dat Arco bedoelt dat als je stroom wil meten de meter in "Serie" moet staan met de LED waarvan je de stroom wil meten. Is de zekering van de meter kapot brandt ook de LED niet, dus zo :

[+]-----[Weerstand]----|>|------[+Meter][-Meter]-----[-]

Arco bedoelt de LED in je testschakeling. Als de zekering in de meter stuk is gaat dat ledje ook niet branden, omdat er geen stroom meer kan lopen.

Arco bedoelt de led waar je de stroom van wouw meten. Stroom vloeit altijd door een component dus als de stroom wil meten moet je multimeter in serie staan met de led. Als het een glas zekering is dan zie je het meestal wel. Bij twijfel of bij een keramische zekering kan je het altijd meten. De weerstand moet zo goed als nul zijn.

Edit 1: Oeps drie reactie's in één minuut.

Edit 2: Een afbeelding zegt altijd meer woorden
http://www.cdn.sciencebuddies.org/Files/4808/6/fig7_multimeter-series-measure-current.jpg

[Bericht gewijzigd door IN-14 op (17%)]

ik probeer dit seffens eens opnieuw.
Ik zou zowiso enkele reserve zekeringen willen kopen
Deze zijn van het type F 0.2A/250V

Nu heb ik enkel dit exacte gevonden op ebay maar die komen uit new york met dure verzending dus.

Ik heb al wat gegoogled maar dit meestal kom ik zekeringen met hogere waardes tegen.
Heeft iemand misschien een idee waar ik dit type best online kan bestellen?

ivm led stroom door het lampje:
ik kan het ledje inderdaad niet doen branden als ik in serie meet (ik dacht dat ik het verkeerd deed, maar volgens mij zal die zekering ook de reden zijn waarom het niet werkt)

[Bericht gewijzigd door fjskmdl op (21%)]

In het geval dat je ze snel moet hebben kan je misschien best eens opzoek gaan naar een elektronica winkel in je buurt. Of je kan eens een kijkje gaan nemen bij een doe het zelf zaak soms hebben die er ook liggen.
Edit : De handleiding spreek over een 6,3*32 mm zekering van 0,2 A/250 V Bij conrad deze bijvoorbeeld: http://www.conrad.be/ce/nl/product/532943/ESKA-UL632610-Buiszekering-U…

[Bericht gewijzigd door IN-14 op (46%)]

dit is niet echt dringend, ik zou die graag online kopen, dit is makkelijkst.
Alleen weet ik niet waar ik dit type kan kopen

Voorbeeld van mijn meting

De COM draad van de multimeter verbind ik met de groene en blauwe draad onderaan de foto
de rode draad van de multimeter verbind ik met de groene en rode draad bovenaan de foto
de rode draad bovenin de foto gaat naar 5V
de blauwe draad gaat naar GND
zonder de multimeter ertussen brand de lamp dus ben redelijk zeker dat het aan de multimeter zal liggen....

Nu alleen nog vinden waar ik deze online best kan bestellen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (68%)]

Als je Deze besteld heb je ze redelijk snel in huis.

Op 16 mei 2016 00:58:15 schreef fjskmdl:

De COM draad van de multimeter verbind ik met de groene en blauwe draad onderaan de foto
de rode draad van de multimeter verbind ik met de groene en rode draad bovenaan de foto
de rode draad bovenin de foto gaat naar 5V
de blauwe draad gaat naar GND
zonder de multimeter ertussen brand de lamp dus ben redelijk zeker dat het aan de multimeter zal liggen....
n

kijk eens goed naar de afbeelding van IN14. jij sluit het niet goed aan. je zet je amperemeter in parallel erover (zoals je spanning meet) en dan maak je een kortsluiting met je amperemeter (hetgeen je zekeringen kost en mogelijks ook je arduino sloopt).

voor stroom te meten moet je de groene en rode draad bovenaan aan elkaar zetten.

en dan de amperemeter TUSSEN de groene en blauwe onderaan.
dus de groene onderaan hang je aan COM (zwarte)
en de blauwe onderaan hang je aan A draad van je multimeter (de rode dus)

Ik denk dat je eerst moet kijken of je geen pin opgeblazen hebt van je controller. Zoals je het vertelt heb je gewoon een uitgang kortgesloten. Ik heb geen idee of zo'n Atmega daar tegen kan, maar ik zou dat eerst eens controleren.

AVRs (en een hoop aantal andere microcontrollers) zijn verrassend bestand tegen kortsluiten van uitgangen. Op de AVR is de uitgangsFET gewoon ongeveer 30 ohm, dus ruim 100 mA! En dat met een "Absolute max" van 50mA per GPIO pin en 70mA per voedingspin, gaat in de praktijk vaak gewoon goed... totdat de chip te heet wordt.

De pin is niet opgeblazen, zonder multimeter ertussen brand de led nog.
Ik heb wat zekeringen besteld en wanneer ik deze ontvang probeer ik nog eens.
Nu wil ik voornamelijk meer leren over microcontrollers, en vroeg mij af welke basiscomponenten ik best aankoop die zowiso nodig zal hebben?

Ik heb intussen reeds besteld (alienexpress, dus kan een eind duren):
2 X ESP8266 dev board
DS18B20 temp sensor
+60 leds 5mm
weerstanden (DIY Universal Metal Film Resistors Set - Silver + Blue)
spanningsregelaars (Voltage Regulator L7805 7806 7809 7808 7812 7815 7824 L7905 7906 7908 7909 7912 7915 LM317)
10 LDR photoresistor

Misschien is dit een nuttige link, en besteld bij alienexpress kan inderdaad wel even duren. :-)
http://magazine.schematheek.net/0905/0905-002/0905-002.pdf

Sanity check: als je de 2 polen die in je multimeter gaan met elkaar verbindt, moet je weer een werkende led hebben, en weer dezelfde schakeling zoals het was zonder meter. Is dat zo?

volgens mij blijft TS met de A-meter in parallel werken. dan gaat natuurlijk de led uit, alles wordt kortgeslote. en dan zou de zekering in de meter nog altijd goed zijn

Tenzij hij eens de stroom van een voeding heeft willen meten. Dan vliegt de zekering er uit. De hint dat dit zo is, is dat ie "0" blijft meten.

Als je de A-meter parallel met de led zet, gaat de led uit, maar meet je (iets meer dan) de ledstroom.
En volgens mij lees ik ook dat met de boel in serie, de led uitgaat. Wederom een hint dat de zekering kapot zou kunnen zijn....

Anderzijds, de meeste multimeters hebben ook een 10A of 20A bereik waar geen zekering in zit. Dat er op dat bereik 0A in het display staat kan dan terecht zijn, maar het ledje zou moeten gaan branden bij een goede meet methode.

Maar ja, het blijft gissen.

De meter heeft twee zekeringen, één van 500mA en één van 10A. Lijkt mij dus logies dat er één of twee zekeringen stuk zijn, of hij moet iets heel raars overhoop gehaald hebben.

Ah. OK. Ik zelf geen multimeters met een zekering in het 10A/20A bereik.

Je kunt gewoon de zekering doormeten met je multimeter. Zet hem, in het weerstand bereik, duw de rode pen ik het stroommeet gat. Als de zekering goed is meet je een weerstand. Als de zekering kapot is meet je oneindig (meestal OL op de display). En anders haal je de zekering eruit en meet je hem met de meter in weerstand mode.

Waarom zoveel verschillende spanning-regelaars ?
Per regelaar heb je trouwens minimaal twee 100nF condensators nodig. Heb je die ook besteld ?

REW, ik heb geen multimeters zonder gezekerde stroom ingang. Heb jij echt geen enkele serieuze multimeter ? >:-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]